11_2005.pdf

(19979 KB) Pobierz
220385063 UNPDF
Problemy
miesięcznik
cena: 18,00 (0% VAT)
ISSN 0137-8651
11 ’2005
ROK XXXVII
WYDAWNICTWO SIGMA NOT
jakości
220385063.320.png 220385063.331.png 220385063.342.png
BSI Management Systems
LISTOPAD GRUDZIEŃ STYCZEŃ
Systemy Zarządzania Jakością wg serii norm ISO 9000:2000
1. Warsztaty doskonalące dla Pełnomocników - zadowolenie klienta, zarządzania reklamacjami wg CMSAS 86:2000
oraz działania doskonalące doskonalenie procesów i systemów. (PQU100)
1-2
19-20
2. Spełnienie wymagań metrologicznych w produkcji i usługach w odniesieniu do normy ISO 9001:2000. (PQU71)
7-8
3. Auditor wewnętrzny systemu zarządzania jakością wg ISO 9001:2000. (PQU28)
16-18
5-7
18-20
4. Auditor wiodący systemu zarządzania jakością wg ISO 9000 : 2000, Kurs akredytowany przez IRCA i IATCA. (PQU30)
21-25
12-16
23-27
5. Warsztaty doskonalające auditorów ISO 9001 : 2000. (PQU32)
14-15
8-9
30-31
Systemy Zarządzania Środowiskowego (SZŚ) wg normy ISO 14001:2004
1. Zmiany w normie i w podejściu do ISO 14001:2004. (PEN12)
25
2. Zrozumienie i wdrożenie systemu zarządzania środowiskowego wg ISO 14001:2004. (PEN09)
21-23
3. Zaawansowany kurs auditorów SZŚ dla specjalistów w dziedzinie zarządzania jakością i zarządzania środowiskowego
(Auditor wiodący SZŚ wg ISO 14001:2004), Kurs akredytowany przez IEMA. (PEN07)
14-18
23-27
4. Warsztaty doskonalące auditorów ISO 14001:2004. (PEN10)
1-2
Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy (BHP) wg PN-N-18001/OHSAS 18001
1. Ocena ryzyka zawodowego. (PHS18)
7-9
Zintegrowane Systemy Zarządzania
1. Auditor wewnętrzny zintegrowanych systemów zarządzania wg norm ISO 9001:2000,
ISO 14001 i PN-N-18001/OHSAS 18001. (PIMS01)
16-18
Tematyka Specjalistyczna
1. Auditor wewnętrzny systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji wg BS 7799. (PIT05)
7-9
2. Auditor wiodący systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji wg BS 7799. (PIT04)
21-25
12-16
23-27
3. Wprowadzenie do zarządzania bezpieczeństwem żywności według ISO 22000. (PS03)
18
8
27
4. Budowanie systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli HACCP. (PS02)
25-27
5. Auditowanie systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli HACCP - Auditor wewnętrzny. (PS01)
23-25
6. Zrozumienie i wdrożenie systemu zarządzania jakością w przemyśle motoryzacyjnym wg ISO /TS 16949:2002. (PQU05)
14-16
7. Auditor wewnętrzny systemu zarządzania jakością w przemyśle motoryzacyjnym wg ISO/ TS 16949:2002. (PQU04)
5-7
8. Zrozumienie ISO 13485. (MED 01)
2
Zapraszamy na stronę www.bsi-poland.com
Bliższe informacje o szkoleniach i certyfikacji
pod numerami telefonu
(022) 330 61 80
(022) 330 61 83
BSI Management Systems Sp. z o.o.
Oddział w Polsce
Saski Crescent, ul. Królewska 16
00-103 Warszawa
e-mail: info@bsiwarsaw.pl
WRZESIEŃ PAŹDZIERNIK LISTOPAD
220385063.353.png 220385063.001.png 220385063.012.png 220385063.023.png 220385063.034.png
Tomasz STRZELECKI
Jadwiga DŁUGOSZ
Stali współpracownicy:
Prof. dr hab. Ewa GÓRSKA,
dr inż. Elżbieta KRODKIEWSKA-SKOCZYLAS, dr Piotr ROGALA
Opracowanie graf. i skład:
Sławomir DĄBROWSKI
Adres redakcji
__., ,5™, ,
|
j =;. : ,: ••;. :;••
tel./fax 654 96 89, fax 620 69 64
e-mail: projak@op.pl; problemyjak@poczta.onet.pl
Wydawca:
Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych SIGMA-NOT Sp. z o.o.
Ratuszowa 11. 00-950 Warszawa, Skrytka pocztowa 1004
tel : (022) 818 09 18, 818 98 32, fax 619 21 87
Internet: http://sigma-not.pl
Prenumerata: e-mail: kolportaz@sigma-not.pl
lnformaqe:
mi esi ęczni k
( Artykuły są recenzowane
e-mail: mformacje@sigma-not.pl
Spis treści
Sekretariat
e-mail: sekretanat@sigma-not.pl
Druk:
Drukarnia Wydawnictwa SIGMA NOT, Warszawa, ul. Popietuszki 21
XI edycja konkursu PNJ. Komunikat Sekretariatu Konkursu
4
Zamówienia na prenumeratę czasopism wydawanych przez Wydawnictwo SIGMA-NOT moż-
« E\\n 7ri t\a
iiw^-wiia, 11 a u r\ a , j a i\ w _> v_ ł. a <-] l a l 11 v_ q
n3lll<-3
i^knśr 73 nrsnir^
na składać w dowolnym terminie Mogą one obejmować dowolny okres, tzn dotyczyć
Rafał Haffer
.
Zamawiający-po dokonaniu wpłaty-może otrzymywać zaprenumerowany przez siebie tytuł
Kultura jakości l SpOSODy jej kształtowania
5
począwszy od następnego miesiąca Zamówienia na zeszyty sprzed daty otrzymania wpłaty
Amir Fa/hoir
będą realizowane w miarę możliwości z posiadanych zapasów magazynowych.
Prenumerata roczna czasopism Wydawnictwa jest możliwa w dwóch wariantach:
Jakość krytyki naukowej
9
prenumerata wersji papierowej.
Flżhieta Skrwnpk
• prenumerata w pakiecie (pakiet zawiera całoroczną prenumeratę wersji papierowej +
rocznik czasopisma na jednej płycie CD, wysyłany po zakończeniu roku wydawniczego]
Wpływ zarządzania jakością na konkurencyjność przedsiębiorstwa
nej automatycznie co roku), otrzymują 10% bonifikaty od cen katalogowych czasopism
Członkowie stowarzyszeń naukowo-technicznych zrzeszonych w FSNT-NOT oraz ucznio-
w warunkach Unii Europejskiej
12
Antoni Kleniewski
wie szkół technicznych każdego szczebla mają prawo do zaprenumerowania 1 egz wy-
Monitorowanie DerceDCii klienta
2&
branego czasopisma po cenie ulgowej - pod warunkiem przesiania do Wydawnictwa
formularza zamówienia (lub kserokopii blankietu wpłaty), ostemplowanych pieczęcią ko-
J e l"Zy Baruk
utru j
dni ^ r °™ijanie działalności innowacyjnej
o
Pre«tfml a zamówić
C
faksem: (22)8911374,8403589,8405949
w przedsiębiorstwach Unii Europejskiej?
23
maiłem: kolportaz@sigma-not.pl
-r• .
n „-u-,,-,
poprzez Internet: wwwsigma-not.pl
listownie: Zaktad Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT Sp z o o., ul KU wsie 7, oo-
Kryterium 2 Modelu EFQM. Polityka i strategia
38
707 Warszawa, telefonicznie: (22] 840 30 86 lub 840 35 89
Na życzenie klienta wysyłamy blankiety zamówień wraz z aktualną listą tytułów i cenni-
|| Wybitni tWÓTCY jakOŚCJ
kiem czasopism.
Warunkiem przyjęcia i realizacji zamówienia jest otrzymanie z banku potwierdzenia dokonania
PlOtr Rogala
wpłaty przez prenumeratora Dokument wpłaty jest równoznaczny ze złożeniem zamówienia
W służbie Znakomitości. Doktor inżynier Mirosław Recha . .
36
Wpłat na prenumeratę można dokonywać na ogólnie dostępnych blankietach w urzędach pocz-
towych (przekazy pieniężne) lub bankach (polecenie przelewu], przekazując środki na konto:
H F 61 j G t O n
Wydawnictwo SIGMA-NOT Sp. z o. o.
ul. Ratuszowa 11, 00-950 Warszawa, skr. pocz 1004
Ewa Górska
nr 53 1060 0076 0000 4282 1000 0012
Na blankiecie wpłaty należy czytelnie podać nazwę zamawianego czasopisma, liczbę żarna-
Ni e wjdz e n j e ^
' ' ^'
wlanych egzemplarzy, okres, wersję i cenę prenumeraty oraz adres zamawiającego
H
~2_ n |" 3 s V ZaoraniCZnei
nj e mow j e
4fl
Dla prenumeratorów pakietu na rok 2006 Wydawnictwo oferuje dodatkowo roczniki ar-
chiwalne prenumerowanych czasopism z lat 2004-2005 na płytach CD w cenie 20 pln net-
ISO Management Systems 3/2005
4 \
to (+22% VAT) za każdy rocznik.
Pojedyncze zeszyty archiwalne dostępne w wersji papierowej i - od 2004 ro-
ku - elektronicznej (cena 1 egz. netto wg aktualnego cennika]. Na życzenie klienta wy-
» lal^n^r \A/ nrP>kt\/f~P
' JaK.U:>l_ W
|J l d K. l y L c
stawiamy faktury VAT
j ace k W , ^ Mare k ^
Zakład Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT Sp. z o. o. (adres j.w]
n\A/n\A/
PWPW - Zintegrowany System Zarządzania
-7
r
-r
j
łt
42
' lat g orzat a rtytWinska-ZlaCZek
• Klub Prasy Technicznej Wydawnictwa SIGMA-NOT Sp. z o o
Matenrrata FMwirkka Żarypk
Warszawa, ul Mazowiecka 12. tel: (22] 82743 65
w przypadku zmiany cen w okresie objętym prenumeratą lub zmian stawki VAT
Klient wewnętrzny a doskonalenie jakości w firmach świadczących
Wydawnictwo zastrzega sobie prawo do wystąpienia o dopłatę różnicy cen oraz prawo do
usługi
finansowo-ksiesowe
48
realizowania prenumeraty tylko w pełni opłaconej.
Cena prenumeraty na 2006 r:
Co nowego W Klubie Polskie Forum ISO 9000
52
Cena jednego egzemplarza: 18 zł
0% VAT
Normalna: półroczna
108 zł
II Vai"ia
roczna
216 zł
Ulgowa: półroczna
a
108 zł
40 lat Wydziału Ekonomicznego UMCS
53
53
roczn
W przypadku zmiany cen w okresie objętym prenumeratą, prenumeratorzy
Inżynieria Jakości '05
53
8th International Commodity Science Conference „Current Trends in
tel.827-43-66 e-mail: rekiama@sigma-not.pi
! 1 2
l Międzynarodowa Konferencja „Rola Systemów Zarządzania
5$
J ak ° Ści ^ W zapewnieniu bezpieczeństwa^ publicznego"
55
Za treść ogłoszeń , reklam redakc,a me odpowiada Zastrzegamy sobie
prawo niezbędnych skrótów
IV Zjazd Klubu Doskonalenia Zarządzania
56
w nadesłanych materiałach
Podsłuchane, podpatrzone..
..54
Materiałów niezamowionych redakcja me zwraca
nakład do 3000 egz.
ISSN 0137-8651
,
Spis treści podawany jest w internecie - http://sigmanot.pol.pl
RADA PROGRAMOWA: przewodniczący: prof. dr hab. Stanisław Tkaczyk, członkowie: pos. dr Grażyna Ciemniak,
mgr inż Jan Czechowski, mgr inż. Tadeusz Glazer, dr Wojciech Henrykowski, mgr inż. Janusz Leśniewski,
mgr inż. Hubert Leśnik, prof. dr hab. Jerzy Łańcucki, mgr Waldemar Mazan, mgr inż. Julian Pawlak,
dr Mirosław Recha, mgr inż. Jan Skrzypczak, prof. dr hab. Elżbieta Skrzypek, prof. dr hab. inż. Jerzy Szkoda
Redaktor naczelny:
Sekretarz redakcji:
ul. Chmielna 98, pok.36. 00-801 Warszawa
Warunki prenumeraty
dowolnej liczby kolejnych zeszytów każdego czasopisma
Prenumeratorzy, podpisujący i Wydawnictwem umowę prenumeraty ciągłej (odnawia-
Sprzedaż zeszytów archiwalnych prowadzi
k
54 zł
Europejski Tydzień Jakości
Commodity Science" IComSC'05
220385063.045.png
Komunikat Sekretariatu Konkursu
Polskiej
27 września 2005 roku, w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej, odbyło się posiedzenie plenarne Komitetu Polskiej Nagrody Jakości.
W skład Komitetu (87 członków) wchodzą wybitni przedstawiciele nauki, biznesu, praktyki i samorządu gospodarczego. Komitet na
posiedzeniu wyłonił Laureatów i Wyróżnionych XI edycji Konkursu Polskiej Nagrody Jakości, Laureatów Polskiej Honorowej Nagrody
Jakości oraz Laureatów VIII edycji Konkursu Polskiej Indywidualnej Narody Jakości im. prof. Edwarda Kindlarskiego.
I. Laureatami XI edycji konkursu PNJ zostali:
1. W kategorii wielkich organizacji produkcyjnych:
Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
w Warszawie (tekst na str. 42)
2. W kategorii bardzo dużych organizacji produkcyjnych:
TTE Polska Sp. z o. o. (TCL Thomson Electronics)
w Żyrardowie
3. W kategorii małych i średnich organizacji produkcyjnych:
GOLD DROP Sp. z o. o. w Limanowej
4. W kategorii małych i średnich organizacji produkcyjnych:
Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A. w Kaliszu
5. W kategorii organizacje publiczne:
Wojewódzki Szpital Zespolony w Elblągu
II. Wyróżnienie XI edycji konkursu PNJ otrzymali:
1. W kategorii dużych organizacji usługowych:
Przedsiębiorstwo AGAT Sp. z o. o. w Koluszkach
2. W kategorii małych i średnich organizacji produkcyjnych i usługowych:
Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji
Sp. z o. o. w Włocławku
Zakłady Wytwórcze Sprzętu Sieciowego „BELOS” S. A.
w Bielsku-Białej
Powszechne Towarzystwo Emerytalne PZU S.A. w Warszawie
3. W kategorii małych organizacji usługowych:
Jastrzębska Spółka Kolejowa Sp. z o. o. w Jastrzębiu Zdroju
4. W kategorii organizacji publicznych
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
w Krakowie
Miejski Szpital Zespolony w Olsztynie
Urząd Miasta Bydgoszczy
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Olsztynie
III. Laureatami Polskiej Honorowej Nagrody Jakości w 2005 roku zostali:
1. Wojciech Jan Maj – dyrektor Departamentu Polityki Przemysłowej w Ministerstwie Gospodarki i Pracy.
2. Piotr Przybyłowski – były rektor Akademii Morskiej w Gdyni
3. Bohdan Czyżewski – Wielkopolski Klub Jakości NOT
IV. Laureatami VIII edycji konkursu Polskiej Indywidualnej Nagrody Jakości
im. Prof. Edwarda Kindlarskiego zostali:
1. W kategorii nauka: Kazimierz DENDURA – profesor Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
2. W kategorii praktyka: Ewa BREWCZYŃSKA-FLORCZYK – pełnomocnik ds. jakości w Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa S.A. w Katowicach
3. W kategorii promocja: Janusz WIECZOREK – redaktor III Programu TVP
4. Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A.
Prezydium Komitetu Polskiej Nagrody Jakości 15 września 2005 r. jednogłośnie przyjęło uchwałę ustanowienia Odznaki „Zasłużony dla Polskiej
Nagrody Jakości” i zatwierdziło regulamin jej przyznawania. Odznakę nadawać będzie Prezydium Komitetu Polskiej Nagrody Jakości.
Prezydium jednogłośnie przyznało pierwszych siedem odznak. Wyróżnienia otrzymali:
1. Tadeusz Bartoszewski , który od I edycji był ekspertem PNJ. Wniósł duży wkład w rozwój konkursu PNJ. Obecnie jest członkiem Komisji Sędziowskiej.
2. Joachim Irek , od I edycji ekspert PNJ. Włożył duży wkład w doskonalenie techniki oceny wniosków zgłoszonych do konkursu PNJ.
3. Zbigniew Janczy , współtworzył konkurs Polskiej Nagrody Jakości i od I edycji jest członkiem Komisji Sędziowskiej PNJ.
4. Janusz Leśniewski , współtworzył korpus ekspertów PNJ i wniósł duży wkład w szkolenie nowych ekspertów. Obecnie od kilku edycji kierownik zespołu
ekspertów do oceny małych i średnich organizacji.
5. Witold Modliński , współtwórca Polskiej Nagrody Jakości. Pierwszy przewodniczący Komisji Sędziowskiej PNJ. Obecnie pracownik Sekretariatu PNJ.
Współtworzy nowe typy samoocen i współdoskonali kryteria konkursu PNJ.
6. Jerzy Majterski , współtwórca programów komputerowych do samoocen organizacji startujących w konkursie PNJ (komputerowe obliczanie punktacji
i program oceny finansowej organizacji). Współtwórca Regionalnych Nagród Jakości oraz organizator strony internetowej PNJ i nowoczesnego wyposa-
żenia technicznego Sekretariatu PNJ.
7. Janusz Zymonik , współtwórca Kolegium Sędziowskiego. Od I edycji sędzia PNJ. Autor artykułów promujących Polską Nagrodę Jakości.
Warszawa, 27 września 2005 r.
Sekretarz Komitetu
Polskiej Nagrody Jakości
4
2005 Listopad Problemy Jakości
dr. inż. Mirosław Recha
Nagrody Jakości
220385063.056.png 220385063.067.png 220385063.078.png 220385063.089.png 220385063.100.png 220385063.111.png 220385063.122.png 220385063.133.png 220385063.144.png 220385063.155.png 220385063.166.png 220385063.177.png 220385063.188.png 220385063.199.png 220385063.210.png 220385063.221.png
 
FILOZOFIA
NAUKA
JAKOŚĆ ZA GRANICĄ
Kultura jakości
i sposoby jej kształtowania
Rafał
HAFFER
Teoretyczne podstawy zarządzania zmianą kulturową dokonującą
się w przedsiębiorstwach podejmujących wyzwanie wdrożenia
systemów jakości.
Kształtowanie kultury jakości
Przedstawienie procesu kształtowania kultury
jakości wymaga wprowadzenia kilku pojęć, takich
jak: jakość, kultura, kultura organizacyjna i proces
zmiany.
Zgodnie z koncepcją TQM, jakość należy rozpa-
trywać w kategoriach jakości totalnej, rozumianej
jako pozytywny stosunek do jakości manifestowa-
ny na każdym poziomie organizacji. Takie podej-
ście oznacza, że menedżerowie i pracownicy dba-
ją o jakość każdego procesu biznesowego w przed-
siębiorstwie, jako że wszystkie one tworzą wartość,
która dosięga w konsekwencji klientów i innych in-
teresariuszy przedsiębiorstwa. Procesem bizneso-
wym natomiast może być każdy łańcuch logicznie
powiązanych ze sobą, powtarzających się czynno-
ści, które zużywają zasoby organizacji, aby uszla-
chetnić obiekt materialny lub niematerialny, w celu
produkowania specyficznych i mierzalnych rezul-
tatów/produktów dla wewnętrznych i zewnętrznych
klientów, np. proces technologiczny, proces obsługi
klienta, proces obiegu dokumentów .
Pojęcie kultury ma swoje korzenie w antropolo-
gii. Kultura ujmowana więc w kontekście etnogra-
ficznym jest tą złożoną całością, która mieści w so-
bie wiedzę, przekonania, sztukę, wartości moralne,
prawa, obyczaje i inne zdolności posiadane przez
człowieka jako członka społeczeństwa 1 .
Kultura organizacyjna może być zdefiniowana ja-
ko zestaw powszechnie panujących postaw, warto-
ści i przekonań, które kierują zachowaniem człon-
ków organizacji 2 . Inna definicja kultury organi-
zacyjnej zaproponowana przez A. Browna mówi,
że jest nią zestaw przekonań, wartości i wyuczo-
nych sposobów postępowania rozwiniętych w orga-
nizacyjnej historii, który jest manifestowany w fi-
zycznych elementach organizacji i zachowaniach
jej członków 3 .
Modyfikacja ostatniej definicji może zaprowadzić
do definicji kultury jakości według której należy ją
traktować jako zespół przekonań, wartości i wy-
uczonych sposobów postępowania dotyczących ja-
kości, który jest manifestowany przez fizyczne ele-
menty organizacji (np. procedury systemu jakości,
stosowane narzędzia i techniki doskonalenia jako-
ści) oraz projakościowe zachowania jej członków.
Efektywne zarządzanie zmianą sprowadza się do
zrozumienia gdzie jesteśmy, zdecydowania gdzie
chcemy być i znalezienia najlepszych sposobów
przejścia z jednego stanu do drugiego 4 . Jeśli to
„gdzie chcemy być” jest kulturą jakości, niezbędne
jest tego zdefiniowanie. „Gdzie jesteśmy” w sensie
kulturowym również wymaga definicji.
Wśród wielu różnych podejść do procesu kształ-
towania kultury jakości istnieją dwa warte przywo-
łania, mianowicie model zarządzania zmianą kul-
turową E. Robinson 5 oraz model cyklu kultury ja-
kości S. Hildebrandta, K. Kristensena, G. Kanji, J.
J. Dahlgaarda 6 .
Zgodnie z podejściem prezentowanym przez
E. Robinsona sukces w kształtowaniu kultury orga-
nizacyjnej jest możliwy jedynie w sytuacji gdy ist-
nieje sprzężenie zwrotne między kierownictwem
najwyższego i średniego szczebla oraz pozostałymi
pracownikami, jak zostało to pokazane na rysunku
1. Istnienie osobliwego obszaru wzajemnego zro-
zumienia na tych trzech poziomach organizacyjnej
hierarchii jest również kluczowym czynnikiem suk-
cesu w procesie tworzenia kultury jakości, zdolnej
wzmocnić pracowników w kreowaniu jakości. Pro-
ces ten wymaga zwykle zmiany istniejącej kultu-
1 E. B. Tyler, Primitive Culture: Researches Into the Develop-
ment of Mythology, Philosophy, Religion, Art, and Custom, Vol.
1: Origins of culture. Vol. 2 Religion in Primitive culture, MA,
Smith, Gloucester 1958.
2 H. J. Martin, Managing Specialized Corporate Cultures
[w:] N. Kilman, M. J. Saxton, R. Serpa, Gaining Control of
a Corporate Culture, CA, Jossey-Bass, San Francisco 1985.
3 A. Brown, Organizational Culture, Pitman Publishing,
London 1998, s. 9.
4 E. Robinson, A Method for Imaginative Measurement
and Development of Quality Culture, [w:] “Total Quality
Management”, Vol. 8, 1997, s. 256.
5 Ibidem, s. 256-261.
6 S. Hildebrandt, K. Kristensen, G. Kanji, J.J. Dahlgaard,
Quality Culture and TQM, [w:] “Total Quality Management”,
Vol. 2, No. 1, 1991, s. 1-15.
Problemy Jakości 2005 Listopad 5
220385063.242.png 220385063.253.png 220385063.264.png 220385063.275.png 220385063.286.png 220385063.297.png 220385063.298.png 220385063.299.png 220385063.300.png 220385063.301.png 220385063.302.png 220385063.303.png 220385063.304.png 220385063.305.png 220385063.306.png 220385063.307.png 220385063.308.png 220385063.309.png 220385063.310.png 220385063.311.png 220385063.312.png 220385063.313.png 220385063.314.png 220385063.315.png 220385063.316.png 220385063.317.png 220385063.318.png 220385063.319.png 220385063.321.png 220385063.322.png 220385063.323.png 220385063.324.png 220385063.325.png 220385063.326.png 220385063.327.png 220385063.328.png 220385063.329.png 220385063.330.png 220385063.332.png 220385063.333.png 220385063.334.png 220385063.335.png 220385063.336.png 220385063.337.png 220385063.338.png 220385063.339.png 220385063.340.png 220385063.341.png 220385063.343.png 220385063.344.png 220385063.345.png 220385063.346.png 220385063.347.png 220385063.348.png 220385063.349.png 220385063.350.png 220385063.351.png 220385063.352.png 220385063.354.png 220385063.355.png 220385063.356.png 220385063.357.png 220385063.358.png 220385063.359.png 220385063.360.png 220385063.361.png 220385063.362.png 220385063.363.png 220385063.002.png 220385063.003.png 220385063.004.png 220385063.005.png 220385063.006.png 220385063.007.png 220385063.008.png 220385063.009.png 220385063.010.png 220385063.011.png 220385063.013.png 220385063.014.png 220385063.015.png 220385063.016.png 220385063.017.png 220385063.018.png 220385063.019.png 220385063.020.png 220385063.021.png 220385063.022.png 220385063.024.png 220385063.025.png 220385063.026.png 220385063.027.png 220385063.028.png 220385063.029.png 220385063.030.png 220385063.031.png 220385063.032.png 220385063.033.png 220385063.035.png 220385063.036.png 220385063.037.png 220385063.038.png 220385063.039.png 220385063.040.png 220385063.041.png 220385063.042.png 220385063.043.png 220385063.044.png 220385063.046.png 220385063.047.png 220385063.048.png 220385063.049.png 220385063.050.png 220385063.051.png 220385063.052.png 220385063.053.png 220385063.054.png 220385063.055.png 220385063.057.png 220385063.058.png 220385063.059.png 220385063.060.png 220385063.061.png 220385063.062.png 220385063.063.png 220385063.064.png 220385063.065.png 220385063.066.png 220385063.068.png 220385063.069.png 220385063.070.png 220385063.071.png 220385063.072.png 220385063.073.png 220385063.074.png 220385063.075.png 220385063.076.png 220385063.077.png 220385063.079.png 220385063.080.png 220385063.081.png 220385063.082.png 220385063.083.png 220385063.084.png 220385063.085.png 220385063.086.png 220385063.087.png 220385063.088.png 220385063.090.png 220385063.091.png 220385063.092.png 220385063.093.png 220385063.094.png 220385063.095.png 220385063.096.png 220385063.097.png 220385063.098.png 220385063.099.png 220385063.101.png 220385063.102.png 220385063.103.png 220385063.104.png 220385063.105.png 220385063.106.png 220385063.107.png 220385063.108.png 220385063.109.png 220385063.110.png 220385063.112.png 220385063.113.png 220385063.114.png 220385063.115.png 220385063.116.png 220385063.117.png 220385063.118.png 220385063.119.png 220385063.120.png 220385063.121.png 220385063.123.png 220385063.124.png 220385063.125.png 220385063.126.png 220385063.127.png 220385063.128.png 220385063.129.png 220385063.130.png 220385063.131.png 220385063.132.png 220385063.134.png 220385063.135.png 220385063.136.png 220385063.137.png 220385063.138.png 220385063.139.png 220385063.140.png 220385063.141.png 220385063.142.png 220385063.143.png 220385063.145.png 220385063.146.png 220385063.147.png 220385063.148.png 220385063.149.png 220385063.150.png 220385063.151.png 220385063.152.png 220385063.153.png 220385063.154.png 220385063.156.png 220385063.157.png 220385063.158.png 220385063.159.png 220385063.160.png 220385063.161.png 220385063.162.png 220385063.163.png 220385063.164.png 220385063.165.png 220385063.167.png 220385063.168.png 220385063.169.png 220385063.170.png 220385063.171.png 220385063.172.png 220385063.173.png 220385063.174.png 220385063.175.png 220385063.176.png 220385063.178.png 220385063.179.png 220385063.180.png 220385063.181.png 220385063.182.png 220385063.183.png 220385063.184.png 220385063.185.png 220385063.186.png 220385063.187.png 220385063.189.png 220385063.190.png 220385063.191.png 220385063.192.png 220385063.193.png 220385063.194.png 220385063.195.png 220385063.196.png 220385063.197.png 220385063.198.png 220385063.200.png 220385063.201.png 220385063.202.png 220385063.203.png 220385063.204.png 220385063.205.png 220385063.206.png 220385063.207.png 220385063.208.png 220385063.209.png 220385063.211.png 220385063.212.png 220385063.213.png 220385063.214.png 220385063.215.png 220385063.216.png 220385063.217.png 220385063.218.png 220385063.219.png 220385063.220.png 220385063.222.png 220385063.223.png 220385063.224.png 220385063.225.png 220385063.226.png 220385063.227.png 220385063.228.png 220385063.229.png 220385063.230.png 220385063.231.png 220385063.232.png 220385063.233.png 220385063.234.png 220385063.235.png 220385063.236.png 220385063.237.png 220385063.238.png 220385063.239.png 220385063.240.png 220385063.241.png 220385063.243.png 220385063.244.png 220385063.245.png 220385063.246.png 220385063.247.png 220385063.248.png 220385063.249.png 220385063.250.png 220385063.251.png 220385063.252.png 220385063.254.png 220385063.255.png 220385063.256.png 220385063.257.png 220385063.258.png 220385063.259.png 220385063.260.png 220385063.261.png 220385063.262.png 220385063.263.png 220385063.265.png 220385063.266.png 220385063.267.png 220385063.268.png 220385063.269.png 220385063.270.png 220385063.271.png 220385063.272.png 220385063.273.png 220385063.274.png 220385063.276.png 220385063.277.png 220385063.278.png 220385063.279.png 220385063.280.png 220385063.281.png 220385063.282.png 220385063.283.png 220385063.284.png 220385063.285.png 220385063.287.png 220385063.288.png 220385063.289.png 220385063.290.png 220385063.291.png 220385063.292.png 220385063.293.png 220385063.294.png 220385063.295.png 220385063.296.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin