4. G.W.F. HEGEL(1).doc

(97 KB) Pobierz

GEORG WILHELM FRIEDRICH HEGEL

 

Lata życia: 1770 – 1831

 

Trzeci obok Vasariego i Winckelmanna ojciec historiografii sztuki.

 

1. Nota wstępna:

        jego wpływ na myśl o sztuce miała największy i najszerzej zakrojony wymiar

        filozofia Hegla obejmowała rozmaite dziedziny humanistyki

        wykreowanie modelu myślenia o historii sztuki, który doczekał się licznych kontynuacji i nawiązań

        Heglowska filozofia wryła się głęboko w świadomość nauki

        filozofia stanowi byt absolutny

        duch objawia się stopniowo w dziejach (myśl, filozofia, teologia, sztuka jako artykulacja świadomości ludzkiej)

        duch ma naturę logiczną, jest poznawalny (stanowi on czysty rozum, czystą świadomość)

        wolność oznacza doskonałą, pełną samoświadomość ducha

        sztuka, religia, filozofia à duch objawia się w sposób najbardziej pełny

        dialektyka i logika dialektyczna

        byt absolutny jest całością i jednością

        zwraca uwagę na brak antynomii (logiczne prowadzenie do starcia się sprzeczności)

        teza i antyteza ścierają się, tworząc dynamiczny ruch, popęd

        na wyższym etapie świadomości teza i antyteza okazują się jednością i tworzą kolejna tezę

        materia jako antyteza ducha

        oddzielenie ducha i materii jako najważniejszych antytetycznych pierwiastków (à Heglowska koncepcja piękna – piękno jako synteza)

        ciągły dialektyczny rozwój (przeciwnie do modeli cyklicznego rozwoju w ujęciu Vasariego i Winckelmanna)

        logiczny, linearny ciąg linearny

        koncepcja Hegla wyklucza okresy oceniane jako upadek sztuki (ścieranie się antytez musi przecież prowadzić do kolejnego, wyższego etapu)

        dowartościowanie średniowiecza na bazie filozofii Hegla

        linearność zamiast cykliczności

        kolejny etap w historii sztuki jako antyteza poprzedniej

 

        duch utożsamiany może być z geniuszem narodowym

        na poszczególnych etapach dziejów duch wcielać może się w konkretne narody

        w każdej epoce wyróżnia się naród wiodący

 

2. Periodyzacja dziejów:

I.  Okres wschodni à przewodnia rola starożytnego Egiptu

II.                         Okres grecki

III.                      Okres rzymski

IV.                      Okres germański

 

3. Ideologia narodowa:

        państwo pruskie – spełnienie procesu dziejowego, doskonałość ustroju pruskiego

        filozoficzne uzasadnienie ideologii narodowej i politycznej Prus

        państwo jako doskonałe wcielenie ducha absolutnego (wolność i prawo)

 

4. Model sztuki:

        w dziejach sztuki również istniały narody wiodące

        sztuka miała by być przejawem ducha danej epoki i narodu

        świadomość jednostki tworzącej sztukę – medium, przez które objawia się duch narodu

        artysta jest w tym ujęciu tylko narzędziem à redukcja indywidualizmu

        periodyzacja dziejów sztuki:

        Egipt

        Grecja

        Rzym

        Sztuka północna (pangermańska wizja Europy)

        duch chce dojść do głosu w możliwie najczystszej postaci

        słowo to bezpośrednie medium myśli

        sztuka nie jest tak czystym i dobrym medium

 

        najczystszym objawieniem ducha jest sama filozofia Hegla (religia jako świat wyobraźni i sztuka jako medium materialne są niższej rangi mediami niż filozofia)

 

        sztuka przeszła już wszystkie fazy rozwoju

 

        istotą sztuk jest  p i ę k n o  à synteza ducha z materią

        zmysłowe objawienie idei w materii

        logika historycznego rozwoju

        antynomia – duch i materia oddzielone – punkt wyjścia

        forma jest czymś głuchym, autonomicznym

        treść duchowa wyzwala się z formy

        sztuka jest metaforą stanu świadomości ducha

 

        Hegel w swojej klasyfikacji gałęzi sztuki uczynił główną osią właśnie relację materia - idealność. Kolejność w jego klasyfikacji jest następująca: architektura, rzeźba, malarstwo, muzyka, poezja. W każdej epoce występują wszystkie te gałęzie, ale akcent wraz z upływem czasu historycznego przesuwa się w kierunku dematerializacji: od najbardziej masywnej formy, czyli architektury, do najbardziej idealnej, czyli poezji

 

-     sztuka wschodnia                       à nacisk na symboliczność

        symbol – racja zewnętrzności; materia góruje nad duchem

        istotą ducha jest wolność, a istotą materii ciężkość

        architektura była dziedziną sztuki najbardziej charakterystyczną dla kultury Egiptu

        piramida jest uosobieniem materialności; nie ma ducha; jest hermetycznie zamknięta – najwcześniejszy etap rozwoju samoświadomości ducha

        gradacja dziedzin sztuk pięknych: architektura – najbardziej materialna; rzeźba; malarstwo – najmniej materialne

        dla Egiptu najbardziej charakterystyczna była architektura; dla sztuki greckiej rzeźba, a dla świata chrześcijańskiego malarstwo

        sztuka grecka                             à rzeźba – mniej materialna niż architektura

        człowiek widzi się już jako coś odmiennego od reszty

        pojawia się duch, jednak wciąż jest czysto ludzki

        w materii ciała objawia się duchowe wnętrze

        okres rzymski jest już tylko pogłosem kultury greckiej

        okres kultury chrześcijańskiej (romantyczny)

        duch dominuje nad materią

        malarstwo jest najbardziej uduchowione

        to co przedstawione na obrazie prześwieca poprzez medium

        charakter idealny wycofuje się z materialności i prześwieca przez obraz

        pierwiastek malarskości

        dominująca dziedzina sztuki danej epoki wpływa na inne (np. architektura Egiptu znajdowała swoje odbicie w rzeźbie)

        wytworzenie się pierwiastka czysto malarskiego

 

        malarstwo à muzyka (zdematerializowana) à poezja à filozofia

        architektura starożytna antytezą architektury chrześcijańskiej; budowle antyczne, jak piramida miały charakter zamknięty, pozbawiony wnętrza, obcy i surowy wobec człowieka – architektura chrześcijańska natomiast stworzyła typ kościoła gotyckiego, który był rozumiany jako dostępne wnętrze dla człowieka (objawiał się pierwiastek duchowy)

        trzy ścierające się pierwiastki w sztuce (architektura, rzeźba, malarstwo)

        rozumowanie o historii malarstwa – wyzwalanie się pierwiastka czysto malarskiego z naleciałości tektonicznych i rzeźby

        Hegel widział naleciałości architektoniczne np. w Madonnie Sykstyńskiej (motyw deesis, trójkąt)

        czysta idea malarskości zawierać się miała w efemeryczności (holenderskie malarstwo pejzażowe)

        prawda leży tylko w całości bytu

        jedność ducha danej kultury

 

Ernst Gombrich: W poszukiwaniu historii kultury

à rekonstrukcja systemu Heglowskiego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co z tym kółkiem zrobił Gombrich, każdy wie... J

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin