27_30.pdf

(327 KB) Pobierz
Dekoder dźwięku dookólnego SRS, część 1 - AVT-5105
Dekoder dwiêku dookólnego SRS
P R O J E K T Y
Dekoder dwiêku
dookólnego SRS, czêæ 1
Surround na dwóch g³onikach
AVT-5105
 zestawów
g³onikowych. My, maj¹c silne
oparcie w kilkuletnich
dowiadczeniach firmy
SRS Labs, twierdzimy, ¿e
doskona³y efekt dookólny
mo¿na osi¹gn¹æ za pomoc¹
dwóch zestawów g³onikowych
zasilanych z klasycznego
wzmacniacza stereofonicznego.
Rekomendacje : procesor
wzbogacaj¹cy brzmienie przez
znaczne poszerzenie bazy
ods³uchowej, który mo¿e
wspó³pracowaæ z ka¿dym
domowym zestawem
stereofonicznym audio.
Czy mo¿na sobie wyobraziæ, jak
wygl¹da³by dzisiaj wiat, gdyby nie
wynalazek Edisona pozwalaj¹cy na
zarejestrowanie, a potem odtworze-
nie dwiêku? Pewnie niewielu Czy-
telników zdaje sobie sprawê, s³u-
chaj¹c swoich (doskona³ych tech-
nicznie) ulubionych nagrañ, jak
wiele siê zmieni³o od tamtego
czasu. Mechaniczne urz¹dzenie Edi-
sona by³o ci¹gle udoskonalane tak,
by osi¹gn¹æ jeden cel: jak najwier-
niej zapisaæ i odtworzyæ dwiêk.
Po osi¹gniêciu doskona³ej - jak na
lata 60. - jakoci nagrañ monofo-
nicznych pojawi³ siê system stereo
poprawiaj¹cy radykalnie jakoæ
dwiêku ods³uchiwanych nagrañ.
Systemem stereofonicznego odtwa-
rzania dwiêku umo¿liwia³ bowiem
mniej lub bardziej precyzyjn¹ lo-
kalizacjê w p³aszczynie przed s³u-
chaczem instrumentów, solistów
czy aktorów. Nagrania stereo by³y
znacznie bli¿sze ludzkiej percepcji
dwiêku i z tego powodu ten sys-
tem jest ci¹gle podstawowym
stosowanym w technice nagrañ au-
dio, w audycjach radiowych FM
i przesy³aniu dwiêku w przekazach
telewizyjnych.
Mimo ogromnej popularnoci
stereofonii, nie zaprzestano prac
nad lepszymi sposobami odtwarza-
nia dwiêku. Cz³owiek przecie¿
rozpoznaje, czy ród³o dwiêku jest
ulokowane z przodu, z boku, czy
z ty³u lub z góry - inaczej mówi¹c,
s³yszy przestrzennie. Najwierniej-
sze odtwarzanie dwiêku to odtwa-
rzanie przestrzenne. Dlatego po-
wsta³y systemy pozwalaj¹ce na ta-
kie odtwarzanie. Pocz¹tkowo by³a
to droga aparatura zaprojektowana
na potrzeby przemys³u filmowego.
Atrakcyjnoæ ods³uchu przestrzen-
nego sk³oni³a konstruktorów do
opracowania coraz tañszych i pros-
tszych w zastosowaniu urz¹dzeñ.
Dzisiaj, jednym z najbardziej zna-
nych jest system firmy Dolby.
Jednak polityka licencyjna firmy
praktycznie uniemo¿liwia zakup
scalonych dekoderów przez odbior-
ców, którzy nie uzyskali licencji.
Zawê¿a to kr¹g odbiorców do
najwiêkszych firm mog¹cych sobie
pozwoliæ na zakupienie licencji.
W proponowanym w artykule
dekoderze zosta³ zastosowany sca-
lony procesor odtwarzania dwiêku
przestrzennego systemu SRS.
Co to jest SRS?
System dwukana³owego dwiê-
ku przestrzennego SRS powsta³
w laboratoriach firmy SRS Labs,
Inc. SRS, czyli Sound Retrieval
System , tworzy przestrzenne
brzmienie z dowolnego ród³a
dwiêku za pomoc¹ standardowego
wzmacniacza wspó³pracuj¹cego
Elektronika Praktyczna 3/2003
27
W reklamach mo¿na
wyczytaæ, ¿e efekt dwiêku
dookólnego uzyskuje siê
wy³¹cznie poprzez
zastosowanie n->
¥
32569970.034.png 32569970.035.png
Dekoder dwiêku dookólnego SRS
Rys. 1. Schemat elektryczny procesora SRS
28
Elektronika Praktyczna 3/2003
32569970.036.png 32569970.037.png 32569970.001.png 32569970.002.png 32569970.003.png 32569970.004.png 32569970.005.png 32569970.006.png 32569970.007.png 32569970.008.png 32569970.009.png 32569970.010.png 32569970.011.png 32569970.012.png 32569970.013.png 32569970.014.png 32569970.015.png 32569970.016.png 32569970.017.png 32569970.018.png 32569970.019.png 32569970.020.png 32569970.021.png 32569970.022.png 32569970.023.png 32569970.024.png 32569970.025.png 32569970.026.png 32569970.027.png
Dekoder dwiêku dookólnego SRS
z dwoma zestawami g³onikowymi.
Niezale¿nie od tego, czy sygna³ jest
monofoniczny, stereofoniczny, czy
zakodowany jako dookólny ( sur-
round sound ), system SRS rozsze-
rza przestrzeñ akustyczn¹ materia³u
audio, wywo³uj¹c wra¿enie realne-
go dwiêku przestrzennego.
SRS zosta³ stworzony przez
Arnolda Klaymana po latach ba-
dañ nad fizjologicznymi w³aci-
wociami odbierania wra¿eñ s³u-
chowych przez ludzkie ucho. Wy-
korzystanie wyników tych badañ
umo¿liwi³o opracowanie unikalnej
metody odzyskiwania przestrzeni
w nagraniach i odtwarzania trój-
wymiarowego pola brzmieniowego.
W tradycyjnym systemie stereo
doæ krytyczne jest ustawienie
g³oników i pozycja s³uchacza
wzglêdem nich. Przesuniêcie siê
poza obszar bazy stereofonicznej
powoduje utratê lub znaczne po-
gorszenie jakoci ods³uchu stereo-
fonicznego. W systemie SRS pozy-
cja s³uchacza nie jest
krytyczna i mo¿e siê on
poruszaæ po pomieszcze-
niu bez utraty wra¿enia
ods³uchu przestrzennego.
System SRS nie wy-
maga specjalnego kodo-
wania i dekodowania syg-
na³u, nie polega tak¿e na
sztucznym wytwarzaniu
opónieñ i manipulowa-
niufaz¹oryginalnegosyg-
na³u dwiêkowego. Jak to
ju¿ zosta³o powiedziane,
SRS bazuje na charakte-
rystycznym dla ludzkiego
ucha odbieraniu wra¿eñ
s³uchowych. Kiedy fala
dwiêkowa przychodzi
z przodu g³owy s³ucha-
cza, to ma³¿owina odbija
wiele sk³adowych czêstot-
liwociowych z daleka od kana³u
usznego. Dwiêk pochodz¹cy z boku
nie jest odbijany przez ma³¿owinê
tak jak dwiêk pochodz¹cy z przodu
g³owy. Wszystkie informacje odbie-
rane przez ucho s¹ przesy³ane do
mózgu i tam interpretowane. Sygna³
przestrzenny wytworzony przez ma³-
¿owinê i przesy³any do mózgu jest
nazywany HRTF ( Head - Related
Transfer Function .) Poniewa¿ za-
le¿ny od poziomu i kierunku dwiê-
ku sygna³ HRTF faluje wokó³ ma³-
¿owiny, to sygna³ akustyczny w ka-
nale usznym ci¹gle siê zmienia.
Ci¹g³y nap³yw informacji przesy³any
z ucha do mózgu pozwala na okre-
lenie kierunku i rodzaju dwiêku.
Nagrania wykonane za pomoc¹
mikrofonów nie mog¹ zarejestro-
waæ kierunku pochodzenia dwiê-
ku tak, jak robi to ludzkie ucho.
Jednak nawet w tak zarejestrowa-
nych nagraniach sygna³ reprezen-
tuj¹cy przestrzeñ jest obecny, ale
jest niwelowany przez tradycyjne
systemy reprodukcji dwiêku.
Oryginalna przestrzennoæ i dyna-
mika nagrañ zostaje w nich za-
fa³szowana lub zupe³nie zatarta.
SRS analizuje stale zmieniaj¹c¹
siê funkcjê HRTF w uk³adzie ludz-
kiego systemu s³yszenia i odtwa-
rza w³aciwe sk³adowe czêstotli-
wociowe oraz proporcje bezpo-
rednich i odbitych fal dwiêko-
wych. Przez rozdzielenie sygna³u
stereo na ró¿ne sk³adowe jest
mo¿liwe wyizolowanie i odtwo-
rzenie informacji o przestrzenno-
ci dwiêku. SRS oddziela te in-
formacje i odpowiednio przetwa-
Tab. 1. Podstawowe parametry
i w³aciwoci procesora SRS:
Procesor charakteryzuje siê:
7
Trzema prze³¹czanymi wejciami stereo.
7
Niezale¿nym dla ka¿dego wejcia
programowanym t³umieniem poziomu
sygna³u wejciowego.
7
Regulacj¹ wzmocnienia z mo¿liwoci¹
ustawienia balansu.
7
Regulacj¹ barwy (tonów niskich, rednich
i wysokich).
7
Dwiêkiem przestrzennym SRS.
7
Dwiêkiem surround.
7
Funkcj¹ Voice Canceller (karaoke).
7
Mo¿liwoci¹ zaprogramowania przez
u¿ytkownika czterech banków ustawieñ
efektu. Wszystkie ustawienia zapisywane
w nieulotnej pamiêci EEPROM.
7
Mo¿liwoci¹ zaprogramowania wszystkich
przewidzianych przez producenta ustawieñ
uk³adu TDA7466.
7
Wszystkie informacje wywietlane na
wywietlaczu alfanumerycznym 2x20
znaków.
7
Ustawienia i regulacje s¹ dokonywane za
pomoc¹ 5-przyciskowej klawiatury.
konanego z tym uk³adem pokaza-
no na rys. 1 . Zastosowana w nim
konfiguracja uk³adowa TDA7466
jest identyczna z propono-
wan¹ w nocie aplikacyjnej
producenta. Sygna³y kana³u
lewego i prawego z prze³¹cz-
nika wejæ s¹ podawane
przez kondensatory C1 i C2
na wyprowadzenia 36 i 38
uk³adu U1. Kondensatory
C3...C8 s¹ elementami ze-
wnêtrznymi uk³adu sur-
round . Zewnêtrzne obwody
uk³adu SRS zbudowane s¹
z rezystorów R5...R10 i kon-
densatorów C21...C23. Do
wewnêtrznych obwodów re-
gulatorów tonów do³¹czone
s¹ kondensatory C9...C13
dla kana³u lewego
i C16....C20 dla kana³u pra-
wego oraz rezystory R1, R2
(kana³ lewy) i R3, R4 (kana³
prawy).
Sterownik procesora zosta³ zbu-
dowany w oparciu o mikrokontro-
ler PIC16F76 (U2). Jest to uk³ad
z du¿¹ pamiêci¹ programu typu
Flash (8 ks³ów 14-bitowych). Ma
te¿ stosunkowo du¿¹ pamiêæ da-
nych (368 bajtów). Zastosowanie
mikrokontrolera z du¿¹ pamiêci¹
pozwoli³o na umieszczenie w niej
doæ rozbudowanego programu ste-
ruj¹cego procesorem. Zewnêtrzne
elementy oscylatora to kondensa-
tory C27 i C28 oraz rezonator X1.
Ma on doæ ma³¹ czêstotliwoæ
rezonansow¹ wynosz¹c¹ ok.
2 MHz. Poniewa¿ oprogramowanie
Zastosowanie procesora SRS w klasycznym
stereofonicznym torze audio powoduje
rozszerzenie bazy stereofonicznej poza cile
okrelony obszar ulokowany miêdzy
g³onikami reprodukuj¹cymi sygna³y kana³u
lewego i prawego. Zastosowany sposób
obróbki dwiêku pozwala wytworzyæ
przestrzeñ akustyczn¹ o w³aciwociach
zbli¿onych do klasycznych rozwi¹zañ surround,
ale bez koniecznoci stosowania du¿ej liczby
zestawów g³onikowych.
rza za pomoc¹ opatentowanej me-
tody polegaj¹cej na korekcji od-
powiedzi czêstotliwociowej za
pomoc¹ specyficznej krzywej.
Procesor SRS
Pomys³ firmy SRS Labs okaza³
siê na tyle atrakcyjny, ¿e wielu
producentów scalonych uk³adów
audio uruchomi³o produkcjê sca-
lonych procesorów systemu SRS.
W opisywanym projekcie komplet-
nego procesora SRS ze sterowni-
kiem zosta³ wykorzystany uk³ad
TDA7466 firmy STMicroelectro-
nics. Schemat procesora SRS wy-
Elektronika Praktyczna 3/2003
29
32569970.028.png 32569970.029.png 32569970.030.png 32569970.031.png 32569970.032.png
Dekoder dwiêku dookólnego SRS
nie narzuca jakich szczególnych
wymagañ dotycz¹cych prêdkoci
mikrokontrolera, to ma³a czêstot-
liwoæ taktowania spowodowa³a
zmniejszenie poboru pr¹du i zmi-
nimalizowanie ewentualnych za-
k³óceñ wnoszonych przez sterow-
nik do czêci analogowej proceso-
ra. Mo¿liwoæ ewentualnego prze-
niesienia zak³óceñ cyfrowych do
czêci analogowej procesora zosta-
³a uwzglêdniona przez producenta
TDA7466. Masa analogowa zosta³a
oddzielona od masy cyfrowej in-
terfejsu steruj¹cego magistrali I 2 C.
Obie te masy powinny byæ po³¹-
czone w jednym punkcie mo¿liwie
blisko ród³a zasilania.
Do linii portu PORTA zosta³
do³¹czony przez magistralê 4-bito-
w¹ wywietlacz alfanumeryczny
o organizacji 2x20 znaków. Styki
klawiatury steruj¹cej do³¹czone s¹
bezporednio do wyprowadzeñ
RB0...RB4 (skonfigurowanych jako
linie wejciowe) portu PORTB.
Przyciniêcie klawisza powoduje
wymuszenie na linii poziomu nis-
kiego. Linie PORTB maj¹ w³¹-
czone wewnêtrzne podci¹ganie do
plusa zasilania (wymuszenie po-
ziomu wysokiego na niepod³¹czo-
nej linii wejciowej). Linia SDA
magistrali I 2 C pod³¹czona jest do
wyprowadzenia RC4/SDI/SDA, a li-
nia SCL do wyprowadzenia RC3/
SCK/SCL. Rezystory R13 i R14
realizuj¹ wymagane przez specyfi-
kacjê magistrali podci¹ganie linii
SDA i SCL do plusa zasilania.
Wyprowadzenia RC5...RC7 portu
PORTC steruj¹ prze³¹cznikiem syg-
na³u wejciowego. Do magistrali
I 2 C do³¹czona jest, oprócz U1,
pamiêæ EEPROM 24C04 (U3).
W tej pamiêci przechowywane s¹
wszystkie ustawienia i regulacje
procesora.
Prze³¹cznik wejæ umo¿liwia
do³¹czenie do TDA7466 trzech
ró¿nych róde³ sygna³u akustycz-
nego. Pojawienie siê poziomu wy-
sokiego na wyprowadzeniu RC5
powoduje, ¿e tranzystor T1 wcho-
dzi w nasycenie i wysterowuje
cewkê przekanika Prz1. Rezystor
R15 ogranicza pr¹d bazy tranzys-
tora. Sygna³ akustyczny z wejæ
We1_L i We1_P jest podawany
przez zwarte styki przekanika na
wejcie sygna³u U1. Analogicznie
zostaj¹ prze³¹czone sygna³y z wejæ
2 i 3. Program sterownika ustawia
takie stany na liniach RC5...RC7,
¿e nie jest mo¿liwe wysterowanie
jednoczenie wiêcej ni¿ jednego
przekanika. ¯eby unikn¹æ stuków
w czasie prze³¹czania wejæ, jest
programowo w³¹czane maksymal-
ne t³umienie wejcia U1.
Uk³ad zasilania dostarcza stabi-
lizowanego napiêcia +9V do zasi-
lania U1 i przekaników prze³¹cz-
nika wejæ oraz +5V do zasilania
sterownika z wywietlaczem i pa-
miêci¹ EEPROM. Napiêcie sta³e
lub przemienne o wartoci ok. 14V
podawane jest na mostek prostow-
niczy M1. Kondensator C29 filtruje
têtnienia w przypadku zasilania
pr¹dem przemiennym. Stabilizator
7809 (U4) dostarcza stabilizowane-
go napiêcia +9V, a stabilizator 7805
napiêcia +5V.
Tomasz Jab³oñski, AVT
tomasz.jablonski@ep.com.pl
WYKAZ ELEMENTÓW
P³ytka g³ówna
Rezystory
R1, R4, R12...R14, R18: 2,7k W
R2, R3: 5,6k
W
W
R7: 32,4k
W
R8: 1,5k
W
W
R10: 4,42k
W
W
R15...R17: 3,3k W
Kondensatory
C1, C2: 220nF
C3, C9, C20: 5,6nF
C4: 680nF
C5, C12, C13, C16, C17, C26,
C30...C32, C34: 100nF
C6, C21: 4,7nF
C7, C8, C11, C18: 22nF
C10, C19: 18nF
C14, C15: 2,2
F
C22, C23: 470nF
C24: 1,2nF
C25: 22
m
F
C27, C28: 33pF
C29: 2200
m
m
F /16V
F/16V
Pó³przewodniki
D1...D3: BAV21 (1N4148)
M1: 1A/100V
T1...T3: BC237
U1: TDA7466
U2: PIC16F76 zaprogramowany
U3: 24C04
U5: 7805
U6: 7809
Ró¿ne
Rezonator kwarcowy 2MHz
Przekaniki Prz1...Prz3 MEISEI M4-
12H (ZETTLER AZ822-2C-12DSE)
Z³¹cza do druku cinch 8 szt.
m
Wzory p³ytek drukowanych w for-
macie PDF s¹ dostêpne w Internecie
pod adresem: http://www.ep.com.pl/
?pdf/marzec03.htm oraz na p³ycie
CD-EP3/2003B w katalogu PCB .
P³ytka drukowana wywietlacza
W1; wywietlacz alfanumeryczny
2x20znaków
SW1...SW5: mikroprzyciski
30
Elektronika Praktyczna 3/2003
R5: 47,5k W
R6: 130k
R9: 1k
R11: 3,74k
C33: 10
32569970.033.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin