full-version-rozwoj-inteligencji-emocjonalnej-twojego-dziecka-przewodnik-swiadomego-rodzica_roinem.pdf

(7840 KB) Pobierz
665832254 UNPDF
Rozwój inteligencji
emocjonalnej Twojego
dziecka. Przewodnik
œwiadomego rodzica
Autor: Linda Lantieri, Daniel Golemanr
ISBN: 978-83-246-1941-2
Format: A5, stron: 208
Dziecko emocjonalnie szczêœliwe i inteligentne
Pragniesz, aby Twoje dziecko mia³o wszystko, co potrzebne mu do szczêœcia. Dlatego
jak najwczeœniej zaczynasz myœleæ o jego przysz³oœci. Jesteœ œwiadomy tego, ¿e
by osi¹gn¹æ w ¿yciu sukces, musi ono wyró¿niaæ siê z otoczenia — znaæ jêzyki obce,
graæ na instrumentach, uprawiaæ sporty. Jednak czy pamiêtasz o tym, ¿e to wszystko
s¹ wielkie wyzwania, wyzwalaj¹ce równie wielki stres? ¯e Twoje dziecko na drodze
do kariery spotka ludzi równie dobrze wykszta³conych i nieprzeciêtnych? Musi ono
zatem od najm³odszych lat uczyæ siê, jak radziæ sobie w trudnych sytuacjach i budowaæ
pozytywne relacje z ludŸmi.
Szczególnie wa¿ne jest zbudowanie wewnêtrznej odpornoœci Twojej pociechy,
pozwalaj¹cej na swobodne radzenie sobie z wszelkimi problemami, jakie mog¹ stan¹æ
na jej drodze. Aby pomóc Tobie i Twojemu dziecku uporaæ siê z tym zadaniem,
doœwiadczona pedagog, Linda Lantieri, oraz znany psycholog zajmuj¹cy siê rozwojem
inteligencji emocjonalnej, Daniel Goleman, opracowali zestaw nowoczesnych technik
i æwiczeñ dla Twojego dziecka. Ich celem jest kszta³towanie poczucia w³asnej wartoœci,
poprawianie zdolnoœci do koncentracji i komunikacji z otoczeniem, rozwijanie empatii
oraz umiejêtnoœci panowania nad negatywnymi emocjami. Mo¿esz byæ pewien, ¿e
z takim baga¿em inteligencji emocjonalnej Twoja pociecha szczêœliwie przejdzie
przez ¿ycie!
Æwiczenia uspokajaj¹ce, redukuj¹ce stres i poprawiaj¹ce samopoczucie.
Techniki pomagaj¹ce rozluŸniæ cia³o i skupiæ uwagê.
Budowanie umiejêtnoœci odczytywania sygna³ów w³asnego cia³a.
Nauka reagowania w obliczu negatywnych wydarzeñ.
665832254.001.png 665832254.002.png
SPIS TREŚCI
Podziękowania
7
Wprowadzenie — Daniel Goleman
11
ROZDZIAŁ 1
Budowanie gotowości wewnętrznej
17
ROZDZIAŁ 2
Przygotowanie do nauczania dzieci ćwiczeń,
które pomogą im uspokoić ciało i skupić uwagę
37
ROZDZIAŁ 3
Ćwiczenia pomagające uspokoić ciało i skupić uwagę,
przeznaczone dla dzieci w przedziale wiekowym 5 – 7 lat
59
ROZDZIAŁ 4
Ćwiczenia pomagające uspokoić ciało i skupić uwagę,
przeznaczone dla dzieci i młodzieży
w przedziale wiekowym 8 – 11 lat
91
ROZDZIAŁ 5
Ćwiczenia pomagające uspokoić ciało i skupić uwagę,
przeznaczone dla młodzieży w wieku 12 lat i starszej
131
ROZDZIAŁ 6
Przygotowanie dzieci do wejścia w XXI wiek
179
Lista przydatnych materiałów
191
Dodatkowe źródła dla zainteresowanych
195
O autorce
201
ROZDZIAŁ 1
Budowanie
gotowości wewnętrznej
ankiem 11 września 2001 roku nikt na Dolnym Manhat-
tanie nie zdawał sobie sprawy, że za kilka godzin ponad
pięć tysięcy uczniów i dwustu nauczycieli będzie uciekać
w popłochu, walcząc o życie. Był to dopiero szósty dzień szkoły
i w większości klas oddawano się typowym porannym czynnościom,
takim jak wypakowywanie książek czy witanie się z kolegami. Prawdę
mówiąc, odgłos pierwszego uderzenia wcale nie wydawał się jakiś
nietypowy dla ruchliwego, jesiennego poranka w Nowym Jorku.
Dopiero kolejny huk wstrząsnął pobliskimi budynkami i odbił się
echem o trochę bardziej oddalone bloki. Niektórzy widzieli, co się stało,
przez okna klas, w których się znajdowali. Do dyrektorów i nauczy-
cieli zaczęły docierać strzępki informacji na temat bieżących wyda-
rzeń. Wyczekujące spojrzenia tysięcy dzieci spodziewających się
wyjaśnienia tego, co właśnie zobaczyły, uzmysłowiły dorosłym, że
znaleźli się w centrum jakichś niewyobrażalnych wydarzeń.
Opiekunowie zdawali sobie sprawę, że będą w stanie podjąć
dobre decyzje tylko wtedy, kiedy postarają się zachować spokój i po-
mogą dzieciom zrobić to samo. Uczniowie w większości szkół zostali
R
665832254.003.png
18
Rozwój inteligencji emocjonalnej Twojego dziecka
zgromadzeni w salach gimnastycznych i szkolnych stołówkach. Roz-
dano im kredki i papier, a dzieci zaczęły rysować to, co zdążyły zoba-
czyć, zanim spuszczono rolety w oknach. Na obrazkach pojawiały się
dwie bliźniacze wieże z ptakami czy motylami, które wylatywały
z okien i spadały. Tak przynajmniej wyglądało to w oczach dzieci.
Dorośli mieli bardzo małe pole manewru. Ich zwierzchnicy radzili
im robić różne rzeczy, zanim wszystkie środki komunikacji zostały
odcięte. Ale zwierzchnicy znajdowali się z dala od tragicznych wyda-
rzeń i nie byli w stanie wyobrazić sobie tego, co widzieli znajdujący
się w pobliżu katastrofy dyrektorzy i nauczyciele. W samym środku
wielkiej niewiadomej i wielkiego niebezpieczeństwa dorośli musieli
podjąć najważniejszą decyzję w swojej karierze wychowawcy: aby
uratować dzieci, należy ewakuować szkołę i uciec tam, gdzie jest bez-
piecznie.
Po wydostaniu się na zewnątrz wiele osób pochłonęła czarna
chmura kurzu. Dzieci szły lub biegły, trzymając się za ręce, prowa-
dzone przez swoich opiekunów, którzy śpiewali im znane piosenki,
aby odwrócić ich uwagę od tego, co działo się wokół. Wiele nauczy-
cielek zdjęło swoje buty na wysokich obcasach, aby móc szybciej
uciekać. Jedna z wychowawczyń trzeciej klasy powiedziała: „Dwoje
trzymających mnie za ręce ośmiolatków biegło tak szybko, jak tylko
ja byłam w stanie. Nie wiem, co dodawało mi sił, kiedy gnałam do
przodu wraz z rzeką uciekających ludzi... Pamiętam, że dzień czy dwa
później jedno z tych dzieci powiedziało do mnie: »Niech pani spojrzy,
nawet psy są przerażone«”.
Jakimś cudem, mimo spadających wszędzie szczątków budowli
i wszechogarniającego chaosu, żaden z uczniów ani nauczycieli nie
stracił życia podczas ucieczki. Dorośli poszli za głosem wewnętrznej
mądrości, odwagi i spokoju, co umożliwiło bezpieczną ewakuację
szkół pełnych dzieci. Młodzi uczniowie będący świadkami niedają-
cych się opisać słowami scen w jakiś sposób zdołali kontynuować
Budowanie gotowości wewnętrznej
19
swój marsz ku bezpieczeństwu. Próbując usilnie zrozumieć oglądaną
katastrofę, wyobrażali sobie, że ciała wypadające z płonących budyn-
ków wież to ulatujące z nich ptaki 1 .
Umiejętności, które pomogły tym niezwykłym dorosłym i dzieciom
przeżyć tamtego dnia, nie miały na pewno nic wspólnego z wiedzą,
którą sprawdzał ich ostatni test w szkole. O zdaniu tego trudnego
egzaminu, jaki ułożyło dla nich życie, nie zdecydowało przygotowa-
nie naukowe, ale raczej wewnętrzna gotowość. Dyrektorzy, nauczy-
ciele i uczniowie wykazali się tą gotowością i połączyli ją z głęboko
zakorzenioną mądrością. Dzięki temu byli w stanie zachować spo-
kój i opanowanie w obliczu niesamowitej katastrofy, której świad-
kami się stali. Właśnie ten stan wewnętrznej czujności umożliwił im
podjęcie właściwych decyzji, dzięki którym mogli znaleźć się w bez-
piecznym miejscu.
To, że byłam na Manhattanie tamtego wrześniowego dnia jako
jedna z osób służących wsparciem nauczycielom i uczniom z Ground
Zero, pomogło mi uświadomić sobie kilka ważnych kwestii. Jeszcze
dobitniej zdałam sobie sprawę z tego, że prawdziwe egzaminy życiowe
mogą spotkać dziecko w każdej chwili i że my jako dorośli nie jeste-
śmy w stanie uchronić naszych dzieci od wydarzeń, na które nie
mamy wpływu. Zaczęłam się jednocześnie zastanawiać, jak zaszczepić
w dziecku wewnętrzną siłę, potrzebną nie tylko do tego, aby umiało
stawić czoła wielkim wyzwaniom, które przed nim staną, ale aby
potrafiło także wykorzystać możliwości, jakie się z tymi wyzwaniami
wiążą. Czy rzeczywiście można się nauczyć takich sposobów reago-
wania w trudnych i niepewnych sytuacjach, które pomogły uczniom
1 Opisywane tu historie z 11 września pochodzą ze wstępu oraz roz-
działów 1. i 9. książki Forever after: New York City Teachers on 9/11 , zredago-
wanej przez M. Grolnick i wydanej przez Teachers College Press w 2006 r.
Wykorzystane za zgodą wydawcy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin