Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.pdf

(175 KB) Pobierz
Microsoft Word - D20020926Lj
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1
USTAWA
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz.U. z
2002 r. Nr 101, poz.
926, Nr 153, poz.
1271, z 2004 r. Nr 25,
poz. 219, Nr 33, poz.
285, z 2006 r. Nr 104,
poz. 708 i 711.
z dnia 29 sierpnia 1997 r.
o ochronie danych osobowych
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Każdy ma prawo do ochrony dotyczących go danych osobowych.
2. Przetwarzanie danych osobowych może mieć miejsce ze względu na dobro pu-
bliczne, dobro osoby, której dane dotyczą, lub dobro osób trzecich w zakresie i
trybie określonym ustawą.
Art. 2.
1. Ustawa określa zasady postępowania przy przetwarzaniu danych osobowych
oraz prawa osób fizycznych, których dane osobowe są lub mogą być przetwa-
rzane w zbiorach danych.
2. Ustawę stosuje się do przetwarzania danych osobowych:
1) w kartotekach, skorowidzach, księgach, wykazach i w innych zbiorach
ewidencyjnych,
2) w systemach informatycznych, także w przypadku przetwarzania danych
poza zbiorem danych.
3. W odniesieniu do zbiorów danych osobowych sporządzanych doraźnie, wyłącz-
nie ze względów technicznych, szkoleniowych lub w związku z dydaktyką w
szkołach wyższych, a po ich wykorzystaniu niezwłocznie usuwanych albo pod-
danych anonimizacji, mają zastosowanie jedynie przepisy rozdziału 5.
Art. 3.
1. Ustawę stosuje się do organów państwowych, organów samorządu terytorialne-
go oraz do państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych.
2. Ustawę stosuje się również do:
1) podmiotów niepublicznych realizujących zadania publiczne,
2006-10-27
©Kancelaria Sejmu
s. 2/2
2) osób fizycznych i osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niebędą-
cych osobami prawnymi, jeżeli przetwarzają dane osobowe w związku z
działalnością zarobkową, zawodową lub dla realizacji celów statutowych
- które mają siedzibę albo miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, albo w państwie trzecim, o ile przetwarzają dane osobowe przy wyko-
rzystaniu środków technicznych znajdujących się na terytorium Rzeczypospoli-
tej Polskiej.
Art. 3a.
1. Ustawy nie stosuje się do:
1) osób fizycznych, które przetwarzają dane wyłącznie w celach osobistych
lub domowych,
2) podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trze-
cim, wykorzystujących środki techniczne znajdujące się na terytorium Rze-
czypospolitej Polskiej wyłącznie do przekazywania danych.
2. Ustawy, z wyjątkiem przepisów art. 14-19 i art. 36 ust. 1, nie stosuje się również
do prasowej działalności dziennikarskiej w rozumieniu ustawy z dnia
26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz.U Nr 5, poz. 24, z późn. zm. 1) ) oraz do
działalności literackiej lub artystycznej, chyba że wolność wyrażania swoich
poglądów i rozpowszechniania informacji istotnie narusza prawa i wolności
osoby, której dane dotyczą.
Art. 4.
Przepisów ustawy nie stosuje się, jeżeli umowa międzynarodowa, której stroną jest
Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.
Art. 5.
Jeżeli przepisy odrębnych ustaw, które odnoszą się do przetwarzania danych, prze-
widują dalej idącą ich ochronę, niż wynika to z niniejszej ustawy, stosuje się przepi-
sy tych ustaw.
Art. 6.
1. W rozumieniu ustawy za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczą-
ce zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej.
2. Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić
bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer
identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej
cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społecz-
ne.
3. Informacji nie uważa się za umożliwiającą określenie tożsamości osoby, jeżeli
wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu lub działań.
1) Zmiany ustawy zostały ogłoszone w Dz.U z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 34, poz. 187,
z 1990 r. Nr 29, poz. 173, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, z 1997 r., Nr 88,
poz. 554 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 90, poz. 999, z 2001 r. Nr 112, poz. 1198 oraz z 2002 r.
Nr 153, poz. 1271.
2006-10-27
417585787.001.png
 
©Kancelaria Sejmu
s. 3/3
Art. 7.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) zbiorze danych – rozumie się przez to każdy posiadający strukturę zestaw
danych o charakterze osobowym, dostępnych według określonych kryte-
riów, niezależnie od tego, czy zestaw ten jest rozproszony lub podzielony
funkcjonalnie,
2) przetwarzaniu danych – rozumie się przez to jakiekolwiek operacje wyko-
nywane na danych osobowych, takie jak zbieranie, utrwalanie, przechowy-
wanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie, a zwłaszcza
te, które wykonuje się w systemach informatycznych,
2a) systemie informatycznym – rozumie się przez to zespół współpracujących
ze sobą urządzeń, programów, procedur przetwarzania informacji i narzędzi
programowych zastosowanych w celu przetwarzania danych,
2b) zabezpieczeniu danych w systemie informatycznym – rozumie się przez to
wdrożenie i eksploatację stosownych środków technicznych i organizacyj-
nych zapewniających ochronę danych przed ich nieuprawnionym przetwa-
rzaniem,
3) usuwaniu danych – rozumie się przez to zniszczenie danych osobowych lub
taką ich modyfikację, która nie pozwoli na ustalenie tożsamości osoby, któ-
rej dane dotyczą,
4) administratorze danych - rozumie się przez to organ, jednostkę organizacyj-
ną, podmiot lub osobę, o których mowa w art. 3, decydujące o celach i
środkach przetwarzania danych osobowych,
5) zgodzie osoby, której dane dotyczą – rozumie się przez to oświadczenie wo-
li, którego treścią jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych tego, kto
składa oświadczenie; zgoda nie może być domniemana lub dorozumiana z
oświadczenia woli o innej treści [.] <,>
6) odbiorcy danych - rozumie się przez to każdego, komu udostępnia się dane
osobowe, z wyłączeniem:
a) osoby, której dane dotyczą,
b) osoby upowa?nionej do przetwarzania danych,
c) przedstawiciela, o którym mowa w art. 31a,
d) podmiotu, o którym mowa w art. 31,
e) organów państwowych lub organów samorządu terytorialnego, którym
dane są udostępniane w związku z prowadzonym postępowaniem,
7) państwie trzecim - rozumie się przez to państwo nienależące do Europej-
skiego Obszaru Gospodarczego.
Rozdział 2
Organ ochrony danych osobowych
Art. 8.
1. Organem do spraw ochrony danych osobowych jest Generalny Inspektor Ochro-
ny Danych Osobowych, zwany dalej „Generalnym Inspektorem”.
2006-10-27
©Kancelaria Sejmu
s. 4/4
2. Generalnego Inspektora powołuje i odwołuje Sejm Rzeczypospolitej Polskiej za
zgodą Senatu.
3. Na stanowisko Generalnego Inspektora może być powołany ten, kto łącznie
spełnia następujące warunki:
1) jest obywatelem polskim i stale zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej,
2) wyróżnia się wysokim autorytetem moralnym,
3) posiada wyższe wykształcenie prawnicze oraz odpowiednie doświadczenie
zawodowe,
4) nie był karany za przestępstwo.
4. Generalny Inspektor w zakresie wykonywania swoich zadań podlega tylko usta-
wie.
5. Kadencja Generalnego Inspektora trwa 4 lata, licząc od dnia złożenia ślubowa-
nia. Po upływie kadencji Generalny Inspektor pełni swoje obowiązki do czasu
objęcia stanowiska przez nowego Generalnego Inspektora.
6. Ta sama osoba nie może być Generalnym Inspektorem więcej niż przez dwie ka-
dencje.
7. Kadencja Generalnego Inspektora wygasa z chwilą jego śmierci, odwołania lub
utraty obywatelstwa polskiego.
8. Sejm, za zgodą Senatu, odwołuje Generalnego Inspektora, jeżeli:
1) zrzekł się stanowiska,
2) stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków na skutek choroby,
3) sprzeniewierzył się złożonemu ślubowaniu,
4) został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za popełnienie przestępstwa.
Art. 9.
Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków Generalny Inspektor składa
przed Sejmem następujące ślubowanie:
„Obejmując stanowisko Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobo-
wych uroczyście ślubuję dochować wierności postanowieniom Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, strzec prawa do ochrony danych osobowych,
a powierzone mi obowiązki wypełniać sumiennie i bezstronnie.”
Ślubowanie może być złożone z dodaniem słów „Tak mi dopomóż Bóg”.
Art. 10.
1. Generalny Inspektor nie może zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stano-
wiska profesora szkoły wyższej, ani wykonywać innych zajęć zawodowych.
2. Generalny Inspektor nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowe-
go ani prowadzić działalności publicznej niedającej się pogodzić z godnością je-
go urzędu.
2006-10-27
©Kancelaria Sejmu
s. 5/5
Art. 11.
Generalny Inspektor nie może być bez uprzedniej zgody Sejmu pociągnięty do od-
powiedzialności karnej ani pozbawiony wolności. Generalny Inspektor nie może być
zatrzymany lub aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestęp-
stwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku
postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu, który
może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego.
Art. 12.
Do zadań Generalnego Inspektora w szczególności należy:
1) kontrola zgodności przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych
osobowych,
2) wydawanie decyzji administracyjnych i rozpatrywanie skarg w sprawach
wykonania przepisów o ochronie danych osobowych,
3) prowadzenie rejestru zbiorów danych oraz udzielanie informacji o zareje-
strowanych zbiorach,
4) opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń dotyczących ochrony danych
osobowych,
5) inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w zakresie doskonalenia ochro-
ny danych osobowych,
6) uczestniczenie w pracach międzynarodowych organizacji i instytucji zajmu-
jących się problematyką ochrony danych osobowych.
Art. 12a.
1. Na wniosek Generalnego Inspektora Marszałek Sejmu może powołać zastępcę
Generalnego Inspektora. Odwołanie zastępcy Generalnego Inspektora następuje
w tym samym trybie.
2. Generalny Inspektor określa zakres zadań swojego zastępcy.
3. Zastępca Generalnego Inspektora powinien spełniać wymogi określone w art. 8
ust. 3 pkt 1, 2 i 4 oraz posiadać wyższe wykształcenie i odpowiednie doświad-
czenie zawodowe.
Art. 13.
1. Generalny Inspektor wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Generalnego
Inspektora Ochrony Danych Osobowych, zwanego dalej Biurem.
2. (uchylony).
3. Organizację oraz zasady działania Biura określa statut nadany, w drodze rozpo-
rządzenia, przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 14.
W celu wykonania zadań, o których mowa w art. 12 pkt 1 i 2, Generalny Inspektor,
zastępca Generalnego Inspektora lub upoważnieni przez niego pracownicy Biura,
zwani dalej „inspektorami”, mają prawo:
2006-10-27
Zgłoś jeśli naruszono regulamin