zajecia3.pdf

(74 KB) Pobierz
355918431 UNPDF
Zaj¦cia 3 Podstawowepoj¦ciainarz¦dziainformatyki
Podstawowyalgorytmówschematyblokoweipseudokod.
Algorytmyiteracyjneirekurencyjne.
Algorytm iteracyjny - algorytm, który uzyskuje wynik przez powtarzanie
danej operacji okre±lon¡ ilo±¢ razy.
Algorytm rekurencyjny - algorytm, który wywołuje sam siebie do roz-
wi¡zania tego samego problemu.
Informacje na temat schematów blokowych:
— Troch¦ o schamtach blokowych http://pl.wikipedia.org/wiki/Schema t_
— Elementy schematów blokowych http://kasia315.republika.pl/kurs/
Przykłady Schematów blokowych :
— Silnia iteracyjnie http://codecity.info/?q=node/41
— Algorytm Euklidesa http://codecity.info/?q=node/90
B¦dziemy na zaj¦ciach korzysta¢ z programu „Magiczne Bloczki” gdy»
pozwala on zweryfikowa¢ czy nasz algorytm jest poprawny:
— Magiczne bloczki instrukcja obsługi http://usersp.w.interia.pl/pomo c/
— Przykłady algorytmów zrobionych w Magicznych Bloczkach http://
Drugim aspektem jest zapis algorytmów w pseudokodzie:
— Notacja u»ywana w pseudokodzie http://www.ics.p.lodz.pl/~akmieci k/
Jako, »e macie pa«stwo zaj¦cia z programowania mo»na tak»e korzysta¢
zamiast notacji takiej jak powy»ej notacji z j¦zyka C, lub zbli»onej (ka»da
zrozumiała notacja jest poprawna).
Zadaniana¢wiczenia
Zadanie1
Narysowa¢ schemat blokowy algorytmu sprawdzania czy trafili±my szóst-
k¦ w Totka. Zakładamy, »e na wej±ciu znajduje si¦ sze±¢ posortowanych liczb
oraz na kuponie tak»e znajduje si¦ sze±¢ posortowanych liczb.
Tablice wej±ciowe podajemy podaj¡c liczby przedzielone przecinkiem. Do
i-tego elementu tablicy „kupon” odwołujemy si¦ poprzez „kupon[i]”. mo»na
skorzysta¢ z pliku obejmuj¡cego wczytywanie danych http://www.staff.
Zadanie2 Wyszukiwanie binarne jest algorytmem opieraj¡cym si¦ na
metodzie dziel i zwyci¦»aj. Szukaj¡c danego elementu w posortowanej n- ele-
mentowej tablicy sprawdzamy czy ±rodkowy element jest równy, mniejszy,
b¡d¹ wi¦kszy od szukanego. W zale»no±ci od wyniku kontynuujemy wyszu-
kiwanie na pierwszej lub drugiej połowie tablicy. W przypadku gdy element
1
355918431.001.png
Zaj¦cia 3 Podstawowepoj¦ciainarz¦dziainformatyki
jest równy szukanemu ko«czymy wyszukiwanie. Zapisz w pseudokodzie al-
gorytm wyszukiwania binarnego w postaci iteracyjnej i rekurencyjnej.
Zadanie3
Narysowa¢ w Magicznych Bloczkach schemat blokowy algorytmu sor-
towania przez wstawianie. Opis algorytmu mo»na znale¹¢ tutaj http://
Zadanie4
Narysowa¢ w Magicznych Bloczkach schemat blokowy algorytmu sorto-
wania b¡belkowego. Opis algorytmu mo»na znale¹¢ tutaj http://pl.wikiped ia.
Zadanie5
Napisa¢ psudokod iteracyjnego i rekurencyjnego algorytmu obliczaj¡cego
N-ty element ci¡gu zdefiniowanego w nast¦puj¡cy sposób:
8 > > > > > > <
> > > > > > :
0 dla n = 0;
1 dla n = 1;
2 dla n = 2;
F n 1 + F n 2 + F n 3 dla n> 2 .
(czyli ci¡g ten wygl¡da nast¦puj¡co 0,1,2,3,6,11,20,...). Zaimplementowa¢
w magicznych bloczkach wersj¦ iteracyjn¡ algorytmu. Sprawdzi¢ jaki jest 25
element tego ci¡gu.
Informacjeko«cowe
Jedne z zada« na kolokwium b¦dzie obejmowało narysowanie na kartce
schematu blokowego oraz rozpisania w pseudokodzie wybranego algorytmu.
St¡d z zaj¦¢ tych nie ma zadania domowego.
2
F n :=
355918431.002.png 355918431.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin