Program przeznaczony jest dla ucznia klasy I gimnazjum na zajęcia wyrównawcze z matematyki w wymiarze jednej godziny tygodniowo, w roku szkolnym 2007/2008.
Cele:
-pomoc uczniowi w uzupełnianiu zaległości z matematyki,
-utrwalenie zdobytych umiejętności i wiedzy z matematyki,
-umocnienie wiary we własne możliwości,
-wzmocnienie motywacji do nauki matematyki,
Zadania:
Zadania programu określone są na podstawie spostrzeżeń i analizy wiedzy i
umiejętności uczniów podczas planowanych lekcji matematyki.
·183 - utrwalenie podstawowych działań sposobem pisemnym(dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie w zakresie 1000),
·183 -łączenie działań w jednym zapisie-prawa kolejności działań,
·183 -zapisywanie liczb za pomocą cyfr i liter,
·183 -zapisywanie dat systemem rzymskim,
·183 -sprawne wykonywanie działań na ułamkach zwykłych o jednakowych mianownikach( dodawanie, odejmowanie)
·183 -sprawne wykonywanie działań na ułamkach dziesiętnych do dwóch miejsc po przecinku,
·183 -dzielenie ułamków dziesiętnych przez liczby jedno- i dwucyfrowe,
·183 -działania na liczbach ujemnych(interpretacja na osi liczbowej, dodawanie i odejmowanie liczb całkowitych),
·183 -zamiana jednostek długości, masy, pojemności,
·183 -rozwiązywanie zadań tekstowych typu: kupno-sprzedaż,
·183 -obliczenia zegarowe i kalendarzowe,
·183 -kreślenie wielokątów o zadanych bokach i kątach,
·183 - obliczenia pola powierzchni i obwodu znanych wielokątów
·183 -obliczanie powierzchni koła i obwodu okręgu,
·183 -obliczanie pola powierzchni i objętości sześcianu i prostopadłościanu,
Harmonogram zajęć.
L.p.
zadania
Krótka charakterystyka zajęć
1.
Odejmowanie liczb naturalnych (bez przekraczania i z przekroczeniem progu dziesiętnego ,działania sprawdzające( w zakresie 100).
Ćwiczenia w dodawaniu, odejmowaniu pisemnym poprzez wspólne rozwiązywanie przykładów i sprawdzanie wyników. Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych z zastosowaniem w/w działań.
2.
Mnożenie liczb naturalnych
(liczba dwucyfrowa prze jednocyfrową).
Ćwiczenia mające na celu utrwalenie i sprawne posługiwanie się tabliczką mnożenia-dzielenie odwrotnością mnożenia.
( karty pracy ucznia)
3.
Kolejność wykonywania działań
Ćwiczenia utrwalające kolejność wykonywanych działań z
uwzględnieniem nawiasów i bez nawiasów, łączenie działań w jednym zapisie.( przykłady z podręcznika)
4.
Dzielenie liczb naturalnych (liczba dwucyfrowa przez jednocyfrową),działania sprawdzające.
Ćwiczenia w stosowaniu praw działań w celu ułatwienia sobie rachunków przy obliczaniu wartości wyrażeń kilkudziałaniowych.
( przykłady z podręcznika)
5.
Działania na kalkulatorze- dodawanie odejmowanie, mnożenie, dzielenie, przewidywanie wyników ,sprawdzanie.
Sprawne wykonywanie działań na kalkulatorze.
6.
Zapis liczb w dziesiątkowym
układzie – tabelka.
Ćwiczenie zapisywania liczb cztero-, pięcio- i sześciocyfrowych ,
w dziesiątkowym układzie- tabelka. Porównywanie liczb
wielocyfrowych> ; <, (karty pracy)
7.
Rzymski system zapisu liczb.
Ćwiczenie rzymskiego system zapisu liczb , interpretacja na osi
liczbowej, obliczania kalendarzowe i zapisywanie dat systemem rzymskim.( przykłady nauczyciela)
8.
Mnożenie liczb wielocyfrowych przez liczby jedno i dwucyfrowe sposobem pisemnym
( proste przypadki ) .
Ćwiczenie w mnożeniu i dzieleniu liczb wielocyfrowych przez liczby jedno- i dwucyfrowe-proste przypadki.(przykłady z podręcznika).
9.
Ułamki zwykle.
Istota ułamka jako części całości(zamalowywanie danej części figury).Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach.
10
Ułamki dziesiętne.
Ćwiczenia w poprawnym czytaniu i zapisywaniu ułamków dziesiętnych. Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie.
11
Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych.
Porównywanie ułamków dziesiętnych. Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych do dwóch miejsc po przecinku.
12
Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez liczby jedno- i dwucyfrowe.
Ćwiczenie w mnożeniu i dzieleniu ułamków dziesiętnych przez
liczby jedno- i dwucyfrowe. Zaokrąglenia wyników pomiaru- przybliżenia dziesiętne.
13
Zamiana jednostek długości.Zamiana jednostek masy. Jednostki pojemności –litr, hektolitr .
Ćwiczenia w odczytywaniu i zapisywaniu jednostek długości, masy
i pojemności oraz ich zamiany.
14
Liczby dodatnie i ujemne w sytuacjach codziennych temperatura.
Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich i ujemnych- interpretacja na osi liczbowej, liczby przeciwne. Interpretacja na osi termometru ,
liczb dodatnich i ujemnych.
15
Mnożenie i dzielenie wyrażeń
dwumianowanych przez liczbę jednocyfrową , i ich zapis w postaci liczb dziesiętnych- ćwiczenia w mnożeniu i dzieleniu, rozwiązywanie zadań tekstowych.
Działania na wyrażeniach dwumianowanych. Rozwiazywanie
zadań tekstowych typu: kupno i sprzedaż, obliczenia kalendarzowe, zegarowe. Zadania tekstowe z zastosowaniem wszystkich poznanych działań.
16
Mierzenie
prostych figur płaskich.
...
palka861186