Księgi Deuteronomistyczne (Joz, Sdz, Rt, 1Sa, 2 Sa, 1Kr, 2Kr)).pdf

(6025 KB) Pobierz
332928023 UNPDF
Lie
v-
5g
'ie
a-
o
ti-
d-
zi.
.m
ch
a"
a.-
il. DZIE0 DEUTERONOMISTYCZNE
KSIGI PRoRoKw STARSZYCH
mi Prorokw wczeniejszych (ncbi'im r'nin : pforoC} starsi). Nale do
nich ksigi Jozuego, Sdziw, 1 i 2 Samuela i 1 i 2 Krlewskar.
Te cztery dziea st'anowi pewn cao,gdy znajduje si w nich opis wy-
darze, jakie miay miejsce po wyrwaniu si narodu wybranego z niewoli
egipskiej i przyb;lciu na teren ziemi Kanaan, a do czasw niewoli babilo-
skiej. A poniewa s one rdem historii Izraela tego okresu, zaliczono je
take do ksig historycznych.
Dziea te stanowi niewtpliwie pewn cao
na
ni
:j-
m,
rli
lo'
a-
Dv
'tL)
r
i z tego powodu' e zostay
przeredagowar.e przez jakich redaktorw przejtych ideami deuteronomistycz-
nymi. Najprawdopodobniej ich pracy zavdzieza moemy rne refleksje,
jakimi zaopitrzone zostay opisy wydarze, ktre podkrelaj, e ptzestrze-
ganie warunkw przymietza z Jahwe przynosi korzyci, natomiast ]amanie
ich jest ptzyczyn nieszcz.Nieszczcia te pochodz od ssiadujcych z wy-
branym narodem ludrv obcych' speniajcych _ niewiadomie wprawdzie _
rol misjonarzyt, zmuszajcych do refieksji i narvrcenia ze zej drogi.
I chyba to iest powodem nazwania tych ksig prorockimi. okrelenie to
boi,viem wskazuje, e cho si w nich znajduj liczne i nieocenione dane hi-
sloryczne' to jednak stanowi one raczej to refleksji nad przeszoci, by mo-
ga si ona sta nauczycielk wacirvego postpowania. Zamiat taki oczy-
'.vicie staje si powodem dobierania odpowiednich faktw, ukazyrvania tych
.1'1ko konturw, ktre taki cel bd realizoway jak najlepiej.
Prac wykonan przez jakich tej samej ideowej formacji redaktorw po-
:na mona zwaszcza dziki tosamoci jzyka i powizania z prawem deu-
:eronomistycznym. Wzgld ostatni daje podstaw do twierdzenia, e chodzi
:u o redaktorrv deuteronomistycznych. Do takiego wniosku doszed M. Noth
;' dziele pt. UberleterungsgeschichtlcheStud.ien? i przez to zdoby sobie
-l o. Eififeldta nazw ojca dziea deuteronomistycznego 3'
Dzieo to, jak zaznaczylimy, pozna mona najprzd dziki podobiestwu
:vka. Jest on prosty' bez ozdb czy upiksze. Jest to najprostszy jzyk
---ebrajski w Starym Testamencie.
Zasadniczym jednak rysem tych dzie jest waciwa ich dyspozycja. Nale-
_a tu gwnie mowy goszone w wanych momentach historii. Mwcami s
::zervanie przywdcy, ktrzy nawizuj do przeszoci, wycigaj przy tym,
Por. J. Flawiusz, Contra Apionem 1,8; Baba Batra 14b i 15a
Halle 1943; Darmstadtz 195?.
Enletung n. das AIte Testament, Ti.ibingene 1964, 323.
{T
W zbiotze ksig witych Starego Testamentu po ksigach Tory, czyli Pi-
cioksigu Mojeszowym, znajduj si ksigi nazwane przez lzraelitw ksiga-
332928023.002.png
252
DzIEo DEUTERoNoMISTYCZNE
zachowania jednoci midzy poszczeglnymi plemionami i pr.zestrzegan:e
przepisw Tory. Podobn mow w;lgasza Samuel (1 Sm 12)' ktry dokonu-
jc przegldu historycznego wydarze z epoki sdziw, przypomina narodorr:
dotychczasowe dzieje, nakrela zasady postpowania na ptzyszlo i w ter
sposb wprowadza do instytucji krlestwa. Duszmow wygasza takze
Salomon po zbudorvaniu wityni i z okazji jej powicenia' Zvraca uwagE
na znaczenie wityni w czasach jemu wspczesnych i na znaczenie jej i
przyszN.oci (1 Krl B' 14-61). Anaiiza wspomnianych mw wykazuje zadziulia-
jce midzy nimi podobiestwo w konstrukcji, dobieraniu materiau histo-
rycznego i argumentacji.
Nadto w poszczeglnych ksigach, bdcych przedmiotem naszego zainte-
resowania, znajduj si opisy bsrdzo rnorodne tak co do stylu, szaty ze-
wntrznej, celu, jak i pochodzenia. Zdradzaj one dowyranie, e powstay
w niejednakowym czasie i e autorami ich byli rni ludzie, yjcy nieraz
w rnych epokach. Ale rv tym rznorodnym materiale dokonano ujednoli-
ce, zaokrgIeri, a uczyni to jaki redaktor, ktry zebrany materia dokadnie
przegldn i niektre opisy poczy jedynie tekstem wicym, w innych na-
tomiast dokonywa pewnych tylko retuszw, uoglnie, a nawet sam pisa
niektre historie; by ich autorem' Wedug M. Notha by nim Deuteronomista'
wiadczy o tym zwizek zachodzc7l midzy ideami, zawartymi w Deutero-
nomium; a t5rmi, ktre dostrzec mona przy lekturze ksig Jozuego, Sdziw,
Samuela i l{rIewskich. Czyby wic kto przejty tymi ideami dokona ca-
kowitej redakcji rvszystkich owych ksig? Tego nie twierdzi nawet sam M'
Noth. Uwaa on bowiem, e wwczas, kiedy rozpocz sw prac Deuterono-
mista, ksigi owe ju istniay a'
Deuteronomista' jak twierdzi M. Noth, dokona tego dziea gdzie w poo-
wie VI w. przed Chr.
Autor powyszego pogldu na podstawie ksig Jozuego i Krlewskich stara
si take da odpowied na inne pytanie: od ktrego miejsca zaczyna si
dzieo Deuteronomisty? Nie jest nim pocztek Ksigi Jozuego. Raczej przy-
j naleao, e pocztku tej pracy szuka by trzeba - wbrew pogldom wieiu
rc
s{
](;
Et
::
trJ
l:
=
=
-L
3,
.:
-!
-t'
:f-
:.
::
uczonych, ju w Pwt.
Redakcja dziea deuteronomistycznego przypada na okres wielkich kata-
strof: upado pastwo judzkie, a wielk cz narodu zapdzono w niewol,
zburzona zostaa witynia jerozolimska, symbol obecnoci Jahv'e. Nic przeto
dziwnego, e Deuteronomici byli pod wpywem tych wydarze, e nasuway
im si refleksje nad minionym okresem historii. Przyczyn nieszcz, jakie
przeywali, widzieli w instytucji krlestwa. Ona to zawioda nadzieje narodu.
Zachowanie si poszczeglnych wa-dc-w, zwaszcza ich ustosunkowanie si clo
religii Jahwe, byy wg nich gwnym po.,vodem pniejszych bolesnych do-
wiadcze. Nic dziwnego, e cae dzieio deuteronomistyczne nosi na sobje
znami przey i przemy1e, zwizanych z powstaymi wypadkami. W ta-
kim kontekcie historycznym atwiej zrozumie te partie tekstw w ksigach
Sdziw, Samuela i Krlewskich, ktre atakuj wyranie sam instytucj
krlestwa.
Zamiarem redaktorw deuteronomistycznych byo przedsta''ienie histoni
4 Por. tJberli,eferungsgeschichil.icl'te Studien, Tiibingenz 1957, 4.
wnioski praktyczne' dotyczce postpowania poszczeglnych ludzi. Takie mo-
wy wygasza Jozue (Joz 23 - 24), w ktrych zwra.ca uwag na koniecznos:
332928023.003.png
KSIGI PRooKow STARSZYCH
253
o-
.ie
u-
,vi
3n
e
od czasw objcia ziemi Kanaan ptzez Izraelitw a do koca okresu krlew-
skiego. W takim ujciu konieczne byo zastosowanie jakiej chronologii.
Najoglniejsze jej ramy daje 1 KrI 6, 1, gdzie czwarty rok panowania Salo-
mona jest 480 rokiem od czasu wyjcia Izraela z Egiptu. Poniewa by on.
rwnie rokiem teofanii na grze Horeb, liczba 480 nie jest bez znaezenia, gdy
idzie o dzieo deu;teronomistyczne. Rozpoczyna ono wyranie swe opowiada-
nie poczwszy od tych wJzdarzeti, ktre miay miejsce ju w pienrszym roku
tego okresu (Pwt 1, 6). Liczba ta rr'oe by symboiiczna, jak chce W. J. Chap-
man 5, jako wynik mnoenia liczby 12 (pokole izraelskich) przez 40. Liczba
40 odpowiada oglnie istnieniu jednego pokolenia. Widzimy to na przyka-
dzie pokolenia, ktre wyszo z Egiptu ku Ziemi obiecanej. Wanie liczba 40
miaa dla niego wystarczyc, aby wszyscy' |rzy wyszli z Egiptu, pomarli.
Jest te moliwe' e Liczba 480 nie powstaa przez pomnoenie 72 x 40, lecz.
plzez zsumowanie danych chronologicznych. 'Wg Pwt 1, 3 Mojesz wygosi
sw mow 40 lat po ukazaniu si mu Jahwe na grze Horeb. Pi lat trwa
q
a-
o-
e-
e-
y
12
ti-
ie
a-
a
a.
o-
IT,
-
L
podbj krainy przedjordaskiej (Joz 14, 10). Czasy sdziw _ a do mierci
ostatniego z ,,mniejszych sdziw'' - 1,yy11952 cznie 350 lat. Koniec rzdw
Helego jako sdziego' wynoszcy 40 lat (1 Sm 4, 18), przypada w rodkowym
okresie okupacji filistyskiej nad Izraelem. Wtedy to miaa miejsce nieszcz-
sna walka, w ktrej upem wojennym wrogw staa si arka Jahwe' Wreszcie
wystpienie Samuela na czele narodu do wojny z okupantem uwalnia Izrael
od jarzma, trwajcego przez lat 40 (1 Sm 7, 7 iln). Wg TM rzdy Saula trwaj
bardzo krtko, bo tylko 2 lata od czasu wyniesienia go na trorr (1 Sm j-3, 1).
Liczb t uwaa si za niepewn, gdy LXX cae zdanie 1 Sm 13, 1 pomija. Wy-
daje si jednak, e i tej relacji nie trzeba uwaa za nieautenyczn. Wvraa
ona przynajmniej, e rzdy Saula trway niedugo. Wedug rrrvagi kocowej
1 KrI 2, 11 Da-arid rzdzi lat 40' Jeeli wemie si nod uwag' e upyny
jeszcze 4 lata od jego mierci,kiedy przypad rok 480 od wyjcia z Egiptu'
otrzymujemy sumujc poszczeglne dane chronoIogiczne, liczb 481 lat.
Ksi$a Rut nie naley do dziea deuteronomistycznego. Ze wzgldu jednak
na zaakcentowany na wstpie zwizek z okresem dziaalnoci sdziw (1, 1)
umieszcza si j po opisie relacjonujcym tej wanie epoki.
5 Zur Llrsprung d,er chronologischen Angabe I Reg. 6, I, Z.AW (NF) 12 (1935),
185 nn.
i
f-
u
-
o
v
e
t.
o
t-
e
h
:l
332928023.004.png
p
ti
$ 1. KSIGA JoZUEGo
zv,
pri
pu:
1. osoBA BoIIATERA KSIGI
cia'
Joz
Nazywa si ozeasz (tl'ea'_ zbawienie), Iecz imi to zostao zmienione
przez Mojesza na J62q - Jehaa' -- Jahwe jest zbawieniem (por. Lb 13'
rov
lub Jesus (Syr 46, 1; 1 Mch 2, 55:. 2 Mch 12, i5). By synem Nuna i z poko-
lenia Efraima (Lb 13, 9; 1 Krn 7,27), najbarclziej zaufanym doradc Mojesza
(wj 24, 13) i to od modoci (Lb 11, 27-29). Wraz z nim uda si na gr Synaj
(wj 24' 13). Podczas wielkiej apostazji Izraelitw pilnowa namiotu z ark
(wj 33' 11), razem z innymi wysa go Mojesz do Ziemi obiecanej' aby j
ogldn (Lb 13' 9-17), a nard zachca do jej opanowania.
Specjalnym rytem naznaony na nastpc po l\{ojeszu (Lb 27, 18-23),
napeniony zosta duchem mdroci (Pwt 34, 9). Po mierciMojesza obj
w posiadanie ziemi Kanaan i rozdziellJ. j midz;l nard izraelski. Wykaza
wielk zdolno w prowadzeniu walki z Amalekitami' a przede wszystkim
w opanowywaniu kraju Kanaan' co uwidocznio si zwaszcza przy podbija-
niu miasta Hai.
sch
13-
10-
rvl
ipor
i sl
Jah
.5
tot
2' STRUKTURA LITERAoKA KSIGI
zda,
1\-W.
Dawniej sdlono porvszechnie 6, e autorem ksigi jest sam Jozue. Udowadniali
to twierdzenie przede wszystkim tradycj hebrajsk przekazan w Baba Batra 14b:
,,Jozue napisa swoj ksig i osiem ostatnich zda prawa - (tory)'', nastpnie t'ek-
15-1
stem Syr 46' 1 (Lxx)' wg ktrego Jozue to .,nastpca'' (6rri6oxoq) Mojesza w pro-
roctwach. Przytaczano te nastpu jce kryteria wer'ntrzne:
a) Dokadny opis wydarzeh, zwaszcza opis opanowywania miasta Hai (7-B)'
lub wydarzenia zwizane z Rachab (r. 2), zdai si wymaga naocznego wiadka.
b) Powiedzenie: ,,A do dzisiejszego dnia'' gdy chodzi o rodzin Rachab (6' 25)
i o kamienie pooone przez koryto Jordanu (4, 9) moe wskazywa na nastpc
Mo jesza.
c) Archaiczne nazwy miast kananejskich, np. ,,Baala'' ba'ldh zamiast Kiriat
Je'arim (15, 9), lub Kiriat-Sannah zam. Dabir (15 49), Kiriat-Arba zam. Hebron (15,
54) itd.
d) Wyrane stwierdzenie, e Jozue pewne rzeczy napisa (24, 26).
opinii tej jednak nie da si utrzyma' Jozue bowiem nie rrrg ksigi w jej
aktualnej formie napisa dlatego, e podano w niej opis jego mierci,oraz l'o, e
a'utor pisze o Jozuem przewanie w trzecie osobie, czasem tylko w pierwszej. Mo-
na by wic trvierdzi podobnie, jak o dzieie Mojesza gdy chodzi o Picioksig, e
Jozue by ty1ko autorem pewnych fl:agmentw tego dziea.
:- az
6 Lactancius,
off. l, L2,1; PL 83, ?47;
Diu.nst.4, I7;PL 6'500; Izydor Hisp., De eccl.
Rhabanus Maurus, De uniuerso 5, 2; PL 111, 10?.
:333.
17; 13, 9; Pwt 3, 2I; 32, 44:- Joz 1, I itd). W LXX -'Iqoo0q, w Vg Josue
332928023.005.png
KSIGA JozUEGo
255
zuje bynajmniej na autora' lecz dlatego nadano jej taki tytu, i jest w niej mowa
przede wszystkim wanie o tym czowieku. Dowody na to przytacza si nast-
pujce:
a) 'W Joz 4, 74 czytamy: ,,Bali si Jozuego..' przez wszystkie dni jego y-
cia''. Taki sposb mwienia wskazuje na to, e zdanie to napisano ju po mierci
Jozuego.
b) Wspomniana \,' Joz I0, 13 ,,Ksiga sprawiedliwego'' znana jest rwnie auto-
rowi 2 Sm 1, 18-27.
c) W Joz Il,2I czytamy o grach Judy i lzraela -
tn
13,
iue
io-
)'za
raj
k j
schizm za Jeroboama.
d) Autor ksigi Jozuego podaje wydarzenia okresu sdziw' I tak wg 15,
13-19: Kaleb daje crk sw za on otonielowi, jednemu z sdziw (por. Sdz 1,
10-15); w 19' 47 jest mowa o Danitach podbijajcych Lajisz (por. Sdz L8, 28-29),
w 13' 3-3,0 jest mowa o nastpstwie Jaira, tymczasem Jair by jednym z sdziw
(por. Sdz 10, 3-5).
e) Wedug Joz 24, 31 lzrael suyJahwe przez wszystkie dni (ycia) Jozuego
i starszych, ktrzy yli po Jozuem przez dugi ezas i ktrzy znali wszystkie dziea
Jahwe jakich dokona w lzraelu.
Dot'ego doda mona rwnie, e:
a) Autor ksigi chwali Jozuego (1' l-9; 3,7; 4,14; 5, 13-16; 6, 27; l, 16-18; 6, 8;
4, 5; 22, 2).
b) S w ksidze wzmianki wyranie pniejsze, np. 3, 16: wody _ ,,hajird'tm''
to te, ktre obecnie nazywaj si morzem ha'drab,h.
c) Zbyt wyrana zachodzi rnica midzy r. 72 i 13. Wedug r. 12 tr(anaan
zdaje si by podbity w caoci, t;nczasem wg r' 13 jest zgoa inaczej (por' zw'
ww. 1-?).
d) Wiele dostrzegamy powtrze, np. 3' 17 i 4, 10', 4, 6-8 z 4,20-23; 4, 7L _ i 4,
1s-18; 13, 14 i 13, 331. 74,2-3 i 13, 15-32 i in.
Przedstawiony stan ksigi Jozuego wskazuje' e raezej naiey przyj, i po-
wstawaa ona powoli i na podstawie rnych rde. Blisze -wyjanienie genezy
tej ksigi jest wci problemem jeszcze nierozstrzygnitym. Gdy jedni, jak G. v.
Rad 7a, ktry zalicza ksig Jozuego do Pentateuchu, z ktrym tworzya ona Hexa-
teuch i tazerfl z nim powstaa z pierwotnego credo (Pwt 26, 5_9)' to znw- N1I. Noth,
zwolennik Tetrateuchu, zaliczy j do dziea deuteronomistycznego. Redaktor,
wzg1dnie redaktorzy deuteronomistyczni posuyli si do jej opracowania dwoma
starszymi dokumentami. Jeden z tych dokumentw mia zawiera oporn,iadania
o podboju Kanaanu i zosta napisany ju gdzie ok. 900 r. przed Chr. ptzez jakiego
Beniaminit i przechowywany by w Gilgal w tamtejszym sanktuarium, drugi na-
tomiast, opisujcy podzia Kanaanu midzy lzraelitw mia powsta dopiero w cza-
sach pniejszych. oba te dokumenty zostay zczone w tzw. pierwotn ksig
Jozuego, ktrej aktualn form nada redaktor deuteronomistyczny zb. Wydaje si
nam, e zgodnie z tradycj naley przyj istnienie Pentateuchu z tym, e pewne
co suponuje zaistnia ju
i3),
j|
Za
im
ia-
iali
4b:
:k-
ro-
-B),
l.
25)
lc
:iat
(15,
jej
e
o-
e
1azy, Synopsi,s Scrpturae, 10; PG 28, 309; i inni.
7a G. von R a d, Das tormgeschchtlche Problent des Herateuchs, St,uttgart
7 Teodoret Cyren., Quaest. i.n Jos 14; PG 80, 473n; Pseudo - Ata-
1 933.
?b M. N o th, iJberleferungsgeschi,chtliche Stud,en, dz. cyt., 40-47; tene,
Josuo, ATD, Gttingen 1953' ?_16.
ccl.
107.
Ju jednak i w staroytnoci 7 wielu sdzio, e naz:wa ksigi ',Jozue'' nie wska-
332928023.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin