Informacja o Strażach Gminnych.pdf

(285 KB) Pobierz
781249 UNPDF
Warszawa, dnia 22 października 2003 r.
INFORMACJA
dotycząca ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o strażach
gminnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 130, poz. 1190)
Wstęp
Ustawa z dnia 12 czerwca 2002 r. o zmianie ustawy o strażach gminnych oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. Nr 130, poz. 1190) zmienia przede wszystkim ustawę z dnia 29 sierpnia
1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123, poz. 779 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984) oraz
trzy inne ustawy: z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych
(Dz. U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960 z późn. zm.), z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z
2002 r. Nr 7, poz. 58 z późn. zm.) i z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.). Ustawa z dnia 12 czerwca 2002 r. o zmianie
ustawy o strażach gminnych oraz niektórych innych ustaw, została ogłoszona w dniu 24 lipca
2003 r. i wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 25 stycznia
2004 r. Nowelizuje ona w dość szerokim zakresie ustawę o strażach gminnych, która w chwili
obecnej nie przystaje do obowiązujących regulacji prawnych (np. do przepisów Konstytucji
RP, ustawy o broni i amunicji) oraz obecnego poziomu rozwoju straży gminnych. Oprócz
tego bezpośrednim powodem podjęcia prac nad zmianą ustawy o strażach gminnych był
raport NIK o wynikach kontroli funkcjonowania straży gminnych (miejskich) z 2001 r.
Odpowiedni projekt ustawy przygotował utworzony przez Ministra Spraw Wewnętrznych i
Administracji Zespół ds. Współpracy ze Strażami Gminnymi (Miejskimi).
Zaproponowane zmiany unowocześniają samą ustawę o strażach gminnych oraz
wzmacniają funkcjonowanie straży gminnej (miejskiej) jako samorządowej formacji
powoływanej do wykonywania zadań w zakresie ochrony porządku publicznego na terenie
gminy. Do najistotniejszych zmian należą:
w zakresie funkcjonowania straży gminnych (miejskich):
1) przyznanie prawa do przetwarzania danych osobowych – bez wiedzy i zgody osoby,
których dane te dotyczą - uzyskanych w wyniku wykonywania czynności podejmowanych
w postępowaniu w sprawach o wykroczenia oraz uzyskanych z rejestrów, ewidencji i
zbiorów, do których straż posiada dostęp,
2) ustanowienie dostępu do baz danych centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji
kierowców (tzw. CEPIK), oraz dostępu do danych ze zbiorów meldunkowych, zbioru
PESEL oraz ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych,
3) wprowadzenie obowiązku prowadzenia przez straże ewidencji etatów, wyposażenia w
środki przymusu bezpośredniego oraz wyników działań straży,
4) zniesienie odrębnego trybu uznawania pojazdów straży za pojazdy uprzywilejowane,
w zakresie praw i obowiązków strażników:
1) odebranie prawa do użycia broni palnej gazowej z jednoczesnym umożliwieniem
stosowania przez strażników paralizatorów elektrycznych,
2) przyznanie prawa do obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych
obrazu zdarzeń w miejscach publicznych (tzw. monitoring wizyjny),
3) przywrócenie prawa do podejmowania decyzji o przemieszczeniu lub usunięciu pojazdu z
drogi na koszt właściciela w sytuacji pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to
zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu,
4) przyznanie prawa do dodawania poleceń lub sygnałów uczestnikowi ruchu lub innej
osobie znajdującej się na drodze,
5) rozszerzenie ochrony prawnej strażników,
6) ustanowienie odrębnych badań lekarskich i psychologicznych dla strażników i osób
ubiegających się o przyjęcie do służby.
Omówienie poszczególnych postanowień ustawy z dnia 12 czerwca 2002 r. o
zmianie ustawy o strażach gminnych oraz niektórych innych ustaw.
Art. 1
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123, poz. 779 oraz z
2002 r. Nr 113, poz. 984) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 9:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W związku z wykonywaniem swoich zadań straż współpracuje z Policją. W
tym celu wójt, burmistrz (prezydent miasta) może zawierać z właściwym
terytorialnie komendantem Policji porozumienie o współpracy straży i Policji.”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) zakres i sposoby współpracy Policji ze strażami, uwzględniając możliwość
zawierania porozumień między właściwym terytorialnie komendantem
Policji, a wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta),
2) zakres sprawowania przez Komendanta Głównego Policji nadzoru w
zakresie fachowym nad działalnością straży, uwzględniając potrzebę
zapewnienia stosowania przepisów prawnych dotyczących użycia i
przechowywania broni palnej bojowej, środków przymusu
bezpośredniego oraz wykonywania przez strażników czynności
określonych w ustawie.”;
Zasadniczo treść ww. przepisu nie zmienia obecnego stanu prawnego wynikającego z
przepisu art. 9 ustawy o strażach gminnych oraz wydanego na jego postawie rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 kwietnia 1998 r. w sprawie zasad
współpracy Policji ze strażami gminnymi oraz zakresu, w jakim Komendant Główny Policji
sprawuje fachowy nadzór nad strażami i udziela im pomocy (Dz. U. Nr 49, poz. 309).
Celem poprawki było przede wszystkim dostosowanie upoważnienia do wydania
rozporządzenia do wymogów przepisu art. 92 Konstytucji RP w zakresie określenia
wytycznych dotyczących treści rozporządzenia.
Ustawodawca podnosi również rangę współpracy Policji i straży i zawieranych w tym celu
porozumień pomiędzy wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta) z właściwym terytorialnie
komendantem Policji poprzez przeniesienie tej regulacji z aktu wykonawczego do ustawy.
Przy okazji warto zauważyć iż zdaniem NIK „wyniki kontroli wskazują, iż nawiązanie
współpracy Straży i Policji opartej o porozumienia zawierane na szczeblu lokalnym (przez
prezydentów i burmistrzów z komendantami powiatowymi Policji) przyczyniały się do
pogłębienia współpracy i usprawniały wspólne działania straży i Policji ukierunkowane na
przeciwdziałanie zagrożeniom ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego” („Informacja o
wynikach kontroli funkcjonowania straży gminnych (miejskich)”, Wrocław – lipiec- 2001 r.)
Mimo zmiany upoważnienia do wydania rozporządzenia przepis art. 6 niniejszej ustawy
zachowuje w mocy dotychczasowe rozporządzenia do czasu wydania nowych aktów
wykonawczych.
2
2) po art. 9 dodaje się art. 9a i 9b w brzmieniu:
„Art. 9a.1. Straż prowadzi ewidencję etatów, wyposażenia w środki przymusu
bezpośredniego oraz wyników działań straży.
2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia,
zakres i sposób prowadzenia ewidencji, uwzględniając dane podlegające wpisowi
oraz możliwość jej prowadzenia w systemie informatycznym.
Art. 9b. Komendanci straży, za pośrednictwem właściwego terytorialnie
komendanta wojewódzkiego Policji, do dnia 15 lutego każdego roku, składają
Komendantowi Głównemu Policji informacje o danych zawartych w ewidencji, o
której mowa w art. 9a.”;
[ ewidencja etatów, wyposażenia w środki przymusu bezpośredniego oraz wyników działań
straży ]
Przepis ten ustanawia nowy obowiązek dla straży zobowiązując je do prowadzenia
odrębnej ewidencji dotyczącej etatów, wyposażenia w środki przymusu bezpośredniego oraz
wyników działań straży. Szczegółowy zakres ewidencji oraz sposób jej prowadzenia zostanie
określony przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych w drodze rozporządzenia.
Komendanci straży, za pośrednictwem komendanta wojewódzkiego Policji, do 15 lutego
każdego roku będą zobowiązani również do składania Komendantowi Głównemu Policji
informacji o danych zawartych w ewidencji.
Realizacja tego obowiązku przez straże wymaga wydania aktu wykonawczego przez
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3) po art. 10 dodaje się art. 10a w brzmieniu:
„Art. 10a. Straż w celu realizacji ustawowych zadań może przetwarzać dane
osobowe, z wyłączeniem danych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne,
poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność
wyznaniową, partyjną lub związkową, jak również danych o stanie zdrowia,
kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym, bez wiedzy i zgody osoby,
których dane te dotyczą, uzyskane:
1) w wyniku wykonywania czynności podejmowanych w postępowaniu w
sprawach o wykroczenia,
2) z rejestrów, ewidencji i zbiorów, do których straż posiada dostęp na
podstawie odrębnych ustaw.”
[ przetwarzanie danych osobowych ]
Powyższy przepis przyznaje strażom gminnym (miejskim) wprost prawo do przetwarzania
danych osobowych, bez wiedzy i zgody osoby, których dane te dotyczą, ale wyłącznie w celu
realizacji ustawowych zadań. Przetwarzanie takich danych dotyczy danych uzyskanych w
wyniku wykonywania czynności podejmowanych w postępowaniu w sprawach o
wykroczenia oraz z rejestrów, ewidencji i zbiorów, do których straż posiada dostęp na
podstawie odrębnych ustaw.
Sens ww. przepisu nabiera pełnego znaczenia w świetle regulacji ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.).
Obecnie straże gminne (miejskie) przetwarzają dane osobowe na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 4
tej ustawy powołując się na konieczność wykonywania określonych prawem zadań
realizowanych dla dobra publicznego. Natomiast na podstawie przepisu art. 27 ust. 1 tej
ustawy ustawodawca szczególną ochroną prawną obejmuje tzw. wrażliwe dane osobowe, tj.
3
dane ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne
lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, jak również danych o
stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym oraz danych
dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń
wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym. Przetwarzanie takich danych,
bez zgody osoby, której dane dotyczą jest możliwe jeżeli przepis szczególny innej ustawy na
to zezwala. W związku z tym prawodawca ustanawiając prawo straży do przetwarzania
danych osobowych, bez zgody osoby, których dane te dotyczą, wyłączył z tego prawa te dane
wrażliwe, które nie są niezbędne do realizacji ustawowych zadań straży. Wyłącznie to
obejmuje dane ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne,
przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową,
jak również dane o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym.
Wyłącznie to nie obejmuje jednak danych dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i
mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub
administracyjnym, ponieważ ich przetwarzanie jest potrzebne straży w celu realizacji
ustawowych zadań. Przepis art. 57 § 3 pkt 7 Kodeksu postępowania w sprawach o
wykroczenia wymaga bowiem, żeby wniosek o ukaranie składany przez straż gminną do sądu
zawierał dane dotyczące uprzedniego skazania obwinionego za podobne przestępstwo lub
wykroczenie, jeżeli oskarżyciel powołuje się na tę okoliczność. Dane te są również niezbędne
przy ustalaniu przez organ orzekający wymiaru kary na podstawie art. 33 § 1 Kodeksu
wykroczeń.
Straż będzie mogła przetwarzać dane osobowe, bez wiedzy i zgody osoby, których dane te
dotyczą, uzyskane m.in. z rejestrów, ewidencji i zbiorów, do których straż posiada dostęp na
podstawie odrębnych ustaw. Straż będzie posiadała dostęp do danych zawartych w: centralnej
ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców (tzw. CEPiK); zbiorach
meldunkowych, zbiorze PESEL oraz ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych;
Krajowym Rejestrze Karnym; Krajowym Rejestrze Sądowym. Niniejsza ustawa wprowadza
korzystniejsze regulacje w zakresie korzystania przez straże gminne (miejskie) ze zbiorów
danych CEPIK i PESEL, dlatego zostaną one omówione w dalszej części.
Prawo dostępu do Krajowego Rejestru Karnego straże posiadają na podstawie art. 6 pkt 6
ustawy z dnia 14 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. Nr 50, poz. 580 z późn.
zm.) jako organ prowadzący postępowanie sprawdzające (wyjaśniające). Z kolei Krajowy
Rejestr Sądowy, zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym
Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 17, poz. 209 z późn. zm.), jest jawny i każdy ma
prawo dostępu do danych zawartych w Rejestrze.
4) w art. 12:
a) w ust. 1:
- pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„5) dokonywania czynności wyjaśniających, kierowania wniosków o
ukaranie do sądu, oskarżania przed sądem i wnoszenia środków
odwoławczych – w trybie i zakresie określonymi w Kodeksie postępowania
w sprawach o wykroczenia,
6) usuwania pojazdów i ich unieruchamiania przez blokowanie kół w
przypadkach, zakresie i trybie określonymi w przepisach o ruchu
drogowym,”,
Zmiana w treści art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o strażach gminnych, wynika z konieczności
jego dostosowania do zmian wprowadzonych ustawą z dnia 24 sierpnia 2001 r - Kodeks
postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 106, poz. 1148), który wprowadził
4
bardzo istotne zmiany w postępowaniu w sprawach wykroczenia. Kodeks zmienił nazwę
prowadzonych dotychczas „czynności sprawdzających” na „czynności wyjaśniające” oraz
zniósł kolegia do spraw wykroczeń i przekazał orzecznictwo w sprawach o wykroczenia
sądom. Dlatego też niezbędne jest odwołanie się w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o strażach
gminnych do właściwych instytucji przewidzianych w nowym Kodeksie postępowania w
sprawach o wykroczenia.
Zmiana art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy o strażach gminnych polega na pełniejszym
zastosowaniu ustawy - Prawo o ruchu drogowym w sytuacji wykonywania przez strażników
prawa do usuwania pojazdów i blokowania ich kół.
- w pkt 9 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 10 w
brzmieniu:
„10) obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych
obrazu zdarzeń w miejscach publicznych.”;
[ monitoring wizyjny ]
Powyższy przepis przyznaje strażnikom gminnym (miejskim) prawo do obserwowania i
rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych
(tzw. prawo do monitoringu wizyjnego). Prawo to obejmuje obserwowanie i rejestrowanie
obrazu zdarzeń, ale bez dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom i dotyczy tylko miejsc
publicznych. Odnośnie rejestrowania obrazu należy mieć na uwadze fakt, że kamery
moniturujące miejsca publiczne umożliwiają identyfikację konkretnych osób, w związku z
czym, wydaje się, że informacje zarejestrowane przez takie kamery podlegają ochronie
prawnej na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych (t.j. Dz. U. z 2002 r., Nr 101, poz. 926).
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób wykonywania
czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 8-10, uwzględniając potrzebę
zapewnienia odpowiedniej skuteczności podejmowanych przez strażnika czynności, a
także potrzebę ochrony dóbr osobistych oraz wolności i praw człowieka i
obywatela.”;
W porównaniu do obecnej regulacji zmiana ww. przepisu uzupełnia delegację ustawową
do wydania rozporządzenia o wytyczne dotyczące treści aktu, wymagane przez art. 92
Konstytucji. Zakres i sposób wymienionych czynności powinien z jednej strony zapewnić
skuteczne działanie strażników, a z drugiej powinien uwzględniać ochronę dóbr osobistych
człowieka oraz jego praw i wolności.
Nowelizacja rozszerza również zakres przedmiotowy rozporządzenia. Oprócz określenia
zakresu i sposobu wykonywania dotychczasowych czynności rozporządzenie powinno
określić również zakres i sposób wykonywania nowo przyznanego prawa do obserwowania i
rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych.
5) uchyla się art. 13;
[ pojazdy uprzywilejowane ]
Uchylany przepis upoważnia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji do wydania
rozporządzenia określającego tryb i zasady uznawania pojazdów straży za pojazdy
uprzywilejowane. Brak delegacji ustawowej spowoduje automatycznie utratę mocy
obowiązującej wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin