PE Nr 08-99.pdf

(3027 KB) Pobierz
all page.qxd
nr 899 85
CENA 3,80 PLN
ISSN 1232-2628
S y n c h r o n i z a t o r
l i n i i T V
P r o g r a m a t o r P I C
Kostka do gry
U n i w e r s a l n y
z a s i l a c z
T ³ u m i k w . c z .
( )
26064180.035.png
01-702 Warszawa, ul. G¹biñska 24
Sprzeda¿: ul.Szegedyñska 13a
01-957 Warszawa
EPROM
PARATORY, TIMERY, TRANS-
OPTORY, KWARCE, STABILI-
ZATORY, TRANZYSTORY, POD-
STAWKI BLASZKOWE, PRECY-
ZYJNE, PLCC, LISTWY PIONO-
WE, LISTWY ZACISKOWE,
PRZE£¥CZNIKI SWITCH, Z£¥-
CZA, OBUDOWY Z£¥CZ, HE-
LITRYMY, LEDY, PRZEKANI-
KI, GALANTERIA ELEKTRO-
NICZNA.
tel.:(0-22) 864-77-85
fax.:(0-22) 864-77-86
e-mail: tvsat@tvsat.com.pl
CZÊCI ELEKTRONICZNE
ul. Parkowa 25
51-616 Wroc³aw
tel. (071) 34-88-277
fax (071) 34-88-137
tel. kom. 0-90 398-646
e-mail:
eprom@kurier.com.pl
Elementy SMD i konwencjonalne w ilociach hurtowych
WYBRANE POZYCJE Z PE£NEJ OFERTY
4 TRANSPONDERY PCF 7930/7931 - NIE WYMAGA ZASILANIA
Uk³ady z kontrolerami identyfikacji i zabezpieczeñ
4 PROCESORY DIP, PLCC, QFP:
SAB-C501, SAB-C502, SAB83C515, 80C31, 8031, 80C49, 80C51, 8051, 80C52, 8052, 80C535,
80535, 80C537, 80C562, 83C517, 80C851, 80C652, 83C154, 87C51, 87C52, 87C528, 87P50,
68HC11, 83CL781/2, 83CE558/9, UPD75352AGF, PCD3352
4 PAMIÊCI:
24C02, 24C04, 24C16, 8582, 8594, 93C46, 93C66, 2732/64/128/256, 28C17, 281512, 28C010,
6264, 62256, 628128
4 UK£ADY TELEKOMUNIKACYJNE:
FX611, pcd3352, PMB2200, U4058, U4080, MSM:6388/6389/7508/7540 (CODEC)
UK£ADY SERII LS, ALS, AC, HC, ACT, HCT, CMOS (4000):
74XX125, 132, 138, 139, 164, 240, 241, 373, 374, 377, 541, 573, 574...
40XX01, 07, 11, 13, 17, 21, 25, 52, 60, 93, 106, 4528, 4538, 4584...
4 UK£ADY LINIOWE:
TDA: 4580, 4650, 4660, 4661, 5030, 5031, 8730, 9800
SAA: 4700, 7157, 7197, 5243E ... U: 4030, 2129, 2560, 2829, 6043 (TFK)
U 4083-MC34119, LM124/224/319/324/358/1458, MC34083
4 UK£ADY SYNTEZY I DZIELNIKI:
SAB6456, SAB8726, SDA3202, SP5510, TSA5511, TDA8730, ADC1034...
4 TRANZYSTORY I DIODY
BC546/558/846/858, BD825, RFD15P05, PLL4448/BAV/103/BAX99, KGF:1145...
4 KWARCE, GENERATORY, REZONATORY CERAMICZNE:
32 kHz, 3,00/3,57/3,58/4,00/6,00/10,00/11,05/12,08/16,38/24,00/57,6/58,11/100 MHz
4 TRANSOPTORY, OPTOTRIAKI:
CNY17(1-4), H11, MOC3009/11, PC3D16/317/357/814, SFH 600/601/602, TIL 111, TLP 124, ILQ
615-3, ILQ 615
4 PRZEKANIKI:
1,2V, 5V, 12V i inne np. V32040/V23061, OAR-SH-109 DX
4 WYWIETLACZE LCD I LED:
1x24, 2x8, 2x16, 2x20, 2x24, 4x16, 8x20, graficzne, 31 cyfry, LED-SMD i inne.
Czynne od poniedzia³ku do
pi¹tku w godz. 9.00 - 15.00
Oferujemy Pañstwu bogaty
wybór elementów elektro-
nicznych uznanych (zacho-
dnich) producentów bezpo-
rednio z naszego magazynu.
Posiadamy w sprzeda¿y miê-
dzy innymi:
PAMIÊCI EPROM,
EEPROM, RAM (S-RAM;
D-RAM)
UK£ADY SCALONE SERII:
74LS..., 74HCT..., 74HC...,
C-MOS (40..., 45...).
MIKROPROCESORY,
np.:80.., 82.., Z80..,
ICL71.., ATMEL89..,
UK£ADY PAL, GAL, WZMAC-
NIACZE OPERACYJNE, KOM-
POSIADAMY TAK¯E W SPRZE-
DA¯Y PODZESPO£Y KOMPU-
TEROWE: NOWE I U¯YWA-
NE (NA TELEFON)
P£YTY G£ÓWNE, PROCESO-
RY, PAMIÊCI SIMM/DIMM,
WENTYLATORY, KARTY MU-
ZYCZNE, KARTY VIDEO, MY-
SZY, FAX-MODEM-y, FLOPP-
y, DYSKI TWARDE, CD-RO-
My, KLAWIATURY, OBUDO-
WY, ZASILACZE, G£ONIKI
I INNE.
Programujemy EPROMy,
FLASH/EEPROMy, GALe, PA-
Le, procesory 87.., 89.. oraz
inne uk³ady programowalne.
Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia naszej strony w INTERNECIE
www.tvsat.com.pl
Na ¿yczenie przelemy ofertê.
Mo¿liwoæ sprzeda¿y wysy³-
kowej.
Uwaga, uwaga, uwaga !!!
W sprzeda¿y wysy³kowej redakcja PE
oferuje ksi¹¿kê Mikrokontrolery jed-
nouk³adowe rodziny 51 autorstwa
dr in¿. Tomasza Stareckiego. W ksi¹¿ce
zawarto informacje o kilkudziesiêciu
najczêciej stosowanych mikrokontro-
lerach obecnie najbardziej rozpo-
wszechnionej rodziny 51. Omówiono
architekturê oraz wewnêtrzne uk³ady
peryferyjne mikrokontrolerów kompa-
tybilnych programowo z 8051. Opis
dotyczy konstrukcji od dawna obec-
nych na rynku jak i dopiero wchodz¹-
cych do produkcji.
Objêtoæ 580 stron.
Cena: 40 z³ + koszty wysy³ki
26064180.036.png 26064180.037.png 26064180.038.png 26064180.001.png 26064180.002.png 26064180.003.png 26064180.004.png 26064180.005.png 26064180.006.png 26064180.007.png 26064180.008.png 26064180.009.png 26064180.010.png
 
Kupiê, sprzedam, zamieniê...
Ca³kiem niedawno przegl¹da³em czasopismo elektroniczne sprzed
kilkunastu lat. Uwagê moj¹ zwróci³a rubryka og³oszeñ drobnych. Czyta-
j¹c je, przypomina³em sobie klimat tamtych lat i dokona³em ciekawego
spostrze¿enia. Pomimo ¿e czasy by³y inne, technika w nieco mniejszym
stopniu zaawansowania, to og³oszenia niewiele ró¿ni³y siê od tych, które
zamieszczane s¹ dzisiaj. Wniosek z tego taki, ¿e ludzka pomys³owoæ
i przedsiêbiorczoæ pozostaje niezmienna niezale¿nie od czasów w jakich
¿yjemy.
Od wielu lat (a nawet wieków) ludzie sprzedaj¹, kupuj¹ i zamienia-
j¹ miêdzy sob¹ jednym niepotrzebne, dla drugich przydatne przedmio-
ty. Nieustanny ruch w interesie. W tym przypadku rzecz dotyczy g³ów-
nie przedmiotów u¿ywanych - tak zwanych z drugiej rêki.
Og³oszenia s¹ zró¿nicowane. Tu trafiæ mo¿e siê zarówno wietna
okazja oraz kit. Z zakupami t¹ drog¹ wi¹¿e siê pewne ryzyko. Gwaran-
cji na u¿ywane rzeczy z regu³y nie udziela siê, a mo¿e siê okazaæ, ¿e
urz¹dzenie, które dopiero co zakupilimy nagle przestaje dzia³aæ. No,
ale cena przyci¹ga...
Lata dziewiêædziesi¹te przynios³y Polsce rozwój drobnej przedsiê-
biorczoci. Mam na myli ma³e firmy prowadzone z regu³y przez jedn¹,
co najwy¿ej kilka osób. Ze wzglêdu na ograniczone rodki finansowe,
czêsto firmy te promuj¹ swoje produkty w rubryce og³oszeñ drobnych.
W tym numerze PE przedstawiamy now¹ ofertê og³oszeñ ramko-
wych. Nasza propozycja skierowana jest g³ównie do ma³ych i rednich
firm. Og³oszenia tego typu s¹ p³atne. Koszt zamieszczenia og³oszenia jest
niewielki bior¹c pod uwagê fakt, ¿e dociera ono do kilkudziesiêciu tysiê-
cy czytelników. No i zdecydowanie bardziej rzuca siê w oczy.
Oczywicie nadal w ramach gie³dy PE amatorzy towarów z drugiej
rêki bêd¹ mogli kupiæ, sprzedaæ, zamieniæ... W tej chwili listów z dopi-
skiem Gie³da PE nap³ywa do nas tak du¿o, ¿e nie jestemy w stanie
drukowaæ ich na bie¿¹co. Dlatego od przysz³ego miesi¹ca na og³oszenia
drobne powiêcimy na ³amach PE wiêcej miejsca.
Mam nadziejê, ¿e wszyscy skorzystaj¹ na naszej propozycji, bo Po-
czta Polska na pewno.
Spis treci
Synchronizator linii
obrazu telewizyjnego................................str. 4
Programator PIC16F83/84, 16C84 ............str. 10
T³umik regulowany w.cz................................15
Gie³da PE ....................................................19
Kostka do gry ..............................................21
Pomys³y uk³adowe potencjometry ...............23
Prosty zasilacz sieciowy ................................24
Cyfrowy oscyloskop ......................................27
Kupon prenumeraty.................................29/30
Uwagi do Programatora
procesorów Atmel.......................................30
Na malucha, czyli podró¿
do krainy krasnoludków................................31
Zastêpca Redaktora Naczelnego
Elektronika w Internecie ...............................35
P³ytki drukowane wysy³ane s¹ za zaliczeniem pocztowym. Orientacyjny czas oczekiwania na realizacjê zamówienia wynosi trzy tygodnie. Nie przyj-
mujemy zamówieñ telefonicznych. Zamówienia na p³ytki drukowane prosimy przesy³aæ na kartach pocztowych, lub kartach zamówieñ zamieszcza-
nych w PE. Koszt wysy³ki 8,00 z³ bez wzglêdu na kwotê pobrania. W sprzeda¿y wysy³kowej dostêpne s¹ archiwalne numery Praktycznego Elektro-
nika: 3/92, 11/95, 4/96, 12/96, 1÷11/97, 4/98, 5/98, 10÷12/98 wszystkie w cenie 3,00 z³, 1÷8/99 wszystkie w cenie 3,60 z³ plus koszty wysy³ki.
Kserokopie artyku³ów i ca³ych numerów, których nak³ad zosta³ wyczerpany, wysy³amy w cenie 1,75 z³ za pierwsz¹ stronê, za ka¿d¹ nastêpn¹
0,25 z³ plus koszty wysy³ki. Kupony prenumeraty zamieszczane s¹ w numerach 2/99, 5/99, 8/99, 11/99, 12/99.
Adres Redakcji:
Praktyczny Elektronik
ul. Jaskó³cza 2/5
65-001 Zielona Góra
tel/fax.: (0-68) 324-71-03 w godzinach 8 00 -10 00
e-mail: redakcja@pe.com.pl ; http://www.pe.com.pl
Redaktor Naczelny:
mgr in¿. Dariusz Cichoñski
Z-ca Redaktora Naczelnego:
mgr in¿. Tomasz Kwiatkowski
Redaktor Techniczny: Pawe³ Witek
©Copyright by Wydawnictwo Techniczne ARTKELE Zielona Góra, 1999r.
Zdjêcie na ok³adce: Ireneusz Konieczny
Druk: Zielonogórskie Zak³ady Graficzne ATEXT sp. z o.o.
Plac Pocztowy 15 65-958 Zielona Góra
Artyku³ów nie zamówionych nie zwracamy. Zastrzegamy sobie pra-
wo do skracania i adjustacji nades³anych artyku³ów.
Opisy uk³adów i urz¹dzeñ elektronicznych oraz ich usprawnieñ za-
mieszczone w Praktycznym Elektroniku mog¹ byæ wykorzystywane
wy³¹cznie do potrzeb w³asnych. Wykorzystanie ich do innych celów,
zw³aszcza do dzia³alnoci zarobkowej wymaga zgody redakcji Praktycz-
nego Elektronika. Przedruk lub powielanie fragmentów lub ca³oci pu-
blikacji zamieszczonych w Praktycznym Elektroniku jest dozwolony
wy³¹cznie po uzyskaniu zgody redakcji.
Redakcja nie ponosi ¿adnej odpowiedzialnoci za treæ reklam
i og³oszeñ.
26064180.011.png
4
8/99
Synchronizator linii obrazu
telewizyjnego
na obraz sk³ada siê 625 linii. Nie wszyst-
kie linie s¹ jednak widoczne na ekranie.
Czêæ z nich zajmuj¹ impulsy synchroniza-
cji i wygaszania pionowego. Dlatego te¿
u¿ytecznych jest tylko 575 linii.
Jak ju¿ wczeniej mówi³em obraz te-
lewizyjny przesy³any jest w postaci pó³o-
brazów. Pó³obrazy te przeplataj¹ siê na
ekranie kineskopu, s¹ przesuniête wzglê-
dem siebie w pionie o pó³ odstêpu mie-
dzy liniami. Linie tzw. nieparzyste zaczy-
naj¹ siê w na górze, po³owie szerokoci
kineskopu, a linie tzw. parzyste zaczynaj¹
siê w górnym lewym rogu kineskopu.
O miejscu rozpoczêcia linii obrazowej de-
cyduj¹ impulsy synchronizacji pionowej
i poziomej, odpowiedzialne za dok³adne
spasowanie obu pó³obrazów.
W technice komputerowej odchodzi
siê (a w³aciwie ju¿ odesz³o) od wywietla-
nia pó³obrazów. Przy du¿ej rozdzielczoci
b³êdy spasowania pó³obrazów powoduj¹
bowiem utratê ostroci i wyrazistoci
szczegó³ów na ekranie. Przy komputerach
mo¿na sobie na to pozwoliæ, gdy¿ niemal
codziennie powstaj¹ nowe standardy,
które dotycz¹ najczêciej tylko monitora
i karty video. W telewizji z setkami milio-
nów odbiorników na ca³ym wiecie ciê¿ko
jest wprowadziæ nowy, niekompatybilny
z dotychczasowym standard.
Zatem obraz telewizyjny przesy³any
jest szeregowo linia za lini¹ i sk³ada siê
z dwóch ci¹gów pó³obrazów. Wszystko to
okraszone jest impulsami synchronizacji
poziomej i pionowej. Czas trwania jednej
linii H wynosi 64 ms, ale obraz zajmuje
tylko 52 ms, pozosta³e 12 ms to czas wy-
gaszania poziomego i impulsu synchroni-
zacji o czasie trwania 4,9 ms). Czas trwa-
nia impulsu synchronizacji pionowej wy-
nosi 2,5H czasu trwania linii. Natomiast
czas wygaszania pionowego to 25 linii
obrazu (25H). Impuls synchronizacji pio-
nowej (zwany tak¿e impulsem synchroni-
zacji pola) otoczony jest z obu stron spe-
cjalnymi impulsami wyrównawczymi
trwaj¹cymi 2,5H, które pojawiaj¹ siê
w odstêpach dwa razy czêstszych ni¿ im-
pulsy synchronizacji linii (32 ms). Wszyst-
kie te przebiegi dla pó³obrazów (pól) nie-
parzystego i parzystego przedstawiono na
rysunku 1a i 1b.
Linie obrazu telewizyjnego maj¹
swoj¹ umown¹ numeracjê. Numer jeden
przypada na liniê na której zaczyna siê
impuls synchronizacji pionowej pola
nieparzystego. Numeracja biegnie po
kolei przez pole nieparzyste, impulsy
Ka¿dy z nas ma w domu telewizor. Ma³o kto jednak wie, ¿e system
w którym nadawany jest obraz telewizyjny powsta³ prawie siedemdzie-
si¹t lat temu. Natomiast jeszcze mniejsza liczba osób zna w przybli¿e-
niu system nadawania. Obecnie stosowany system przesy³ania obrazów
telewizyjnych niewiele ró¿ni siê od tego sprzed siedemdziesiêciu lat. Zo-
sta³ on wzbogacony o dodatkowe informacje takie jak kolor, teletekst,
serwisy kodowane i sygna³y kontroli toru on-line . Wszystko to mo¿emy
zobaczyæ na ekranie oscyloskopu dziêki synchronizatorowi linii obrazu
telewizyjnego. Opisane w niniejszym artykule urz¹dzenie doskonale
nadaje siê na pracê dyplomow¹, jako pomoc dydaktyczna przeznaczo-
na do obserwacji kompleksowego sygna³u wizyjnego. Nieocenione us³u-
gi urz¹dzenie to mo¿e te¿ oddaæ w serwisie podczas kontroli odbioru te-
letekstu, lub kontroli jakoci odbioru sygna³u telewizyjnego. Synchroni-
zator pozwala te¿ na podgl¹danie linii obrazów w monitorach z komple-
ksowym sygna³em wizyjnym o polaryzacji ujemnej.
Pierwsze próby przesy³ania ruchome-
go obrazu na odleg³oæ mia³y ju¿ miejsce
w drugiej po³owie XIX w. po odkryciu zja-
wiska fotoelektrycznego. W analizie i syn-
tezie obrazu wykorzystywano wtedy
uk³ad elektromechaniczny np. Tarczê Nip-
kowa. Pierwsze przekazy odbywa³y siê
drog¹ przewodow¹. W XX wieku rozpo-
czêto prace nad systemami w pe³ni elek-
tronicznymi, z transmisj¹ bezprzewodo-
w¹. Pierwsze transmisje telewizyjne za-
czêto nadawaæ w latach 30. Wtych latach
podjêto te¿ prace laboratoryjne nad tele-
wizj¹ kolorow¹. W 1935 roku w Berlinie
zaczê³a nadawaæ pierwsza elektroniczna
stacja telewizyjna. Rozwój telewizji przy-
hamowa³a II Wojna wiatowa, ale po jej
zakoñczeniu prace ruszy³y ze zdwojon¹ si-
³¹. Zaowocowa³o to wprowadzeniem
w USA telewizji kolorowej ju¿ 1956 roku.
W Polsce transmisje kolorowe rozpoczêto
w 1970 roku.
Zatem jak dzia³a telewizja? Ramy te-
go artyku³u s¹ zbyt w¹skie aby przedsta-
wiæ to dok³adnie, ale postaram siê to zro-
biæ w icie telegraficznym skrócie. Roz-
pocznê od klasycznie od wzroku.
Cech¹ charakterystyczn¹ ludzkiego
systemu widzenia jest pamiêæ krótkotrwa-
³a. Dziêki niej obraz który widzimy utrzy-
muje siê przez krótk¹ chwilê w naszej wy-
obrani mimo ¿e bodziec go wywo³uj¹cy
ju¿ zanikn¹³. Czas zapamiêtania obrazu
jest bardzo krótki i wynosi kilkanacie mi-
lisekund. To jednak wystarczy, aby wy-
wietlane kolejno obrazy mog³y wywo³aæ
wra¿enie p³ynnoci ruchu. Zjawisko to
wykorzystano w kinie. System kinowy
wywietla 24 ró¿ne obrazy na sekundê.
Jest to jednak zbyt ma³a czêstotliwoæ
i choæ nie wywo³uje ona wra¿enia migo-
tania, spowodowanego zapomnieniem
poprzedniego obrazu to mêczy jednak
wzrok. Dlatego te¿ w kinie stosuje siê tzw.
przypomnienie, czyli ka¿dy obraz (klat-
kê filmu) wywietla siê dwa razy. W efek-
cie oko odbiera 48 obrazów w ci¹gu se-
kundy, przy czym dwa s¹siednie obrazy
s¹ dok³adnie takie same. Dziêki temu po-
godzono ekonomiê (zu¿ycie tamy filmo-
wej) z jakoci¹ przekazu.
Podobnie jest w systemie telewizyj-
nym, lecz oszustwo zrobiono tu nieco
inaczej. W systemie telewizyjnym wywie-
tlanych jest 25 obrazów na sekundê. Lecz
ka¿dy obraz sk³ada siê z dwóch pó³obra-
zów wywietlanych jeden po drugim.
W efekcie obserwujemy 50 pó³obrazów
na sekundê. Ró¿nica pomiêdzy czêstotli-
woci¹ wywietlania obrazów w kinie
i w telewizji w praktyce nie ma ¿adnego
znaczenia. Jako ciekawostkê mo¿na podaæ
tylko fakt, ¿e dwugodzinny film kinowy
w telewizji jest krótszy o ok. 5 minut.
Drug¹ ró¿nic¹ pomiêdzy kinem a te-
lewizj¹ jest sposób tworzenia obrazu.
W kinie wywietlany jest za jednym za-
machem ca³y obraz w telewizji jest to
niemo¿liwe. Z uwagi na transmisjê sygna-
³u i sposób jego tworzenia na ekranie ki-
neskopu obraz telewizyjny sk³ada siê z li-
nii. W naszym standardzie telewizyjnym
26064180.012.png
8/99
5
synchronizacji pionowej pola parzyste-
go, pole parzystea¿ do 625, co odpo-
wiada ostatniej linii obrazu (dwa przed-
nie impulsy wyrównawcze na koñcu po-
la parzystego).
Na liniach wygaszania pionowego
umieszczono szereg ciekawych informa-
cji. Jedn¹ grup¹ informacji s¹ impulsy
kontroli toru on-line nadawane w czasie
trwania transmisji zwyk³ego sygna³u. Im-
pulsy kontroli toru nadawane s¹ na li-
niach: 19, 20, 21, 332, 333, 334 dla to-
rów krajowych, i na liniach: 17, 18, 330,
331 dla torów miedzynarodowych. Im-
pulsy te zawieraj¹ praktycznie ca³¹ tablicê
kontroln¹ z pasami kolorowymi, polami
gradacji szaroci, z impulsem prostok¹t-
nym, impulsem sinus kwadrat 2T. Wszyst-
ko to s³u¿y do kontroli jakoci transmisji
i odbioru sygna³u telewizyjnego.
Oprócz tego na liniach: 7÷22
i 320÷335 przesy³ane s¹ cyfrowe infor-
macje teletekstu, w tym tak¿e serwisów
kodowanych.
Tak¿e na liniach wygaszania piono-
wego umieszczane s¹ impulsy zak³ócaj¹ce
systemów zabezpieczania kaset magneto-
widowych przed przegrywaniem.
Obserwacje oscyloskopowe wszyst-
kich opisanych wczeniej przebiegów s¹
bardzo trudne. Niektóre oscyloskopu po-
siadaj¹ specjalny prze³¹cznik synchroniza-
cji przeznaczony do ogl¹dania obrazów te-
lewizyjnych, ale nie spotka³em oscylosko-
pu który ³atwo i stabilnie da³ by siê zsyn-
chronizowaæ obrazem wizyjnym. Synchro-
nizator obrazu nie tylko umo¿liwia zsyn-
chronizowanie ogl¹danego na ekranie
oscyloskopu obrazu, ale umo¿liwia te¿ wy-
bór numeru konkretnej linii obrazu, któr¹
chcemy ogl¹daæ. Mo¿e wiêc byæ wykorzy-
stany jako urz¹dzenie dydaktyczne do pre-
zentacji prawdziwego sygna³u telewizyjne-
go, urz¹dzenie serwisowe, a nawet (czego
nie polecam, jako niezgodne z prawem)
mo¿e byæ przydatny przy budowaniu urz¹-
dzeñ rozkodowuj¹cych zabezpieczone ka-
sety magnetowidowe, natomiast legalnie
mo¿na u¿ywaæ go do obserwacji i analizy
sposobów zabezpieczania kaset, co pole-
cam jako ciekawe i pouczaj¹ce zajêcie.
Opis uk³adu
Synchronizator mimo doæ skompli-
kowanego schematu jest stosunkowo pro-
sty funkcjonalnie. Sygna³ telewizyjny np.
z wyjcia video przeznaczonego do nagry-
wania na magnetowid, o polaryzacji
ujemnej (dotyczy to polaryzacji impulsów
synchronizacji, a nie napiê-
cia sta³ego) doprowadzany
jest do wejcia VIDEO.
Specjalizowany uk³ad
scalony synchroseparatora
LM 1881 (US1) wydziela
z kompleksowego sygna³u
wizyjnego impulsy synchro-
nizacji. Na nó¿ce 1 uk³adu
dostêpne s¹ impulsy syn-
chronizacji poziomej wraz
z impulsami wyrównawczy-
mi (rys 1c). Na nó¿ce 3 wy-
stawiany jest impuls syn-
chronizacji pionowej o czasie
trwania ok. 230 ms (rys 1c).
Opadaj¹ce zbocze tego im-
pulsu przesuniête jest o
32 ms w stosunku do pocz¹t-
ku impulsu synchronizacji
pionowej zawartego w sy-
gnale wizyjnym. Na nó¿ce 7
natomiast wystawiana jest
informacja o parzystoci po-
la. Dla pola parzystego na
nó¿ce 7 wystêpuje stan niski,
a dla pola parzystego stan
wysoki (rys 1c). Na nó¿ce 5
dostêpne s¹ impulsy syn-
chronizacji koloru BURST.
Wszystkie te sygna³y wypro-
wadzono na krawêd p³ytki
drukowanej, gdy¿ mog¹ siê
komu przydaæ przy bada-
niach, lub pracy.
Synchronizator do swojej
pracy wykorzystuje impulsy
synchronizacji poziomej
i pionowej oraz informacjê
a)
linie
drugiego
sygna³ obrazu
pola
czas trwania impulsu wygaszania pola (25H)
2,5H
impulsy
wyrównawcze
2,5H
2,5H
synchronizcja pola
impulsy
wyrównawcze
64 m s
3 2 m s
4 ,9 m s
2,4 m s
623
624
625
1
2
3
4
5
6
7
drugie pole
pierwsze pole
impuls
impuls
strza³ki wskazuj¹ zbocza
wygaszania
synchronizacji
imp. synchronizacji linii
linii
poziomej
b)
linie
pierwszego
pola
linie
pola
czas trwania impulsu wygaszania pola (25H)
drugiego
impulsy
synchronizcja pola
impulsy
wyrównawcze
wyrównawcze
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
pierwsze pole
drugie pole
c)
V0
~230 m s
nó¿ka 3
US1
O/E
nó¿ka 7
US1
pole parzyste
pole nieparzyste
CSO
nó¿ka 1
US1
nó¿ka 6
US2
Rys. 1 Przebiegi oscyloskopowe pó³obrazów:
a) nieparzystego, b) parzystego, c) przebiegi w punktach uk³adu synchronizatora linii
26064180.013.png 26064180.014.png 26064180.015.png 26064180.016.png 26064180.017.png 26064180.018.png 26064180.019.png 26064180.020.png 26064180.021.png 26064180.022.png 26064180.023.png 26064180.024.png 26064180.025.png 26064180.026.png 26064180.027.png 26064180.028.png 26064180.029.png 26064180.030.png 26064180.031.png 26064180.032.png 26064180.033.png 26064180.034.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin