Ezechiela.pdf
(
935 KB
)
Pobierz
333442672 UNPDF
t
$
S
E
u
(
r
J
s.,
s
f
u
d
d
sr
f
c
ep
'
4
t
d
l
u
Jo
nn
d
t
q
[
J
3
u
ez
t
a
1
o
p
:
gd
l
r
.
ol
f
en
d
f
es
IsI
l^u
'l
1
p
u
I
9
t
s
.\
p
e
n
r
d
p
u
n}
u
p
\
l
I
J
or
s
z
J
re
d
t
B
s1
,
l
u
ru
\z
z
'z
p
q
l
u
r
z
c
g
[
u
.
u
g'
r
1
os
\
d
I.J
s
nn
I
JI
}
n
\
r
^ld
t
r
I
}
lp
o
gd
\
q
uz
r
l
.o
td
t
r
ez
n
ls
g
o
1
p
z
9s
[
T
c
s
T
o
d
N
J
s
1
g
)
1'
.'
,
c7
ul
!
a
J
u
o
"
g
n
u
u
1
t
i
[
o
L)
g
q
s
N
n
u
ld
.^
ge
I
Bd
l
lo?
ud"
l
1s
o
s
uJz
p
t
u
I
p
t
o
)
I
d
i
n
sf
u
u
$
q
d
d
1B
JJ
.o1
1
d
p
p
qg
t
d
r
tr
edN
t
r
lu
z
p
"
r[
Es
lu
s
J
d
.s
e
u
z^
u
s
t
.d
d
6
1u
p
le
!
I
a
I
z
I
l
o!
.Ad
np
1
r
e.
I
tu
'g
I
oz
o
Ip
E
z
f
as
u
I
pd
g
a
Lc
v
{
xT
|
np
p
1
d
I
d
n
r
e
I
g
p
s
.
I
I
^
o
g
g
1
g
)
'
H
H
o
a
'
x
o
I
w
.
N
I
o
o
r
s
c
)
I
c
q
J
o
H
?
Lo,
p
ag
g
l
1
o
a
1?D
g
)
8
o\
^'a'
f
rS
L
zg
ad
sn
l)
1
z
d
B
a{
o
g
o
c
l
5
x
I
c
I
d
v
n
A
J
(
g
o
^
l
ag
"
o
x7
?
p
,
g
J
6
I)
L
o
g
E
?g
n
g
g
T
r
z
I
w
a
1
9
g
o
z
n
zI
lN
M
]a
1
.n
u
z'
z
^T
z
1
t
ts
?i
'J
T1
t
I
M
7
I
I
J
d
o
J
1
-\
q
Id
t
lT
r
g
xg
T
I
o
c
u
1
4
z
1
d
r
N
o
'
Q
?
d
'
,v
p
6
s
zn
N
D
a
'
1
'
'
8
n
9
Z
f
o
b.
t
[
.u
s
u
)
[
t
-
l
6
z
\
1
Z
z
g
pJ
.d;
le
z
f
x
I
t
d
u.u
E
J
a
u
z
l
[
d
\
'g
t
,
lof
c
o
Jo
lee
1
,c
l
l'
1
^u
u
.
y
u
d
z
Jo
l
d
'z
g
s
n
p
S
482
PRoRocY
WIKSI
.Tu
pierwszy
wiersz ksigi
przedstawia
Ezechiela
jako
jednego
z
deportowa_
nych
do Babilonii,
przebywajcych
nad
rzek
Kebar.
Poniewa
data
jego
wizji
inauguracyjnej' pity
rok
po
uprowadzeniu krla
Jojakina
(Jechoniasza)
5,
oraz
da-
ta
dalszych niektrych proroctw wyprzedzaj
ostateczny upadek
pastwa judzkie-
go
(587/586)'
naley
przypuszcza'
e
najprawdopodobniej
uprowadzono go
do
Ba-
biionu wtaz
z
krlem
w r.
597
6.
Niektrzy
krytycy
7
s
wprawdzie
skonni
-
ocz,
wzr
wbrew chronologii 7,
I-2, ich zdaniem
drugorzdnej
-
przyjmow_a
deportacj
Jah
mu
Le
.JO
I
nyr
kaz
do
br
-Ep
Ezechiela
wraz z rvielk
grup
mieszkacw
po
upadku Jerozolimy
(586).
To
coraz
bardziej
odosobnione
mniemanie uzaienione jest
od oglniejszych
ich
pogldw
na
ycie
i
dziaalno
proroka.
Od dawna
ju
toczy
si
dyskusja, czy
Ezechiel
dziaajako prorok
take
przed
deportacj,
w
Jerozolimie
8,
czy
te
ottzyrrra
powoanie
dopiero
na
'"vygnaniu,
jak
wydaje
si
jednoznacznie
wskazywa
Ez
1,
1nn.
Argumenty
przytaczane
na
po-
parcie
pierwszej supozycji opieraj
si
na
bardzo rnych
zaceniach
krytycz_
nych:
nie brak
te
skrajnych
ocen,
utrz;rmujcych
ca dziaalnoEzechieia
w
Pa-
Iestynie przed upadkiem miasta, umieszczon nastpnie ptzez
pniejszego
redak-
tora
w
Babilonii
s
1ub
te kacych
uda
si
prorokowi
do Palestyny
dopiero
po
upadku
miasta
10.
Nie wytrzymuj
krytyki
rzekome dwa opisy
powoania
w
I,
2
_
2, 2,
powoywanie
si na
Ez
11, 13
jako
na
wiadectwo
obecnoci
proroka
w
stolicy
czy
erventualn
zaleno
od Jeremiasza
(zwaszcza
od
jego
m'
nalecych
do
pierwszego
zwoju spisanego
w r.
604)
11.
Na
uwag zasuguje natomiast
schema-
tyczno
wypowiedzi
o
Jerozo1imie,
trudna
do
zrozumienia
u
naocznego wiadka,
brak
proroctwa przeciw
Babilonowi
."r
mowach
przecirv
narodom
obcy'm
oraz
do
wyrane wpywy
babiloskie
w
sposobie
wyraania
my1i
przez
Ezechiela
'2.
cho-
okr
cza.
lze.
mo'
-vt(
mn
Eze
\vyl
obc
dzi
wic
o
proroka,
powoanego
i
dziaajcego
wrd
deportowanych
w
Babilonii,
zmi
jc(
kicl
wzx
du
in<
1os
pad
\1-e8
ozi
zwt
bilo
dru,
ni
nie
mia
t.t
ku
midzy
Ezechielem prorokiem
a wymienion klas kapask
nie
mona
jednak
tt*t"t'u1t""oi"nu"#J;r:iSiano
wyzej
Ezpodaje
datywg
panowanianie
sedecjas
za,
teez
uprowadzonego
jednoczenie
z
prorokiem (?)
Jechoniasza.
obok
ju
wymienionych
przyczyn
(niech
deportorn'anych
do
Sedecjasza uwaanego
za
uzurpatora)
nie
na-
ley
wykluczy
i
ewentualnoci,
e
Sedecjasz
sprawowa
de
facto
regencj
za
depor-
towanego
krla,
ktry
zattzs,rna
w
niewo]i swj
tytu.
Takie
przypuszczdnie
na-
suwaj
teksty
babiloskie,
ktre
nazywaj
'przebywajcego
w
Babilonie
Jechonia_
sza nadal
,,krlem
Judy''
-
por.
ANET2,
30B. Co
prawda paralelne
teksty
odno-
niej
przez
pniejszego
redaktora;
jej
znaczenie
nie
jest jasne
(wiek proroka
w
chwili
powoania (Lb
3'
40)
?;
lata
niewoli babiloriskiej
?).
6
o
wydarzeniach,
ktre
poprzedziy
deportacj
zob. wyej.
7
Takie
mniemanie
wymienia
A.
van den
B
o
t
n,
Ezechiel,
w:
Bibel-Lexi-
kon2, 464,
jalro
mniej
prawdopodobne;
praktycznie
zostao
ono niemal
cakowicie
zarzucone.
8
Tak np.
A.
Bertholet,
Hezekiel
(Handbuch
zum
A.
T.),
Tiibingen
1936,
z
uczonych
katolickich
P. Auvray,
Ezechi,el,
Paris
1947;
J. Stein
m
ann,
Le
prophi'te
Ezchiel,
Paris
1953.
9
Tak
w
zasadzie
V. Herntrich,
Ezech.i,elprablerne,
Giessen
Lg32 oraz
1os
Jojz
-ar(
sttr
szeregegzegetw
jz.angielskiegoJ.B.
Harf ord, I.G.
Matthews, A. Ir-
win
10
Por.
A.
G
e
1
i
n,
w:
Introd,ucton
d.
La
Biblez I,
536,
ktry
poddaje
krytyce
t
nieprawdopodobn
hipotez
A'
Bentzena.
11
Obszerniejsze uzasadnienie tego
_
dzi
rozpowszechnionego
_
punktu
wi_
dzenia podaje
G. Fohrer,
Ezechel,
xII-xIx
oraz
tene,
Die
Hauptproble-
me
d'es
Buches
Ezechel,
Berlin
1952;
A.
G
e
l i
n,
dz. cyt.,
536
n.
12
Por.
G.
F oh
r
er,
Ezechiel,
XVIil.
Ti.ibingen
1955.
i26)
stw:
.t53-
szce
si do innych
deportowanych
krlw, ktrych
pastwa
upady
cakowicie,
s
niekiedy
podobne:
posuguj
si
takim
samym
tytuem.
obszerniejsz
bibliografi
podaje
w. zimmerIi,
Ezechiel,44.
Cy{ra
30
zostaa
dodana najprawdopodob-
{
E
g
7
E
o
ag
l
.p
1
z
s
d
c
n
1
1
m
|
c
s
uJ
d
d
r
!
ns
:
l
p1
c
r
)
o
E
By
fd
ol
'gs
oz
z
'g
o
ed
d
-
d
r
'ul
oqf
w
1c
ts
3
dl
t
u
9z
gs
z
c1
ezu
1
\
1!
s
u
1
I
c
J
r
r
o
s
'I
'o
J
1
1
^
-9
n
^i
z
)
I
c
ld
s
{,
!
naz
u
bsq
z
z
1
z
d
z
l
o
e
o
e
)
t
u
1o
p
!
dn
s
[
god
g
I
)
g
g
1
p
!
d
o
J
u
g
p
es
p
)
q
cZ
.A
p
1
lcu
os
aIf
$
-
c
E
qg
l
eq
bd
g
.
pr
,
d
4
u
-o
sd
ro
rc
o
ud
p
nn
p
)
f
c
s
l\dz
z
u
p
o
z
oz
d
o
l
)
c
.
st
p
;
\
IJ
d
p
u
n
l
q
a.d
9
u
)
4
9
p
^
o
1I
o
p
J
o
i
I
z
d
l
p
J
s
ac
s
1
g
T
Iz
g
o
Joou
\
o
.I
u
gc
ldI
1t
[
.u
u
I
t
o
c
J
ls
ld
d
g
1o
l
IJA
d
z
s
s
o
r
eop
u
g
-!
[
.
u
l
lo
..
o
l
z
o
p
!
tlq
p
'9
tBI
9
a
o
tl
l
l
\
'r
9
uou!
n
f
s
z
\
J
I
d
Jz
Ju
9
p
u
T
.u
llp
zoo
u
uz
q
p
z
I
.u
le
ld
I
z
1
1d
!
1t
l
u
t
t
oc
A
t
p
oJ
!
t1
d
.d
u
l
r
rp
uz
u
1
z
!
oc
s
o
npd
u
J
p
!
_
^q
s
r
\
z
r
\
u
z
_
I
s\
{
o
z
u
bp
{z
o
l
c
I
t
cJz
ns
ln
u
u
a
o
p
le
q
1
1
lgJ
o
lq
o
l
d
.J1
u
}
u
gd
d
p
u
u
c
n
J
Jc
\
Iuop
d
I
!
[
1
o
J1
B.
la
1
t
u
tqq
+
'gf
u
p
qg
u
J
q
Io
s
q
aJ
lu
e4
p
u
{d
l
z
u
u
.
1
.
d
t
ls
e
I
I
d
t
o
s
c
'9ro
out
.u
oJ
r!
q
l
g
a
a
1
'
9
T
i
i
:
ui
'l
lo\
A
N
t
t
p
u
E
\
r
p
t
r
)
v
q
J
szq)
\
p
-
u
d
t
ii
u
o
r3
I
nJ
s
1
p
1
u
ed
I
1
o
'
})
I
t
gJ
)
'
r
p-A
5u
p
pr
rd
,p
.
gd
l
5
s
ud
)
d
z
)
a
I
?g
u
_
a.
o
J
^
x
u
?B
d
V
uA
p
g
-!
E
484
PRoRocY
wIKsI
wadzono
w
ycie'
Podobnie postpi
te
Nabuchodonozor
z
Palestyn,
ktrej
nie
zasiedli,
jak
Asyryjczycy' nowymi
ludami
(2
Krl
1?,
5-6.
24),
lecz
rozcign
je-
dynie bardzo
ograniczon
nad ni
kontrol. Ta
polityka Babiloczykw
nie
moga
pozosta
bez
wpywu
na
usposobienie
uprowadzonych
Judejczykw.
Mimo
znonych warunkw, deportowani
w
Babilonii
Judejczycy
odczuwali
dotkliwie
swoje
wygnanie.
Nie
chodzio
jedynie
o
bezwzgidny
sposb przeniesie-
nia ich
do Babilonu,
w
kajdanach
i
po
utracie
caego mienia,
a
czsto
i
najbli-
szych
17,
nie tylko o
klsk narodow, odczuwan
przez
nacjonalistw
judzkich
szczeglnie dotkliwie
18.
Najgbiej cdczuli mieszkacy
Judei
rozk
ze sw
zie-
mi
ojczyst
w
sensie
religijnym.
Wprawdzie
wrd
wygnacw
nie
brakowalo
zwolennikw synkretyzmu, czy nawet uprawianych
kultw obcych
(por.
Ez
20,
31),
a niektrzy
zapewne
uwaali
_
podobnie
jak
uciekinierzy
judzcy
w Egipcie
(Jt
44,
1?-19)
_
upadek pastwa
za
pomst
bstw
obcych,
odrzuconych
i
wytpionych
bezwzgldnie
w
ramach
reformy
reiigijnej Jozjasza.
Wiksza
cz
narodu uwa-
aa
jednak,
e sprawc
tak
okrutnej
kary by Jahwe' Czy
grzechy
i
nieprawo
narodu
bya
a
tak wielka,
e
wymagaa
pozbawienia
dziedzictwa
danego
narodowi
przez
samego
Jahwe?
Tego rodzaju pytania nurtoway
wygnacw
(por.
Ez
14,
23;
18' 29)
i
rne
dawano
na nie odpowiedzi.
Powoywano si m.
in.
take
na
dawne
grzechy przodkw,
ktre
zgodnie
z
prawem
odpowiedzialnoci zbiorowej ciyy
na
caym
narodzie.
Ezechiel
zwa7cza
ostro
ten
punkt
widzenia,
przedstawiajc
kata-
strof
jako
konsekwencj
wielowiekowej
niewiernoci wobec
'Jahwe
(16'
1-63)'
akcentujc
jednak
odpowiedzialnoindywiduain kadego
za
wasny
grzech
(18,
1
-32).
W
pierwszym
okresie dziaalnoci
Ezechiela
przed
zburzeniem
Jerozo1imy
i
wi_
tyni,
przewaao
wrd
deportowanych
przewiadczenie
o
tymczasowoci deportacji.
Podobny
stan rzeczy zakada zteszt Jeremiasz
w
swoim ticie
do
wygnacw
(Jr
29,
5
nn)
i
w
sporze
z
prorokiem
Chananiaszem
(Jr
28,
2-17).
lJa
podtrzymyrvanie
tych
zwodniczych nadziei
wpyway
nie tyiko
bdne spekulacje
polityczne,
ale
take dziaalno
faszywych
prorokw
(por.
Jr
29, 22-23.
2B). To wanie
tumaczy
zapowiedzi bezwarunkowej zagady
w
proroctwach Ezechiela
z
tego
okresu.
Po
przybyciu
wielkiej
grupy
deportowanych
do
Babilonii w r.
586
sytuacja
ule-
ga
zmianie.
Nadzieja
na
powrt,
przynajmniej
'z
najbliszym
czasie,
zmalaa
i
ustpia miejsca
gbokiej rozterce: naleao
nard
pocieszy
i
podnie
na
du-
chu, ukazujc
perspektyw
odnowienia wewntrznego' Przychodzio to
Ezechielo-
rvi tym
trudniej' e
prawowierna
czJudejczykw, wychowanych
rv
iatach
re-
formy Jozjasza, uwaaawszelki
kuit,
modlitw
i
ycie religijne
z
dala
od
wi-
tyni
i
ziemi Jahwe za niemoliwy: ziemia
pogaska
miaa
w
ich
pojciu
co
z
nie_
czystoci
i
nie dawaa
gwarancji
ywego
kontaktu z
Jahwe.
Naleaowic nie tyi-
ko
pociesza, zapowiada odnowienie
w
przyszoci,
a1e
nauczy
deportor'anych
take czci Boga
z
dala od Jego
kraju.
Mimo e po
pierwszych,
trudnych
latach
pobytu
w
obcym
l<raju
warunki
ma_
terialne Judejczykw
w Babilonii
wydatnie si
poprawiy
1s,
egzystencja
narodowa
rre
tow
rvol
tu,
prz:
styt
go
:odr
csw
odn
n:-c
cz\
:
:str
dosl
''
!
Eze
ez
n'ie
9lzl
:riel
za\!
ktr;
:ok
'rgi,
go
cie
i^+
::ia
czi:
?oz
-.iie
tt i
:2r
s
17
O
sposobie
przeprowadzenia
deportacji wiadcz
nie
tylko
asyryjskie
zabyt-
ki
archeologiczne,
ale take
Iz
45,14
oraz
Jr
40,
1.
Tote wielu
deportowanych
nie
wytrzymao
dalekiej drogi
do
Babilonii;
inni
-
kie
stanowiska
_
zostali doranie ukarani
lub
wtrceni
w
Babiionie
do
wizienia.
18
Tendencje
nacjonalistyczne
wzrosy
z:waszcza
za
panowania
Jojakima,
a
podtrzymywali je
nieudolni zreszt doradcy
Sedecjasza
oraz
faszywi
prorocy.
19
Wymieniane
u Ez
nazwy miejscowoci
(3,
15
por.
take
E.zd
2,
59;
B,
1?)
wiadcz
o tym,
i
umieszczono
Judejcz5zkw
na
prowincji,
by
moe
na
terenach
zniszczonych poprzednio
miast.
Uprawa
yznej
w
Babilonii roli,
rzemioso
i
han-
zwaszcza osoby zajmujce
wyso-
a:z
s
t
u
l
eIs
(\
J
u
d
lJ
bE
p
ed
c
c
.'
u
!
u.J
s
z
d
d
pr
u
r
er
.'
e
1
{
.g
a
.z
l\
;
n
49
l
o
1
s
{cd
{q
u
u
Ju
!
I
!d
cd
^u
,
q
1
s
dd
q
s
c
s
t
^os
n
!
r
o
e
td
ll
!
B
sl
J
q
1
oqz
1
Is
s
u
J
i
r
n
g
.u
d
.u
.
s
q
p
.o
z
u
d
z
q
e
o!
u
p
e
o
A
I
(
d
lg
J
s
s
Ju
r
1o
l
;
o
,
u
)
t
I
u
u
\d
J
p
l
p?
.
d
p
t
u
t,
tc
o
r
9
1
Jol
z
s
1
d
.o
s
{
l
no-qr
.s
l
r
u
C
Bs
q
u{
^u
r
es
B
p
!J
^o
Ju
lz
.o
-s
I
d
1.9
op
't
e
g
p
q
r
,
f
u
ir
u
d
u
.
s
ed
a
ep
u
g
J
l
d
.o
1.n
o[
{l
s
u
1
d
o
c
.g
c
.l
.u
p
s
z
B
d
\u
.d
1r
d
1.
d
u
d
8
ad
!
q
z
.d
.p
r..n
.J
1
t
z
u
ru
ol
s
o
u
o
o
)
8
d
1
z
.qf
lu
d
z
^o
u
l
J
)
-
9
1
I
d
I
8
!
.o
r
rg
r
's
u
d
Yd
p
d
l
f
p
s
a
4
a
z
o
.o
f
1
3u
u
J
ov
z
g
q
dr
t
r
u
q
f
I
e.
r'
u
eos
u
d
q
n
u
1n
f
N
7
c
lop
3
fp
Bt
z
u
J
o
a
ep
ou
)
I
^
a
b
g
o
f
9d
l
t
z
l
.d
s
l
tn
rtu
Iu
ep
q
c
.o
r
Z
l
wc
p
p
d
r
+se
15
t
(
a
go
e
u
ez
c
s
z
!
p
i
p
n
z
d
a
1
1d
d
pn
&
[
s
\
cd
o
o
u
!
p
\
co
u
z
a
J
'p
6
ca
3
d
ld
.z
.gf
.
s
J
cl"d
u
p
cd
o
!J
]
dz
op
I,
a
a
u
'c
'J
^
p
o
J
V
g
'
d
Id
a
&
6
B
z
-
a
t
'
8
8
d
g
s
d
?
H
H
B
y
l
ap
1
\n
p
g
i
f
I
T
1's
1
I
I
a
J
o
^
t
n
paH
l
n
a
v
_6
I
a
J
T
d
c
J
l
o
J
o
z
lp
ad
?
z
a
sp
L
p
c
d
T
z
6
.us
.l
g
'
6
B
n
c
z
d
ez
l
z
c
T
o
s
d
V
p
p
A
a
g
l
to
aI
u
o!
o
ud
^o
e
d
tt
as
bu
o!
o
uu
!
lu
^9
nd
I
4
e4
^
('
)
!J
)
b
Plik z chomika:
MonikaGebicka11
Inne pliki z tego folderu:
ODPOWIEDZI NA 101 PYTAŃ O PSALMY I INNE PISMA.pdf
(3152 KB)
Jelonek T., Prorocy Starego Testamentu.pdf
(20535 KB)
Kzn; PnP.pdf
(2705 KB)
Daniela.pdf
(1202 KB)
Ezechiela.pdf
(935 KB)
Inne foldery tego chomika:
- 000 - NOWE FILMY RELIGIJNE
! GDY MASZ DEPRESJE I ZŁE DESTRUKCYJNE MYŚLI O SOBIE POWINIENEŚ WYSŁUCHAĆ TEGO NAGRANIA
!!! - HISTORIA KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
► bEZ sLOGANU - filmiki (franciszkanie)
► dr Jacek Pulikowski
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin