Estery.pdf
(
845 KB
)
Pobierz
332944687 UNPDF
t
I
E
+
n
t
I
)
H
U
c
i
y
;
^
Z
8y
1
r
zl4
g
\
s
q
qo
U
r
e
r
8
d
9
1
s
o
dl
c
'l
r
s
q
o
?
.p
p
'
f
o
c
o
c
f\
q
d
z
p
oc
r
u
z
{r
d
s
[
u/}d
q
rr
d\
:
s
c
el
1
q
p
1
1
r
eo
u
!
e
J
o
y
r
.
n
1
1
z
r
:
l
r
r
cz
u
n
ec
d
T
r
ce
o
d
[
oz
py
r
t
'
el
\
t
oc
o
c
1p
1
s
^}q
u
l
n
.
t
s
r
I
r
'e
Z
I
ed
v
p
;
z.
v
,r
ol
u
s
.
u
)
1
1
q
erd
.
z
s
u
e1
lus
c
1c
l!
1
;
r
d
9
l
1
a
.'
u
z
1
31
p
p
I
s
i
l
p
q
dq
q
l
r
u
s
p
t
dl
qo
8
t
e
Es
Jo
z
u
q
.u
d
r
q
U
.;
o
c
z
p
1
,
e
.
.r
t
-p
c
l
1
;
u
6s
g
H
s1
u
I
f
I
s
q
Jo
z
r
rsq
1
l\
oru
o
u
a
bp
d
s
.r
p
e
\
d
.n
r
U
u
ec
r
Q
u
z
s
i
1
g
l1
,
z
.
1
r
p
a
a
a
!
t
a
9
a
I
o
^
o
+c
p
z
g
Z
t
$
3.
KSIGA
ESTERY
p
11
:^
Tragiczne pooenie
wygnacw ydowskich
w
niewoli perskiej,
niebez-
pieczestwo
im
groce
i
cudowne ocalenie
od'
zupenej
zaga.dy
stanowi tre
Ksigi
Estery,
zaliczanej
do piciu
meglotl.
1.
fRE
Kiedy
krl
perski
Aswerus wyprawia w trzecim roku
swego
panowania
wielk
uczt
w
Suzie
dla
zazd,cw
i
dostojnikw
swego
pastwa,
krlowa Waszti
odm-
r'iawejciado
ucztujcych. Za to
odsunito
j
od tronu,
a
jej
miejsce zaja
:*-
dwka
Estera.
Niemal
rwnoczenie
z
wyniesieniem
Estery
opiekun
jej,
Mardo-
cheusz,
uratowa ycie
krlowi, odkrywajc
spisek
dworzan.
Wzbudzi
jednak
prze-
ciwko
sobie
nienawi
wpywowego
wezyta
Amana, ktty
z
zemsty
postanowi
wyniszczy ydw
w
caym
pastwie
perskim.
Losem
(ptr)
wyznaczy on trzyna-
sty
dzie
dwunastego
miesica
(luty-marzec)
na
dzie zemsty,
a
od
krla
uzyska
penomocnictwa. Wwczas Mardocheusz
skoni
Ester,
aby
nie
baczc
na
wasne
ycie, wstawia
si
za
ludem.
Po
trzydniowym
pocie
i
modlitwie Estera
stana
przed
krlem
i
zaprosia
go
na
uczt
razem
z
Amanem.
Aman,
ktry
tymczasem
wznis
szubienic,
by
na
niej
straci
Mardocheusza,
z
rozkazu
krla
musia
odda
czeMardocheuszowi,
a
oskarony
przez
Ester
zgin
na tej
samej
szubienicy,
ktr
przygotowa
dia
slvego
rywala. Posiado
Amana
odzied'ziczya
Estera,
a
Mardocheusz przej
jego
urzd.
Dekret eksterminacji ydw zmieniono
upowa-
niajc
ich
do samoobrony.
W
dniu
wic,
w
ktrym mieIi
zosta
wymordorn'ani,
przeprowadzaj
ydzi
krwaw masakr wrogw
(?5
tysicy),
a na
pamitk
tego
zwycistwa ustanawiaj wito
Puri.rn,
;31
:at
:s
2.
RODZAJ LITERACKI
*;
..lir
-rBl
:ll,
:\1
Szereg elementw
w
Est
mogoby
wiadczy
o
historycznoci
opowiadania.
Zmysowo
bowiem
i
wybuchowo
Aswerusa
odpowiada usposobieniu Kserkse-
sa
I
(485---465)
2.
Poza
tym w historii
tego
krla
potwierdza
si
w
pewien
sposb
szczeg
o wielkiej
uczcie,
gdy
w trzecim roku
panowania
(por.
Est
1'
3) Kserkse_
sa
I
odbyy si
wielkie
uroczystoci zwizane
z
tocznic
jego
wstpienia
na
tron
otaz z
przygotowywaniem
wyprawy
przeciw
Grecji
w
r.
480.
Bezporednio
bowiem
po
objciu tronu wyruszy on na
podbj
Egiptu
i
nie
mg
uroczycie
witowa
swej
koronacji.
Poza
tym
w
dziejach tego
krla
zgadza
si
rwnie druga
data
z
Est, mianowicie wybr Estery na krlow w sidmym roku
pano'"vania
Aswerusa.
Po
nieudanej wyprawie
przeciw
Grecji'
zakoczonej
klskami
pod
Salamin
(480)
i
pod
Mykale
(479)'
Kserkses
I
w'rci
do
Suzy,
i
zniechcony
niepowodzeniem pro-
wadzi hulaszcze
ycie.
Byo
to
mniej
wicej
w
sidmym
roku
jego
panowania
(por.
Est
2'
16
n)
3.
Podobnie
szczegy
tyczce zwyczajw
perskiej
administracji,
jak
ogaszanie
dekretw
w
rnych
jzykach
oraz
rrieodwoalno
krlewskich
de-
kretw
(Est
1,
13-21
;
8,
B)
okazuj
si
zgodne
z
pragmatyk
perskiej administracji
!it
c;i
,
:az
slt
{!
1
H
e
r
o
dot,
Hi.st.,
7, 35-40:
108;
113
:
Est
1,
71
n;
2,
7.
L2.
Her
o
d
ot,
dz. cyt., 7,
8n.
3
1y1egilah
:
zwj; do
piciu
zwojw
zaliczano:
Pp, Lm,
Ekl'
Rt i
Est.
X
E
8
d
.
J
\
r
E
d
o
l
)
I
d
g
T
6
9
J
)
a
I
o
{
I
c
J
o
l
g
?
1
.
l
t
u
9
!
z
z
e
1
s
o
t
o
g
1
u
d
e
!
J
J
z
s
c
J
n
s
s
n
q
l
d
r
?
o
i
u
r
c
u
3
J
!
n
z
d
s
J
,
\
I
{
u
e
a
n
d
u
q
.
1
!
l
z
d
p
.
f
{
.
z
u
e
I
!
s
lp
o
d
!
p
o
\
z
o
p
^
o
8
I
z
e
d
.
u
r
s
l
t
d
z
r
u
q
z
.
)
B
1
a
I
q
z
d
t
v
p
J
1
r
Z
p
)
z
\
[
s
a
s
a
i
b
5
.
l
?
A
.
s
o
o
o
a
s
7
u
l
)
T
p
p
.
E
d
a
o
n
?
l
u
f
g
u
I
r
)
.
6
u
l
r
.
z
+
w
.
o
g
J
u
p
q
t
t
r
p
N
l
z
r
f
1
o
1
s
J
[
J
J
I
u
o
n
p
B
4
)
s
q
g
r
(
1
\
z
I
l
\
V
J
g
a
u
s
z
Y
|
J
t
9
q
o
.
u
p
d
d
r
I
1
p
J
J
p
d
!
B
z
o
c
g
t
u
r
I
J
)
s
?
1
o
I
J
-
l
c
u
u
o
u
p
^
J
.
I
)
6
1
n
v
t
i
J
z
x
s
J
s
o
u
d
\
z
E
o
\
n
I
JI
f
s
q
z
E
o
p
d
N
o
z
d
e
?p
o
'
J
9
1
I
s
'
I
c
z
x
s
)
1
d
7
g
q
s
l
J
!
c
c
u
z
s
z
!
s
e
b
\
i
u
o
u
a
q
d
.
e
d
\
p
1
r
,
'
s
g
!
u
!p
d
p
A
p
!
z
l
g
u
'
a
!
u
q
i
I
c
a
I
d
n
o
!
[
e
-
J
r
1
t
J
'
o
z
q
.
g
o
_
1
_
v
g
\
T
A
.
s
g
I
r
g
1
q
.
z
c
I
l
_
_
g
e
u
q
1
u
^
u
\
o
s
z
t
e
a
T
c
e
1
7
T
!
e
1
u
s
r
I
u
I
g
I
T
j
l
4
qq
N
J
B
z
z
4
7
s
I
u
p
q
$
o
E
o
J
o
9
J
i
o
8
I
N
I
d
e
s
F
u
u
.
l
o
c
9q
q
7
d
o
t
u
1
!
s
o
r
s
n
o
n
r
:
d
b
'
u
z
!
.
3
q
,
o
c
p
v
c
q
q
!
J
z
s
u
t
z
s
cn
s
B
s
c
u
B
q
a
d
r
c
q
p
p
z
p
d
a
r
n
^
c
g
o
n
J
p
e
e
o
z
g
\
d
p
^
\
g
.
u
l
l
'
o
1
!
a
s
n
d
N
J
J
'
1
g
\
!
s
\
B
g
\
e
o
1
d
!
d
t
r
z
H
H
g
d
!
p
I
z
9
+
H
o
J
o
p
o
p
c
'
'
9
I
6
I
9
d
F
d
z
r
o
u
7
7
u
p
n
,
p
z
r
I
)
I
_
L
I
I
I
I
\
q
1
o
c
4
I
H
J
c
i
d
8
I
I
J
p
o
c
'
z
o
.
g
p
9
'
6
9
H
d
\
c
t
p
Z
I
5
{
g
d
I
6
z
,
J
z
{
q
a
y
u
9
I
d
\
p
+
t
g
z
\
Z
J
356
KSIGI HISToRYCZNo-DYDAKTYCZNE
bieg,
a take ostro zarysowany konflikt, rozgrywajcy si najpierw midzy
dwiema
osobami,
aby
w
pewnym
momencie
rozszerzy
si
na dwa narody. Rwnie
wy-
mowna
charakterystyka
gwnych
bohaterw wydaje
si
artystycznym
tworern
autora, odpowiadajcym ukazanej przez
niego
sytuacji.
Zakrzep7i
w
nieprzejed-
nanej nienawici
ku
sobie
i
stawiajcy wszystko
na
jedn
kart,
a
przy
tym
prze-
biegli
i
podstpni,
i
bez
litoci
d1a
wroga
Aman
i
Mardocheusz reprezentuj
dwa
przeciwne
obozy:
Persw
i
Zydw.
Przy
czym
los
kadego
z nich
jest
wykadni_
kiem losu
reprezentowanego
obozu. Aman
wic
ginie
w
habie,
a
Mardocheusza
spotyka
wyniesienie.
Podobnie
dwie
przeciwstawne
postacie
kobiece:
krlowa
Waszti,
odtrcona
i
wzgardzona,
Estera
za
miowana
i
wywyszona. Klska
i
upo-
korzenie
jednej
umoliwia
zwycistwo
drugiej.
obok nich
za
krl
fantasta
i
ba-
zen,
klry
z
jednej
manii
wpada
lv
drug
z
nieztozu-rr'ia ati,voci
12'
o
Zamierzeniu
artystycznego ujcia literackiego wiadczy take
jzyk
autora'
Podniosa
rnowa,
powtarzanie
tych
samych
zwrotw
znamionuje
raczej
poet
ni
historyka.
Niewtpliwie
Est
reprezentuje
opowiadanie
bdce
wynikiem
specjalnego
cpracowania takich elementw literackich'
jak
wtek,
dramatyzacja
akcji,
charak-
ter;'sty"
o.uo.
Nie
podwaa
to
jednak
historycznoci
gwnego
wydarzenia, ktre
si stao
podoem
literackiego opracowania. Zachodzi tutaj zjawisko
podobne
jak
w historii
o Jzefie
egipsLim,
gdzie
historyczne bez wtpienia wydarzenie przeka-
zane zostao
we wspaniaej szacie literackie;
ta'
Nie
uniejszyo to
wszake
w
ni-
Cz:,lm
*"'o'l''
historycznoci
postaci
Jzefa.
Rwnie to historyczne
Est
ptzekaza-
ne
zostao
zgodnie
z
obiektywn
sytuacj owych
czas\M,
co
niewtpliwie
potwier-
cizaoby
mniemanie
o
istnieniu
rzeczywistego
podoa
historycznego' Poza t'ym
za
obiektywn historycznoci
treci
Est
przemawia
istnienie
w
liturgii
ydowskiej
rnita
Purim,
bdcego
pamitk nadzwyczajnego ocalenia ydw'
z
zagraa1cej
im zagady'
Trudno
z
braku
pozabiblijnych przekazw
ustali
pochodzenie
tego
wita.Nie
ma
jednak
adnych
podstaw,
aby cakowicie odrzuci relacj biblijn,
a
faworyzowa rnorodne
hipotezy
krytykw,
ktr'e
nie
maj
realnego
oparcia
dowodowego
14.
Relacja
biblijna
ma nad
nimi t
przewag'
e reprezentuje
wiadectwo
trady-
cji
ydowskiej' ktrej wyrazem zewlltrznym
jest
wanie
omawiana
ksiga.
Poza
tym relacja
biblijna
znalaza potwierdzenie
w
sanrej
nazwie wita
Purim.
Z
jed-
nej bowiem strony akadyjskie brzmienie tej
nazwy
sugerowaoby
pochodzenie
tego
witawanie
z
terenu
babilosko-perskiego'
z
drugiej za
-
ii!l
:l
t
:aI
::1
_r
etYmo1o''."''"
znaczenie
(ptLr
_
los)
ts
potwierdzaoby
reIacj
biblijn' czc
powstanie
tego
wita
z
rzucaniem
losw.
Prcz
tego
fakt
pnego
przyjcia
si
uzita
Purim
na
terenie Palestyny
potwierdza
jego
powstanie poza
tym
terenem,
zgodnie
z
reiacj
biblijn o
diasporze wschodniej,
jako
kolebce
tego
wita.
Przyjciu
go
na
terenie
Palestyny
w II
w.
przed
chr.
sprzyjaa
atmosfera
walk
religijnych okresu
macha-
bejskiego
16.
Wwczas
to lokalne
witodiaspory wschodniej
zostao
uznane
przez
oficjalne
czynniki
judaizmu
palestyskiego. Dokadny wszake moment wprowadzenia
go
na teren Palestyny
trudno
bliej
okr'eIi
z
braku
szczegowych
danych. To
jed-
'"'
;:C
=it
=o
-:;i(
'.:zt
:t
72
H. Lusseau,
dz.
cyt.,691.
13
M.
G
a
n,
'The
Book of Esther
n the
Tarbiz
31
(1961)
t4+-L49.
14
S.
G
r
z
y
b
ek,
dz. cyt.,
157
n.
15
A.
B
e
a'
De
orgine uocs
pur,
Bb
2l
16
Zob.2
Mch
15,35n;
J. Flawiusz,
Light of
the Siorg af
Joseph' lEgypt.
:+
?e
'.":e,
(1940)
19B
n;
por.
Est
3'
7;
9'
24'
6-
Starozgtnoci'
7, 6,
13.
X
S
g
o
u
q
u
n
\
u
p
u
l
]
d
8
o
J
u
1
u
z
-
\
f
q
l
p
c
o
r
l
9
z
E
.
u
z
,
.
p
s
s
(
z
l
o
l
e
g
(
r
e
1
q
;
!
u
^
7
B
o
o
z
7
p
c
.
i
d
o
.
9
p
u
u
l
r
a
t
1
d
'z
z
L
t
I
q
pz
l
d
'
.
e
g
o
c
!
z
l
d
-
^
N
p
s
l
e
u
o
1
.
d
.
l
d
e
l
n
3
u
s
s
.
p
l
e
q
o
.
u
'
q
z
d
'
p
I
a
n
!
p
u
l
1
'
.
r
q
E
8
C
I
I
C
N
X
S
l
u
1
s
8
d
B
r
z
u
r
n
o
d
d
z
u
c
n
d
4
7
a
s
'
o
d
o
n
s
o
J
u
o
a
z
N
J
d
z
.
u
I
u
u
\
V
u
g
)
t
z
p
p
p
o
Z
l
d
d
p
J
-
^
9
z
s
o
c
e
s
[
r
.
.
p
e
:
9
t
z
u
e
z
\
z
!
r
e
1
1
c
3
4
o
*
?
n
u
T
I
p
s
g
,
e
r
r
)
6
V
d
u
r
d
c
s
z
1
g
n
e
d
u
r
r
u
s
n
r
r
.
r
u
r
p
e
r
p
.
o
p
u
u
y
a
e
p
d
u
e
)
6
'
c
(
^
p
zJ
a
i
l
p
d
r
T
u
u
z
g
\
g
t
r
r
,
t
l
l
p
q
r
l
l
d
r
u
d
u
r
p
l
d
e
s
d
\
,
6
z
z
g
1
z
a
e
1
E
t
u
E
b
u
5
o
g
J
d
t
1
T
_
r
o
n
s
n
s
s
1
c
s
t
i
a
n
a
z
6
u
u
r
e
u
g
l
u
c
l
J
e
o
u
I
o
J
o
e
p
s
\
7
us
l
9
z
p
u
I
g
1
.
g
d
r
d
z
d
o
1
1
s
p
J
.
d
f
J
l
r
c
n
i
r
z
I
l
i
!
:
s
.
"
d
r
-
lJ
g
r
l
:
p
Z
p
d
t
z
)
1
!
d
J
:
o
1
ls
d
t
i
[
_
o
;
'
1
u
o
g
i
r
r
u
d
l
:
g
7
p
z
s
r
g
s
)
I
t
L
:
u
.
p
1
o
g
I
d
d
r
1
z
1
1
o
u
f
1
g
1
d
l
z
'
t
z
d
o
s
.
,
n
r
d
.
-
s
p
1
b
T
I
v
J
r
-
=
c
p
I
r
J
g
)
u
t
1
p
e
p
l
g
s
*
e
o
u
r
1
'
a
1
w
[
t
e
6
z
t
-
1
q
)
E
z
c
o
s
E
'
w
u
n
u
1
o
,
1
p
+
u
'
c
,
B
r
,
!
:
J
z
+
r
l
z
H
B
E
E
s
z
g
a
p
'
'
l
l
:
T
1
r
l
u
'
7
u
E
'
)
r
{
u
o
n
I
t
-
"
s
f
i
L
t
I
s
o
s
z
p
z
:
e
i
a
J
l
y
g
o
_
"
1
a
I
T
^
x
7
g
,
p
'
'
I
p
7
H
I
c
'
6
S
H
2
r
S
'
+
l
a
Plik z chomika:
MonikaGebicka11
Inne pliki z tego folderu:
ODPOWIEDZI NA 101 PYTAŃ O PSALMY I INNE PISMA.pdf
(3152 KB)
Jelonek T., Prorocy Starego Testamentu.pdf
(20535 KB)
Kzn; PnP.pdf
(2705 KB)
Daniela.pdf
(1202 KB)
Ezechiela.pdf
(935 KB)
Inne foldery tego chomika:
- 000 - NOWE FILMY RELIGIJNE
! GDY MASZ DEPRESJE I ZŁE DESTRUKCYJNE MYŚLI O SOBIE POWINIENEŚ WYSŁUCHAĆ TEGO NAGRANIA
!!! - HISTORIA KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
► bEZ sLOGANU - filmiki (franciszkanie)
► dr Jacek Pulikowski
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin