12. MAX DVORAK.doc

(116 KB) Pobierz

MAX DVORAK (1874 – 1921)

 

        drugi po Rieglu przedstawiciel szkoły wiedeńskiej, związany z Uniwersytetem Wiedeńskim, jego spadkobierca

        nauczyciel Detloffa (sztuka Wita Stwosza)

 

        publikacje książkowe:

        1901 à Iluminatorzy Jana ze Środy (o malarstwie miniaturowym)

        1904 à Zagadka sztuki braci van Eycków (Das Rätsel der Kunst der Brüder van Eyck)

        1918 à Idealismus und Naturalismus in der gothischen Skulptur und Malerei

        sztuka wczesnochrześcijańska, katakumbowa

        El Greco

        1924 (pośmiertnie) à Historia sztuki jako historia ducha (Kunstgeschichte als Geistesgeschichte)

 

        1927, 1929 à ukazują się kolejno dwa tomy Historii sztuki  jako historii ducha

        Lech Kalinowski podjął się opracowania Dvoraka à dwie książki

        podział na wczesnego i późnego Dvoraka

        logiczne konsekwencje w myśleniu Dvoraka

        analiza dzieła pod kątem jego wpisania w ciągłość

        akcent na związek między formami sztuki a aktualnym światopoglądem danej epoki à historia sztuki jako historia ducha

        problematyka ciągłości tradycji artystycznych

        nurt naturalistyczny a nurt idealistyczny; nurt materialistyczny a nurt spirytualistyczny

        opozycje pojęciowe

        problematyzował mimetyczną funkcję sztuki

        projekcja światopoglądu w wizji natury

        esencja istnieje ponad tym, co zmysłowo osiągalne, dotykalne, namacalne

        mimesis wchodzi w dialektyczne relacje z kierunkiem przeciwnym – spirytualizmem

        formy opisują pewien model widzenia świata, tendencje postrzegania świata, które odzwierciedlają się w filozofii i sztuce

        historia estetyki, pojęcie piękna

        różne formy idealizmu i naturalizmu

        dwa zasadnicze kierunki widzenia

        dwa opozycyjne, antytetyczne pierwiastki w sztuce – ścierają się

        opozycje: powierzchnie zjawisk lub ich istota

        z tej dialektyki wynika rozwój sztuki

        Heglowska opozycja ducha i materii

 

        Antyk: obserwacja natury zmierza w kierunku uogólnienia piękna, synteza piękna rozproszonego w naturze, naturalizm idealizowany w postaci typu idealnego ciała człowieka, kanony i ideał piękna (nawiązanie do myśli J.J. Winckelmanna)

 

        Sztuka wczesnochrześcijańska:

        zjawiska nie biorą się z nikąd à może zmieniać się tematyka przedstawień w sztuce, ale ciągłość plastycznych wyobrażeń zostaje zachowana

        kategorie myślenia wypracowane w antyku

        Platon à dwoistość świata; filozofia Platona obecna we wczesnym chrześcijaństwie jako dziedzictwo myśli starożytnej

        ciągłość zachodząca między filozofią starożytna a chrześcijańską

        Dvorak przesunął datowanie malarstwa katakumbowego w Rzymie z domniemanego I w n.e. na III wiek

        początkowo forma oddaje haptyczność rzeczy, później wrażenie naturalizmu słabnie – w późnym malarstwie rzymskim forma staje się bardziej ulotna, impresjonistyczna

        forma płaszczyznowa, idealna przestrzeń

        musi istnieć paralelność między myślą a sztuką

        wyraz antynomii ciała i ducha w malarstwie katakumbowym musiał mieć swoje podłoże w filozofii, co wytworzyło się dopiero w wieku III

        zainteresowanie sztuką podziemną wczesnego chrześcijaństwa

 

        Dvorak odchodzi od myśli o jednorodności stylu w ramach jednej epoki

        współistnieją różne style w ramach jednej epoki

        pogańskie, naturalistyczne formy sztuki wczesnochrześcijańskiej

        reakcja antyczna w IV w.

        później powstaje język bardziej dematerializujący, a więc bardziej spirytualistyczny, co swoje apogeum osiąga w sztuce raweńskiej VI w. (mozaiki)

        podobne chwyty formalne kierujące uwagę w stronę duchowości

        płaszczyznowość

        sfera przestrzeni idealnej, niedookreślonej

        wysmuklenie figur – sugestia duchowości

 

        sztuka zawsze jest wyrazem woli twórczej, która wynika ze światopoglądu

        nie istnieją okresy upadki sztuki

        apologia średniowiecza: sztukę trzeba pojmować jako przejaw kultury  i filozofii świata epoki

        chrześcijański spirytualizm

        w miarę jak chrześcijaństwo się umacnia, tworzy się wizja natury i integracja materii i ducha

        sztuka operuje znakami (zmysłowymi, poznawalnymi, namacalnymi) symbolizującymi to, co duchowe

        postacie nie mają skupiać uwagi na sobie, lecz odwoływać do tego, co symbolizują

        ich zadaniem jest ilustrowanie treści duchowej

        gotyk à przejście od naturalizmu przeciwstawionemu duchowości do nowego naturalizmu

        klasyczny styl antyczny jest naturalistyczny – jasny podział na elementy dźwigające i dźwigane, sposób oddania realnych stosunków materialnych

        gotyk à uwznioślenie materii, zwycięstwo duchowości, negacja siły ciążenia, idealizm w stosunku do materii, jaką jest kamień

 

        rzeźba gotycka

        język duchowy – strzelistość form artystycznych

        z czasem następuje naturalizacja

        figury zaczynają w coraz większym stopniu skupiać uwagę na sobie, zamiast odwoływać do wartości duchowych, wyższych

 

        wczesnochrześcijańska filozofia: antyteza między materią a ideą

        późniejsza filozofia: próba integracji ciała i ducha, harmonii – filozofia św. Tomasza z Akwinu

        piękno cielesne miało być wyrazem piękna duchowego

 

        u progu renesansu:

        obszar włoski:

        wyodrębnienie tradycji niderlandzkich i włoskich

        czysto artystyczne piękno

        piękno jako autonomiczny obraz

        od Giotta szuka się pięknej formy

        obszar niderlandzki (północny)

        styl Jana van Eycka – czysty naturalizm – produkt obserwacji

        ugruntowanie w gotyku

        wyłączny pierwiastek naturalizmu w sztuce

        zmysłowość, empiryczność

        pogodzenie ducha i natury

        chwała Boża objawia się we wszystkim (Deus absconditus)

        ciągłość między gotykiem a van Eyckiem

 

        manieryzm:

        podobnie jak w przypadku średniowiecza, Dvorak rozważą manieryzm jako wyraz koncepcji świata

        autonomiczna wartość epoki

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin