4749.doc

(43 KB) Pobierz
Krzysztof

 

Program przeznaczony jest dla ucznia klasy I gimnazjum na zajęcia wyrównawcze z matematyki w wymiarze jednej godziny tygodniowo,  w roku szkolnym 2007/2008.

 

 

 

 

 

Cele:

         -pomoc uczniowi w uzupełnianiu zaległości z matematyki,

         -utrwalenie zdobytych umiejętności i wiedzy z matematyki,

         -umocnienie wiary we własne możliwości,

         -wzmocnienie motywacji do nauki matematyki,

     

Zadania:

 

         Zadania programu określone są na podstawie spostrzeżeń i analizy wiedzy i

   umiejętności uczniów podczas planowanych lekcji matematyki.

 

·183                     - utrwalenie podstawowych działań sposobem pisemnym(dodawanie, odejmowanie,        mnożenie, dzielenie w zakresie 1000),

·183                     -łączenie działań w jednym zapisie-prawa kolejności działań,

·183                     -zapisywanie liczb za pomocą cyfr i liter,

·183                     -zapisywanie dat systemem rzymskim,

·183                     -sprawne wykonywanie działań na ułamkach  zwykłych o jednakowych mianownikach(  dodawanie, odejmowanie)

·183                     -sprawne wykonywanie działań na ułamkach dziesiętnych do dwóch miejsc po przecinku,

·183                     -dzielenie ułamków dziesiętnych przez liczby jedno- i dwucyfrowe,

·183                     -działania na liczbach ujemnych(interpretacja na osi liczbowej, dodawanie i odejmowanie liczb całkowitych),

·183                     -zamiana jednostek długości, masy, pojemności,

·183                     -rozwiązywanie zadań tekstowych typu: kupno-sprzedaż,

·183                     -obliczenia zegarowe i kalendarzowe,

·183                     -kreślenie wielokątów o zadanych bokach i kątach,                                                        

·183                     - obliczenia pola powierzchni i obwodu znanych wielokątów 

·183                     -obliczanie powierzchni koła i obwodu okręgu,

·183                     -obliczanie pola powierzchni i objętości sześcianu i prostopadłościanu,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Harmonogram zajęć.

 

 

L.p.

zadania

Krótka charakterystyka zajęć

 

1.

Odejmowanie liczb naturalnych (bez przekraczania i z przekroczeniem progu dziesiętnego ,działania sprawdzające( w zakresie 100).

 

Ćwiczenia w dodawaniu, odejmowaniu pisemnym poprzez wspólne rozwiązywanie przykładów i sprawdzanie wyników. Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych z zastosowaniem w/w działań.

 

2.

Mnożenie liczb naturalnych

(liczba dwucyfrowa prze jednocyfrową).

 

Ćwiczenia mające na celu utrwalenie i sprawne posługiwanie się tabliczką mnożenia-dzielenie odwrotnością mnożenia.

                    ( karty pracy ucznia)

 

3.

Kolejność wykonywania działań

Ćwiczenia utrwalające kolejność wykonywanych działań z

uwzględnieniem nawiasów i bez nawiasów, łączenie działań w jednym zapisie.( przykłady z podręcznika)

4.

Dzielenie liczb naturalnych (liczba dwucyfrowa przez jednocyfrową),działania sprawdzające.

 

 

Ćwiczenia w stosowaniu praw działań w celu ułatwienia sobie rachunków przy obliczaniu wartości wyrażeń kilkudziałaniowych.

            ( przykłady z podręcznika)

5.

Działania na kalkulatorze- dodawanie odejmowanie, mnożenie, dzielenie, przewidywanie wyników ,sprawdzanie.

 

Sprawne wykonywanie działań na kalkulatorze.

 

6.

 

Zapis liczb w dziesiątkowym

układzie – tabelka.

 

Ćwiczenie zapisywania   liczb  cztero-, pięcio- i sześciocyfrowych ,

w dziesiątkowym układzie- tabelka. Porównywanie liczb

wielocyfrowych> ; <, (karty pracy)

 

7.

Rzymski system zapisu liczb.

 

 

    Ćwiczenie rzymskiego system zapisu liczb , interpretacja na osi

liczbowej, obliczania kalendarzowe i zapisywanie dat systemem rzymskim.( przykłady nauczyciela)

 

8.

Mnożenie liczb wielocyfrowych przez liczby jedno i dwucyfrowe sposobem pisemnym

( proste przypadki ) .

 

 

Ćwiczenie w mnożeniu i dzieleniu liczb wielocyfrowych przez liczby jedno- i dwucyfrowe-proste przypadki.(przykłady z podręcznika).

 

 

9.

 

Ułamki zwykle.

Istota ułamka jako części całości(zamalowywanie danej części figury).Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach.

 

 

 

10

 

Ułamki dziesiętne.

Ćwiczenia w poprawnym czytaniu i zapisywaniu ułamków dziesiętnych. Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie.

 

11

 

Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych.

 

 

Porównywanie ułamków dziesiętnych. Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych do dwóch miejsc po przecinku.

12

Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez liczby jedno- i dwucyfrowe.

 

Ćwiczenie w  mnożeniu  i dzieleniu ułamków dziesiętnych  przez

liczby jedno- i dwucyfrowe. Zaokrąglenia wyników pomiaru- przybliżenia dziesiętne.

 

 

 

13

 

Zamiana jednostek długości.Zamiana jednostek masy. Jednostki pojemności –litr, hektolitr .

 

 

 

Ćwiczenia w odczytywaniu i zapisywaniu jednostek długości, masy

i pojemności oraz ich zamiany.

 

 

 

 

14

Liczby dodatnie i ujemne w sytuacjach codziennych temperatura.

 

Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich i ujemnych- interpretacja na osi liczbowej, liczby przeciwne. Interpretacja na osi termometru ,

liczb dodatnich i ujemnych.

 

 

 

15

 

Mnożenie i dzielenie wyrażeń

dwumianowanych przez  liczbę jednocyfrową , i ich zapis w postaci liczb dziesiętnych- ćwiczenia w mnożeniu i dzieleniu, rozwiązywanie zadań tekstowych.

 

 

Działania na wyrażeniach dwumianowanych. Rozwiazywanie

zadań tekstowych typu: kupno i sprzedaż, obliczenia kalendarzowe, zegarowe. Zadania tekstowe z zastosowaniem  wszystkich poznanych działań.

 

 

16

 

Mierzenie

prostych figur płaskich.

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin