23. JOHN BERGER(1).doc

(64 KB) Pobierz

JOHN BERGER

 

Przedstaw koncepcję sposobów widzenia w ujęciu J. Bergera.

     widzenie poprzedza słowa

     najpierw człowiek widzi świat otaczający, dopiero potem ubiera go w słowa

     istnieje związek między tym, co widzimy, a tym co wiemy – nie jest nigdy dany apriorycznie, jest zmienny

     sposób widzenia rzeczy wynika z wiary lub wiedzy (sposób postrzegania ognia w średniowieczu związany z wizją piekła)

     widzenie to nie jest mechaniczna reakcja na bodźce

     patrzenie jest aktem wyboru

     zmysł dotyku postrzegany przez Bergera jako statyczna forma zmysłu wzroku

     obraz jest zawszy wyrwany z pierwotnego kontekstu – ucieleśnia więc jakiś sposób widzenia (powstał na zasadzie selekcji tych a nie innych przedmiotów)

     obraz uznany za dzieło sztuki automatycznie wywołuje szereg szczególnych konotacji ze strony odbiorcy (kategorie geniuszu, piękna, prawdy...)

     sztuka dawna uległa mistyfikacji

     uprzywilejowana mniejszość dąży do skonstruowania historii zdolnej do retrospektywnego usprawiedliwienia roli klas panujących

     szczególna interpretacja portretów grupowych Fransa Halsa, w które wpisane jest widzenie zamożnych protektorów z pozycji biednego artysty

     nowe kapitalistyczne środki wyrazu

     mistyfikujący, elitarystyczny język opisu

     wynalezienie aparatu zmieniło sposób widzenia, co znalazło odzwierciedlenie w malarstwie

     ulotność, migawkowość impresjonizmu i rejestrowanie chwili

     popularność aparatu wpłynęła również na rozpowszechnienie się różnych obrazów, fotografii, ilustracji – na tym tle obraz jako dzieło sztuki jawi się już całkiem inaczej niż przed tym wynalazkiem

     Madonna wśród skał dowód fałszywej religijności otaczającej dzieła sztuki

     ze względu na rozpowszechnienie reprodukcji, rozwój druku i wynalezienie aparatu świat tonie w morzu obrazów

     w związku z czym dzieło oryginalne otoczone jest fałszywą otoczką wyjątkowości z uwagi na wartość rynkową

     obraz zostaje powielony i wykorzystany do różnych celów; reprodukcja nie jest w żaden sposób zależna od oryginału, który z konieczności pozostaje w niezmienionym otoczeniu – reprodukcje wędrują po świecie

     wycięcie twarzy Wenus z obrazu Boticelliego przedstawia już tylko portret dziewczyny

     opatrywanie obrazów zdaniami zmienia sposób postrzegania, obraz staje się ilustracją zdania, które nie musi być związane z dziełem (Vincent)

     obraz nośnikiem autorytetu, który promieniuje na wszystko dookoła

     podtrzymywanie funkcji autorytetu w sztuce

     reprodukcje i multiplikacja obrazów służą podtrzymywaniu iluzji o cudowności dzieł sztuki, ich autorytecie

     status relikwii

     kulturowe nastawienie na kontemplację dzieł z nostalgią (propagowane przez katalogi, przewodniki, kasety video)

     obrazy można czytać inaczej !

     era reprodukcji na zawsze zmieniła sposób widzenia obrazów

     oryginalne obrazy są milczące i nieruchome, zmniejsza się dystans czasowy, jaki dzieli proces malowania obrazu od aktu oglądu

     wszystkie obrazy są współczesne

     bezpośredniość świadectwa

     cytat z Cezanne’a: obraz jako namalowana chwila w życiu świata

     sposób widzenia obrazu zależy od oczekiwania wobec sztuki, a te oczekiwania zależne są od doświadczenia znaczenia obrazów przez ich rerodukcje

     historycy sztuki: ezoteryczni eksperci, klerkowie nostalgii chylącej się ku upadkowi klasie panującej

     całościowe podejście do sztuki z wszelkimi aspektami doświadczenia

     miejsce autorytetu sztuki zajął język wizualny

     kreuje się symulakrum autorytetu sztuki

 

Wyjaśnij związek między malarstwem olejnym a reklamą w koncepcji Bergera.

     Berger stawia szumną tezę o utrwalaniu przez malarstwo olejne stosunków własności

     malarstwo olejne miałoby szafować najbardziej haptyczną formą przedstawienia spośród innych technik malarskich

     początkowy naturalizm w malarstwie olejnym przedstawiał przedmioty tak wyraźne, konkretne i iluzjonistyczne, że odwoływały się do zmysłu dotyku i chęci brania ich w posiadanie

     celebracja własności w malarstwie olejnym – poprzez reprodukowanie znaczeń i ideologii w podobnych przedstawieniach malarskich utrwalano aktualny stan rzeczy jako legitymizowany

     rozwój malarstwa olejnego biegnie równolegle do rozwoju kapitalizmu we wczesnym renesansie

     fałsz sztuki – pozornie sztuka miałaby ewokować to co ponadmaterialne, duchowe (tradycja myślenia o malarstwie jako najbardziej optycznej, a więc i najbardziej uduchowionej technice), a w rzeczywistości nastawiona była na budzenie zmysłu dotyku

     obraz olejny zostaje przez Bergera porównany z sejfem w ścianie, w którym zdeponowane zostało to, co widzialne

     specyficzne jakości malarstwa olejnego doprowadziły do powstania specyficznego systemu konwencji przedstawiania tego, co widzialne

     istnieje bezpośrednia ciągłość między malarstwem olejnym a językiem reklamy

     reklama cytuje dzieła sztuki – symbolizuje prestiż, zasobność, część udanego życia , autorytet, dostojeństwo; obraz dziedzictwem kulturowym

     cytowanie sztuki w reklamie denotuje zarówno bogactwo, jak i duchowość, wartość kulturalną

     wykorzystanie sztuki w celu perswazji i schlebiania widzowi-konsumentowi

     reklama czyni to jawnie, nie ukrywa związku ze związkiem, podczas gdy hipokratyczna historia sztuki przymyka oczy

     reklama mówi tym samym głosem o tych samych sprawach – co malarstwo olejne

     zachodzą ścisłe analogie wizualne oraz – co ważniejsze – ciągłość konstytuuje się na poziomie użytych systemów znaków

     ten sam język wizualny ewokujące te same denotaty w sztuce i reklamie

     o ile malarstwo miało być celebracją prywatnej własności (człowiek jest tym, co posiada), o tyle reklama współcześnie jest kulturą społeczeństwa konsumpcyjnego samostanowiącą wiarę społeczeństwa w siebie samo

     reklama jest ostatnią dogorywającą formą malarstwa porenesansowego

     w malarstwie i reklamie – reminiscencje edukacji kulturalnej niedouczonych odbiorców (motywy mitologiczne, poetyckie itd.)

     wynalazek barwnej fotografii – te same haptycznogenne właściwości, które posiadało malarstwo olejne

     kategorie widz-konsument i widz-właściciel

     różnica funkcji

     malarstwo konsolidowało poczucie wartości widza poprzez przypomnienie mu jego dób i stosunków własności

     reklama wywołuje niezadowolenie z obecnego trybu życia i chęć konsumpcji, by skorzystać z oferowanej alternatywy tego, kim się jest

     znaczenie reklamy, która odnosi do przyszłości w nieskończoność, polega nie na zaspokajaniu potrzeb konsumentów, lecz na żerowaniu na ich snach na jawie i fantazjach

     blichtr nadawany postaciom będącym wytworem zazdrości innych (Marylin Monroe – Andy Warhol)

     reklama poprzez swoją paletę wolnych wyborów przesłania brak demokracji

     reklama jako system filozoficzny – interpretuje cały świat na swój sposób

 

Scharakteryzuj role kobiety i mężczyzny w systemie reprezentacji zdefiniowane przez J. Bergera.

     istnieje różnica między znaczeniem przypisywanym społecznej postawie kobiety i mężczyzny

     postać mężczyzny związana w obietnicą władzy

     mężczyznę cechuje wyrazistość, jeśli jego obietnica władzy jest wiarygodna

     przedstawienia mężczyzn o niewielkiej i niepewnej władzy w społecznym odbiorze nie mają znaczenia

     obiekt władzy znajduje się zawsze na zewnątrz mężczyzny

     postawa kobiety wyraża jej własny stosunek do siebie

     zakreśla granice tego co wobec niej dozwolone i niedozwolone

     wszystko co kobieta, buduje jakoś jej postawę: gesty, mimika, strój, sceneria

     postawa kobiety jest integralnie związana z jej osobą

     kuratela mężczyzn, obszar ich dominacji

     rozdwojenie kobiecego ja – zmuszona jest do samoobserwacji, stale towarzyszy jej własny obraz, tkwią w niej obserwujące i obserwowane, dwa konstytutywne czynniki kobiecej świadomości

     kluczowe znaczenie w związku z tą samoobserwacją ma mieć sposób,  w jaki jawi się mężczyznom

     przestaje być istotą samą w sobie, a staje się podmiotem, którego byt konstytuuje się poprzez bycie przedmiotem obserwacji

     obraz utwierdza taki podział ról w społeczeństwie

     mężczyzna wpisany jest w obraz jako podmiot oglądu, podczas gdy kobieta ex definitione jest jego przedmiotem

     akt najlepiej oddaje ten podział ról w społeczeństwie

     Tintoretto: Zuzanna i starcy (pretekst biblijny, by podglądać Zuzannę)

     Cranach: Sąd Parysa – uzmysławia na jakiej zasadzie działają relacje kobieta-mężczyzna

     Vanitas – grzech z hipokryzją przerzucony jest na kobietę

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin