Barwa głosu.pdf
(
516 KB
)
Pobierz
146093160 UNPDF
rOzDzIAł I
•
Coś znaCzyć
Dzieczyka
śpieająca
do lustra,
Jea E. Liotard
1
aparat mowy
Do naszych uszu dociera każdego dnia gąszcz dźwię
ków. Ale człowiek ma niezwykłą umiejętność odróżniania
jednych od drugich, potrai na przykład skoncentrować
się i słyszeć przebieg tylko jednej rozmowy na korytarzu
pełnym zgiełku. Potrai też rozpoznać drobne, pojedyncze
dźwięki wypowiadane w długim ciągu innych oraz wśród
szumów, trzasków i zgrzytów. Układ słuchowy człowieka
dobrze reaguje na dźwięki uporządkowane, na przykład
w formie muzyki. Dlatego słuchanie harmonijnej gry na
instrumentach sprawia nam przyjemność.
Tworzywem dźwięków jest powietrze, które drgając,
układa się w fale głosowe. Mowa ludzka również jest prze
twarzana na takie fale, a następnie rozkodowywana przez
aparat słuchowy odbiorcy w postaci zrozumiałych słów.
zadania
1.
a)Połóżrękęnaśrokuklatkipiersiowejiswobonie,powoliwma
wiajkażzzapisanchwrazów.
kultura
pokolenie
dziedzictwo
dorobek
b)Wjakisposóbwpowiaaszsłowa:wchającczwchając
powietrze?
c)Zaobserwujpracępłuctużprzerozpoczęciemmówienia.Zapisz
jenozaniowwniosek.
2.
a)Przstawłońw2–3centmetrowejoległościoust.Nierusza
jącjej,wmawiajkilkakrotnie,krótko,każązgłosekoznaczonch
zapisanminiżejliterami.
p
k
o
t
w
e
s
b
a
1
Jean E. Liotard
–wym.[liotar]
–malarzszwajcarski,
1702–1789.
b)Czstrumieńpowietrzaoczuwannałoniwczasiewma
wianiaposzczególnchgłosekjestientczn,czróżn?
c)Sprawź,wjakączęśćłoniuerzawostającesięzustpowie
trze.Czzawszetraiawtosamomiejsce?
)Sformułujustniewniosekwnikającztegoćwiczenia.
aparat mowy
Funkcjęaparatugłosowegoczłowiekapełnijegoaparatoechow.
Działaonpoobniejakętinstrumentmuzczn.Dwawielkie
miech–
płuca
–tłocząpowietrzeosterczącejkugórzerur,czli
tchawcy
.Jejzakończeniemjest
krtań
,któramożebćotwartalub
zamkniętaprzezwapłatmięśni,zwanewiązałamialbo
struna
m głswym
.Drgającewiązałasąźrółemluzkiegogłosu.Po
przepchnięciusięmięznimipowietrzeprzeostajesięo
jamy
gardłwej
,azniejo
jamy ustnej
,czasamirównieżo
nswej
.
Tchawica,krtań,jamagarłowa,nosowa,azwłaszczaustnapełnią
funkcjępułarezonansowego,które–takjakwinstrumentach
–służwzmocnieniuźwięku.
teoria
3.
Dokłanieprzeanalizujrsunekprzestawiającnarząmow,
anastępniepokaż,gziemaszpłuca,tchawicęorazwktórm
miejscumieścisiękrtań.
zadania
podniebienie miêkkie
podniebienie twarde
jama nosowa
górna warga
górne zêby
górne dzi¹s³a
dolna warga
dolne zêby
dolne dzi¹s³a
œrodkowa
czêœci
jêzyczek
jêzyka
tylna
nag³oœnia*
krtañ
wi¹zad³a g³osowe
*
ruchoma chrz¹stka
zamykaj¹ca wejœcie do krtani
w czasie jedzenia i picia
czêœci ruchome
Schemat
arządó moy
czêœci nieruchome
przednia
10
rOzDzIAł I
•
Coś znaCzyć
4.
Weźlusterko,otwórzszerokoustaiobejrzjswojąjamęustną.
Którezzaznaczonchnarsunkunarząówmowsąwioczne
wlusterku?
5.
Jaksązisz,laczegowiązałagłosowenazwamrównież„stru
namigłosowmi”?
6.
a)Patrzącwlusterko,wmówkilkakrotniegłoskioznaczonew
mienionmiliterami.
l, r, t, d, n
b)Wskażnajbarziejruchliwnarząmow.Wjaśnij,laczego
nazwategonarząujestsnonimemwrazu
mowa
.
7.
a)Ponowniespójrzwlusterkoiwmówgłoskioznaczonezapisa
nminiżejliterami.
u, o, a, i, e, y, w, b, m, dz, t, c, ć, k
b)Wbierzspośrówmienionchokreśleńte,któreopisująsposób
poruszaniasięiukłaaniawarg.
wysuwają się do przodu, zbliżają się do dziąseł, wznoszą się do
podniebienia twardego, zaokrąglają się,
spłaszczają się, zwierają
się, przylegają do dolnych zębów, przymykają się
8.
Osobgłuchoniemelubnieosłszącepotraiącztaćzruchuwarg.
Spróbujit.Poprośkoleżankę(kolegę),abobróciłasię(obrócił
się)twarząociebieiwmówiła(wmówił)„bezgłośnie”jeną
zgłosekoznaczonchliterami:
o
,
a
,
m
,
p
,
r
,
n
,
c
.Spróbujoganąć,
którąznichwmówiła(wmówił).Zamieńciesiępotemrolami.
teoria
Wjamiegarłowejiustnejznajująsię:
a)
narządy ruchme
–poniebieniemiękkie(tlne),jęzk,szczę
kaolnaiwargi;
b)
narządy neruchme
–poniebienietware(przenie),ziąsła,
szczękagórna.
Dziękiruchomnarząówpowietrzezostajewprawionewrgania,
któreprzenosząsięwformiefalgłosowchiocierająoucha
obiorc.Wwnikutegoprocesusłszmźwiękimow.
Artykulacją
nazwamukłairuchnarząówmowpoczas
wmawianiaanejgłoski.
aparat mowy
11
9.
a)Zaznacznarsunkuprzerwanąliniąwszstkierogi,którmi
powietrzemożewostawaćsięzpłucnazewnątrz.Strzałkąwskaż
kierunektegoruchu.
b)Popisznaschemacieruchomenarząmow.
zadania
10.
Uzupełnijprztoczonfragmentksiążkipt.„Naukaojęzkula
polonistów”właściwmiwrazami.
W powstawaniu dźwięków mowy biorą udział trzy grupy narzą-
dów mowy: płuca wraz z tchawicą, ………………………, w której
znajdują się wiązadła głosowe, oraz nasada, czyli jama gardłowa,
nosowa i …………………………. wraz ze znajdującymi się w niej
narządami, tzn. wargami, zębami, dziąsłami, ………………. .
(Danuta Bartol-Jarosińska, Stanisław Dubisz, Jerzy Podracki,
Józef Porayski-Pomsta, Elżbieta Sękowska)
to warto wiedzieć
Słowo
artykułować
jest często nadużywane w prasie, radiu lub telewizji.
W wielu sytuacjach można je zastąpić innym wyrazem, np.
Prelegenci
2
niezbyt jasno artykułują
(lepiej: przedstawiają, wyrażają)
swoje poglądy polityczne
.
Uczniowie zbyt rzadko artykułowali
(lepiej: wy-
rażali)
swoje życzenia
.
Poprawne są zdania:
Dzieci najpóźniej zaczynają artykułować głoski
k, g, ch.
Głoska
g
jest artykułowana przy zsuniętych wiązadłach głosowych.
2
Prelegent
–osoba
wygłaszającaodczyt
publiczny,wykład.
20
rOzDzIAł I
•
Coś znaCzyć
spÓłGłoski
zadania
1.
a)Wmówkrótkoiwraźniekażągłoskęzpierwszego,anastęp
niezrugiegoszeregu.
a, e, o, i, y, u
b, c, f, g, m, s, t, z
b)Czwszstkiegłoskisączstmi,pojenczmiźwiękami?
Opowieźuzasanij.
2.
a)Weźlusterkoipatrzącwnie,wmówkrótkogłoskę
b
,ana
stępniegłoskę
t
.
b)Cznarząmowwczasiewmawianiagłoseksąotwarte,
czzwartealboprzmknięte?Zwróćuwagęnaruchjęzkaoraz
ukławarg.
c)Opiszkrótkozachowaniewiocznchwlusterkunarząów
mow.
)Głośnokrzknijgłoskę
b
lub
t
.Oceńefekt.
Deinicja
Przznacznmzwieraniusięizbliżaniunarząówmownie
powstająjużczste,onośneźwięki,leczgorzejsłszalne
szmeralbopołączeniaszmerówiźwięków.Głoskitakie
nazwam
spółgłskam
.
zadanie
3.
Wpiszwszstkiespółgłoskipolskiegoalfabetu:
b
,
c
,
ć
it.
teoria
Wjęzkupolskimwróżniamspółgłoskitwareimiękkie.
Spółgłsk twarde
,np.
s
,
z
,
n
,
p
,
b
,
sz
,
ż
,
cz
,
dż
(
s
arna,
z
ero,
n
os,
p
ająk,
b
rak,
sz
um,
ż
aba,
cz
as,
dż
em),powstają,kieśrokowa
częśćjęzkajestoalonaoponiebieniatwarego.
Spółgłsk mękke
powstają,kieśrokowaczęśćjęzkazbliża
sięoponiebieniatwaregolubgootka.Wtakisposóbsąar
tkułowanespółgłoski:
ś
,
ź
,
ć
,
dź
,
ń
,oznaczanewpiśmienawa
sposob:
1.
ś
lub,
ź
róło,
ć
wikła,
dź
więk,sło
ń
;
2.
s
ostra,
z
ęba,
c
emno,
dz
eń,
n
ebo.
Plik z chomika:
Coollero
Inne pliki z tego folderu:
techniki sprzedaży.rtf
(14 KB)
Terapia smiechem. Jak rozwijac poczucie humoru - Aleksander Łamek.pdf
(496 KB)
Antony Robbins - Obódź w sobie olbrzyma.pdf
(2640 KB)
J.D. Fuentes - Gut Impact.pdf
(4974 KB)
Barwa głosu.pdf
(516 KB)
Inne foldery tego chomika:
♣R.Kiyosaki♣
Allegro - poradniki
Biznes
Biznesplan
Bogactwo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin