WSPIERAJĄCY ROZWÓJ DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO INTELEKTUALNIE W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM
Z ZASTOSOWANIEM EDUKACYJNYCH PROGRAMÓW KOMPUTEROWYCH
(Opracowany przez mgr Beatę Korbę i Agatę Kaszubę, nauczycieli SOSW Nr 1 w Przemyślu)
Program powstał w oparciu o „Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkołach podstawowych, gimnazjach o oddziałach przysposabiających do pracy w zasadniczych szkołach zawodowych”.
Program przeznaczony jest do realizacji na wszystkich etapach kształcenia dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Jest swego rodzaju dopełnieniem i wsparciem metody ośrodków pracy.
Może być realizowany;
- w klasach młodszych w ramach kształcenia zintegrowanego,
- w klasach starszych w ramach plastyki, techniki, funkcjonowania w środowisku.
- na zajęciach z rewalidacji indywidualnej
IDEA PROGRAMU
Działania usprawniające to kolejny zakres zastosowań komputera w procesie rewalidacyjnym, Już sama obsługa systemu, wymagająca posługiwania się klawiaturą lub myszą, usprawnia rękę, ćwiczy koordynację wzrokowo – ruchową, rozwija umiejętność koncentracji uwagi, spostrzegawczość, a także inne funkcje percepcyjne
Inną zaletą tej metody jest poczucie ważności, jakie daje dziecku praca przy komputerze. To wzmacnia poczucie pewności siebie. Wprowadzenie komputera do pracy z dzieckiem przełamuje wiele barier. Dzieci dłużej skupiają się na zadaniu, chętnie przystępują do rozwiązywania ćwiczeń, koncentrują swoją uwagę, aktywniej uczestniczą w zajęciach, wzrasta ich zaangażowanie i rozbudzona zastaje pozytywna motywacja.
CELE:
1. Kształtowanie percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej poprzez:
- rozpoznawanie treści obrazków
- układanie całości z części
- dobieranie części do całości
- wyróżnianie figury z tła
- wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami
- układanie obrazków po lewej i prawej stronie
- układanie historyjek obrazkowych
- dobieranie par jednakowych obrazków
- dobieranie jednakowych form geometrycznych
- układanie kompozycji z oddzielnych figur geometrycznych
- odnajdywanie podanych liter w wyrazach
- rozpoznawanie dużych i małych liter
- segregowanie liter
- podpisywanie
- ćwiczenie w posługiwaniu się określeniami orientacji przestrzennej
- ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie swojego ciała
2. Kształtowanie percepcji słuchowej, koordynacji słuchowo – ruchowej i słuchowo - wzrokowej poprzez:
- ćwiczenia wrażliwości słuchowej
- ćwiczenia słuchu fonematycznego
- ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej
- rozpoznawanie różnych dźwięków (odgłosy przyrody, głosy zwierząt, dźwięki instrumentów, odgłosy z ulicy itp.)
- samodzielne tworzenie prostych melodii
- odtwarzanie usłyszanych melodii
- wyszukiwanie par jednakowych dźwięków
- układanie rymów
- wyszukiwanie obrazków na daną głoskę
- rozpoznawanie obrazka na podstawie pierwszej głoski
- rozpoznawanie głoski i ustalanie miejsca jej położenia w wyrazie
- rozpoznawanie ile dana głoska występuje w wyrazie
3.Kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej i sprawności manualnej poprzez:
- posługiwanie się myszką i klawiaturą komputerową
- poruszanie po ekranie komputera za pomocą strzałek
- wykonywanie takich samych ćwiczeń
4. Kształtowanie procesów poznawczych: koncentracji uwagi, pamięci, myślenia
- rozwiązywanie zagadek obrazkowych i rebusów, krzyżówek
- układanie puzzli
- zabawy typu memo i domino
- poznawanie i dobór kolorów
- poznawanie treści bajek, wierszy, piosenek
5. Kształtowanie umiejętności intelektualnych poprzez:
a) elementarne umiejętności matematyczne i przyrodnicze
- poznawanie cyfr i figur geometrycznych
- przyporządkowanie liczb do odpowiednich zbiorów
- liczenie na konkretach
- łączenie punktów wg kolejności liczb
- ćwiczenia w posługiwaniu się zegarkiem
- ćwiczenia w posługiwaniu się pieniędzmi (liczenie pieniędzy, robienie zakupów)
- ćwiczenia w ważeniu przedmiotów
- poznawanie różnych ekosystemów (las, łąka, ogród, staw, rzeka, morze)
- poznawanie zwierząt, roślin
- poznawanie charakterystycznych cech pór roku
- dobieranie ubrań do pogody
- poznawanie struktury rodziny
- poznawanie zawodów
- poznawanie otoczenia człowieka (wieś, miasto, dom, w którym mieszkam)
- poznawanie miejsc użyteczności publicznej
- zdobywanie elementarnej wiedzy ekologicznej
- wdrażanie do bezpiecznych zachowań
- poznawanie symboli narodowych
b) pisanie i czytanie
- poznawanie liter
- dobieranie par jednakowych liter
- dobieranie liter wielkich do małych
- układanie domina obrazkowo - literowego
- podpisywanie obrazków
- układanie wyrazów z liter i sylab
- czytanie wyrazów
- dobieranie podpisów do obrazka
- uzupełnianie wyrazów
- czytanie liter, sylab, wyrazów
6. Oddziaływanie psychoterapeutyczne:
-uspokajanie i aktywizowanie dziecka do nauki
-pozytywne wzmacnianie aktywności dziecka
7. Urozmaicenie procesu poznawczego
ZADANIA:
1. Tworzenie sytuacji edukacyjnych do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów, w tym także umiejętności czytania i pisania, jak również elementarnych umiejętności matematycznych
2. Tworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających przygotowanie do pełnienia ról społecznych
3. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych
4. Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu instytucji i obiektów publicznych
5. Umożliwianie uczniowi udziału w różnych sytuacjach społecznych i kulturalnych w roli odbiorcy i twórcy kultury, uczenie przy tym wyrażania swoich przeżyć i emocji
6. Rozbudzanie świadomości narodowej i uczuć patriotycznych
7. Umożliwianie poznawania środowiska przyrodniczego, budzenie zainteresowania i szacunku do otaczającej przyrody, wychowanie do życia w harmonii z przyrodą.
8. Wspieranie rozwoju sprawności psychofizycznej uczniów.
9. Tworzenie warunków do zdobywania umiejętności technicznych.
WSKAZÓWKI METODYCZNE
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa
Metody pracy:
- słowno – pokazowa
- słowna
- praktycznego działania
Komputer PC, system operacyjny: Windows 98/XP/Vista, karta graficzna 3D, karta dźwiękowa, edukacyjne programy komputerowe (wykaz programów w aneksie)
Zasady pracy:
- indywidualizacji
- stopniowania trudności
- wiązania teorii z praktyką
- wzmocnień pozytywnych
TREŚCI PROGRAMOWE:
Lp.
Temat ośrodka tygodniowego
Sposób realizacji: nazwa programu komputerowego
1.
Moja szkoła
„PzKW - Do szkoły”
„PzKW - Sala gimnastyczna”
„PzKW - Idę do szkoły”
-odnajduję jednakowe obrazki
-wyszukiwanie przedmiotów zaczynających się na właściwą literę
-dodawanie na dużym kalkulatorze
-szukam par jednakowych obrazków
-wykonuję takie samo ćwiczenie
-poznaję litery
-układam obrazek z części
-podpisuje obrazki
2.
Droga do szkoły
„Komputerowa gratka – Zaginione myszki”
„Moja droga do szkoły”
„Klik uczy zasad ruchu drogowego”
„Karta rowerowa”
-poznaję zasady bezpieczeństwa na ulicy
-poznaję zasady bezpieczeństwa na drodze
-wskazuję odpowiednie światło na sygnalizacji
-utrwalam, która strona jest prawa, a która lewa
-poznaję znaki drogowe
3.
Jesień w parku
„PzKW - W ogrodzie”
„Klik uczy liczyć w zielonej szkole”
-porządkuję ogród wybierając odpowiednie narzędzia
-szukam dwóch takich samych liści – memo obrazkowe
-szukam baloników z taką samą cyfrą
-„wycieczka rowerowa po parku” – poruszam się w różnych kierunkach za pomocą strzałek, poznaję drzewa i krzewy rosnące w parku
-uczę się liczyć na konkretach i układam puzzle
4.
Jesienne owoce
„Komputerowa gratka – Jak wkurzyć smoka”
„Komputerowa gratka – Tęczowy festyn”
„Komputerowa gratka- Zaginione myszki”
-robię domowe przetwory
-łapię odpowiednie owoce do koszyka
-koloruję owoce – uczę się dobierać kolory
-uczę się ważyć owoce na wadze elektronicznej
-liczę jabłka na jabłoni (dodaję i odejmuję)
5.
Jesienne warzywa
„Multimedialny świat Jana Brzechwy”
„Klik uczy czytać”
„PzKW - Na zakupy”
-słucham wiersza „Na straganie”
-układam puzzle
-koloruję obrazki
-układam obrazki z części, podpisuję obrazki
-uczę się segregować warzywa na straganie
-uczę się liczyć na konkretach (przeciągam cyferki za pomocą myszki)
-ćwiczę poruszanie się po ekranie za pomocą strzałek
(góra, dół, prawa,lewa)
6.
Jesień w lesie
„PzKW - W lesie”
„Multimedialny świat
Jana Brzechwy”
-tropię zwierzęta po ich śladach
-dobieram etykiety do obrazków
-szukam zwierząt z zastosowaniem stosunków przestrzennych
-słucham wiersza „Grzyby”
-poznaję i zbieram jadalne grzyby do koszyków
-liczę grzyby
-odkrywam pary jednakowych obrazków (poznaję mieszkańców lasu)
-liczę na konkretach i układam puzzle
-poznaję budowę drzewa
7.
Zwierzęta domowe
„PzKW - W zagrodzie”
„Mapeciątka: Wesoła lokomotywa”
„Ucz się z rodzicami –poznajesz ten dźwięk?”
-poznaję zwierzęce maluchy
...
Toudulenna