4-latki, marzec.doc

(93 KB) Pobierz
PLAN PRACY

 

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO –OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

W GRUPIE III DZIECI 4 – LETNICH

NA MIESIĄC – MARZEC

 

 

 

TEMATYKA :

 

  I  TYDZIEŃ - Dziś mamy kwiatki nie tylko dla Agatki!   II  TYDZIEŃ              - W marcu jak w garncu.

III TYDZIEŃ - Czy już może przyszła wiosna?

IV TYDZIEŃ - Wielka Brytania – kraj na wyspie.

 

 

 

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – Dziś mamy kwiatki nie tylko dla Agatki !

 

EDUKACJA UMYSŁOWA:

 

§         Słuchanie wiersza H. Łochockiej „Tyle kobiet dokoła” ilustrowanej postaciami występującymi w wierszu. Wypowiadanie się na temat treści wiersza oraz ilustracji           z nim związanych; określanie charakterystycznych cech kobiet wykonujących różne zawody za pomocą przymiotników; rozumienie znaczenia miejsca i roli kobiety                w codziennym życiu rodziny – mamy, babci, cioci, siostry.

 

§         Zabawa z wizytówkami - wyszukiwanie na ścianie liter swojej pierwszej wielkiej litery na zasadzie porównania; układanie swoich imion z rozsypanki literowej.

§         Inscenizacja wiersza „Upominki” W. Badalskiej w postaci teatrzyku – stwarzanie sytuacji sprzyjających integracji grupy.

§         Historyjka obrazkowa „Jak chłopcy tulipany pędzili”- próby układania historyjki obrazkowej złożonej z 3 obrazków, spostrzeganie różnic i podobieństw między obrazkami.

§         Oglądanie książeczek obrazkowych – wyszukiwanie ilustracji na zadany temat (kwiatki), wypowiadanie się na temat oglądanych ilustracji.

§         Opowieść matematyczna „Kwiatki dla dziewczynek” – porównywanie liczebności zbiorów w zakresie dostępnym dla dziecka w układzie dowolnym poziomym, pionowym przez łączenie w pary.

 

EDUKACJA RUCHOWA:

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 13 (wł.) Przybory : grzechotki. Posługiwanie się nietypowym przyborem do ćwiczeń jakim jest grzechotka, współudział z całą grupą         w określonych ćwiczeniach.

 

§         Zabawy ruchowe:                                                                                                                             - orientacyjno – porządkowa „Zabawki” – reagowanie na znaki umowne lub dźwiękowe.          

- z elementem rzutu „Rzuć do mnie piłką” – umiejętność płynnego ruchu „zamach – rzut”;                                                                                                                                         - z elem. wspinania się „Przedostań się na drugą stronę” – pokonywanie przeszkód            w warunkach naturalnych.

 

§         Spacery w najbliższej okolicy – częste przebywanie na powietrzu niezależnie od pory roku. Obserwacja budzącej się do życia wiosny.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Zabawy rytmiczne z całą grupą - doskonalenie reakcji na zmianę rytmu; wprowadzenie prostych określeń charakteru muzyki (wesoła, smutna, skoczna).

§         Rozpoznawanie zagadek słuchowych – szybkie reagowanie na sygnały muzyczne.

§         Zaproszenie do zabawy śpiewaniem piosenki integracyjnej  „Chodźcie wszyscy tu dokoła” -  przypomnienie piosenki „Dzień Kobiet” - śpiew chóralny, a następnie samych chłopców z życzeniami dla swoich koleżanek; określanie charakteru i nastroju piosenki; odzwierciedlanie melodii i rytmu piosenki elementami ruchu, doskonalenie reakcji na słyszany akompaniament; przypomnienie tańca „Teefilat”.

§         Zabawa muzyczna „Kropla wody i promyk słońca” – nabywanie umiejętności rozróżniania i odzwierciedlania szumu wiatru, spadających kropli wody itp….

§         Słuchanie piosenki do nauki „Wiosna w żółtych kaloszach” D. Dziamskiej – osłuchanie z nową piosenką, próby omówienia treści piosenki, wyklaskiwanie rytmu, próby wyróżniania przez dzieci fragmentu powtarzającego się w piosence.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

§         „Upominki dla koleżanek” - wykonanie kolorowego kwiatka z plasteliny roztartej na kartce (technika D. Dziamskiej). Naprzemienne rysowanie kresek do muzyki, rozcieranie kawałków plasteliny na przygotowanym tle.

§         Kwiatek dla mamy - uważne słuchanie poleceń N, prawidłowe wykonanie czynności – rysowanie kółeczek jako tła, umiejętne naklejanie przygotowanego kwiatka; budzenie radości z poprawnie wykonanego zadania.

§         Malowanie farbą plakatową na temat: Zaczarowane plamy” – mieszanie kolorów farb przez nakładanie ich na papier i zginanie kartki w połowie celem uzyskania kolorowych plam. Domalowywanie szczegółów palcami.

 

 

 

WYRAZY DO GLOBALNEGO CZYTANIA: kwiat, dzień kobiet, czerwony, zielony, żółty, niebieski, czarny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY – W marcu jak w garncu.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA:

 

§         Rozmowa kierowana na podstawie wiersza I. Suchorzewskiej „W marcu”; zapoznanie dzieci i wyjaśnienie znanego przysłowia związanego z marcową pogodą „W marcu jak w garncu”- wykorzystanie dużego garnka, w którym gotuje się różna pogoda w postaci symboli; rozwiązanie zagadki z hasłem marzec.

 

§         Zabawa dydaktyczna według Z. Bogdanowicz „Pokaż obrazek, o którym mówiłam” - wdrażanie do uważnego słuchania opisu słownego i wiązania go z treścią obrazka; wykorzystanie obrazków związanych z tematyką tygodniową.

 

§         Rozwiązywanie zagadek wiosennych - przypomnienie wiadomości na temat pogody występującej w miesiącu marcu oraz przysłowia „W marcu jak w garncu”.

 

§         Słuchanie wiersza do nauki„Przedwiośnie” H. Łochockiej – analizowanie treści nowego wiersza, rytmiczne wyklaskiwanie fragmentów wiersza. Różnicowanie modulacji głosu przy zdaniach pytających i oznajmujących.

 

§         Zabawy matematyczne doskonalące umiejętność określania położenia przedmiotów            w przestrzeni - wyżej, niżej, między, przed, na, obok, wysoko, nisko; wdrażanie dzieci do prawidłowego stosowania określeń podczas zabawy; prawidłowe reagowanie na polecenia słowne n-lki podczas zabawy „Każdy z każdym”.

 

EDUKACJA RUCHOWA:

 

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 13 (wł.) (powt.) Przybory : grzechotki. Posługiwanie się nietypowym przyborem do ćwiczeń, jakim jest grzechotka, współudział z całą grupą w określonych ćwiczeniach.

 

§         Zabawy ruchowe:                                                                                                                                  - orientacyjno – porządkowa „Słońce i deszcz – reagowanie na sygnał słowny, wykonanie przysiadu i stukanie palcami o podłogę.                                                                                         – z elementem skoku „Ptaszki” – skoki obunóż ze złączonymi stopami, utrzymywanie równowagi.

§         Spacery pobliskimi alejkami – szukanie w otoczeniu pierwszych oznak wiosny, porównywanie wielkości przedmiotów, przyglądanie się pracy dorosłych.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA:(aktywność muzyczna)

 

§         Ćwiczenia słuchowe - rozpoznawanie i nazywanie słuchanych głosów przyrody z taśmy magnetofonowej i płyty CD.

 

§         Zabawy rytmiczne przy muzyce - dostosowanie ruchu do słyszanego akompaniamentu; uważne słuchanie sygnałów muzycznych; osłuchanie się z piosenką Wiosna w żółtych kaloszach”.

 

§         Zabawa rytmiczna według M. Kownackiej „Słonko po deszczunaśladowanie ruchem treści zwrotek wypowiadanych przez nauczyciela oraz wypowiadanie rytmicznie zgłosek kap, ho, wio, hyc, chlap, hop -  ćwiczenia ortofoniczne.

 

§         Zabawa muzyczna „Dyrygenci” w oparciu o tekst „O mądrej sowie” – rozróżnianie dźwięków w rejestrze niskim i wysokim, ciche i głośne wypowiadanie tekstu                  w zależności od znaków nauczyciela.

 

§         Opowieść ruchowa „Marcowa pogoda” – dostosowanie ruchu do słyszanego akompaniamentu – imitowanie zabaw wiosennych (spacer, ucieczka z parasolem przed deszczem).

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§         Karta pracy - przy stolikach wspólne omówienie położenia zabawek z zastosowaniem poprawnych określeń; przygotowanie do nauki pisania - wodzenie po śladzie                    i kolorowanie rysunku.

§         „Marcowa pogoda” - zachęcenie dzieci do przedstawienia marcowej pogody różnymi technikami: malowanie, wycinanie z papieru kolorowego, rysowanie pastelami; wykorzystanie odpowiednich barw do przedstawienia przedwiośnia; budzenie radości   z efektów własnej pracy; wystawa prac.

 

§         Rysowanie kredą na asfalcie na temat dowolny – operowanie różnymi kolorami                 i liniami, twórcze myślenie dziecka.

 

§         „Wiosna w żółtych kaloszach” – rysowanie pastelami postaci wiosny w oparciu                 o mówiony tekst. Umiejętne rysowanie kresek z wiązki (wg metody D. Dziamskiej), dorysowywanie brakujących elementów ubioru wg własnego pomysłu.

 

 

 

WYRAZY DO GLOBALNEGO CZYTANIA: różowy, pomarańczowy, fioletowy,  brązowy, biały.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III TEMAT KOMPLEKSOWY – Czy już może przyszła wiosna?

 

EDUKACJA UMYSŁOWA:

 

§         Historyjka obrazkowa wg utworu E.Szelburg – Zarembiny pt. „Wesoła historia                   o śniegowym bałwanku” – zwrócenie uwagi na zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla nowej pory roku (topniejący śnieg, silniejsze oddziaływanie promieni słonecznych, zmienna pogoda).

 

§         Słuchanie wiersza „Wiosenne serduszko” S. Kraszewskiego - zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy wiosny; wzbogacenie wiedzy na temat wiosny, rozwijanie wyobraźni; doskonalenie pamięci poprzez powtarzanie treści wiersza                                    z wykorzystaniem gestu i ruchu.

 

§         Rozmowa z dziećmi - zapoznanie ich ze zmianami zachodzącymi w świecie roślin                i zwierząt wiosną; kwitnienie pierwszych kwiatów rosnących w kępach, budzenie się zwierząt do życia - owadów i zwierząt leśnych, narodziny potomstwa, powroty ptaków...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin