SOCJOLOGIA – W-d 7
Normy – ich istota i znaczenie w konsumpcji
Norma
Ø Ustalona, ogólnie przyjęta zasada, reguła, przepis, wzór
Ø Nakaz określonego zachowania w danej sytuacji, wyznaczający obowiązki i powinności, formułowany według obowiązujących ocen i wartości moralnych
Ø Przekonanie grupowe dotyczące tego, jak się zachowywać, bądź jak się nie zachowywać
Każda forma ludzkiej działalności, tj. odżywianie, odpoczywanie, spanie, zabawa, walka, uczenie się, podróżowanie – regulowane jest przez społecznie ustalone normy, przewidujące, jak należy wykonywać daną aktywność, jakie jej formy są, a jakie nie są dopuszczalne.
Normy różnią się siłą nakazu (zakazu), a więc tym, jak wielkie odstępstwa od wzorca dopuszczają (np. przepisy dotyczące ubioru członków orkiestry w filharmonii tolerują bardzo niewielkie odstępstwa od standardów, podczas gdy przepisy dotyczące ubioru grup bitowych dają bardzo dużą swobodę wykonawcom).
Normy – uniwersalny element życia społecznego
Środowisko, w którym żyje człowiek, dostarcza mu wzorów i sposobów zachowania, a zarazem zmusza do wyboru pewnych postaw i przestrzegania określonych norm.
Profil społeczny człowieka konsumenta:
Ø Kultura
Ø Warstwy społeczne
Ø Grupy odniesienia
Ø Liderzy opinii
Ø Rodzina
KULTURA:
Ø Całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalony i wzbogacony w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie. Oddziałuje niemal na wszystkie sfery życia człowieka
Ø Każda kultura dysponuje własnym systemem wartości, przekonaniami, normami oraz preferuje pewne typy zachowań
ELEMENTY KULTURY
W skład kultury wchodzą:
Ø Wytwory materialne (ubrania, samochody, przedmioty codziennego użytku, narzędzia pracy, urządzanie mieszkania)
Ø Instytucje społeczne
Ø Zasady współżycia społecznego
Ø Przekonania i idee
Ø Sposoby postępowania
Ø Kryteria ocen estetycznych i moralnych
wnozcik2007