Visual Basic NET cwiczenia.pdf
(
733 KB
)
Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
Visual Basic .NET.
SPIS TRECI
Æwiczenia
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Marcin Szeliga
ISBN: 83-7361-432-X
Format: B5, stron: 176
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Kolejna, siódma ju¿ wersja jêzyka Visual Basic (Visual Basic .NET) to prawdziwa
rewolucja — firma Microsoft opracowa³a jednolite rodowisko programistyczne,
a jednym z jego podstawowych jêzyków (oprócz Visual C++ i Visual C#) jest w³anie
Visual Basic. Dziêki wsparciu potê¿nej firmy, jak¹ jest Microsoft i rozpowszechnieniu
systemu Windows, Visual Basic .NET sta³ siê jednym z najczêciej u¿ywanych
jêzyków programowania na wiecie.
Ksi¹¿ka „Visual Basic .NET. Æwiczenia” adresowana jest do osób, które chc¹ poznaæ
podstawowe zasady tworzenia w jêzyku VB .NET programów sterowanych zdarzeniami.
Jak wszystkie ksi¹¿ki z tej serii jest ona skonstruowana w formie praktycznych
æwiczeñ, pozwalaj¹cych stopniowo zag³êbiaæ siê w niuanse programowania bez
zbêdnych rozwa¿añ teoretycznych.
Poznasz:
• Platformê .NET
• Programowanie sterowane zdarzeniami
• Zmienne i sta³e
• Sterowanie przebiegiem wykonywania programu
• Podstawy programowania obiektowego
• Korzystanie z baz danych
• Obs³ugê b³êdów w Visual Basic .NET
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treci
Wstp..............................................................................................................................................................5
Rozdział 1. Microsoft Visual Studio .NET...............................................................................................................9
Platforma .NET............................................................................................................................9
.NET Framework...................................................................................................................9
Serwery .NET......................................................................................................................10
Visual Studio .NET..............................................................................................................11
Visual Basic .NET ...............................................................................................................19
Rozdział 2. Programy sterowane zdarzeniami................................................................................................20
Klasy...........................................................................................................................................20
Obiekty.......................................................................................................................................21
Konwencje nazewnicze..............................................................................................................37
Zasady..................................................................................................................................37
Wskazówki...........................................................................................................................38
Jak czytelnie zapisywa- kod programu?....................................................................................38
Rozdział 3. Zmienne.......................................................................................................................................................41
Zmienne i stałe...........................................................................................................................41
Stałe......................................................................................................................................45
Operatory....................................................................................................................................46
Typy danych...............................................................................................................................49
Zmienne...............................................................................................................................50
Wska5niki ............................................................................................................................50
Konwersja typów.................................................................................................................51
Poprawno6- wprowadzanych przez u7ytkowników danych................................................54
Zakres zmiennych......................................................................................................................55
Czas 7ycia zmiennych................................................................................................................59
Struktury.....................................................................................................................................60
Tablice........................................................................................................................................62
Konwencje nazewnicze..............................................................................................................64
Zasady..................................................................................................................................64
Wskazówki...........................................................................................................................65
4
Visual Basic .NET. wiczenia
Rozdział 4. Procedury i funkcje..............................................................................................................................66
Procedury...................................................................................................................................66
Funkcje.......................................................................................................................................73
Rozdział 5. Sterowanie wykonaniem programu.............................................................................................78
Instrukcje warunkowe................................................................................................................78
Instrukcja If … Then............................................................................................................79
Instrukcja Select Case..........................................................................................................81
P;tle............................................................................................................................................84
Instrukcja For … Next.........................................................................................................84
Instrukcja For Each … Next................................................................................................87
Instrukcja Do … Loop.........................................................................................................91
Rozdział 6. Programowanie obiektowe..............................................................................................................93
Podej6cie proceduralne...............................................................................................................93
Podej6cie obiektowe...................................................................................................................94
Klasa....................................................................................................................................94
Obiekt...................................................................................................................................95
Abstrakcja............................................................................................................................95
Dziedziczenie.......................................................................................................................95
Hermetyzacja.......................................................................................................................96
Interfejs................................................................................................................................96
Polimorfizm.........................................................................................................................98
Projektowanie programów zbudowanych z obiektów...............................................................98
Projekt klas...........................................................................................................................99
Tworzenie programów zbudowanych z niezale7nych obiektów..............................................101
Podstawowe techniki programowania obiektowego..........................................................101
Składowe współdzielone....................................................................................................112
Zaawansowane techniki programowania obiektowego.....................................................114
Rozdział 7. Dane............................................................................................................................................................120
Relacyjny model baz danych....................................................................................................120
XML.........................................................................................................................................121
ADO .NET...............................................................................................................................122
Przestrzenie nazw...............................................................................................................122
Klasy..................................................................................................................................122
Obiekt Connection.............................................................................................................123
Obiekt Command...............................................................................................................127
Kreatory danych.................................................................................................................132
Lokalne kopie danych........................................................................................................136
Rozdział 8. Sprawdzanie poprawno0ci danych............................................................................................146
Uniemo7liwianie u7ytkownikom programu wpisania niepoprawnych danych.......................147
Korzystamy z kontrolek.....................................................................................................147
Korzystamy ze zdarzeE......................................................................................................154
Sprawdzanie poprawno6ci poszczególnych danych.................................................................154
Sprawdzanie poprawno6ci wszystkich danych........................................................................158
Rozdział 9. Wyszukiwanie i programowe przechwytywanie błdów...............................................160
Wyszukiwanie bł;dów.............................................................................................................160
Przechwytywanie bł;dów.........................................................................................................171
Klasa Exception.................................................................................................................172
Instrukcja Try … Catch … Finally....................................................................................172
Rozdział 9.
Wyszukiwanie i programowe przechwytywanie błdów
161
wiczenie 9.1.
Wyszukujemy błdy syntaktyczne
Błd syntaktyczny polega na nieprzestrzeganiu reguł jzyka, w którym tworzony jest
program. Na przykład, próba uycia instrukcji
For
bez odpowiadajcej jej instrukcji
Next
jest błdem syntaktycznym.
1.
Utwórz nowy projekt typu
Windows Application
i nazwij go
.
2.
Zmie" nazw formularza
Form1
na
, jego etykiet na
, a rozmiar na
!!
.
3.
W oknie zada" wy%wietlony zostanie komunikat błdu — po zmianie nazwy
formularza nie istnieje obiekt startowy projektu. Okno zada nie tylko informuje
o błdach, ale równie ułatwia ich wyszukanie i naprawienie. Aby naprawi( błd:
a.
dwukrotnie kliknij lewym przyciskiem myszy opis błdu,
b.
wy%wietlone zostanie okno dialogowe pozwalajce na wybranie nowego obiektu
startowego projektu (rysunek 9.1) — zaznacz formularz
frmBledy
i kliknij
przycisk
OK
.
Rysunek 9.1.
W tym projekcie
jest tylko jeden
formularz
i nie ma procedury
o nazwie Main
4.
Po zmianie obiektu startowego okno zada" nie bdzie zawiera( adnych komunikatów.
Dodaj do formularza przycisk polecenia i ustaw nastpujce warto%ci jego atrybutów:
Name
—
"#
,
Text
—
"#
,
Location
—
!$ !$
.
5.
Wy%wietl okno edytora kodu.
6.
Zadeklaruj zmienn formularza
decWynik
typu
Decimmal
:
%#&%
.
7.
Poniewa przy deklaracji zmiennej popełnili%my błd, niewła%ciwe słowo zostało
podkre%lone niebiesk, falist lini — aby dowiedzie( si, na czym polegał nasz
błd, ustaw kursor myszy nad zaznaczonym słowem (rysunek 9.2).
8.
Zauwa, e ten sam komunikat —
Type ‘Decimmal’ is not definied.
— wy%wietlany
jest w oknie zada". Napraw błd przez podanie prawidłowej nazwy typu
%
.
9.
Utwórz procedur zdarzenia
Click
przycisku
cmdSilnia
.
10.
W ramach procedury zdarzenia:
162
Visual Basic .NET. wiczenia
Rysunek 9.2.
W Visual Studio
wywietlony zostanie
krótki opis
błdów syntaktycznych
a.
zadeklaruj zmienn
intLiczba
typu
Integer
:
%#'&(#)
,
b.
przypisz zadeklarowanej zmiennej liczb podan przez uytkownika (zwró(
uwag na błdn nazw funkcji):
#'*(#+,-./0
#1#-//!2
.
11.
Zadeklaruj funkcj
SilniaIteracja
oczekujc na argument
liczba
typu
Integer
i zwracajc dane typu
Double
:
3##"#(,4
&(#)2&%
.
12.
Usu" z sekcji deklaracji formularza deklaracj zmiennej
decWynik
.
13.
W ramach funkcji
SilniaIteracja
:
a.
zadeklaruj zmienn
dblWynik
typu
Double
:
%#&%
,
b.
zadeklaruj zmienn licznik typu
Integer
:
%#&(#)
,
c.
w ptli powtarzanej przekazan jako argument liczb razy wylicz warto%(
zmiennej
decWynik
mnoc j za kadym razem przez warto%( zmiennej licznik:
d.
zwró( wyliczon silni:
##
.
14.
W procedurze zdarzenia
cmdSilnia_Click
wywołaj funkcj
SilniaIteracja
z argumentem pobranym od uytkownika i wy%wietl na ekranie otrzymany wynik:
5)+,-"##-6"#(,#'22
.
15.
W oknie zada" wy%wietlone zostan dwa komunikaty o błdach:
a.
pierwszy informuje o próbie odwołania si do nieistniejcej funkcji
InpurBox
,
b.
drugi — o brakujcej instrukcji
Next
(rysunek 9.3).
Rysunek 9.3.
Lista błdów
syntaktycznych
(składniowych)
Plik z chomika:
janowiec
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
PHP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin