MOJE 4-LATA Bogacto i piękno jesiennego lasu.pdf

(241 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
Przedszkole.
Moje 4 lata
S CENARIUSZE LEKCJI
B OGACTWO I PIĘKNO ... M IROSŁAWA G ÓRECKA
Czesław Cyrański
BOGACTWO I PIĘKNO JESIENNEGO LASU
Mirosława Górecka
Jesienna wycieczka do lasu dostarcza wiele wrażeń - jest źródłem doznań estetycznych, wywołuje chęć
działania, rozwija zainteresowanie dzieci światem roślin i zwierząt. Stwarza okazję do pogłębienia wie-
dzy o przyrodzie i kształtowania wrażliwości ekologicznej.
Taka wyprawa sprzyja także integracji przedszkolaków oraz rodziców, którzy pomagają nauczycielkom
w organizacji wycieczki, a następnie w niej uczestniczą.
Dzieci powinny kilka dni wcześniej poznać cel wyprawy i przeprowadzić obserwacje przyrodnicze w
przedszkolnym ogrodzie. W jesienny nastrój wprowadzą je także opowiadania Marii Kownackiej pt. „Ra-
zem ze słonkiem. Jesień” i piosenka, na przykład „Każdy kwiat to mały świat” - słowa: Anna Markowa,
muzyka: Robert Panek.
Przygotowując się do wycieczki, trzeba poinformować przedszkolaki i ich rodziców, jak należy się ubrać
na wyprawę terenową. Koniecznie też trzeba omówić zasady bezpieczeństwa podczas drogi do lasu i na
miejscu.
Cele:
kształtowanie emocjonalnej więzi z przyrodą, ukazanie piękna jesiennego lasu,
uświadomienie dzieciom konieczności dbania o środowisko naturalne,
poznawanie świata wszystkimi zmysłami,
poznanie wybranych gatunków drzew,
wyróżnianie części drzewa: pień, gałęzie, korona, liście, owoce, nasiona,
rozwijanie potrzeby częstego przebywania na świeżym powietrzu,
wzbogacanie słownictwa, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat przeżytych wyda-
rzeń,
ćwiczenie narządów mowy.
Metody pracy: wielostronnego działania, zadań stawianych do wykonania, obserwacja, metody integru-
jące i rozluźniające pedagogiki zabawy, elementy metody Weroniki Sherborne.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21985220.007.png 21985220.008.png
Przedszkole.
Moje 4 lata
S CENARIUSZE LEKCJI
B OGACTWO I PIĘKNO ... M IROSŁAWA G ÓRECKA
Czesław Cyrański
Środki dydaktyczne: kartki, kredki, duże papierowe krążki, lusterka, podkładki, tekturowe rolki po pa-
pierze toaletowym, papierowe czapki niemówki, torebki papierowe, list od pani Jesieni, liście, worki z da-
rami jesieni: kasztany, jarzębina, żołędzie, nasiona klonu.
Grupa: dzieci czteroletnie.
Literatura
Kownacka M., Razem ze słonkiem. Jesień, MAW, Warszawa 1975.
Soida D., Bądź mistrzem - przyjacielem, czyli edukacja ekologiczna na wesoło , Regionalny Ośrodek Edu-
kacji Ekologicznej, Kraków 1996.
Soida D., Jak z klocków edukację budować. Zasady techniki edukacji ekologicznej , Regionalny Ośrodek
Edukacji Ekologicznej, Kraków 1996.
Ten piękny tajemniczy świat. Edukacja ekologiczna w przedszkolu , red. Teresa Gałczyńska, Centrum In-
formacji o Środowisku, Warszawa, 1997.
Przebieg zajęć
1. Zabawy integracyjne w kole, które sprzyjają nawiązaniu kontaktu, wyzwoleniu chęci wspólnego dzia-
łania, stworzeniu radosnej atmosfery. Biorą w nich udział dzieci i dorośli.
Poznaj moje imię - każdy kolejno mówi swoje imię, przekazując osobie stojącej obok „czarodziej-
ską szyszkę”.
Iskierka przyjaźni - wszyscy stoją w kole, trzymając się za ręce. Prowadzący ściska dłoń, czyli
wysyła iskierkę osobie stojącej obok, która podaje ją dalej. Iskierka powinna wrócić do prowadzą-
cego.
Ludzie do ludzi - zabawa w parach. Prowadzący mówi: „Witają się kolana, witają się plecy” itd., a
osoby w parach dotykają się wymienionymi częściami ciała.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21985220.009.png
Przedszkole.
Moje 4 lata
S CENARIUSZE LEKCJI
B OGACTWO I PIĘKNO ... M IROSŁAWA G ÓRECKA
Czesław Cyrański
2. Zabawy dydaktyczne i badawcze:
Znajdź i poznaj drzewo - każde dziecko wyjmuje z worka liść (na przykład dębu, brzozy, klonu) i
podchodzi do nauczycielki lub rodzica, który trzyma taki sam liść jak ono. Następnie dzieci w gru-
pach pod opieką dorosłych szukają drzew, na których rosną takie liście, jakie trzymają w rękach.
Podają nazwy drzew lub pytają o nie. Oglądają drzewa, dotykają i wąchają korę pnia i gałązki, słu-
chają szumu drzew.
Z jakiego drzewa spadł ten liść? - dzieci szukają najładniejszych liści. Określają ich kształt, bar-
wę, fakturę, podają nazwę drzewa, z którego liść pochodzi.
Lecą liście - dzieci i dorośli stoją w małych grupkach. Jedna osoba podrzuca liść, wszyscy mocno
dmuchają, żeby utrzymał się on jak najdłużej w powietrzu.
Jakie kolory widzisz? - dzieci obserwują las z różnych pozycji, na przykład stojąc, kucając, wyko-
nując skłon i patrząc między nogami, oglądając przyrodę przez tekturową rolkę. Nazywają kolory.
Spacer w czapce niemówce - wszyscy zakładają papierowe czapki i idą przez las w milczeniu, na-
słuchując odgłosów przyrody. Potem rozmawiają o tym, co było słychać.
Jesienny dywan - zabawa ortofoniczna. Dzieci chodzą po liściach, naśladując głosem słyszane
dźwięki, na przykład: szu, sza, sze, szo, szy, szur. Mogą też podrzucać liście w górę.
Las w lusterku - dzieci obserwują las z niecodziennej perspektywy - oglądają w lusterku korony
drzewa. Opisują swoje spostrzeżenia.
Znajdź coś twardego, kłującego, szeleszczącego, miękkiego, miłego - aktywizowanie zmysłu do-
tyku poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców. Dzieci zbierają różne okazy do papierowych to-
rebek (kamyki, liście, szyszki, igliwie, kawałki kory). Następnie w małych grupkach oglądają ze-
brane przedmioty, segregują je na twarde, miłe w dotyku, kłujące, miękkie, szeleszczące. Sprawdza-
ją, czy ich wrażenia są podobne.
Dary jesieni - nauczycielka czyta dzieciom list od pani Jesieni.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21985220.010.png
Przedszkole.
Moje 4 lata
S CENARIUSZE LEKCJI
B OGACTWO I PIĘKNO ... M IROSŁAWA G ÓRECKA
Czesław Cyrański
Kochane Dzieci!
Witam Was ciepło, serdecznie, jesiennie. Bardzo się cieszę, że przy-
jechałyście na wycieczkę do lasu. To dla Was pomalowałam liście
na drzewach i rozłożyłam z nich dywan na ziemi. Powiesiłam na
drzewach owoce.
Przygotowałam też dla Was jesienne niespodzianki. W workach
ukryłam różne dary. Odgadnijcie, co tam jest. Ale uwaga! Nie za-
glądajcie do środka. Włóżcie tylko rękę i spróbujcie poznać po do-
tyku. Powiedzcie, z jakich drzew pochodzą te skarby. Następnie
ułóżcie z nich i z tego, co zebrałyście do torebek, jesienne obrazki.
Pozdrawiam Was.
Jesień
Dzieci wkładają dłonie do worków i próbują zgadnąć, co się w nich znajduje. Następnie układają na pa-
pierowych krążkach dowolne kompozycje z materiału przyrodniczego zgromadzonego w workach i ze-
branego w poprzedniej zabawie. Wszyscy zwiedzają „Jesienną galerię”, kompozycje są fotografowane.
Znajdź parę - jedna grupa dzieci dostaje liście, a druga - owoce lub nasiona. Chodzi o to, żeby
osoby z jednej grupy odnalazły w drugiej grupie tego, kto ma materiał z takiego samego drzewa.
Dorośli pomagają w wykonaniu zadania.
Zabawa rozluźniająca „Masaż” według Weroniki Sherborne. Dorośli i dzieci dobierają się w pary
i, dotykając ręką pleców partnera, starają się przedstawić treść wiersza. Następnie zamieniają się ro-
lami:
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21985220.001.png 21985220.002.png 21985220.003.png
Przedszkole.
Moje 4 lata
S CENARIUSZE LEKCJI
B OGACTWO I PIĘKNO ... M IROSŁAWA G ÓRECKA
Czesław Cyrański
Tutaj płynie rzeczka.
Tędy przeszła pani w szpileczkach.
Tu przeszły słonie i przebiegły konie.
Zaświeciły dwa słoneczka,
przeleciała szczypaweczka.
Spadł drobniutki deszczyk.
Czy czujesz ten dreszczyk?
3. Powrót do przedszkola - na pożegnanie każdy zabiera ze sobą najpiękniejszy liść.
Taką wycieczkę koniecznie trzeba podsumować - stworzyć dzieciom okazję do wyrażenia ich odczuć i
spostrzeżeń, utrwalić zdobyte wiadomości, wykonując na przykład polecenie na stronie 16. w części
”.
Warto też, korzystając z przyniesionych materiałów przyrodniczych, wykonać prace plastyczne i wzbo-
gacić kącik przyrody. Można na przykład kalkować liście, a następnie je pokolorować lub wykonać róż-
norodne kompozycje, które zostaną zaprezentowane na wystawie. Dodatkową atrakcją dla dzieci i rodzi-
ców będzie prezentacja zdjęć z wycieczki.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21985220.004.png 21985220.005.png 21985220.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin