PROGRAM REWALIDACJI.doc

(27 KB) Pobierz
PROGRAM REWALIDACJI

PROGRAM REWALIDACJI

DLA ODDZIAŁU UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM

W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM SZKOŁY PODSTAWOWEJ

NA ROK SZKOLNY 2006 / 2007

 

1. Słuchanie:

§ Słuchanie i wykonywanie prostych poleceń

§ Słuchanie krótkich wierszy i opowiadań czytanych przez nauczycielkę

§ Słuchanie odgłosów z otoczenia, z kasety, rozpoznawanie ich i naśladowanie

2. Mówienie:

§ Nazywanie rzeczy w naturalnym stanie, nazywanie desygnatów rzeczy przedstawionych na obrazie

§ Nazywanie czynności i stanów w naturalnych sytuacjach i przedstawionych na obrazie

§ Omawianie treści obrazu

§ Określanie cech przedmiotów

§ Opowiadanie treści krótkich wierszyków i opowiadań nadawanych przez nauczycielkę

§ Śpiewanie piosenek

3. Przygotowanie do nauki pisania:

a) Doskonalenie orientacji przestrzennej

b) Rozwijanie sprawności grafomotorycznej

§ Ćwiczenia rozmachowe – zamalowywanie dużych płaszczyzn ruchami pionowymi lub poziomymi, zamalowywanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem, pogrubianie konturów, malowanie dużych form kolistych, falistych i szlaków

§ Ćwiczenia manualne – układanki płaskie, zamalowywanie małych przestrzeni ograniczonych konturem, ugniatanie plasteliny, rozdzieranie papieru, ugniatanie masy solnej

§ Ćwiczenia graficzne – obrysowywanie szablonów, rysowanie szlaczków, łączenie punktów, pisanie po śladzie

c) Rysowanie znaków literopodobnych

4. Wyrabianie gotowości do czytania:

a) Ćwiczenia percepcji wzrokowej – różnicowanie, układanie przedmiotów w szeregu

b) Ćwiczenia percepcji słuchowej – wyklaskiwanie, zabawy ruchowe ze śpiewem

c) Zapoznawanie z umownymi symbolami graficznymi – poznawanie niektórych znaków drogowych

5. Elementarne pojęcia matematyczne:

§ Stosunki przestrzenne – orientacja w schemacie ciała, sytuowanie przedmiotów w przestrzeni

§ Przeliczanie elementów (przyporządkowanie przedmiotom gestu wskazania i liczebnika)

§ Tworzenie zbiorów według cech jakościowych i ilościowych

§ Porównywanie liczebności dwóch zbiorów

§ Porządkowanie zbiorów według ich liczebności w kolejności wzrastającej i malejącej

§ Czytanie i zapisywanie cyfr

§ Rozpoznawanie figur geometrycznych

§ Stosunki czasowe

6. Troska o bezpieczeństwo:

§ Przestrzeganie zasad bezpiecznego zachowania się w pomieszczeniach szkolnych

§ Właściwe korzystanie z pomieszczeń i urządzeń w szkole

§ Rozpoznawanie niektórych znaków drogowych oraz sygnalizacji świetlnej

§ Zachowanie bezpieczeństwa w czasie wolnym od zajęć szkolnych (zabawy na śniegu i lodzie, w pobliżu jezdni, zbiorników wodnych, placów budowy)

§ Ostrożność w kontaktach z osobami nieznajomymi i przygodnie spotkanymi zwierzętami

7. Troska o zdrowie i higienę:

§ Utrwalanie nawyku mycia rąk po wyjściu z toalety, przed i po posiłku

§ Używanie chusteczek do nosa

§ Przestrzeganie zasady niekorzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych osób

§ Dobieranie odpowiedniego stroju do pogody i sytuacji

§ Znajomość budowy ciała człowieka

§ Zachowanie w przypadku wystąpienia objawów choroby

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin