Koszty działalności centrum dystrybucji.doc

(33 KB) Pobierz
Koszty działalności centrum dystrybucji

Koszty działalności centrum dystrybucji

 

 

Ogólny podział kosztów

          Koszty magazynowania można podzielić na koszty stałe i zmienne.

          Koszty stałe pozostają bez zmian bez względu na wielkość obrotu magazynowego

          Koszty zmienne są uzależnione od wielkości obrotu magazynowego

          Koszty magazynowania nie są odosobnione, lecz stanowią ogniwo kosztotwórcze w łańcuchu kosztów logistycznych

 

 

Koszty magazynowania – ogólna klasyfikacja

          Koszty budynków i budowli magazynowych (oraz pochodne koszty amortyzacji)

          Koszty sprzętu stałego i wyposażenia

          Koszty utrzymania technicznego

          Koszty zatrudnienia i płac (w tym absencji czy szkoleń)

          Koszty administracji i ewidencji

          Koszty niedoborów, uszkodzeń i strat…

 

 

Czynniki kształtujące wielkość kosztów magazynowania

          Wewnętrzne (wielkość magazynu, organizacja magazynu, ilość i rodzaj zapasów, częstotliwość wydań i przyjęć, przebieg procesów magazynowych, zatrudnienie)

          Zewnętrzne (podatki, stopa amortyzacji, stopy oprocentowania kredytów, opłaty za usługi obce, narzuty na płace pracowników)

 

 

Przykładowy układ kalkulacji kosztów magazynowania

          Budowle – koszt zużycia zgodnie z obowiązującą stopą amortyzacji lub wypożyczenia (czynszu, dzierżawy) budowli magazynowych. Do tej grupy kosztowej włączono większość kosztów stałych (ogrzewanie, ubezpieczenie, ochrona, energia) oraz usługi obce (sprzątanie, utrzymanie, zarządzanie) i inne. Wydatki z tej grupy odniesiono do powierzchni całkowitej magazynu.

 

 

Personel

          Płace pracowników zatrudnionych w centrum dystrybucyjnym stanowią jedną z największych grup kosztowych. Płace bezpośrednie są powiększone o ustalone narzuty na ubezpieczenia społeczne czy zbiorowe. Wydatki osobowe uwzględniają zjawiska absencji wśród pracowników oraz nadgodziny. Koszty osobowe proponuje się podać w podziale na pracowników bezpośrednio związanych z operacjami magazynowymi oraz pośrednio.

 

          Koszty integracji są związane z połączeniem wszystkich systemów w ramach magazynu w jedna całość z możliwością ich współpracy

          Koszty wyposażenia i urządzeń – podobnie jak w przypadku budowli uzależnione od formy własności

          System informatyczny – koszty związane z nabyciem (w tym licencje) systemu i jego obsługą (w tym usługami informatycznymi jednostek obcych).

          Koszty rozruchu – są związane z dodatkowymi nakładami koniecznymi na rozpoczęcie działalności

          Koszty inne (zarówno związane ze środkami trwałymi, jak i wydatkami osobowymi)

          W podsumowaniu kalkulacji uwzględniamy zarówno ryzyko prowadzenia działalności (niedobory, straty, szkody), jak i poziom zysku oraz część kosztów ogólnych przedsiębiorstwa w związku z prowadzeniem innych rodzajów działalności („pozamagazynowych”)

 

 

Kontroling magazynowy

          Kontroling magazynowy wykorzystuje narzędzia rachunkowości zarządczej do obserwacji kosztów logistyki

          Jest częścią kontrolingu logistycznego

          Ponieważ procesy magazynowe są z reguły kosztotwórcze (nie przynoszą zysku), kontroling magazynowy koncentruje się na monitorowaniu kosztów magazynowania w układzie logistycznym oraz kształtowanie się wskaźników ekonomicznych charakteryzujących funkcjonowanie magazynu

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin