Silniki Krokowe - Budowa, Funkcjonowanie I Sterowanie.pdf

(100 KB) Pobierz
1129208 UNPDF
Elektor w EdW
SILNIKI KROKOWE
Budowa, funkcjonowanie i sterowanie
Silniki krokowe są
znane już od początku
lat 60. dopiero jednak
w ostatnich latach na−
brały one dużego zna−
czenia. Znajdują zasto−
sowanie jako napędy
w mechanizmach zega−
rów i innych instrumen−
tów wskaźnikowych,
w drukarkach i plote−
rach oraz w przeróżnych
maszynach warsztato−
wych i w robotach.
tego nie posiadały one “ustalone−
go położenia”, gdyż rdzeń z mięk−
kiej stali magnetycznej sam nie
wytwarzał żadnego pola magne−
tycznego. Z tej właśnie przyczyny
zostały wprowadzone silniki kro−
kowe z magnesami trwałymi.
Wprawdzie rotor, posiadający
trwałe właściwości magnetyczne,
stwarzał możliwość zdefiniowa−
nia określonego położenia ustalo−
nego, to jednak było to możliwe
wyłącznie przy większych kątach
przypadających na jeden krok.
Przyczyna była prosta – na cylin−
drycznym rotorze namagnesowa−
nym radialnie można było umie−
ścić ograniczoną liczbę biegunów
magnetycznych. Pomimo tego ta−
ki typ silników krokowych może
posłużyć jako materiał wejściowy
do zapoznania się z tematem. Na
rysunku 1 został przedstawiony
silnik krokowy w swoim najprost−
szym wykonaniu. Rdzeń został
namagnesowany w najprostszy
sposób (dwa bieguny) oraz są dwa
uzwojenia przesunięte względem
siebie o 90 o (fazy). Jeśli przez jed−
ną z faz przepływa prąd, to po−
wstaje pole magnetyczne. Rotor
obraca się wraz ze swoim polem
magnetycznym do położenia,
w którym pomiędzy rotorem a fa−
zą jest najmniejsza szczelina po−
wietrzna oraz największy stru−
mień magnetyczny (przeciwne
bieguny przyciągają się, a jedna−
kowe się odpychają!).
Poprzez zmianę kierunku
przepływu prądu można spowo−
dować ustawienie się rotora
w czterech różnych położeniach,
przy czym jego ruchy obrotowe
odpowiadać będą kolejności
zmian polaryzacji. Ten tryb pracy
tzw. Wave−drive, został schema−
tycznie przedstawiony na rysun−
ku 2a . Inna metoda wprowadze−
nia w ruch silnika krokowego po−
lega na doprowadzeniu prądu do
obydwu faz w normalnym trybie
pracy. W tym trybie zawsze wy−
stępują dwukrotnie dwie jednako−
we fazy obok siebie. Zachowanie
się rotora można najłatwiej wyja−
śnić na podstawie rysunku 2b .
Sekwencja sterująca jest to
“elektryczny” obrót o 360 o . Aby
dokonać pełnego obrotu mecha−
nicznego, nieodzowna jest wła−
śnie odpowiednia sekwencja im−
pulsów sterujących. W obydwu
wymienionych przypadkach se−
kwencja składa się zawsze
z czterech taktów. Jest to TRYB
PRACY Z PEŁNYM KROKIEM .
Oczywiście nic nie stoi na
przeszkodzie, aby dokonać kom−
binacji normalnego trybu pracy
i Wave−drive, uzyskując wów−
czas TRYB PRACY Z KROKAMI PO
ŁÓWKOWYMI . Dzięki temu moż−
na zrealizować kroki połówko−
we, które niejako za darmo
podwajają “rozdzielczość” silni−
ka. W takim trybie pracy prąd
przepływa na zmianę przez jedno
albo przez obydwa uzwojenia.
W trybie pracy z krokami połów−
kowymi pełna sekwencja składa
się z ośmiu taktów.
W zależności od sposobu wy−
konania uzwojeń można wyróż−
Podobnie jak i inne silniki
składają się one z nieruchomego
statora oraz z obracającego się
rotora. O ile w silnikach prądu
stałego rotor (a czasami także
i stator) jest wyposażony w elek−
tromagnes, to silniki krokowe
posiadają wyłącznie stacjonarne
elektromagnesy. Rotor zbudowa−
ny jest z miękkiej, nie magnety−
zującej się stali albo z magnesu
stałego. Obraca się na skutek od−
działywania różnorodnie ukie−
runkowanych pól elektromagne−
sów statora. Zanim jednak do−
wiedzieliśmy się, w jaki sposób
funkcjonuje silnik krokowy, za−
poznaliśmy się z jego bardzo
ważną zaletą – do rotora nie jest
doprowadzany prąd, tak więc od−
pada konieczność stosowania
ulegających zużyciu szczotek
i pierścieni ślizgowych!
Pierwsze, w miarę atrakcyjne
ekonomicznie reaktancyjne (re−
luktancyjne) silniki krokowe po−
siadały rotor wykonany z mięk−
kiej stali magnetycznej w formie
zębatego rdzenia. Pomijając fakt,
że silniki te posiadały niezbyt du−
ży moment obrotowy, to oprócz
Rys. 1 Model prostego silnika krokowego z dwubieguno−
wym rotorem i z dwoma uzwojeniami (fazami) przesu−
niętymi względem siebie o 90 o .
26
Elektronika dla Wszystkich
1129208.016.png
Elektor w EdW
nić dwie kolejne techniki stero−
wania. Przy niewielkim skompli−
kowaniu układu (tylko jeden do−
datkowy przełącznik) można
wykorzystać popularny dawniej
TRYB PRACY UNIPOLARNEJ − ( ry−
sunek 3a ). Oczywiście uzwoje−
nia te muszą posiadać wyprowa−
dzenia w połowie swojej długo−
ści, a poza tym z powodu nie−
wielkiego prądu w uzwojeniu
Tak więc sterowanie cewką reali−
zowane jest przy pomocy dwóch
przełączników a nie jednego.
Silniki krokowe o mniejszej
liczbie faz, szczególnie przy ma−
łych szybkościach obrotowych
(częstotliwościach), charaktery−
zowałyby się nierównomierną
pracą (szarpaniem) i to także przy
trybie pracy z krokiem połówko−
wym. Dalsze poprawienie jakości
tografii 4 przed−
stawione jest
wnętrze takiego
hybrydowego
silnika kroko−
wego.
Kąt odpowia−
dający jednemu
krokowi albo ina−
czej rozdziel−
czość silnika uza−
leżniona jest nie
tylko od liczby
par biegunów,
a więc od liczby
zębów odpowia−
dających biegu−
nom N oraz S na
rotorze, ale tak−
że od liczby po−
jedynczo stero−
wanych faz.
Oczywiście
w praktyce
ogranicza się do
silników o liczby faz od dwóch do
pięciu, aby w rozsądnych grani−
cach utrzymać ilość wymaganego
okablowania i przełączników. Je−
żeli nacisk położony jest na uzy−
skanie możliwie dużego momentu
obrotowego, to powinny zostać
zastosowane dwufazowe silniki
krokowe. Natomiast w sytuacjach,
gdy zależy nam na szczególnie
równomiernej pracy (bez szarp−
nięć), to pod uwagę powinny zo−
stać wzięte silniki pięciofazowe
sterowane mikrokrokami. Silnik
trójfazowy stanowi rozsądny
kompromis pomiędzy tymi dwo−
ma skrajnymi sytuacjami.
a)
Rys. 3 Uzwojenia silnika do pracy w try−
bie unipolarnym (a) muszą posiadać
wyprowadzenie w połowie długości
uzwojenia. Silniki unipolarne (b)
wymagają sterowania poprzez dwa
przełączniki na każde uzwojenie.
Obroty w prawo Ob roty w lewo
Faza 1 Faza 2 Faza 1 Faza 2
Takt Polaryzacja Prąd Polaryzacja Prąd Takt Polaryzacja Prąd Polaryzacja Prąd
1
0
1
x
0 1
0
1
x
0
2
x
0
0
1 2
x
0
1
1
3
1
1
x
0 3
1
1
x
0
4
x
0
1
1 4
x
0
0
1
ności dla silników krokowych
o małej liczbie pozycji rotora jest
pewną wadą.
b)
W praktyce
Do tej pory omawiany był je−
dynie model silnika krokowego,
który... w praktyce nie występu−
je. W nowoczesnych, hybrydo−
wych silnikach krokowych jako
rdzenie stosowane są okrągłe
płytki namagnesowane osiowo
w sposób trwały. Krążki te po−
siadają zębate wieńce, które
przesunięte są nawzajem wzglę−
dem siebie o połowę szerokości
zęba, w taki sposób, żeby biegu−
ny N i S się przeplatały. Na fo−
Obroty w prawo Obroty w lewo
Faza 1 Faza 2 Faza 1 Faza 2
Takt Polaryzacja Prąd Polaryzacja Prąd Takt Polaryzacja Prąd Polaryzacja Prąd
1
0
1
0
1 1
0
1
0
1
2
1
1
0
1 2
0
1
1
1
3
1
1
1
1 3
1
1
1
1
4
0
1
1
1 4
1
1
0
1
Obroty w prawo Ob roty w lewo
Faza 1 Faza 2 Faza 1 Faza 2
Takt Polaryzacja Prąd Polaryzacja Prąd Takt Polaryzacja Prąd Polaryzacja Prąd
1
0
1
x
0 1
0
1
x
0
2
0
1
0
1s 2
0
1
1
1
3
x
0
0
1 3
x
0
1
1
4
1
1
0
1 4
1
1
1
1
5
1
1
x
0 5
1
1
x
0
6
1
1
1
1 6
1
1
0
1
7
x
0
1
1 7
x
0
0
1
8
0
1
1
1 8
0
1
0
1
Rys. 2 Schemat doprowadzania prądu do uzwojeń przy pra−
cy w trybie normalnym (b) i Wave−drive (a). Jeśli doko−
na się połączenia (kombinacji) obydwu metod bazują−
cych na całych krokach, to otrzyma się sterowanie me−
todą kroków połówkowych.
można uzyskać stosunkowo ma−
ły moment obrotowy, jak rów−
nież małą szybkość obrotową.
Dopiero w momencie poja−
wienia się zintegrowanych i ta−
nich układów scalonych prze−
znaczonych do sterowania silni−
kami krokowymi, coraz bardziej
zaczęto wykorzystywać BIPO
LARNY TRYB PRACY − ( rysunek
3b ). W technice tej uzwojenia
z obydwu stron są przełączane.
pracy jest jednak możliwe, w taki
sposób, że prądu nie będzie się
po prostu włączać i wyłączać,
lecz będzie on podwyższany lub
odpowiednio obniżany w sposób
stopniowy. Spokojny ruch obro−
towy uzyskuje się właśnie w ten
sposób − jest to TRYB PRACY Z MI
KROKROKAMI . Oczywiście praca
w trybie mikrokroków redukuje
moment obrotowy i dokładność
ustalenia pozycji, co w szczegól−
Rysunek 4. Tutaj bardzo dobrze widoczne są wieńce zębate
na rotorze.
Elektronika dla Wszystkich
27
1129208.017.png 1129208.018.png 1129208.019.png 1129208.001.png 1129208.002.png 1129208.003.png 1129208.004.png 1129208.005.png 1129208.006.png 1129208.007.png 1129208.008.png 1129208.009.png 1129208.010.png 1129208.011.png 1129208.012.png
Elektor w EdW
Typowo spotyka się silniki kro−
kowe o podziale pełnego obrotu na
przynajmniej 24 kroki (co 15) albo
48 kroków (co 7,5). W starszych
napędach dysków stałych (HD) do
dokładnego ustawienia głowicy
stosowane były najczęściej silniki
o 200 krokach (co 1,8) albo nawet
400 krokach (co 0,9).
A teraz ważna sprawa − po włą−
czeniu docelowej częstotliwości
taktującej, wynoszącej wiele kilo−
herców, silnik nie zacznie się obra−
cać! Wcale się nie obraca, co jest
spowodowane tym, że rotor ma
tak dużą bezwładność, iż nie jest
w stanie nadążyć za szybko prze−
mieszczającym się polem magne−
tycznym statora. Start jest możli−
wy jedynie dzięki wykorzystaniu
na początek − “częstotliwości
Start/Stop”, która w zależności od
modelu silnika wynosi od 50Hz do
2kHz. Dopiero po takim wstęp−
nym uruchomieniu silnika można
podwyższyć częstotliwość takto−
wania. Tylko w ten sposób zapew−
niony jest prawidłowy rozruch (za−
trzymanie) silnika. Wielkość przy−
śpieszenia może być dowolnie ma−
ła, ale nie może być zbyt duża.
Przy zbyt szybkim zwiększaniu
częstotliwości taktującej rotor sta−
nąłby w miejscu podobnie jak
i wtedy, gdyby spróbowano prze−
kroczyć maksymalną dopuszczal−
ną częstotliwość taktowania.
Przebieg częstotliwości
“Start/Stop” w trakcie procedury
przyśpieszania aż do prędkości
docelowej przypomina rosnącą
funkcję schodkową – rysunek 5 .
Wyłączanie przebiega analogicz−
nie, lecz tym razem mamy do
czynienia z opadającą funkcją
schodkową, ponieważ w przy−
padku natychmiastowego wyłą−
czenia rotor, ze względu na swą
dużą masę, po prostu nadal by
się obracał i co istotne, informa−
cje o dokładnym położeniu były−
by stracone.
faza pełnej prędkości obrotowej schodkowe zbocze opadające
Rys. 5 Przyśpieszanie i hamowanie silnika odbywa się przy
wykorzystaniu funkcji schodkowej.
„Startową” częstotliwość tak−
towania, przy której silnik kro−
kowy może bezpiecznie obracać
się w obydwu kierunkach bez
stosowania procedur na bazie
funkcji schodkowej, dobiera się
wyłącznie do poszukiwania
punktu zerowego oraz dla naj−
mniejszych potrzebnych prędko−
ści obrotowych. Sterowanie przy
pomocy komputera stosuje się
przede wszystkim dla silników
krokowych sterowanych kroka−
mi połówkowymi oraz mikro−
krokami i to zarówno dla zwy−
kłego sterowania, jak i przy wy−
korzystaniu funkcji schodkowej.
Jest to zadanie dla układu stero−
wania silnikiem krokowym, na
przykład dla 80C166−Board
(opracowanie Elektora) lub inne−
go, w oparciu o mikrokontroler
jednoukładowy bądź inne spe−
cjalizowane układy scalone.
Editorial items appearing on pages 23 − 28 are the copyright property of © Segment B. V. Beek, The Netherlands, 1998, which reserves all rights.
28
Elektronika dla Wszystkich
1129208.013.png 1129208.014.png 1129208.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin