ARCHITEKTURA TURCJI.doc

(607 KB) Pobierz

 

 

 

                               Śladami architektury TURCJA

Architektura Turcji

XXII Kongres UIA w Istambule (3-7 lipca 2005) był okazją do kolejnego spotkania architektów z całego świata, wymiany poglądów i zarysowania perspektyw na dalszy rozwój architektury. Powinien też stać się okazją do bliższego poznania architektury kraju gospodarza Kongresu - Turcji. Kraju, który - jak rzadko który - w zaskakująco wielu nakładających się na siebie warstwach kulturowych prezentuje swe oblicze. Również, a może zwłaszcza w zakresie architektury Dlatego też dokonamy w tym miejscu symbolicznego jej przeglądu od najdawniejszych czasów zdumiewających np. w Bogazkoy osiągnięciami Hetytów, ( ca 2000 pne.), pozostałościami państwa Urartu na wschodzie ze stolicą w Van (ca 1000 pne.) oraz Frygii w centrum z grobowcem legendarnego króla Midasa w Gordonie ( 6 w.pne.) czy też grobowcem Tantala (6 w.pne.) w państwie Lidii na zachodzie.

Bogazkoy, 50 metrowy korytarz podziemny w pałacu władcy Hetytów (3000 p.n.e.)
Bogazkoy, 50 metrowy korytarz podziemny w pałacu władcy Hetytów (3000 p.n.e.)

Van, stolica Urartu i obiekty z okresu Seldżuków
Van, stolica Urartu i obiekty z okresu Seldżuków

Aleksander Macedoński w 330 roku pne. wprowadza tu cywilizację grecką, a liczni dziś turyści nad morzem egejskim i śródziemnym podziwiać mogą jej pozostałości jak choćby w Milecie, Efezie, Pergamonie czy w Priene (m.in. teatr 4-3 w. pne.) w znakomitej oprawie krajobrazowej.

Priene, teatr (4-3 w. p.n.e.)
Priene, teatr (4-3 w. p.n.e.)

Priene, fotel w teatrze
Priene, fotel w teatrze

Około roku 100 pne. na jej dorobku zjawia się Rzym przekształcając się z czasem w Bizancjum ze stolicą w Konstyntanopolu. Jego ogromne twierdze zdumiewają do dziś a niektóre z klasztorów jak w Goreme (8 w.) w Kapadocji, drążące na swój użytek skalne wzgórza, są pierwszoplanowym celem turystycznych wypraw.

Antalaya (Antiochia), mozaika rzymska w Muzeum Hatay
Antalaya (Antiochia), mozaika rzymska w Muzeum Hatay

Goreme, wnętrze kaplicy (8 w.)
Goreme, wnętrze kaplicy (8 w.)

Goreme, klasztor skalny (8 w.)
Goreme, klasztor skalny (8 w.)

Goreme, wnętrze kaplicy (8 w.)
Goreme, wnętrze kaplicy (8 w.)

Ankara, panorama miasta z cytadelą z okresu Bizancjum
Ankara, panorama miasta z cytadelą z okresu Bizancjum

Nie można nie wspomnieć o państwie Ormian na wschodzie z wielkim - dziś w ruinach - centrum w Ani (ca 1000) i resztkami rezydencji jego władcy na wyspie Achtamar (10-11 w.) na jeziorze Van. Już od 11 w. najazd na Anatolię ze wschodu Seldżuków zaczyna zasadniczo zmieniać jej oblicze, przynosząc to co związane jest z Islamem.

Wyspa Achtamar na jeziorze Van z murami rezydencji władców Armenii
Wyspa Achtamar na jeziorze Van z murami rezydencji władców Armenii

Ani, katedra - kopuła nad transeptem (989-1001)
Ani, katedra - kopuła nad transeptem (989-1001)

Ani, katedra - wnętrza (989-1001)
Ani, katedra - wnętrza (989-1001)

Dafne koło Antiochii, grota św. Piotra (12-13 w.)
Dafne koło Antiochii, grota św. Piotra (12-13 w.)

W powstających obiektach czytelny jest wpływ - widzimy to w wielograniastych kopułach - Armenii i Azerbejdżanu. (mauzoleum w Kayseri 1276).

Kayseri, wielograniasta wieża z kopułą (1349)
Kayserni, wielograniasta wieża z kopułą (1349)

Kayseri, typowa zabudowa
Kayseri, typowa zabudowa

Po rozpadzie w 14 w. sułtanatu seldżuckiego , następuje nowa fala imigracyjna ze wschodu tym razem t.zw. Turków oguzyjskich, która staje się fundamentem powstałego później imperium osmańskiego a właściwie też do dziś istniejącego państwa tureckiego. Początkowo ze stolicą w Bursie a po zajęciu w roku 1453 Konstantynopola w tym mieście, nazwanym przez zdobywców Istambułem. Następuje wspaniały rozwój architektury. Powstają liczne meczety , medresy, karawan-seraje, mauzolea, bazary a także charakterystyczne publiczne łaźnie i łukowo zarysowane mosty.
Przerabia się na meczety wzniesione w Bizancjum kościoły, czego najważniejszym przykładem jest Hagia Sofia w Istambule (552-587,przeb.1374).

Istambuł, Hagia (552-587, przeb. 1374)
Istambuł, Hagia Sofia (552-587, przeb. 1374)

Istambuł, Hagia Sofia - wnętrze kopuły (552-587, przeb. 1374)
Istambuł, Hagia Sofia - wnętrze kopuły (552-587, przeb. 1374)

Istambuł, Hagia Sofia - wnętrze (552-587, przeb. 1374)
Istambuł, Hagia Sofia - wnętrza kopuły (552-587, przeb. 1374)

Istambuł, Hagia Sofia - fragment wnętrza (552-587, przeb. 1374)
Istambuł, Hagia Sofia - fragment wnętrza (552-587, przeb. 1374)

Powstają też nowe, wspaniałe meczety jak t. zw. błękitny w Istambule (16-17 w. Mehmed Aga) ale i poza nim jak np. meczet Selima II w Edirne (1569-1579, Sinan). Nazwisko twórcy tego ostatniego jak i wielu innych obiektów uzyskuje międzynarodową sławę.

Edirne (Adrianopol), meczet Selima II (1561-74,  Sinan)
Edirne (Adrianopol), meczet Selima II (1561-74, Sinan)

Istambuł, meczet Achmeda I (Błękitny) (1600, Mehmed Aga)
Istambuł, meczet Achmeda I (Błękitny) (1600, Mehmed Aga)

W Istambule nad cieśniną Bosforu ważnym zespołem architektonicznym staje się Top Kapi (15-19 w.) wielka rezydencja sułtana z pałacami, wewnętrznym ogrodem i pawilonami. Architektura ta promieniuje poza Anatolię wraz z podbojem europejskich Bałkanów, ale także Bagdadu, Egiptu i dalszych uzależnionych od Turcji krajów Maghrebu.

Istambuł, Top Kapi, Kiosk (pawilon) Erewański - wnętrze (1635)
Istambuł, Top Kapi, Kiosk (pawilon) Erewański - wnętrze (1635)

Istambuł, Top Kapi - ogród wewnętrzny (15-18 w.)
Istambuł, Top Kapi - ogród wewnętrzny (15-18 w.)

Istambuł, Top Kapi - brama wejściowa (15-19 w.)
Istambuł, Top Kapi - brama wejściowa (15-19 w.)

Dominacja Turcji ustaje ostatecznie w początku 19. w., co powoduje też oddziaływanie Europy na ten kraj. Już wcześniej zauważyć można pewne wpływy baroku europejskiego na architekturę turecką czego przykładem jest fontanna Ahmeda III (1728) w Istambule, ale teraz następuje wyraźna infiltracja wszystkich europejskich stylów historycznych i eklektyzmu .

Istambuł, fontanna Achmeda II przed wjeściem do Top Kapi (1728)
Istambuł, fontanna Achmeda II przed wjeściem do Top Kapi (1728)

Istambuł, wpływy europejskiego baroku (18 w.)
Istambuł, wpływy europejskiego baroku (18 w.)

Istotną rolę odgrywają w tym architekci mniejszości greckiej (m.in. Nikogos uczeń H. Labrousta) i ormiańskiej ( rodzina Balyan) utrzymujący kontakty z Europą. Z czasem już bezpośrednio zaczynają działać architekci europejscy jak Francuz A.Vallaury, autor eklektycznego Muzeum Archeologii w Istambule (1891) czy Niemiec Jachmund autor szeregu obiektów w Istambule w tym dworca kolejowego (1890), a także Włoch Raimondo d'Aronco twórca gmachu Ministerstwa Rolnictwa (1896). Warto zauważyć, że w oparciu o europejski nurt romantyzmu w architekturze szukającego narodowego jej wyrazu, powstaje też jego odpowiednik turecki szukający inspiracji w architekturze Alhambry czy innych wielkich monumentach Islamu. Z czasem , w roku 1908 - na progu nowoczesności - doprowadza to do powstania grupy "Młodzi Turcy".
Nowoczesny modernizm pojawia się jednak dopiero w powstałej w roku 1923 Republice Tureckiej. Dzieje się to głównie za sprawą architektów niemieckich. Ernst Egli buduje w nowej stolicy Turcji Ankarze Konserwatorium Muzyczne (1927-1928) i Szkołę Nauk Politycznych (1935-1936) , Clemens Holzmeister gmach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (1932-1934) a Bruno Taut Wydział Historii i Geografii (1937). Znacznie później bo w roku 1943 przybywa Paul Bonanz i buduje w Ankarze Operę (1948).Ciekawostką może być pojawienie się w Ankarze również czołowego architekta modernizmu holenderskiego W. M. Dudoka , który projektuje tam pawilon wystawowy (1933-1934).

Ciekawostką dla nas może być to, że w tym samym czasie - początek lat 1930. - wzniesiona zostaje w Ankarze ambasada polska, będąca replika warszawskiego belwederu. Podobnym zainteresowaniem cieszyć się może Adampol (Polonezkoy) koło Istambułu, osada założona w roku 1842 - do dziś zachowała swój polski charakter - jako jedna z kilku przeznaczonych dla uchodźców z Polski po powstaniu listopadowym.

W tym samym mniej więcej czasie pojawiają się projektujący w tym duchu architekci tureccy jak Emin Onat twórca rezydencji Prezydenta (1930-1933) jak i jego późniejszego Mauzoleum w Ankarze (1944-1953, wsp. O. Arda) a także Sadad Hakki Eldem, twórca gmachu SATIE w Istambule (1934).

Ankara, mauzoleum Kemal Paszy Ataturka (1944-53, E. Onat, O. Arda)
Ankara, mauzoleum Kemal Paszy Ataturka (1944-53, E. Onat, O. Arda)

Istambuł, hotel Hilton (1950, Skidmore, Owings & Meril + S. H. Eldem)
Istambuł, hotel Hilton (1950, Skidmore, Owings & Meril + S. H. Eldeck)

Ośrodek wypoczynkowy koło Efezu
Ośrodek wypoczynkowy koło Efezu

Istambuł, osiedle
Istambuł, osiedle

Ośrodek kampingowy koło Pamukkale
Ośrodek kampingowy koło Pamukkale

Ankara, Uniwersytet
Ankara, Uniwersytet

Ankara, Uniwersytet - Wydział Architektury
Ankara, Uniwersytet - Wydział Architektury

W kolejnym pokoleniu architektów tureckich liczącą się pozycję zajmuje Turgot Cansever, autor m. in. gmachu Tureckiego Towarzystwa Historycznego w Ankarze (1966) czy też osiedla wypoczynkowego w Bodrum (1987 z zesp.).
Warto zaznaczyć, że właśnie te jego dzieła nagrodzone zostały prze Fundację Aga Khana, która akcją swą w skali całego świata nagradza i promuje twórców uwzględniających tradycje Islamu i społeczne aspekty architektury. W Turcji nagrodziła ona też dalsze obiekty jak meczet Wielkiego Zgromadzenia Narodowego w Ankarze (1989, Behruz & Can Cinici), budynek Opieki Społecznej w Istambule (1978, S. H. Eldem), dom w Bodrum (1973,T.Cansever),rezydencję letnią w Canakkali (1971, S. Gurel), rezydencję wiejską w Akyaka ( 1971, N. Gakirhan), dom "B2" w Ayvacik (2004, Han Tumertekin) a także istotne dla kultury Islamu restauracje karawanseraju w Edirne (1972, E. Cakirlar) i prace konserwatorskie w obiektach zabytkowych Istambułu (1974) oraz w parkach pałacowych w Istambule (1984).

Ankara, Tureckie Towarzystwo Historyczne (1966, Turgut Cansever, Ertur Yener), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1980, fot. archiwum Fundacji
Ankara, Tureckie Towarzystwo Historyczne (1966, Turgut Cansever, Ertur Yener), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1980, fot. archiwum Fundacji

Bodrum , dom rodziny Ertegün  (1973, Turgut Cansever), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1980, fot. archiwum Fundacji
Bodrum , dom rodziny Ertegün (1973, Turgut Cansever), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1980, fot. archiwum Fundacji

Edirne, restauracja karawanseraju (1972, Ertan Çakirlar), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1980, fot. archiwum Fundacji
Edirne, restauracja karawanseraju (1972, Ertan Çakirlar), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1980, fot. archiwum Fundacji

Akyaka , dom własny architekta, (1971, Nail Çakirhan), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1983, fot. archiwum Fundacji
Akyaka , dom własny architekta, (1971, Nail Çakirhan), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1983, fot. archiwum Fundacji

Istambuł, budynek Opieki Społecznej (1970, Sedad Hakki Eldem), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1986, fot. archiwum Fundacji
Istambuł, budynek Opieki Społecznej (1970, Sedad Hakki Eldem), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1986, fot. archiwum Fundacji

Çanakkale, Dom letni rodziny Gürel (1971, Sedat Gürel), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1989, fot. archiwum Fundacji
Çanakkale, Dom letni rodziny Gürel (1971, Sedat Gürel), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1989, fot. archiwum Fundacji

Bodrum, wioska wakacyjna Demir (1987, Turgut Cansever, Emine Ögün, Mehmet Ögün, Feyza Cansever), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1992, fot. archiwum Fundacji
Bodrum, wioska wakacyjna Demir (1987, Turgut Cansever, Emine Ögün, Mehmet Ögün, Feyza Cansever), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1992, fot. archiwum Fundacji

Ankara, Meczet Wielkiego Zgromadzenia Narodowego (1989, Behruz and Can Cinici), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1995, fot. archiwum Fundacji
Ankara, Meczet Wielkiego Zgromadzenia Narodowego (1989, Behruz and Can Cinici), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 1995, fot. archiwum Fundacji

Antalya , Centrum Socjalne Olbia (1999, Cengiz Bekas), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 2001, fot. archiwum Fundacji
Antalya , Centrum Socjalne Olbia (1999, Cengiz Bekas), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 2001, fot. archiwum Fundacji

Ayvacik, dom B2 (2001, Han Tümertekin), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 2004, fot. Cemal Emden
Ayvacik, dom B2 (2001, Han Tümertekin), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 2004, fot. Cemal Emden

Ayvacik, dom B2 (2001, Han Tümertekin), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 2004, fot. Cemal Emden
Ayvacik, dom B2 (2001, Han Tümertekin), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 2004, fot. Cemal Emden

Ayvacik, dom B2 (2001, Han Tümertekin), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 2004, fot. Cemal Emden
Ayvacik, dom B2 (2001, Han Tümertekin), obiekt nagrodzony przez Fundację Aga Khana w 2004, fot. Cemal Emden


 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin