Prowadzenie edukacji żywieniowej.pdf

(320 KB) Pobierz
Dietetyk_321[11].Z4.01_ u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Jolanta Graczek
Prowadzenie edukacji żywieniowej
321[11].Z4.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
393070376.001.png 393070376.002.png 393070376.003.png
Recenzenci:
prof. dr hab. Lidia Wądołowska
mgr inż. Magdalena Krystowska
opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Ewa Superczyńska
Konsultacja:
dr Justyna Bluszcz
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 321[11].Z4.01
„Prowadzenie edukacji żywieniowej”, zawartego w modułowym programie nauczania
dla zawodu dietetyk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Materiał nauczania
7
4.1. Słowniczek wybranych pojęć pedagogicznych. Cele dydaktyczne
7
4.1.2. Pytania sprawdzające
12
4.1.3. Ćwiczenia
12
4.1.4. Sprawdzian postępów
15
4.2. Zasady, metody oraz formy nauczania dorosłych i dzieci
16
4.2.1. Materiał nauczania
16
4.2.2. Pytania sprawdzające
25
4.2.3. Ćwiczenia
25
4.2.4. Sprawdzian postępów
30
4.3. Środki i materiały dydaktyczne
31
4.3.1. Materiał nauczania
31
4.3.2. Pytania sprawdzające
35
4.3.3. Ćwiczenia
35
4.3.4. Sprawdzian postępów
38
4.4. Rola dietetyka w zakresie profilaktyki chorób dietozależnych. Poradnictwo
indywidualne i edukacja zbiorowa pacjentów
39
4.4.1. Materiał nauczania
39
4.4.2. Pytania sprawdzające
41
4.4.4. Sprawdzian postępów
42
5. Sprawdzian osiągnięć
46
6. Lieratura
51
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.4.3. Ćwiczenia
45
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i kształtowaniu umiejętności
prowadzenia edukacji żywieniowej.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, czyli wykaz umiejętności, jakie powinieneś już posiadać, abyś bez
problemów mógł przystąpić do realizacji programu jednostki modułowej,
- cele kształcenia – wykaz tych umiejętności jakie będziesz kształtował pracując
z poradnikiem,
- materiał nauczania–wiadomości teoretyczne, które są niezbędne, aby osiągnąć cele
kształcenia,
- zestawy pytań po każdej partii materiału nauczania, które pozwolą Ci sprawdzić, czy
dobrze zrozumiałeś treści materiału nauczania,
- ćwiczenia, które pomogą Ci ukształtować umiejętności praktyczne, a równocześnie
zweryfikować wiadomości teoretyczne,
- sprawdzian postępów, po każdej części materiału nauczania i ćwiczeniach – będziesz
mógł sprawdzić czy osiągnąłeś poszczególne cele,
- sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań w postaci testu. Zaliczenie testu
potwierdzi opanowanie całej jednostki modułowej,
- literaturę uzupełniającą – dzięki niej możesz poszerzyć wiadomości teoretyczne
dotyczące prowadzenia edukacji żywieniowej.
Niektóre treści musisz koniecznie poszerzyć korzystając z odpowiedniego źródła
informacji. Możesz skorzystać z zaproponowanego spisu literatury lub innego wskazanego
przez nauczyciela.
Trzy pierwsze rozdziały poradnika poświęcone są zagadnieniom metodycznym, które są
niezbędne, abyś w przyszłości mógł wywiązywać się z zadań dietetyka w zakresie
propagowania racjonalnego żywienia wśród pacjentów. Rozdział ostatni omawia rolę
dietetyka w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych zarówno wśród pacjentów
indywidualnych, z uwzględnieniem ich specyficznych potrzeb, jak również wśród różnych
grup ludności. Ćwiczenia przewidziane w ostatnim rozdziale pozwolą Ci na zdobycie
praktycznych umiejętności w zakresie doradztwa indywidualnego i zbiorowego.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Wykonując ćwiczenia bezwzględnie przestrzegaj regulaminu pracowni i poleceń
nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
321[11].Z4
Poradnictwo żywieniowe
321[11].Z4.01
Prowadzenie edukacji żywieniowej
321[11].Z4.02
Prowadzenie
gabinetu dietetycznego
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
393070376.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin