chiny_ogrody.doc

(88 KB) Pobierz

OGRODY CHIŃSKIE

 

Plan prezentacji:

  1. Rozwój ogrodów chińskich
  2. Elementy charakterystyczne, symbolika, tworzywo roślinne, Feng Shui
  3. Różne założenia ogrodowe:

- parki cesarskie

- zespoły roślinne, sepulkralne i naturalne parki krajobrazowe

 

              Tradycja chińskich ogrodów sięga kilku wieków przed naszą erą. Już wtedy w Chinach pojawiały się pierwsze założenia ogrodowe, które z czasem zostały dopracowane i uzyskały charakterystyczną formę. Ogrody w Chinach były nierozerwalnie związane z otaczającą przyrodą, duży wpływ miała na nie również religia – na początku taoizm, z czasem również buddyzm, z którego zaczerpnięto między innymi wiarę w mit Raju Amitabhy. Można również zauważyć pojmowanie świata w sposób dualistyczny, reprezentowany przez dwa pierwiastki: Yin i Yang. Sposób myślenia Chińczyków o ogrodach znajdował odzwierciedlenie i łączył się z malarstwem krajobrazowym, a także z utworami literackimi. Zielone tereny stanowiły trójwymiarowe przeniesienie motywów i form z obrazów oraz tekstów.

 

              Niewiele wiadomo o najwcześniejszych ogrodach oprócz tego, że były zakładane głównie wokół pałaców cesarskich i rezydencji książęcych. Zjednoczenie Chin przyniosło ze sobą umocnienie państwa i co za tym idzie, realizację wielkich projektów; nie tylko architektonicznych (jak Wielki Mur), ale i krajobrazowych (park wokół rezydencji cesarza Shi Huangdi w Hien-jung).

 

              Do czwartego wieku największy wpływ na sposób myślenia o przestrzeni miała filozofia taoistyczna, której celem było zespolenie człowieka z naturą, w czym mógł pomóc odpowiednio zaprojektowany ogród. Najważniejszą funkcję spełniały w nim góry (bądź ich odpowiedniki w mniejszej skali), a także rzeki. Te dwa elementy pozostały dominujące przez następne stulecia, ponieważ posiadały nie tylko walory krajobrazowe, ale i znaczenie symboliczne.

 

              W następnych wiekach rozpowszechnił się w Chinach buddyzm. Religia ta uległa asymilacji i zakorzeniła się w kraju, a przejawami jej wpływu na ogrody jest chociażby pagoda, wywodząca się z Indii. Jej przekształcenie polegało na wprowadzeniu między piętrami daszków, które podkreślały horyzontalny układ budowli.

 

              Podczas panowania dynastii Sui Tang popularne były nie tylko założenia ogrodowe związane z siedzibami dostojników, lecz również pawilony zlokalizowane w odludnych miejscach, służące do medytacji oraz kontemplacji dzikiej, nieujarzmionej przez człowieka natury. Takie miejsca często znajdowały się nad brzegami jezior lub rzek, potoków i strumieni, wśród skał bądź w okolicach porośniętych przez sosny albo bambusy.

 

              W Epoce Pięciu Dynastii podkreślone i utrwalone zostało symboliczne znaczenie kwiatów, drzew i krzewów. Poetyczny i symboliczny aspekt zieleni był równie ważny, co jej forma. Najbardziej charakterystycznymi przykładami takich roślin są śliwa, bambus, sosna, orchidea, chryzantema, peonia, magnolia i lotos.

 

              Śliwa to „odpowiednik” japońskich wiśni. Kwitła wczesną wiosną, często wtedy, gdy ziemię pokrywał jeszcze śnieg, więc została uznana za znak budzącego się życia. W chińskim malarstwie istniał nawet kanon przedstawiania tych drzew – ważne było, aby skontrastować stary, sękaty pień ze świeżymi gałązkami i delikatnymi, pełnymi uroku kwiatami.

              Bambus, ze względu na swą siłę i wzrastającą z każdym rokiem giętkość, stał się symbolem trwałej przyjaźni.

              Z kolei sosna wyrażała stałość oraz siłę charakteru.

              W ogrodach często pojawiały się charakterystyczne zestawienia różnych roślin. Przykładem może być właśnie połączenie śliwy, bambusa i sosny, które nazywano „trzema przyjaciółmi zimy”.

              Kwiatem cenionym zwłaszcza za dyskretny zapach była orchidea, uznana za symbol kobiecego uroku.

              Za to chryzantemy, kwitnące jesienią i będące swoistym przedłużeniem lata, uważano za symbol długiego życia.

              Kwiatem królewskim była peonia, symbol zdrowia, radości i materialnego dobrobytu.

              Symbole takie były dobrze znane Chińczykom, także wizyta w ogrodzie stanowiła nie tylko przyjemność, okazję do odprężenia czy kontemplacji, ale przypominała czytanie książki, ponieważ każdy element posiadał ukryte znaczenie, często zakorzenione głęboko w świadomości ludzi dzięki baśniom i legendom. Przykładem może być magnolia, symbol czystości i szczerości, która odgrywa dużą rolę w legendzie o Taiszin, władczyni świętej góry Tai.

              Szczególną rośliną w chińskim ogrodzie był lotos. Znaczenie miał nie tylko efektowny wygląd, ale zwłaszcza znaczenie, jakie ze sobą niósł – symbolizował poszukiwanie duchowej czystości i prawdy. Wyrastał z mułu będącego alegorią świata materialnego, po czym przebijał się przez wodę wyrażającą aspekt emocjonalny, aż do rozkwitnięcia w słońcu na świeżym powietrzu odpowiadającemu światu duchowemu.

 

              Symbolika dotyczyła nie tylko roślin, ale także układu całego ogrodu i kierunków świata. Przestrzeń dookoła kształtowano według sztuki Feng Shui, której esencja to dwie siły Yin i Yang.

 

Yin – oznaczało czerń, księżyc, bierność, uległość, smutek, chłód, zimę, introwersję; był to żeński aspekt natury, którego siły to woda i ziemia

 

Yang – aspekt męski, to nasłonecznienie, biel, słońce, siła, aktywność, radość, ciepło, lata, dzień, ekstrawersja; oddawany przez wiatr i ogień

 

Ważne jest to, że siły te nie wykluczają się, lecz są współzależne, a także podzielne. Wchłaniają i podtrzymują się wzajemnie, a jedna może zamienić się w drugą. Z ich ruchomej równowagi powstaje pięć pierwiastków: woda, ziemia, drewno, metal i ogień. Żywioły te można rozpisać w dwóch cyklach: tworzenia (woda → drewno → ogień → ziemia → metal → woda) i zwyciężania (metal → drewno → ziemia → woda → ogień → metal).

 

              Za poszczególne części przestrzeni odpowiadały cztery zwierzęta, które można określić mianem opiekuńczych.

 

Czarny żółw – to tył posesji, jej silne zaplecze (pagórek, drzewa, żywopłot, krzewy), dawał poczucie bezpieczeństwa, izolował od sąsiadów

 

Szmaragdowy smok – to kreatywność, fantazja, wyobraźnia i refleksje, które możne było pobudzić, budując altanę lub taras w prawej części ogrodu

 

Biały tygrys – odpowiadał za działanie, logikę, konsekwencję oraz realizację „zamierzeń smoka”; należało być ostrożnym przy rozbudzaniu tej siły, dlatego unikano sadzenia wysokich drzew czy umiejscawiania skał w lewej części ogrodu

 

Czerwony feniks – to patrzenie w dal, perspektywy i marzenia, których odpowiednikiem jest przestrzeń przed domem, specjalnie pokrywaną niezbyt wysoką roślinnością ułatwiającą spojrzenie w przyszłość

 

Dzięki takiemu spojrzeniu na ogród roślinność była stopniowana – od najniższej na przedzie, do najwyższej na tyłach domu.

 

              Za panowania dynastii Song, rozwinęło się życie kulturalne oraz rozwój sztuki – zwłaszcza malarstwo krajobrazowe, rysunek oraz tworzenie ogrodów. Krajobraz zaczął być pojmowany jako przestrzenna całość, wiele założeń z tamtego czasu znajdowało się przy ogrodach cesarskich.

              To właśnie w tym czasie powstał traktat pejzażysty i teoretyka Kuo Si, o tytule „Komentarze na temat krajobrazu”.

 

              Jednym z pierwszych podróżników z Zachodu, którzy poznali i opisali Chiny był Marco Polo, przebywający dłuższy czas na dworze Kubijala, w czasie rozkwitu i gruntownej przebudowy Pekinu, kiedy powstała nowa rezydencja cesarza.

 

              Za czasów dynastii Ming prace budowlane oraz założenia architektoniczno-krajobrazowe cechowały się dużym rozmachem i okazałością. W budownictwie oficjalnym dominowała geometryczność i osiowość układu.

 

W Chinach można wyróżnić kilka charakterystycznych założeń ogrodowych:

 

  1. Parki cesarskie – jedne z pierwszych obiektów ogrodowych; obiekty rozległe i okazałe, woda i skała szkieletem założenia; kształtowane według malarskiej teorii krajobrazowej. Na stawach formowane wyspy (często trzy), w ogrodach pojawiały się bramy, kamienne zakątki, figury zwierząt, mostki i mury.
  2. Zakazane miasto – rezydencja cesarska w Pekinie, zbudowana na planie czworoboku, otoczona murem z wieżami na rogach i kanałem, silnie zaakcentowana oś podłużna. Podzielona na część oficjalną (od Bramy Południowej przez dziedziniec, do Pałacu Najwyższej Harmonii, Pałacu Środkowej Harmonii i Trwałej Harmonii) i prywatną, gdzie znajdowało się około 800 pawilonów i pałaców. Charakterystyczne usypane wzgórza – Wzgórza Pięknego Widoku.
  3. Park Beihai – część kompleksu Pałacu Zimowego, zespół trzech połączonych ze sobą jezior: Południowego, Środkowego i Północnego. Wyspa Szmaragdowa zaakcentowana przez Białą Dagobę o charakterze dominanty.
  4. Yuan Ming Yuan – ogród cesarski, zwany obecnie Starym Letnim Pałacem. Zespół trzech obiektów: Starego Pałacu Letniego (Yi Ha Yuan), Ogrodu Wiecznej Wiosny (Chsng Chun Yuan i Ogrodu 10 000 Wodotrysków (Wan Chun Yuan).
  5. Zespół Letniego Pałacu Cesarskiego – teren w sąsiedztwie Yuan Ming Yuan, złożony z dwóch głównych części – jeziora Kunming od południa oraz wzgórz Wan Shou Shan – Wzgórza Długowieczności od północy, gdzie znajdowały się główne zespoły budowli pałacowych. Na terenie najdłuższa galeria w ogrodach chińskich, doprowadzająca do pawilonu w formie łodzi na wodzie.
  6. Zespoły świątynne, sepulkralne i naturalne parki krajobrazowe – w budowlach oficjalnych akcentowana główna oś, większe rozluźnienie schematu w parkach krajobrazowych i prywatnych ogrodach, zwłaszcza w rezydencjach letnich.

             

-         Świątynia Nieba w Pekinie: plan podobny do rezydencji świeckiej, główna oś, na terenie charakterystyczna Świątynia Modlitwy o Doroczny Urodzaj (na planie koła o promieniu 15m, z trójpoziomowym dachem).

-         Zespoły sepulkralne: sytuowane z daleka od miast, układ osiowo-symetryczny, orientowany wejściem od południa. Kurhan z komorami grobowymi, poprzedzony dziedzińcem i drogą duchów, po której obu stronach liczne rzeźby kamienne o symbolicznym znaczeniu.

-         Naturalne parki krajobrazowe: tereny wypoczynkowe o charakterze otwartym, w środku wiele scenerii, wzbogacanych pawilonami, świątyniami, wybranymi motywami.

-         Ogrody prywatne: pojawiły się później niż ogrody cesarskie, nie decydowano się na znaczne zmiany naturalnego ukształtowania terenu,  czasem kształtowano pagórki, wprowadzano stawy i zadrzewienia oraz pawilony; upowszechniła się uprawa drzew donicowych.

 

Elementy charakterystyczne chińskich ogrodów:

 

-         skały i woda

-         rośliny o symbolicznym znaczeniu oraz ich połączenia, a także rośliny karłowate

-         kręte, wąskie ścieżki

-         łukowate mostki

-         pawilony

-         pagody

-         bramy: księżycowe oraz p'ai lou

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ewa Sysko

Architektura krajobrazu

UP w Poznaniu

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin