tylko-tutaj-typografia-od-podstaw-projekty-z-klasa_typpod.pdf

(102666 KB) Pobierz
656564473 UNPDF
656564473.041.png
Idź do
Typograa od podstaw.
Projekty z klasą
• Spis treści
Tłumaczenie: Piotr Cieślak na podstawie „Mistrzowskie stosowanie
czcionek. Jak to zrobić?” w tłumaczeniu Anny Witerkowskiej
ISBN: 978-83-24 6 -2758-5
Format: 168×237, stron: 240
Katalog książek
Twój koszyk
Sprawdź, jak tworzyć jeszcze lepsze dokumenty!
• Co sprawia, że krój pisma jest czytelny i zrozumiały?
• Jak wybrać krój pisma?
• Jak wyróżnić istotne fragmenty tekstu?
Poznaj sekrety typograi
Laikowi w dziedzinie typograi każdy tekst może wydawać się identyczny pod względem
technicznym, Ot, zbiór liter. Natomiast każda osoba nieco lepiej zorientowana w tej dziedzinie
dostrzeże wiele innych elementów tego samego tekstu, świadczących o jego jakości. Jednak na
początku należy odpowiedzieć na pytanie: „Czym zajmuje się typograa?”. Odpowiedź wydaje się
błaha: „Istotą typograi jest użycie znaków pisarskich w druku oraz ich prezentacja na ekranie
monitora”. Z bliska okazuje się, że ta dziedzina wiedzy charakteryzuje się licznymi skomplikowanymi
pojęciami i zasadami. Ich znajomość i wykorzystanie w codziennej pracy to klucz do tworzenia
technicznie perfekcyjnych dokumentów. Czy jednak naprawdę trzeba poświęcić życie na
zdobywanie tej tajemnej wiedzy?
Już nie! Do Twoich rąk oddajemy kolejną książkę z serii, której autorka zapozna Cię z najbardziej
skomplikowanymi zagadnieniami w zakresie stosowania odpowiednich krojów czcionek. Najpierw
jednak poznasz anatomię litery oraz podstawowe pojęcia, takie jak wysokość tekstu, punkt oraz
pica. Na dalszych stronach książki sprawdzisz, co stanowi o czytelności i zrozumiałości kroju pisma,
oraz dowiesz się, dlaczego jedne cudzysłowy są dobre, a drugie złe. Ponadto zdobędziesz wiedzę
na temat optycznego wyrównywania marginesów, stylów w interpunkcji oraz przesuwania znaków
względem linii podstawowej. Ostatnie rozdziały książki autorka poświęca kerningowi, interlinii,
odstępom między akapitami oraz wyrównaniom. Są to te elementy, po których można poznać
profesjonalnie złożony tekst. Książka ta jest idealną pozycją dla wszystkich osób, które na co dzień
zajmują się tworzeniem pism, oraz dla tych, które interesują się typograą. Dzięki licznym
przykładom dobrego i złego wykorzystania czcionek będziesz tworzył jeszcze lepsze dokumenty!
Jeżeli interesuje Cię temat typograi, z pewnością przypadnie Ci do gustu druga książka
poświęcona tej tematyce: „DTP od podstaw. Projekty z klasą”.
Wykorzystaj wiedzę z zakresu typograi do wywierania wpływu na czytających!
Cennik i informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2011
656564473.042.png 656564473.043.png
Spis treci
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Mała powtórka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Krótka historia pisma
1. Wieki pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Aldus Manutius . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Czytelność i zrozumiałość
2. Sztuka czytelności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
3. Sztuka zrozumiałości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Interpunkcja
4. Dobre i złe cudzysłowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
5. Optyczne wyrównywanie marginesów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
6. Style w interpunkcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
7. Przesuwanie znaków względem linii podstawowej . . . . . . . . . . . 69
656564473.044.png 656564473.001.png 656564473.002.png 656564473.003.png 656564473.004.png 656564473.005.png 656564473.006.png 656564473.007.png 656564473.008.png 656564473.009.png 656564473.010.png 656564473.011.png 656564473.012.png 656564473.013.png 656564473.014.png
s p i s t r e ś c i
Mistrzowski skład
8. Open Type i zestawy eksperckie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
9. Kapitaliki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
10. Cyfry nautyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
11. Ligatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
12. Pisma wąskie i szerokie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
13. Typograia aiszowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Odstępy
14. Kerning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
15. Interlinia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
16. Odstępy między akapitami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
17. Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Szczegóły
18. Nagłówki i podtytuły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
19. Cytaty i wyimki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
20. Podpisy pod ilustracjami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
21. Wyróżnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
22. Przenoszenie wyrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
656564473.015.png 656564473.016.png 656564473.017.png 656564473.018.png 656564473.019.png 656564473.020.png 656564473.021.png 656564473.022.png 656564473.023.png 656564473.024.png 656564473.025.png 656564473.026.png 656564473.027.png
s p i s t r e ś c i
Efekty specjalne
23. Litery ozdobne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
24. Inicjały . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
25. Kolor w typograii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
26. Ornamenty i symbole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
27. Kroje z semiogramami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
28. Nie bądź nieśmiały! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Typograficzne dylematy
29. Sugestywna typograia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
30. Wybór kroju pisma. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
31. Grzechy główne dtp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
32. O modzie w typograii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Słownik ważniejszych pojęć
Pojęcia typograiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
Informacje dodatkowe
Dodatek A Zaufaj swoim oczom. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Dodatek B Dystrybutorzy fontów i oprogramowania . . . . . . . 225
Dodatek C Znaki specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
656564473.028.png 656564473.029.png 656564473.030.png 656564473.031.png 656564473.032.png 656564473.033.png 656564473.034.png 656564473.035.png 656564473.036.png 656564473.037.png 656564473.038.png 656564473.039.png 656564473.040.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin