Sygnalizator Cofania.pdf

(114 KB) Pobierz
8139629 UNPDF
32
12/98
Sygnalizator cofania
do samochodu
100%. W klasycznej aplikacji nie jest
mo¿liwe uzyskanie wype³nienia równego
dok³adnie 50%. Dopiero po³¹czenie ele-
mentów zewnêtrznych generatora jak na
rysunku 1 pozwala na uzyskanie wype³-
nienia 50 i mniej procent – bez dodatko-
wych elementów biernych. Zale¿noœci
opisuj¹ce czasy trwania poszczególnych
stanów nie s¹ niestety tak proste. Dla ge-
neratora na uk³adzie US1, czas trwania
stanu wysokiego jest równy:
Zgodnie z przepisami kodeksu drogowego do cofania w warun-
kach ograniczonej widocznoœci konieczna jest pomoc drugiej oso-
by. Urz¹dzenie tu prezentowane z pewnoœci¹ jej nie zastêpuje –
pozwoli jednak¿e unikn¹æ wielu nieprzyjemnych sytuacji i przy-
krych niespodzianek. Zastosowanie akustycznego sygnalizatora
cofania wydatnie przyczyni siê do zwiêkszenia bezpieczeñstwa
innych u¿ytkowników dróg – w szczególnoœci pieszych, roztar-
gnionych przechodniów, rowerzystów itp. Dodatkowo urz¹dzenie
to pozwala kontrolowaæ kierowcy dzia³anie w³¹cznika œwiate³
cofania.
Czas trwania stanu niskiego opisuje zale¿-
noϾ:
Czêstotliwoœæ drgañ wyznaczamy z rów-
nania:
Sygnalizator cofania generuje przery-
wany dŸwiêk ostrzegawczy z chwil¹ w³¹-
czenia wstecznego biegu. Jest prosty
w monta¿u – uk³ad umieszcza siê w tylnej
czêœci samochodu przy³¹czaj¹c dwa prze-
wody do ¿arówki œwiate³ cofania.
(US1) oscyluje z czêstotliwoœci¹ oko³o
1 Hz i kluczuje drugi generator (US2) pra-
cuj¹cy z czêstotliwoœci¹ oko³o 2 kHz. Wyj-
œcie uk³adu US2 steruje bezpoœrednio
przetwornikiem piezoelektrycznym. Efek-
tem pracy obydwu generatorów jest pul-
suj¹cy sygna³ ostrzegawczy emitowany
tak d³ugo, jak d³ugo pomiêdzy + a mas¹
zasilania panuje napiêcie +12V.
Ka¿dy z generatorów pracuje w doœæ
nietypowej konfiguracji. Jak wiadomo
podstawowa konfiguracja generatora 555
w uk³adzie astabilnym pozwala na gene-
rowanie przebiegów z wype³nieniem
w zakresie od ponad 50% do poni¿ej
Wyznaczenie czasu trwania stanów t L i t H
z powy¿szych wzorów nie jest proste.
Szczególnie gdy chcemy uzyskaæ wspó³-
czynnik wype³nienia 50%, tzn. przy spe³-
nionej zale¿noœci t L = t H . Poni¿ej podaje-
my ju¿ gotow¹ zale¿noœæ pomiêdzy R1
i R2 dla wype³nienia równego 50%:
Sposób umieszczenia rezystora R2 narzu-
ca jeszcze jedno ograniczenie na wartoœci
elementów. Generator nie bêdzie oscylo-
wa³ je¿eli R2 bêdzie mia³ rezystancjê
wiêksz¹ od 1/2 R1. Jest to spowodowane
tym, ¿e po³¹czenie tych rezystorów (nó¿-
ka nr 2 US1) musi sprowadziæ napiêcie na
wyprowadzeniu nr 2 do wartoœci 1/3 V CC ,
aby wyzwoliæ dolny komparator we-
wn¹trz uk³adu 555.
Konstrukcja i zasada dzia³ania
Schemat ideowy sygnalizatora przed-
stawiony zosta³ na rysunku 1. Urz¹dzenie
jest wyj¹tkowo proste – w jego sk³ad
wchodz¹ dwa generatory astabilne skon-
struowane na bazie popularnych uk³adów
czasowych 555. Pierwszy z generatorów
PIEZO
+12V
+12V
+12V
C5
R1
R3
27k
R2
R4
22 m F
100k
8
4
8
4
33k
10k
SYGNALIZATOR
¯
GND
7
Vcc
R
7
Vcc
R
DIS
DIS
GND
US1
US2
3
3
NE 555
Q
NE 555
Q
W£¥CZNIK
ŒWIATE£
G£1
C1
6
THR
TRIG Cv GND
C3
6
THR
10 m F
10n
TRIG
Cv
GND
COFANIA
2
5
1
2
5 1
MASA SAMOCHODU
C2
C4
10n
10n
Rys. 1 Schemat ideowy sygnalizatora
Rys. 2 Sposób pod³¹czenia sygnalizatora w
samochodzie
8139629.025.png 8139629.026.png 8139629.027.png 8139629.028.png 8139629.001.png 8139629.002.png 8139629.003.png 8139629.004.png 8139629.005.png 8139629.006.png 8139629.007.png 8139629.008.png 8139629.009.png 8139629.010.png 8139629.011.png 8139629.012.png 8139629.013.png 8139629.014.png 8139629.015.png 8139629.016.png 8139629.017.png 8139629.018.png 8139629.019.png 8139629.020.png 8139629.021.png 8139629.022.png
12/98
33
Wykaz elementów
Monta¿ i uruchomienie
Pó³przewodniki
Uk³ad jest prosty i nie wymaga spe-
cjalnych zabiegów podczas uruchamia-
nia. Powinien dzia³aæ od razu po zmonto-
waniu ze sprawnych elementów.
Schemat pod³¹czenia sygnalizatora
do instalacji elektrycznej w samochodzie
przedstawiono na rysunku 2. Mo¿liwoœæ
pod³¹czenia sygnalizatora bezpoœrednio
do wyprowadzeñ ¿arówki œwiate³ cofania
bardzo upraszcza monta¿. Do monta¿u
sygnalizatora w samochodzie potrzebne
bêd¹ dwa odcinki przewodu, które lutu-
jemy do przewodów zasilaj¹cych ¿arówkê
œwiate³ cofania (je¿eli w samochodzie s¹
dwa œwiat³a, to wystarczy do jednej). Pa-
miêtajmy o sprawdzeniu polaryzacji prze-
wodów zasilaj¹cych. Sygnalizator nale¿y
zamontowaæ z ty³u samochodu – na przy-
k³ad pod pokryw¹ œwiate³ tylnych. Dzia-
³anie zamontowanego urz¹dzenia mo¿na
sprawdziæ po w³¹czeniu wstecznego biegu.
P³ytki drukowane wysy³ane s¹ za za-
US1, US2 – NE 555
Rezystory
R4
– 10 W /0,125 W
R3
– 27 k W /0,125 W
R2
– 33 k W /0,125 W
R1
– 100 k W /0,125 W
C5
R1
R3
Kondensatory
+
R2
R4
+
C2÷C4
– 10 nF/50 V ceramiczny
C3
NE
C1
– 10 m F/16 V
PIEZO
555
555
C5
– 22 m F/16 V
C1
US2
Inne
US1
C2
C4
G£1 – przetwornik piezoelektryczny
p³ytka drukowana numer 436
Rys. 3 P³ytka drukowana i rozmieszczenie
elementów
liczeniem pocztowym. P³ytki mo¿na za-
mawiaæ w redakcji PE.
Cena: 1,80 z³ + koszty wysy³ki.
Podzespo³y elektroniczne mo¿na zama-
wiaæ w firmie LARO.
Oczywiœcie generacja przebiegów
o wype³nieniu 50% nie jest podstawo-
wym zadaniem sygnalizatora cofania do sa-
mochodu. Zaprezentowaliœmy jedynie (niejako
przy okazji) ciekaw¹ aplikacjê uk³adu 555, któr¹
mo¿na wykorzystaæ do innych celów.
à T.F.
8139629.023.png 8139629.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin