Jezyk C Szkola programowania.pdf
(
766 KB
)
Pobierz
Język C#. Szkoła programowania
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
Jêzyk C#. Szko³a
SPIS TREœCI
programowania
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Klaus Michelsen
T³umaczenie: Krystyna Ziêba, Marzena Latawiec,
Marek Bury, Piotr Lubicz
ISBN: 83-246-0358-1
Tytu³ orygina³
u:
C# Primer Plus
Format: B5, stron: 1128
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Poznaj C# i rozpocznij podró¿ po œwiecie programowania
Poznaj elementy jêzyka i zasady programowania obiektowego.
Wykorzystaj mo¿liwoœci platformy .NET.
Napisz i uruchom w³asne aplikacje.
C# to jeden z jêzyków programowania wchodz¹cych w sk³ad platformy .NET.
Wed³ug za³o¿eñ producenta — firmy Microsoft — ma stanowiæ podstawowe narzêdzie
programistyczne dla tej platformy. C#, ³¹cz¹cy w sobie najlepsze cechy jêzyków Visual
Basic, C++ i Java, jest ³atwy do opanowania, a daje ogromne mo¿liwoœci. Oparty na
komponentach i obiektach doskonale nadaje siê zarówno do tworzenia aplikacji dla
komputerów osobistych, jak i dla urz¹dzeñ typu PocketPC. Twórcy aplikacji w C# mog¹
wybieraæ miêdzy doskona³ym œrodowiskiem Visual Studio .NET a kilkoma narzêdziami
dostêpnymi na licencji open-source.
Ksi¹¿ka „Jêzyk C#. Szko³a programowania” to podrêcznik, który wprowadzi Ciê
w arkana sztuki pisania programów w tym jêzyku. Poznasz elementy jêzyka C#
i dowiesz siê, na czym polega programowanie obiektowe. Nauczysz siê korzystaæ
z zaawansowanych mo¿liwoœci oferowanych przez technologiê obiektow¹, takich jak
polimorfizm, interfejsy i struktury. Przeczytasz tu tak¿e o obs³udze wyj¹tków, tworzeniu
dokumentacji w formacie XML w oparciu o komentarze w kodzie oraz o operacjach
wejœcia i wyjœcia na plikach.
Kompilowanie i uruchamianie programów w C#
Typy i operatory
Instrukcje warunkowe i pêtle
Tablice
Klasy i obiekty
Dziedziczenie
Obs³uga zdarzeñ
Rekurencja
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
SPIS TREŚCI
O autorze
.................................................................................................................... 19
Wprowadzenie
........................................................................................................... 21
Rozdział 1.
Komputery i ich programowanie — podstawowe pojęcia ........... 29
C# — obiektowy język programowania ....................................................... 31
Organizacja komputera .............................................................................. 32
Sprzęt ................................................................................................................... 32
Właściwości pamięci operacyjnej ............................................................. 34
Systemy liczbowe ........................................................................................ 36
Bajty ............................................................................................................... 37
Pliki ................................................................................................................ 38
Oprogramowanie .............................................................................................. 38
Ogólny proces wykonywania programu C# ......................................... 38
System operacyjny ...................................................................................... 39
Języki programowania i kompilatory ...................................................... 40
Wprowadzenie do .NET ............................................................................ 41
Kompilacja kodu źródłowego C# w .NET ............................................. 42
Podsumowanie .................................................................................................. 45
Pytania kontrolne .............................................................................................. 46
Rozdział 2.
Twój pierwszy program C# .............................................................. 47
Rozwój oprogramowania ................................................................................. 48
Proces tworzenia oprogramowania ............................................................... 48
Algorytmy i pseudokod ................................................................................... 50
Trzy rodzaje błędów ......................................................................................... 53
Programowanie obiektowe — pierwsze spotkanie ..................................... 54
Programowanie procesowe i jego wrodzone problemy ....................... 55
Programowanie obiektowe i jego zalety ................................................. 55
Ponowne wykorzystanie oprogramowania .................................................. 60
Zestaw, podstawowa jednostka ponownego wykorzystania
kodu w .NET ................................................................................................ 62
Punkt widzenia programisty ..................................................................... 63
Punkt widzenia użytkownika ................................................................... 64
6
JĘZYK C#. SZKOŁA PROGRAMOWANIA
Biblioteka klas środowiska .NET Framework ............................................... 66
C# — historia i cele projektowania ................................................................ 67
Pochodzenie C# ................................................................................................ 67
Cele utworzenia C# .......................................................................................... 70
Jakiego rodzaju programy można pisać za pomocą C#? ............................. 71
Mechanizmy tworzenia programu C# .......................................................... 73
Przed rozpoczęciem .......................................................................................... 74
Wybór edytora tekstu ....................................................................................... 75
Siedem kroków do napisania prostego programu C# ............................... 75
Otwieranie i używanie konsoli poleceń (krok 1.) .................................. 76
Wpisywanie i zapisywanie kodu źródłowego C# (krok 2.) ................. 77
Przekształcanie kodu źródłowego w plik PE (.exe) (krok 3.) ............... 80
Jeżeli kompilator wykryje błędy składniowe (krok 4.) ......................... 80
Uruchamianie programu (krok 5.) ............................................................ 81
Sprawdzanie wyników (krok 6.) ............................................................... 82
Czas na świętowanie (krok 7.) ................................................................... 82
Krótka analiza kodu źródłowego ................................................................... 82
Uwaga o błędach składniowych i kompilatorach ........................................ 83
Podsumowanie .................................................................................................. 84
Pytania kontrolne .............................................................................................. 85
Ćwiczenia z programowania ........................................................................... 86
Rozdział 3.
C# — wycieczka z przewodnikiem, część I .................................... 87
Wstęp ................................................................................................................... 88
Abstrakcja i hermetyzacja ................................................................................ 88
Abstrakcja ..................................................................................................... 88
Hermetyzacja ............................................................................................... 90
Uwaga o uczeniu się programowania obiektowego ............................. 96
Program interakcyjny Hello World! ............................................................... 97
Treść Hello.cs ............................................................................................... 97
Podstawowe elementy Hello.cs .............................................................. 100
Kilka podstawowych spostrzeżeń .......................................................... 113
Podsumowanie ................................................................................................ 118
Pytania kontrolne ............................................................................................ 119
Ćwiczenia z programowania ......................................................................... 120
Rozdział 4.
C# — wycieczka z przewodnikiem, część II ................................ 123
Wstęp ................................................................................................................. 123
Zasadnicze elementy SimpleCalculator.cs .................................................. 124
Prezentacja SimpleCalculator.cs ............................................................. 124
Bliższe spojrzenie na SimpleCalculator.cs ............................................ 126
Upraszczanie kodu za pomocą metod ......................................................... 139
Metody jako budowanie bloków — hermetyzacja metod
pomocniczych za pomocą słowa kluczowego private .......................... 140
SPIS TREŚCI
7
Podsumowanie ................................................................................................ 142
Pytania kontrolne ............................................................................................ 143
Ćwiczenia z programowania ......................................................................... 144
Rozdział 5.
Twój pierwszy program obiektowy w C# .................................... 145
Wstęp ................................................................................................................. 146
Struktura leksykalna ....................................................................................... 146
Identyfikatory i style stosowania wielkich liter .................................... 146
Literały ........................................................................................................ 147
Komentarze i dokumentacja kodu źródłowego ................................... 148
Separatory .................................................................................................. 148
Operatory ................................................................................................... 149
Słowa kluczowe ......................................................................................... 150
Pewne przemyślenia na temat symulacji windy ....................................... 150
Pojęcia, cele i rozwiązania w programie symulacji windy
— zbieranie cennych danych statystycznych do oceny
systemu wind ............................................................................................. 150
Programowanie obiektowe — przykład praktyczny ................................ 152
Prezentacja SimpleElevatorSimulation.cs ............................................. 153
Ogólna struktura programu .................................................................... 156
Głębsza analiza SimpleElevatorSimulation.cs ...................................... 159
Związki klas i UML ................................................................................... 170
Podsumowanie ................................................................................................ 174
Pytania kontrolne ............................................................................................ 175
Ćwiczenia z programowania ......................................................................... 175
Rozdział 6.
Typy, część I — typy proste ............................................................. 177
Wstęp ................................................................................................................. 178
Typy w C# — przegląd ................................................................................. 178
Co to jest typ? ............................................................................................ 179
Język z silną kontrolą typów ................................................................... 179
Zalety typów .............................................................................................. 182
Typy w C# ................................................................................................. 183
Typy proste ...................................................................................................... 189
Przegląd typów prostych ......................................................................... 191
Typy liczb całkowitych ............................................................................. 196
Zegar Blipos ...................................................................................................... 212
Typy zmiennoprzecinkowe ..................................................................... 222
Typ decimal ................................................................................................ 229
Zgodność wartości zmiennoprzecinkowych,
decimal i całkowitoliczbowych ......................................................... 231
Jawne konwersje typów ........................................................................... 231
Stałe — nazwy symboliczne dla literałów ............................................. 233
Formatowanie wartości liczbowych ....................................................... 237
Typ bool — krótkie omówienie .............................................................. 240
8
JĘZYK C#. SZKOŁA PROGRAMOWANIA
Podsumowanie ................................................................................................ 241
Pytania kontrolne ............................................................................................ 243
Ćwiczenia z programowania ......................................................................... 244
Rozdział 7.
Typy, część II — operatory, wyliczenia i łańcuchy znakowe ......... 245
Wstęp ................................................................................................................. 246
Operatory arytmetyczne i wyrażenia arytmetyczne ................................. 246
Operatory dwuargumentowe ................................................................. 247
Asocjacyjność ................................................................................................... 251
Nawiasy i pierwszeństwo .............................................................................. 252
Operator modulo (%) ..................................................................................... 254
Operatory jednoargumentowe ..................................................................... 259
Jednoargumentowy plus i jednoargumentowy minus ....................... 260
Operatory inkrementacji i dekrementacji ............................................. 261
Określanie typu wyrażenia ........................................................................... 265
Konwersje i operatory jednoargumentowe plus lub minus .............. 266
Łączenie różnych typów w jednym wyrażeniu ......................................... 268
Dostęp do metadanych komponentu — krótkie wprowadzenie ........... 272
Stałe wyliczeniowe .......................................................................................... 277
Operatory dla zmiennych wyliczanych ...................................................... 281
Konwersje ......................................................................................................... 282
Metody typu System.Enum ........................................................................... 282
Znaki i tekst ...................................................................................................... 283
Typ char ............................................................................................................ 283
Podwójne życie char ................................................................................. 286
Typ string .......................................................................................................... 287
Literały i obiekty typu string ................................................................... 288
Łańcuchy dosłowne .................................................................................. 289
Praca z łańcuchami ................................................................................... 289
Wstawianie sformatowanych liczb do łańcucha .................................. 294
Praca z łańcuchami ................................................................................... 298
Podsumowanie ................................................................................................ 316
Pytania kontrolne ............................................................................................ 317
Ćwiczenia z programowania ......................................................................... 318
Rozdział 8.
Sterowanie, część I — instrukcje warunkowe
i pojęcia pokrewne ................................................................................ 321
Wprowadzenie do sterowania przebiegiem ............................................... 322
Rozgałęzianie za pomocą instrukcji if .......................................................... 324
Prosta instrukcja if ..................................................................................... 324
Instrukcje złożone ..................................................................................... 327
Opcjonalny warunek else ........................................................................ 327
Operatory porównania i wyrażenia logiczne ............................................. 330
Zagnieżdżone instrukcje if ............................................................................ 334
Instrukcje if-else o wielu gałęziach ............................................................... 339
Plik z chomika:
janowiec
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
PHP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin