Zarzadzanie projektami informatycznymi Subiektywne spojrzenie programisty.pdf

(389 KB) Pobierz
Zarządzanie projektami informatycznymi. Subiektywne spojrzenie programisty
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
SPIS TRECI
Zarz¹dzanie projektami
informatycznymi. Subiektywne
spojrzenie programisty
Autor: Joel Spolsky
T³umaczenie: Miko³aj Szczepaniak
ISBN: 83-7361-869-4
Format: B5, stron: 360
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
Poznaj skuteczne i techniki kierowania prac¹ zespo³u programistów
• Dowiedz siê, jak przygotowaæ specyfikacjê funkcjonaln¹ produktu,
któr¹ wszyscy odpowiednio zrozumiej¹
• Stwórz mo¿liwy do zrealizowania harmonogram prac nad projektem
• Zbuduj zespó³ projektowy, zatrudniaj¹c odpowiednich ludzi
• Pamiêtaj o prawach Murphy’ego
Projekty informatyczne s¹ doæ specyficznym typem projektów. Zarz¹dzanie nimi te¿
ró¿ni siê od tradycyjnego zarz¹dzania projektami. Informatycy to ludzie pracuj¹cy
w sposób zdecydowanie odmienny od standardowo przyjêtego, co z kolei sprawia,
¿e kierowanie zespo³em informatyków wymaga odpowiedniego podejcia.
Metody zarz¹dzania projektami zaczerpniête z innych bran¿ czêsto nie sprawdzaj¹ siê
przy projektach IT. Na szczêcie metody skutecznego zarz¹dzania projektami
informatycznymi naprawdê istniej¹. Poznanie ich jest niezbêdne do tego, aby kierowany
przez Ciebie projekt zakoñczy³ siê w terminie i zmieci³ w wyznaczonym bud¿ecie.
„Zarz¹dzanie projektami informatycznymi. Subiektywne spojrzenie programisty” to zbiór
zasad zarz¹dzania projektami IT spisanych przez programistê, którego niespodziewanie
mianowano kierownikiem projektu. Czytaj¹c tê ksi¹¿kê, dowiesz siê, jak zbudowaæ
skutecznie dzia³aj¹cy zespó³ programistów, jak stworzyæ realny harmonogram prac
i pisaæ specyfikacje, które rzeczywicie oka¿¹ siê przydatne. Przekonasz siê,
¿e stosowanie gotowych rozwi¹zañ dostêpnych w internecie nie zawsze zdaje egzamin,
i nauczysz siê, jak wa¿ne jest testowanie kodu na ka¿dym etapie projektu.
Przeczytasz o strategii tworzenia oprogramowania i dowiesz siê, dlaczego pozornie
skazane na sukces projekty IT upadaj¹.
• 12 zasad skutecznego zarz¹dzania projektami IT
• Tworzenie u¿ytecznych specyfikacji funkcjonalnych
• Planowanie harmonogramu realizacji projektu
• Testowanie i usuwanie b³êdów
• Tajniki skutecznej rekrutacji
• Korzystanie z rozwi¹zañ open source
• Dobór odpowiedniej technologii
Naucz siê skutecznie zarz¹dzaæ projektami,
w których dotychczas bra³e udzia³ jako programista
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
319815131.001.png 319815131.002.png 319815131.003.png 319815131.004.png
Spis treści
O Autorze ......................................................................................... 9
Wprowadzenie ................................................................................ 11
Część I Bity i bajty: praktyczne elementy programowania ...........15
Rozdział 1. Wybór języka programowania .......................................................... 17
Rozdział 2. Powrót do podstaw ......................................................................... 19
Rozdział 3. Test Joela: 12 kroków ku lepszemu oprogramowaniu ....................... 29
Rozdział 4. Absolutne minimum na temat formatu Unicode i innych
systemów kodowania znaków, które nie może być obce
żadnemu programiście (bez wyjątku!) .............................................. 43
Rozdział 5. Niegroźne specyfikacje funkcjonalne. Część 1: Po co to wszystko? .... 55
Rozdział 6. Niegroźne specyfikacje funkcjonalne. Część 2: Czym właściwie
jest specyfikacja? ........................................................................... 63
Rozdział 7. Niegroźne specyfikacje funkcjonalne. Część 3: Ale… jak? ................ 73
Rozdział 8. Niegroźne specyfikacje funkcjonalne. Część 4: Wskazówki .............. 77
Rozdział 9. Niegroźne harmonogramy tworzenia oprogramowania ....................... 85
Rozdział 10. Codzienne kompilacje są Twoimi sprzymierzeńcami ......................... 97
Rozdział 11. Bezwzględne usuwanie błędów ...................................................... 103
Rozdział 12. Pięć światów ............................................................................... 109
Rozdział 13. Przygotowywanie papierowych prototypów .................................... 117
Rozdział 14. Nie pozwól, aby astronauci architektur decydowali
o Twoich projektach ..................................................................... 119
Rozdział 15. Ognia i naprzód ............................................................................ 123
Rozdział 16. Rzemiosło .................................................................................... 127
6
Zarządzanie projektami informatycznymi. Subiektywne spojrzenie programisty
Rozdział 17. Trzy błędne opinie w świecie informatyki ....................................... 133
Rozdział 18. Dwukulturowość ........................................................................... 139
Rozdział 19. Zbieraj od użytkowników raporty o błędach
— rób to automatycznie! ............................................................... 147
Część II Zarządzanie zespołem programistów ............................157
Rozdział 20. Partyzancki poradnik rekrutacji ..................................................... 159
Rozdział 21. Szkodliwy wpływ „motywującego” systemu kar i nagród ................ 173
Rozdział 22. Pięć wymówek, z powodu których nie korzystamy
z pomocy testerów ....................................................................... 177
Rozdział 23. Szkodliwe skutki przełączania zadań rozdzielonych
pomiędzy pracowników ................................................................. 185
Rozdział 24. Rzeczy, których nigdy nie należy robić: część pierwsza .................. 189
Rozdział 25. Sekret góry lodowej: rozwiązanie .................................................. 195
Rozdział 26. Prawo Nieszczelnych Abstrakcji .................................................... 203
Rozdział 27. Lord Palmerston o programowaniu ................................................ 209
Rozdział 28. Mierniki ....................................................................................... 217
Część III Być jak Joel: Przypadkowo wybrane opinie
na nieprzypadkowe tematy ..........................................219
Rozdział 29. Rick Chapman w poszukiwaniu głupoty ......................................... 221
Rozdział 30. Czym zajmują się psy w tym kraju? ............................................... 225
Rozdział 31. Realizacja zadań z perspektywy początkującego programisty ........... 231
Rozdział 32. Dwie historie ................................................................................ 237
Rozdział 33. McDonald’s kontra The Naked Chef .............................................. 243
Rozdział 34. Nic nie jest tak proste, na jakie wygląda ....................................... 249
Rozdział 35. W obronie syndromu NIH .............................................................. 253
Rozdział 36. Pierwszy list w sprawie strategii: Ben & Jerry kontra Amazon ........ 257
Rozdział 37. Drugi list w sprawie strategii: problem jajka i kury ........................ 267
Rozdział 38. Trzeci list w sprawie strategii: wróćmy do podstaw! ...................... 275
Rozdział 39. Czwarty list w sprawie strategii: Bloatware i mit 80-20 ................. 281
Rozdział 40. Piąty list w sprawie strategii: ekonomia otwartego dostępu
do kodu źródłowego ...................................................................... 285
Rozdział 41. Tydzień szaleństwa prawa Murphy’ego .......................................... 295
Rozdział 42. Jak Microsoft przegrał wojnę na interfejsy API ............................... 299
Spis treści
7
Część IV Przydługi komentarz na temat technologii .NET ............315
Rozdział 43. Microsoft oszalał .......................................................................... 317
Rozdział 44. Nasza strategia .NET .................................................................... 323
Rozdział 45. Przepraszam szanownego pana, mogę prosić o program łączący? ..... 327
Dodatki .......................................................................................331
Dodatek A Najlepsze pytania do Joela ............................................................ 333
Skorowidz ..................................................................................... 347
Rozdział 1.
Wybór języka
programowania
Niedziela, 5 maja 2002 roku.
Dlaczego programiści wybierają do realizowanych przez siebie zadań pewne języki
programowania, rezygnując z wszystkich pozostałych?
Kiedy potrzebuję przede wszystkim szybkości, często wybieram surowy język C.
Kiedy chcę opracować możliwie mały program, który będzie działał w systemie ope-
racyjnym Windows, zazwyczaj decyduję się na język C++ ze statycznie dołączanymi
klasami biblioteki MFC.
Jeśli jednak potrzebuję graficznego interfejsu użytkownika (GUI), który będzie prawi-
dłowo funkcjonował w systemach Mac, Windows i Linux, zazwyczaj wybieram Javę.
Chociaż mechanizmy obsługi tego typu interfejsów dostępne w tym języku nie są dosko-
nałe, utworzone rozwiązanie z pewnością będzie przenośne.
Kiedy niezbędne jest zastosowanie techniki szybkiego tworzenia oprogramowania
z odpowiednim interfejsem GUI, zwykle używam Visual Basica, chociaż mam świa-
domość związanych z tym ograniczeń oraz ścisłych związków z jedną platformą (sys-
temem operacyjnym Windows).
W przypadku narzędzi wykonywanych w wierszu poleceń, które będą uruchamiane
wyłącznie na komputerach z systemami UNIX i które nie muszą być specjalnie szybkie,
możemy użyć Perla.
Jeśli tworzone oprogramowanie ma być wykonywane w przeglądarce internetowej,
jedynym sensownym rozwiązaniem jest zastosowanie języka JavaScript. Natomiast
w przypadku procedury składowanej SQL-a przeważnie musimy wybrać odpowiednią
pochodną standardu języka SQL stosowaną w danym serwerze bazy danych.
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin