Księgi Deuteronomistyczne (Joz, Sdz, Rt, 1Sa, 2 Sa, 1Kr, 2Kr)).pdf
(
6025 KB
)
Pobierz
332928023 UNPDF
Lie
v-
5g
'ie
a-
o
ti-
d-
zi.
.m
ch
a"
a.-
il.
DZIE0
DEUTERONOMISTYCZNE
KSIGI
PRoRoKw
STARSZYCH
mi
Prorokw
wczeniejszych
(ncbi'im
r'nin
:
pforoC} starsi). Nale
do
nich ksigi
Jozuego, Sdziw,
1
i
2
Samuela
i
1
i
2 Krlewskar.
Te
cztery dziea st'anowi pewn cao,gdy znajduje si
w
nich
opis
wy-
darze,
jakie
miay
miejsce
po
wyrwaniu
si
narodu
wybranego
z
niewoli
egipskiej
i
przyb;lciu
na
teren ziemi Kanaan, a do
czasw
niewoli
babilo-
skiej.
A
poniewa s
one rdem
historii
Izraela tego
okresu,
zaliczono
je
take do ksig
historycznych.
Dziea te
stanowi
niewtpliwie
pewn
cao
na
ni
:j-
m,
rli
lo'
a-
Dv
'tL)
r
i
z
tego powodu'
e
zostay
przeredagowar.e
przez
jakich
redaktorw przejtych ideami deuteronomistycz-
nymi.
Najprawdopodobniej
ich pracy
zavdzieza
moemy
rne
refleksje,
jakimi
zaopitrzone zostay
opisy wydarze,
ktre podkrelaj,
e
ptzestrze-
ganie
warunkw przymietza
z
Jahwe
przynosi
korzyci, natomiast
]amanie
ich
jest
ptzyczyn nieszcz.Nieszczcia
te
pochodz
od
ssiadujcych
z wy-
branym
narodem ludrv obcych' speniajcych
_
niewiadomie
wprawdzie
_
rol
misjonarzyt,
zmuszajcych
do
refieksji
i
narvrcenia
ze
zej
drogi.
I
chyba
to
iest
powodem
nazwania tych ksig
prorockimi.
okrelenie
to
boi,viem
wskazuje,
e
cho
si
w
nich znajduj liczne
i
nieocenione dane
hi-
sloryczne' to
jednak
stanowi one raczej
to refleksji
nad
przeszoci,
by
mo-
ga
si ona sta nauczycielk
wacirvego
postpowania.
Zamiat
taki
oczy-
'.vicie
staje si
powodem
dobierania
odpowiednich
faktw,
ukazyrvania tych
.1'1ko
konturw, ktre
taki
cel
bd
realizoway
jak
najlepiej.
Prac
wykonan przez
jakich
tej
samej ideowej
formacji
redaktorw
po-
:na
mona zwaszcza
dziki
tosamoci
jzyka
i
powizania
z
prawem
deu-
:eronomistycznym.
Wzgld ostatni daje
podstaw
do twierdzenia,
e
chodzi
:u
o
redaktorrv deuteronomistycznych.
Do
takiego
wniosku
doszed
M.
Noth
;'
dziele pt.
UberleterungsgeschichtlcheStud.ien?
i
przez
to
zdoby
sobie
-l
o.
Eififeldta
nazw
ojca dziea
deuteronomistycznego
3'
Dzieo to,
jak
zaznaczylimy, pozna
mona
najprzd
dziki
podobiestwu
:vka.
Jest on prosty'
bez ozdb
czy
upiksze.
Jest
to
najprostszy
jzyk
---ebrajski
w
Starym
Testamencie.
Zasadniczym
jednak
rysem tych dzie
jest
waciwa
ich
dyspozycja.
Nale-
_a
tu
gwnie
mowy
goszone
w
wanych
momentach
historii.
Mwcami
s
::zervanie
przywdcy,
ktrzy
nawizuj do
przeszoci,
wycigaj
przy
tym,
Por.
J. Flawiusz,
Contra
Apionem 1,8; Baba Batra
14b
i
15a
Halle
1943;
Darmstadtz
195?.
Enletung
n.
das
AIte
Testament, Ti.ibingene
1964,
323.
{T
W
zbiotze
ksig
witych
Starego
Testamentu
po
ksigach
Tory, czyli
Pi-
cioksigu Mojeszowym,
znajduj
si ksigi
nazwane
przez
lzraelitw
ksiga-
252
DzIEo
DEUTERoNoMISTYCZNE
zachowania
jednoci
midzy
poszczeglnymi plemionami
i
pr.zestrzegan:e
przepisw
Tory.
Podobn mow w;lgasza
Samuel
(1
Sm
12)'
ktry
dokonu-
jc
przegldu historycznego
wydarze
z
epoki
sdziw,
przypomina
narodorr:
dotychczasowe dzieje,
nakrela
zasady
postpowania
na
ptzyszlo
i w
ter
sposb
wprowadza
do
instytucji
krlestwa. Duszmow wygasza
takze
Salomon
po
zbudorvaniu
wityni
i
z
okazji
jej
powicenia' Zvraca
uwagE
na
znaczenie
wityni
w
czasach
jemu
wspczesnych
i
na
znaczenie
jej
i
przyszN.oci
(1
Krl
B'
14-61).
Anaiiza
wspomnianych
mw wykazuje
zadziulia-
jce
midzy
nimi
podobiestwo
w
konstrukcji, dobieraniu materiau
histo-
rycznego
i
argumentacji.
Nadto
w
poszczeglnych ksigach, bdcych przedmiotem
naszego
zainte-
resowania,
znajduj
si
opisy bsrdzo
rnorodne
tak
co
do stylu,
szaty
ze-
wntrznej, celu,
jak
i
pochodzenia.
Zdradzaj
one dowyranie, e
powstay
w
niejednakowym czasie
i
e
autorami
ich byli
rni ludzie,
yjcy
nieraz
w
rnych epokach.
Ale
rv tym
rznorodnym
materiale
dokonano ujednoli-
ce, zaokrgIeri,
a
uczyni to
jaki
redaktor,
ktry
zebrany
materia
dokadnie
przegldn
i
niektre opisy
poczy
jedynie
tekstem wicym,
w innych
na-
tomiast dokonywa pewnych
tylko
retuszw,
uoglnie,
a
nawet
sam
pisa
niektre historie;
by
ich
autorem' Wedug M.
Notha
by nim
Deuteronomista'
wiadczy
o tym
zwizek
zachodzc7l
midzy
ideami,
zawartymi
w
Deutero-
nomium;
a
t5rmi,
ktre
dostrzec mona
przy lekturze ksig
Jozuego,
Sdziw,
Samuela
i
l{rIewskich. Czyby wic
kto
przejty
tymi ideami
dokona ca-
kowitej redakcji
rvszystkich owych
ksig?
Tego nie twierdzi
nawet sam
M'
Noth.
Uwaa
on
bowiem,
e
wwczas,
kiedy
rozpocz sw
prac Deuterono-
mista,
ksigi owe
ju
istniay
a'
Deuteronomista'
jak
twierdzi
M.
Noth,
dokona
tego
dziea
gdzie
w
poo-
wie
VI
w.
przed
Chr.
Autor
powyszego
pogldu na
podstawie
ksig Jozuego
i
Krlewskich
stara
si take da
odpowied
na inne
pytanie:
od
ktrego miejsca zaczyna
si
dzieo Deuteronomisty?
Nie
jest
nim
pocztek
Ksigi Jozuego. Raczej przy-
j
naleao, e pocztku
tej
pracy
szuka
by
trzeba
-
wbrew
pogldom
wieiu
rc
s{
](;
Et
::
trJ
l:
=
=
-L
3,
.:
-!
-t'
:f-
:.
::
uczonych,
ju
w
Pwt.
Redakcja dziea
deuteronomistycznego
przypada
na
okres
wielkich
kata-
strof: upado
pastwo
judzkie,
a
wielk
cz
narodu
zapdzono
w
niewol,
zburzona zostaa
witynia
jerozolimska,
symbol
obecnoci
Jahv'e.
Nic
przeto
dziwnego,
e
Deuteronomici
byli
pod wpywem
tych
wydarze,
e
nasuway
im
si refleksje nad minionym
okresem
historii.
Przyczyn
nieszcz,
jakie
przeywali,
widzieli
w
instytucji krlestwa.
Ona to
zawioda nadzieje
narodu.
Zachowanie
si
poszczeglnych
wa-dc-w,
zwaszcza
ich
ustosunkowanie
si
clo
religii
Jahwe,
byy wg nich
gwnym
po.,vodem
pniejszych
bolesnych
do-
wiadcze.
Nic
dziwnego,
e
cae
dzieio
deuteronomistyczne
nosi
na
sobje
znami przey
i
przemy1e,
zwizanych
z
powstaymi wypadkami.
W
ta-
kim
kontekcie
historycznym atwiej
zrozumie
te
partie
tekstw
w
ksigach
Sdziw,
Samuela
i
Krlewskich,
ktre
atakuj wyranie sam
instytucj
krlestwa.
Zamiarem redaktorw
deuteronomistycznych
byo
przedsta''ienie histoni
4
Por.
tJberli,eferungsgeschichil.icl'te
Studien,
Tiibingenz
1957,
4.
wnioski praktyczne'
dotyczce postpowania poszczeglnych
ludzi.
Takie
mo-
wy
wygasza
Jozue (Joz
23
-
24),
w
ktrych
zwra.ca
uwag
na
koniecznos:
KSIGI
PRooKow
STARSZYCH
253
o-
.ie
u-
,vi
3n
e
od
czasw
objcia
ziemi
Kanaan
ptzez
Izraelitw a do
koca okresu
krlew-
skiego.
W
takim
ujciu
konieczne
byo
zastosowanie
jakiej
chronologii.
Najoglniejsze
jej
ramy daje
1
KrI
6,
1,
gdzie czwarty
rok
panowania
Salo-
mona
jest
480
rokiem od
czasu
wyjcia
Izraela
z
Egiptu. Poniewa
by
on.
rwnie
rokiem
teofanii na
grze
Horeb,
liczba
480
nie
jest
bez
znaezenia, gdy
idzie
o
dzieo
deu;teronomistyczne.
Rozpoczyna
ono wyranie swe
opowiada-
nie
poczwszy
od tych
wJzdarzeti,
ktre miay
miejsce
ju
w
pienrszym
roku
tego okresu
(Pwt
1,
6).
Liczba ta
rr'oe
by
symboiiczna,
jak
chce W.
J.
Chap-
man
5,
jako
wynik
mnoenia
liczby
12
(pokole
izraelskich) przez
40.
Liczba
40
odpowiada
oglnie
istnieniu
jednego
pokolenia. Widzimy
to na
przyka-
dzie
pokolenia,
ktre wyszo
z
Egiptu
ku
Ziemi
obiecanej.
Wanie
liczba
40
miaa
dla
niego wystarczyc,
aby
wszyscy'
|rzy
wyszli
z
Egiptu,
pomarli.
Jest
te moliwe' e
Liczba
480
nie
powstaa
przez
pomnoenie
72
x
40, lecz.
plzez
zsumowanie
danych chronologicznych.
'Wg
Pwt
1,
3
Mojesz
wygosi
sw
mow 40
lat po
ukazaniu si mu Jahwe na
grze
Horeb. Pi lat
trwa
q
a-
o-
e-
e-
y
12
ti-
ie
a-
a
a.
o-
IT,
-
L
podbj
krainy
przedjordaskiej (Joz
14,
10).
Czasy
sdziw
_
a do
mierci
ostatniego
z
,,mniejszych
sdziw''
-
1,yy11952
cznie
350
lat.
Koniec
rzdw
Helego
jako
sdziego'
wynoszcy 40
lat
(1
Sm 4,
18),
przypada
w
rodkowym
okresie
okupacji filistyskiej
nad Izraelem.
Wtedy
to
miaa
miejsce nieszcz-
sna walka,
w ktrej
upem wojennym wrogw
staa si
arka Jahwe'
Wreszcie
wystpienie
Samuela
na
czele
narodu
do
wojny
z
okupantem
uwalnia
Izrael
od
jarzma,
trwajcego przez
lat
40
(1
Sm
7,
7
iln).
Wg
TM
rzdy Saula trwaj
bardzo krtko,
bo
tylko
2 lata od
czasu
wyniesienia
go
na
trorr
(1
Sm
j-3,
1).
Liczb
t
uwaa
si za
niepewn, gdy
LXX
cae zdanie
1
Sm
13,
1
pomija.
Wy-
daje
si
jednak,
e
i tej
relacji nie
trzeba
uwaa
za nieautenyczn.
Wvraa
ona przynajmniej, e rzdy
Saula trway niedugo. Wedug
rrrvagi kocowej
1
KrI
2,
11 Da-arid
rzdzi
lat
40'
Jeeli
wemie
si nod
uwag'
e
upyny
jeszcze
4
lata
od
jego
mierci,kiedy przypad
rok
480
od wyjcia
z
Egiptu'
otrzymujemy
sumujc poszczeglne
dane
chronoIogiczne,
liczb
481
lat.
Ksi$a Rut nie
naley do dziea
deuteronomistycznego.
Ze
wzgldu
jednak
na
zaakcentowany
na wstpie zwizek
z
okresem
dziaalnoci
sdziw (1,
1)
umieszcza si
j
po
opisie
relacjonujcym
tej
wanie
epoki.
5
Zur
Llrsprung
d,er chronologischen
Angabe
I
Reg.
6,
I,
Z.AW
(NF)
12
(1935),
185
nn.
i
f-
u
-
o
v
e
t.
o
t-
e
h
:l
p
ti
$
1.
KSIGA
JoZUEGo
zv,
pri
pu:
1.
osoBA
BoIIATERA
KSIGI
cia'
Joz
Nazywa si
ozeasz
(tl'ea'_
zbawienie), Iecz
imi
to
zostao
zmienione
przez
Mojesza
na
J62q
-
Jehaa'
--
Jahwe
jest
zbawieniem
(por.
Lb
13'
rov
lub
Jesus
(Syr
46,
1;
1
Mch
2,
55:.
2
Mch
12,
i5). By
synem
Nuna
i
z
poko-
lenia
Efraima
(Lb
13,
9;
1
Krn
7,27), najbarclziej zaufanym doradc Mojesza
(wj
24, 13)
i
to od modoci
(Lb
11,
27-29).
Wraz z nim
uda
si
na
gr
Synaj
(wj
24'
13). Podczas
wielkiej
apostazji Izraelitw
pilnowa
namiotu
z
ark
(wj
33'
11),
razem
z
innymi
wysa
go
Mojesz
do Ziemi
obiecanej'
aby
j
ogldn
(Lb
13'
9-17),
a
nard zachca do
jej
opanowania.
Specjalnym
rytem naznaony
na
nastpc
po
l\{ojeszu
(Lb
27,
18-23),
napeniony zosta
duchem
mdroci
(Pwt
34,
9). Po
mierciMojesza
obj
w
posiadanie
ziemi Kanaan
i
rozdziellJ.
j
midz;l nard
izraelski.
Wykaza
wielk
zdolno
w
prowadzeniu
walki
z
Amalekitami'
a
przede
wszystkim
w
opanowywaniu
kraju
Kanaan' co uwidocznio si
zwaszcza
przy
podbija-
niu
miasta Hai.
sch
13-
10-
rvl
ipor
i
sl
Jah
.5
tot
2'
STRUKTURA
LITERAoKA
KSIGI
zda,
1\-W.
Dawniej sdlono
porvszechnie
6,
e
autorem
ksigi
jest
sam Jozue.
Udowadniali
to twierdzenie
przede
wszystkim tradycj hebrajsk
przekazan
w
Baba Batra
14b:
,,Jozue
napisa swoj ksig
i
osiem
ostatnich zda prawa
-
(tory)'',
nastpnie t'ek-
15-1
stem
Syr
46'
1
(Lxx)'
wg
ktrego Jozue to .,nastpca''
(6rri6oxoq)
Mojesza
w
pro-
roctwach. Przytaczano
te
nastpu
jce
kryteria
wer'ntrzne:
a)
Dokadny opis wydarzeh, zwaszcza opis opanowywania miasta
Hai
(7-B)'
lub wydarzenia zwizane
z
Rachab
(r.
2),
zdai
si
wymaga
naocznego wiadka.
b)
Powiedzenie:
,,A
do
dzisiejszego
dnia''
gdy
chodzi
o
rodzin Rachab
(6'
25)
i
o kamienie
pooone
przez
koryto Jordanu
(4,
9)
moe wskazywa
na
nastpc
Mo
jesza.
c)
Archaiczne nazwy miast kananejskich,
np.
,,Baala''
ba'ldh zamiast
Kiriat
Je'arim
(15,
9),
lub
Kiriat-Sannah
zam.
Dabir
(15
49),
Kiriat-Arba
zam. Hebron
(15,
54)
itd.
d)
Wyrane stwierdzenie,
e
Jozue
pewne
rzeczy napisa
(24,
26).
opinii tej
jednak
nie
da
si utrzyma'
Jozue
bowiem
nie
rrrg
ksigi
w
jej
aktualnej formie
napisa
dlatego,
e
podano
w niej
opis
jego
mierci,oraz
l'o, e
a'utor
pisze
o
Jozuem
przewanie
w trzecie
osobie, czasem
tylko w
pierwszej. Mo-
na
by
wic
trvierdzi
podobnie,
jak
o
dzieie
Mojesza gdy
chodzi o
Picioksig,
e
Jozue
by
ty1ko
autorem pewnych
fl:agmentw
tego
dziea.
:-
az
6
Lactancius,
off.
l,
L2,1;
PL
83,
?47;
Diu.nst.4,
I7;PL
6'500;
Izydor Hisp., De
eccl.
Rhabanus Maurus,
De
uniuerso
5, 2;
PL
111,
10?.
:333.
17; 13,
9;
Pwt
3,
2I;
32,
44:-
Joz
1,
I
itd).
W
LXX
-'Iqoo0q,
w Vg
Josue
KSIGA JozUEGo
255
zuje
bynajmniej na autora' lecz
dlatego
nadano
jej
taki
tytu,
i
jest
w niej
mowa
przede
wszystkim
wanie
o tym czowieku.
Dowody
na
to
przytacza
si
nast-
pujce:
a)
'W
Joz
4,
74 czytamy:
,,Bali
si
Jozuego..'
przez
wszystkie
dni
jego
y-
cia''.
Taki
sposb
mwienia wskazuje
na
to,
e
zdanie
to
napisano
ju
po
mierci
Jozuego.
b)
Wspomniana
\,'
Joz
I0, 13
,,Ksiga
sprawiedliwego''
znana
jest
rwnie
auto-
rowi
2
Sm
1,
18-27.
c)
W
Joz
Il,2I
czytamy o
grach
Judy
i
lzraela
-
tn
13,
iue
io-
)'za
raj
k
j
schizm
za
Jeroboama.
d)
Autor ksigi
Jozuego
podaje
wydarzenia okresu sdziw'
I tak
wg
15,
13-19:
Kaleb
daje crk sw za on
otonielowi,
jednemu
z
sdziw
(por.
Sdz
1,
10-15);
w
19'
47
jest mowa
o
Danitach
podbijajcych
Lajisz
(por.
Sdz
L8,
28-29),
w
13'
3-3,0
jest
mowa
o
nastpstwie
Jaira,
tymczasem
Jair by
jednym
z
sdziw
(por.
Sdz
10,
3-5).
e)
Wedug
Joz
24, 31
lzrael
suyJahwe
przez
wszystkie
dni
(ycia)
Jozuego
i
starszych,
ktrzy
yli
po Jozuem przez
dugi
ezas
i
ktrzy znali wszystkie
dziea
Jahwe
jakich
dokona w lzraelu.
Dot'ego
doda
mona rwnie,
e:
a)
Autor
ksigi
chwali
Jozuego
(1'
l-9;
3,7; 4,14;
5, 13-16; 6, 27;
l,
16-18; 6,
8;
4,
5;
22,
2).
b)
S w ksidze wzmianki wyranie
pniejsze,
np.
3,
16:
wody
_
,,hajird'tm''
to
te,
ktre
obecnie
nazywaj
si morzem
ha'drab,h.
c)
Zbyt
wyrana zachodzi
rnica
midzy
r.
72
i
13. Wedug
r.
12
tr(anaan
zdaje si by
podbity
w
caoci,
t;nczasem
wg
r'
13
jest
zgoa
inaczej
(por'
zw'
ww.
1-?).
d)
Wiele
dostrzegamy
powtrze,
np.
3'
17
i
4,
10',
4, 6-8
z
4,20-23; 4,
7L
_
i
4,
1s-18;
13, 14
i
13,
331.
74,2-3
i
13,
15-32
i
in.
Przedstawiony stan ksigi Jozuego wskazuje'
e
raezej naiey przyj,
i
po-
wstawaa
ona
powoli
i
na
podstawie
rnych
rde.
Blisze
-wyjanienie
genezy
tej
ksigi
jest
wci
problemem
jeszcze
nierozstrzygnitym.
Gdy
jedni,
jak
G.
v.
Rad
7a,
ktry
zalicza ksig
Jozuego
do
Pentateuchu,
z
ktrym
tworzya
ona Hexa-
teuch
i
tazerfl
z nim
powstaa
z
pierwotnego
credo
(Pwt
26,
5_9)'
to
znw-
N1I.
Noth,
zwolennik
Tetrateuchu,
zaliczy
j
do dziea
deuteronomistycznego.
Redaktor,
wzg1dnie
redaktorzy deuteronomistyczni posuyli
si
do
jej
opracowania
dwoma
starszymi
dokumentami. Jeden
z
tych
dokumentw
mia
zawiera
oporn,iadania
o podboju
Kanaanu
i
zosta
napisany
ju
gdzie
ok.
900
r.
przed Chr. ptzez
jakiego
Beniaminit
i
przechowywany
by
w
Gilgal
w
tamtejszym sanktuarium,
drugi
na-
tomiast,
opisujcy
podzia
Kanaanu midzy
lzraelitw mia
powsta
dopiero
w
cza-
sach
pniejszych.
oba
te
dokumenty zostay zczone
w
tzw. pierwotn
ksig
Jozuego,
ktrej
aktualn
form
nada
redaktor
deuteronomistyczny
zb.
Wydaje
si
nam,
e
zgodnie
z
tradycj
naley przyj istnienie Pentateuchu
z
tym, e
pewne
co suponuje
zaistnia
ju
i3),
j|
Za
im
ia-
iali
4b:
:k-
ro-
-B),
l.
25)
lc
:iat
(15,
jej
e
o-
e
1azy,
Synopsi,s Scrpturae, 10;
PG
28, 309;
i
inni.
7a
G. von
R
a
d,
Das
tormgeschchtlche
Problent des Herateuchs,
St,uttgart
7
Teodoret Cyren.,
Quaest.
i.n
Jos
14;
PG
80,
473n;
Pseudo
-
Ata-
1
933.
?b
M.
N
o
th,
iJberleferungsgeschi,chtliche
Stud,en,
dz. cyt.,
40-47;
tene,
Josuo,
ATD,
Gttingen
1953' ?_16.
ccl.
107.
Ju
jednak
i
w
staroytnoci
7
wielu
sdzio,
e
naz:wa
ksigi
',Jozue''
nie wska-
Plik z chomika:
MonikaGebicka11
Inne pliki z tego folderu:
ODPOWIEDZI NA 101 PYTAŃ O PSALMY I INNE PISMA.pdf
(3152 KB)
Jelonek T., Prorocy Starego Testamentu.pdf
(20535 KB)
Kzn; PnP.pdf
(2705 KB)
Daniela.pdf
(1202 KB)
Ezechiela.pdf
(935 KB)
Inne foldery tego chomika:
- 000 - NOWE FILMY RELIGIJNE
! GDY MASZ DEPRESJE I ZŁE DESTRUKCYJNE MYŚLI O SOBIE POWINIENEŚ WYSŁUCHAĆ TEGO NAGRANIA
!!! - HISTORIA KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
► bEZ sLOGANU - filmiki (franciszkanie)
► dr Jacek Pulikowski
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin