Organizacja pracy biurowej.pdf

(430 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik ekonomista_341[02].Z1.02_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Agnieszka Rozwadowska
Organizacja pracy biurowej
341[02].Z1.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
292750773.001.png 292750773.002.png 292750773.003.png
Recenzenci:
mgr Alicja Musioł
mgr Renata Zmysłowska
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
mgr Andrzej Zych
Korekta:
mgr Joanna Fundowicz
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 341[02].Z1.02
Wykonywanie prac biurowych zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu
technik ekonomista.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Biuro w strukturze organizacyjnej
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
8
8
9
9
10
4.2. Informacja w pracy biurowej
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
11
11
12
12
12
4.3. Instrukcja kancelaryjna
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
13
13
14
15
15
4.4. Łączność organizacyjna
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
16
16
17
17
18
4.5. Korespondencja w sprawach osobowych, finansowych, z kontrahentami
przedsiębiorstwa, instytucjami finansowymi, organami administracji
rządowej i samorządu terytorialnego
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
19
19
29
29
30
4.6. Dokumenty informacyjne
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3. Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
31
31
36
36
36
4.7. Pisma handlowe
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3. Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
37
37
43
43
44
4.8. Dokumenty oferty pracy
4.8.1. Materiał nauczania
4.8.2. Pytania sprawdzające
4.8.3. Ćwiczenia
4.8.4. Sprawdzian postępów
45
45
48
48
48
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.9. Wizerunek pracownika biurowego
4.9.1. Materiał nauczania
4.9.2. Pytania sprawdzające
4.9.3. Ćwiczenia
4.9.4. Sprawdzian postępów
49
49
49
50
50
4.10. Organizacja stanowiska pracy
4.10.1. Materiał nauczania
4.10.2. Pytania sprawdzające
4.10.3. Ćwiczenia
4.10.4. Sprawdzian postępów
51
51
52
52
53
4.11. Środki techniczne pracy biurowej
4.11.1. Materiał nauczania
4.11.2. Pytania sprawdzające
4.11.3. Ćwiczenia
4.11.4. Sprawdzian postępów
54
54
54
54
56
5. Sprawdzian osiągnięć
57
6. Literatura
61
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w przygotowaniu do użytkowania nowoczesnych
urządzeń biurowych, organizowaniu stanowiska pracy oraz opanowaniu umiejętności
redagowania i sporządzania różnego rodzaju pism.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś
bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania
treści jednostki modułowej,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
W podrozdziałach Materiał nauczania treści kształcenia zostały omówione w sposób
ogólny. Podany zasób wiadomości powinien być wystarczający do osiągnięcia celów
kształcenia niniejszej jednostki modułowej, ale możesz poszerzyć wiadomości o wskazaną
literaturę.
Materiał nauczania podzielono na następujące części:
1. Biuro w strukturze organizacyjnej
2. Informacja w pracy biurowej
3. Instrukcja kancelaryjna
4. Łączność organizacyjna
5. Korespondencja w sprawach osobowych, finansowych, z kontrahentami
przedsiębiorstwa, instytucjami finansowymi, organami administracji rządowej
i samorządu terytorialnego.
6. Dokumenty informacyjne
7. Pisma handlowe
8. Dokumenty oferty pracy
9. Wizerunek pracownika biurowego
10. Organizacja stanowiska pracy
11. Środki techniczne pracy biurowej
Cztery pierwsze podrozdziały poświęcono roli i znaczeniu pracy biurowej, sekretariatu.
Przedstawiają, jaką funkcję w pracy biurowej i w całej działalności firmy zajmuje informacja,
a także opisują czynności związane z przyjęciem, gromadzeniem i przechowywaniem pism,
ich obiegiem wewnątrz jednostki oraz typowe zadania sekretarki.
Znaczna część poradnika to tematy poświęcone korespondencji w sprawach osobowych,
finansowych, z kontrahentami przedsiębiorstwa, instytucjami finansowymi, organami
administracji rządowej i samorządu terytorialnego. Uwzględniono także podział pism ze
względu na sposób ich redagowania.
Treści dotyczące elementów składowych i zasad redagowania pism bardziej szczegółowo
omówiono w poradniku do jednostki modułowej 341[01]O1.03 Wykonywanie prac
biurowych.
Ponadto trzy ostatnie podrozdziały zawierają ogólne zasady organizacji stanowiska pracy
oraz wizerunku pracownika biurowego.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin