Gospodarowanie na rynku zasobów, dóbr i usług.pdf

(422 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik ekonomista_341[02].O1.02_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Janina Rosiak
Gospodarowanie na rynku zasobów, dóbr i usług
341[02].O1.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
329234094.001.png 329234094.002.png 329234094.003.png
Recenzenci:
mgr Grażyna Gabryliszyn
mgr inż. Aleksandra Grobelna
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
mgr Andrzej Zych
Korekta:
mgr Joanna Fundowicz
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 341[02].O1.02.
Gospodarowanie na rynku zasobów, dóbr i usług zawartego w programie nauczania dla zawodu
technik ekonomista.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Wybór i koszt alternatywny
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
8
8
9
9
10
4.2. Decyzje konsumentów i producentów w procesie gospodarowania
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
11
11
12
12
13
4.3. Systemy ekonomiczne
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
14
14
15
15
16
4.4. Obieg okrężny produktu i dochodu. Odpływy i dopływy płatności
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
17
17
18
19
20
4.5. Mierzenie efektów działalności gospodarczej. Produkt Krajowy Brutto
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
21
21
22
22
22
4.6. Mechanizm funkcjonowania rynku dóbr i usług. Elastyczność popytu i podaży
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3. Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
23
23
27
27
28
4.7. Równowaga rynkowa. Zachwianie równowagi rynkowej i jej konsekwencje
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3. Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
29
29
30
30
30
4.8. Bezrobocie i inflacja
4.8.1. Materiał nauczania
4.8.2. Pytania sprawdzające
4.8.3. Ćwiczenia
4.8.4. Sprawdzian postępów
31
31
34
34
35
4.9. Ingerencja rządu i banku centralnego w procesy gospodarcze
4.9.1. Materiał nauczania
4.9.2. Pytania sprawdzające
36
36
38
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.9.3. Ćwiczenia
4.9.4. Sprawdzian postępów
38
39
4.10. Polityka fiskalna i monetarna
4.10.1. Materiał nauczania
4.10.2. Pytania sprawdzające
4.10.3. Ćwiczenia
4.10.4. Sprawdzian postępów
40
40
41
41
42
4.11. Ekonomia gospodarki otwartej
4.11.1. Materiał nauczania
4.11.2. Pytania sprawdzające
4.11.3. Ćwiczenia
4.11.4. Sprawdzian postępów
43
43
43
44
44
4.12. Jednolity rynek europejski. Fundusze strukturalne i spójności
4.12.1. Materiał nauczania
4.12.2. Pytania sprawdzające
4.12.3. Ćwiczenia
4.12.4. Sprawdzian postępów
45
45
46
47
48
5. Sprawdzian osiągnięć
49
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
6. Literatura
54
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy dotyczącej gospodarowania na
rynku zasobów, dóbr i usług.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś
bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania treści
jednostki modułowej,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
Znajdziesz w tym podręczniku podstawową wiedzę na temat, jak gospodarować
ograniczonymi dobrami i zasobami, przy nieograniczoności potrzeb ludzkich. Poznasz zasady
dokonywania wyborów ekonomicznych, a także nauczysz się identyfikować koszt alternatywny
dokonanych wyborów.
Zrozumiesz, czym kierują się konsumenci i producenci, podejmując decyzje ekonomiczne
w procesie konsumpcji i produkcji.
Będziesz potrafił scharakteryzować sposoby rozwiązywania problemów niedoboru dóbr
i zasobów w różnych systemach ekonomicznych oraz w obecnym systemie rynkowym
w Polsce.
Zidentyfikujesz elementy ruchu okrężnego produktu i dochodu, a także poznasz, które
z nich stanowią odpływy i dopływy do obiegu.
Poznasz mechanizm funkcjonowania rynku, jego kategorie ekonomiczne oraz czynniki
wpływające na ich wielkość.
Nauczysz się obliczać i charakteryzować mierniki wzrostu gospodarczego oraz je
interpretować, jako czynniki określające stan gospodarki kraju.
Kolejne jednostki tematyczne pozwolą Ci wyjaśnić konieczność ingerencji państwa
w procesy gospodarcze, określane mianem interwencjonizmu państwowego.
Poznasz narzędzia i instrumenty oddziaływania państwa w ramach polityki fiskalnej
i monetarnej. Pozwoli Ci to poznać sfery ingerencji oraz uzasadnić jej konieczność ze względu
na odpowiedzialność, jaką państwo powinno ponosić za kraj i jego gospodarkę.
W materiale nauczania „Bezrobocie i inflacja” poznasz negatywne skutki, recesji, będącej
wynikiem cyklicznego rozwoju gospodarki. Rodzaje bezrobocia występujące w naszej
rzeczywistości jego przyczyny i skutki, powinny skłonić Cię do szukania dróg przezwyciężania
tego zjawiska. Będziesz potrafił wyjaśnić, dlaczego bezrobocie jest zjawiskiem negatywnym i
jak można z nim walczyć oraz wyjaśnić, dlaczego zwalczanie inflacji z reguły prowadzi do
bezrobocia.
W kolejnych partiach nauczania poznasz, na czym polega ekonomia gospodarki otwartej,
zrozumiesz, jak duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego kraju ma wymiana
i współpraca z zagranicą.
W ostatnim rozdziale nauczysz się, jakie fundusze można pozyskać z Unii Europejskiej na
wyrównanie poziomu gospodarczego i standardu życia ludności w stosunku do innych krajów
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin