sofisci(1).pdf

(119 KB) Pobierz
PEF Sofiści
SOFIŚCI (gr.  [sophistái]; od:  [sophía] – mądrość; 
[sophós],  [sophistés] – mędrzec, filozof), filozofowie, nauczyciele
cnoty (  [areté]) i mądrości politycznej; nurt w filozofii gr. rozwijający się
w V i IV w. przed Chr.
W epoce przedsofistycznej słowem „sofista” określano mędrca, a także
filozofa (por. Herodot, Dzieje , I 29, IV 95; DLaert I 12). Od poł. V w. przed
Chr. nazywano tak przybywających do Aten filozofów. Oferując obywatelom
usługi jako nauczyciele ,,mądrości politycznej”, s. pierwsi na terenach gr.
 [oikoumene] stworzyli nowy model wykształcenia i wychowania
(  [paidéia]). Byli inicjatorami zasadniczego przełomu w gr. filozofii. Już
Cyceron ( Tusculanae disputationes , V 10, 12) określił ich działalność jako
,,ściągnięcie filozofii z nieba na ziemię i powierzenie jej spraw i problemów
ludzi”, jakkolwiek zasługi dokonania owego przełomu niesłusznie przypisywał
Sokratesowi. S. to wychowawcy obywateli ateńskiej polis, by umieli w
sprawach państwa ,,dobrze działać i mówić” (     [eu légein
kai práttein], tamże). Za nauczanie s. pobierali opłaty (tamże, 349 A). Pierwszy
do Aten przybył Protagoras z Abdery (ok. 451 przed Chr.), znany z dokonań
filozoficznych i politycznego doświadczenia na tyle, iż Perykles powierzył mu
w 444 opracowanie konstytucji dla kolonii w Thurioi. W 427 przybył sławny w
filozofii i retoryce Gorgiasz z Leontinoi. W tym czasie nauczali w Atenach
Prodikos z Keos, sławny z erudycji Hippiasz z Elidy, Antyfont – jedyny
Ateńczyk wśród s., uczniowie Gorgiasza: Alkidamas z Elei, Lykofron,
Trazymach z Chalcedonu. Do grona s. wczesna tradycja (Ksenofont, Historia
grecka ) zaliczała Kritiasa z Aten z racji jego poglądów, jakkolwiek nie
uprawiał sensu stricto zawodu sofisty. W Atenach działało wielu s., których
imiona i dokonania nie przetrwały do naszych czasów. Działalność s. była
przedmiotem kontrowersji już w czasach im współczesnych, a spory wokół
sofistyki trwają do dziś. Proponowany przez s. model wykształcenia i
wychowania, zwł. nauczanie retoryki i sprawności erystycznej, co pozwalało
„pogląd słabszy uczynić silniejszym” (gr.      [ton
hetto logon kréitto poiéin], jest określeniem niejednoznacznym. Można je
rozumieć jako: ,,zły pogląd uczynić [pokazać] lepszym”, jak i: ,,pogląd słabszy,
choć słuszny uczynić [dzięki sile wymowy i sprawności w argumentacji]
silniejszym”).
Sofiści
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Koncepcje filozoficzne s., jak i fakt, że pobierali opłaty za swe usługi,
czyniły ich przedmiotem krytyki zarówno ze strony części społeczeństwa
ateńskiego (por. Arystofanes, Chmury , 1075–1078; Ksenofont, Wspomnienia o
Sokratesie , I 6, 13 n.), jak i filozofów. Ateńczycy w naukach s. upatrywali
przyczyny demoralizacji młodzieży i upadku moralności (chociaż s. mieli w
Atenach wielu uczniów wśród możnych protektorów, np. Perykles, Kallias,
Proksenos). Filozofowie, przede wszystkim Platon i Arystoteles, koncepcjom s.
odmawiali statusu filozofii. Dla Platona, jakkolwiek jego stosunek do
poszczególnych s. był różny (np. szanował i cenił Protagorasa i Gorgiasza; por.
Platona dialogi: Protagoras , Gorgiasz , Teajtet ), koncepcje s. nie są filozofią
(por. Soph. , 254 A n.). Platon stwierdził, że pojęcia ,,sofista” i ,,filozof” są ze
sobą sprzeczne ze względu na przedmiot badań – ,,sofista ucieka w mroki
niebytu”, filozof natomiast ,,w swoich rozumowaniach oddaje się zawsze
oglądaniu postaci bytu wiecznego”. Jeśli sofista nie ma wiedzy o dobru czy
sprawiedliwości, jego działalność nauczycielska jest „sztuką zwodzenia”,
,,handlowaniem dzielnością”, „kramarską sprzedażą”. S. przynoszą wiele
szkody państwu, ponieważ podważają uczucia religijne, szerzą relatywizm
moralno-etyczny, odbierają instytucjom państwa i prawa ich transcendentny
wymiar (tenże, Leg. , 716 C n., 889 B – 890 B). Mimo to Platon uczynił s.
partnerami dysput filozoficznych w wielu dialogach. Często odwoływał się do
ich ustaleń, choć w sposób krytyczny. Dla Arystotelesa sofistyka jest filozofią
pozorną, ponieważ ogranicza się do badania zjawisk ( Met. , 1004 b, 1026 b,
1061 a, 1064 b; zob. E. nic. , 1164 a–b), nie szukając ich zasad i przyczyn.
Stagiryta pominął koncepcje s. w pierwszym w dziejach zarysie doksografii
(księga I Metafizyki ).
Negatywny obraz sofistyki przetrwał wieki. Nie weryfikowały go
późniejsze nurty filozoficzne, nawet takie, które – jak sceptycyzm –
upatrywały w Protagorasie i Gorgiaszu swoich prekursorów. Weryfikacji tego
obrazu dokonała historia filozofii w drugiej poł. XIX w., poczynając od G. W.
F. Hegla. W Vorlesungen ueber Geschichte der Philosophie (wyd. w: tenże,
Werke in zwanzig Bänden , F 1971, XVIII 190 n.) stwierdził, że s., a nie
Sokratesowi należy przypisać zainicjowanie kolejnego etapu rozwoju gr. myśli
filozoficznej. Uczeń Hegla, E. Zeller ( Philosophie der Griechen in ihrer
geschichtlichen Entwicklung , L 1892 5 , I/2, 1038 n.), przyznał ruchowi
Sofiści
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
sofistycznemu właściwą rangę, przyjmując m.in., że określenie „filozofia
presokratejska” winno być zastąpione terminem: „filozofia presofistyczna”
(por. E. Dupréel, La legende socratique et les sources du Platon , Bru 1922;
tenże, Les sophistes , Nch 1948; O. Gigon, Sokrates. Sein Bild und Geschichte ,
Bn 1947, T 1994 3 ; W. Jaeger, Paideia , tłum. M. Plezia, I–II, Wwa 1962–1964;
Humanizm i teologia , tłum. S. Zawadzki, Wwa 1957).
Z wielu pism s. zachowały się tylko nieliczne frg. (wyd. w: Diels-Kranz;
I s. Testimonianze e frammenti , wyd. M. Untersteiner, I–IV, Fi 1949–1962): 1)
przekazane przez Sekstusa Empiryka i Pseudo-Arystotelesa w mowie zależnej
traktat Gorgiasza        [Perí toú me ontos e perí
phýseos] ( O niebycie albo o naturze ); 2) dwie mowy epidejktyczne: 
 [Helenes enkómion] ( Pochwała Heleny ) i   
[Hypér Palamédous apología] ( Obrona Palamedesa ). Poglądy s. odtwarzamy
na podstawie krytycznej analizy przekazów Platona i pism pseudoplatońskich
( Alkibiades I , Alkibiades II , Eryksjas , Aksjochos ), Ksenofonta ( Wspomnienia o
Sokratesie , Historia grecka ), doksograficznych przekazów Arystotelesa,
Diogenesa Laertiosa, Sekstusa Empiryka (zwł. przytaczany in extenso tekst
będący streszczeniem wykładów Protagorasa, Gorgiasza i Hippiasza, znany pt.
  [Dissói lógoi] – Mowy podwójne ), Galena, Atenajosa, Temistiusza,
Simplicjusza, Jamblicha (przytaczany w Protreptyku tekst anonimowego s.,
cyt. w literaturze przedmiotu jako Anonim Jamblicha), Stobajosa, jak też
traktatów zebranych w Corpus Hippocrateum , z których wiele powstało pod
wpływem poglądów s. czy też z ich inspiracji ( Oeuvres complètes
d’Hippocrate , wyd. É. Littré, VI, P 1849, A 1962).
D YDAKTYCZNO - KULTUROWY ASPEKT SOFISTYKI . S. przybywali do Aten w epoce
rozkwitu demokracji za Peryklesa. Każdy obywatel ateński miał prawo udziału
w organach przedstawicielskich: Zgromadzeniu Ludowym ( 
[ekklesía]) i Sądzie Ludowym (  [heliáia]). S. przyświecał określony cel:
wychowanie i wykształcenie obywateli (  ), przygotowujące do życia
politycznego. S. nauczali ludzi dorosłych. Punktem wyjścia takiego modelu
wykształcenia było przeświadczenie, że cnoty (  ) w jej aspekcie
politycznym można się nauczyć (por. odmienne stanowiska w tej kwestii oraz
polemiki w literaturze i filozofii gr.: Teognis z Megary, Pindar z Teb, Platon –
Protagoras , Gorgiasz ). Ważna też była nowa koncepcja człowieka, którego w
Sofiści
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
określony pozytywny sposób kształtuje nie natura (  [physis]) czy
pochodzenie, lecz wychowanie. Wg s., na wychowanie składają się: nauczanie
(  [didaskalía]), uczenie się (  [máthesis]) i ćwiczenie ( 
[áskesis]). Paideia proponowana przez s. różniła się zasadniczo od gr. modelu
wychowania, które kończyło się z chwilą dojścia młodzieńca do pełnoletności.
Obejmowała wszystko, co pozytywnie kształtuje człowieka-obywatela ( 
[polites]) w określonym celu, pozostającym w ścisłym związku z polityczną
działalnością. Na paideię składały się 2 aspekty: merytoryczny i formalny. W
merytorycznym s. uczyli tego, co ukazywało człowiekowi jego miejsce w
grupie społecznej, w polis, jak też umożliwiało mu działania dobre,
sprawiedliwe i korzystne dla polis, a tym samym dla niego: czym jest państwo,
prawo, normy etyczne i moralne, jaka jest ich geneza, jaka jest natura
człowieka. W aspekcie formalnym uczyli, jak zdobywać i wykorzystać wiedzę
do realizacji celu, którym ex definitione jest dobro polis i pomyślność własna.
Uczyli dialektyki, retoryki, erystyki, gramatyki i synonimiki. W modelu
sofistycznej paidei relacja obu aspektów kształtowała się w różny sposób. Dla
jednych s. ważniejszy był aspekt merytoryczny, traktowany jako wiedza o
naturze rzeczywistości społecznej i o poznaniu (Protagoras), wiedza o
charakterze encyklopedycznym (Hippiasz) bądź wiedza o naturze człowieka
(Prodikos). Dla innych (Gorgiasz) ważniejszy był aspekt formalny: retoryka,
dialektyka. W sofistycznej paidei ważna była współzależność obu aspektów.
Wiedza o charakterze ogólnym stanowiła podstawę, na której opierała się
polityczna działalność obywatela jako warunek konieczny cnoty (  ),
odzwierciedlającej się w działaniach dla dobra polis: podejmowaniu
właściwych decyzji politycznych, np. w głosowaniach na Zgromadzeniu, w
sądzie, w przestrzeganiu praw.
Wiedza nie zdałaby się na nic, gdyby obywatel nie umiał przedstawić
swoich racji we właściwej i pięknej formie, przekonać innych o własnej
słuszności za pomocą właściwie dobranych argumentów, odeprzeć
kontrargumenty w sposób logiczny, a nawet błyskotliwy. Niezbędna zatem była
znajomość retoryki, dialektyki, erystyki. Determinowało to konieczność
znajomości gramatyki, synonimiki i mnemotechniki.
Formalny aspekt sofistycznej paidei dawał uczniom niebezpieczne
narzędzie w postaci mocy słowa (Platon, Gor. , 547 A n.; Gorgiasz, Pochwała
Sofiści
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Heleny , w: Diels-Kranz 82 B 11, 1). Uczeń winien wiedzieć, iż narzędzia
owego może używać tylko w dobrej sprawie, co podkreślał nawet niechętny
sofistyce Platon ( Prot. , 324 A; Gor. , 475 A). S. uczyli zarówno w
prowadzonych przez siebie szkołach retoryczno-dialektycznych, w nauczaniu
indywidualnym, jak też w wygłaszanych systematycznie bądź okazjonalnie
wykładach i mowach (  [lógoi]). Wydawali cieszące się popularnością
podręczniki retoryki, erystyki, gramatyki, jak też zbiory tzw.  [Tópoi] lub
 [Antylogíai], argumentów za i przeciw jednej sprawie (Protagoras,
Gorgiasz, Prodikos). Sofistyczna paideia musiała mieć argument ostatecznego
uzasadnienia w postaci racjonalnej wizji świata i natury, w tym natury
człowieka – całkowicie odmiennej od przedstawionej w presofistycznej
filozofii natury.
F ILOZOFICZNY ASPEKT SOFISTYKI . Nowożytna literatura filozoficzna (E. Zeller,
Th. Gomperz, H. Gomperz, W. Jaeger, G. B. Kerferd) podkreśla trudności w
znalezieniu formuły ujmującej filozofię s. W starożytności sofistyka była
uważana za jednolity nurt filozoficzny. Taką formułę nadał jej Platon, aby
pokazać, że sofistyka nie jest filozofią (Platon, Soph. , 246 A i in.). Platon
stwierdzając, że ,,sofista ucieka w mroki niebytu” (     
  [apodidraskon eis ten toú me ontos skoteinóteta]), nie
sytuuje go w kręgu ,,synów ziemi” – filozofów natury (tamże).
Przedmiotem badań s. jest człowiek w aspekcie bytu społecznego –
człowiek obywatel (  ), pojmowany nie jako część kosmosu, jak w
filozofii natury, co determinowało konieczność podlegania jej prawom. Za
sprawą pierwszego pokolenia s. (Protagorasa, Gorgiasza, Prodikosa) dokonała
się zasadnicza zmiana przedmiotu filozofii. Odrzucili badanie natury
rzeczywistości sprowadzające się do szukania zasad (  [archái]), uznając,
że poznać ich się nie da (por. Protagoras,    [Perí toú ontos] ( O
bycie ), w: Diels-Krenz 80 B 2; tenże,   [Perí theón] ( O bogach ), w:
tamże, B 4; Gorgiasz,        ( O niebycie albo o
naturze ), w: tamże, 82 B 3). Nie są dostępne w oglądzie zmysłowym, a zatem
nie da się orzekać o człowieku, państwie, prawach, normach etycznych i
moralnych, szukając ich genezy i źródeł w naturze rzeczywistości, jak czynili
fizycy.
Sofiści
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin