Pytania z romantyzmu (wykłady i ćwiczenia).doc

(75 KB) Pobierz
Pytania z romantyzmu (wykłady i ćwiczenia)

Pytania z romantyzmu 2010 (wykłady i ćwiczenia)

 

ROMANTYZM – LITERATURA POWSZECHNA

 

1. Etymologia, znaczenie, przemiany wyrazu „romantyzm” i pokrewnych:

 

a)

-              romanus,

-          romance,

-          romanticus >> romantyczny, romantic, romanesque

(Juliusz Kleiner, Romantyzm; Władysław Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć)

 

b) Ogród francuski (ogród wersalski, pałac w Łańcucie, ogród w Oleśnicy) a  ogród angielski (park w Oliwie).

 

c) Wyraz „romantyczny” w słownictwie i literaturze niemieckiej (1798 r., bracia Schlegel).

 

Właściwości literatury romantycznej w rozumieniu braci Schlegel (motywy subiektywne,

melancholia, egzaltacja uczuć, obecność motywów filozoficznych, próba wyrażenia nieskończoności, ignorowanie reguł, sentymentalna treść ubrana w fantastyczną formę,

sięganie po groteskę i brzydotę). W powyższym sensie romantyczne są np. dzieła Szekspira  i Cervantesa,  Goethego i Schillera              

 

Romantyczność jako pewna cecha.

 

d) Znaczeniowe przesunięcie - nazwa zaanektowana przez pisarzy współczesnych.

 

e) Kariera przymiotnika „romantyczny” w Polsce (1816 roku w artykule St. Potockiego w „Pamiętniku Warszawskim”; lata1818-1822 w ujęciu Brodzińskiego i Mickiewicza)

 

f) Zakres znaczeniowy terminu „romantyzm” (definicja romantyzmu – dziś).

 

 

2. Definicja romantyzmu jako epoki historycznoliterackiej (ramy czasowe, romantyzm jako prąd, estetyka romantyczna i jej przejawy).

 

a) Zakres znaczeniowy terminu „romantyzm” (definicja romantyzmu – dziś).

 

b) Oświecenie a romantyzm.

 

c) Rewolucja francuska i jej wpływ na pojawienie się ducha romantycznego.

 

d) Kontekst historyczny romantyzmu:

1789-1799 – Wielka Rewolucja Francuska

1804-1814 – okres napoleoński w dziejach Francji

1815 – Kongres Wiedeński

(Św. Przymierze)

od 1821 – walka niepodległościowa w Grecji (Byron)

1825 – powstanie dekabrystów

1830/31 – rewolucja lipcowa we Francji

1830 – rewolucja w Belgii

1848 – Wiosna Ludów

 

e) Romantyzm w metaforycznych definicjach jego współtwórców:

Alfred de Musset: Romantyzm to gwiazda, co płacze, to wiatr, co kwili, to noc, co drży..., to ekstaza omdlała, to coś, co jest jednocześnie pełne i okrągłe, diametyralne, piramidalne, orientalne...

 

J. W. Goethe: Romantyzm to to, co chore, klasycyzm – to co, zdrowe...

 

Hegel: Romantyzm jest w najgłębszej istocie zjawiskiem religijnym, jest buntem ducha przeciwko skończoności, dążeniem do nieskończoności... 

 

 

 

3. Romantyzm w Niemczech.

 

a) Sturm und Drang 1767-1785

- Friedrich Klinger

-  Johann Herder

Johann Goethe

(Cierpienia młodego Wertera)

- Friedrich Schiller (fakty z biografii)

(Zbójcy) >> treść i problematyka

 

b) Romantyzm kręgu jenajskiego (pierwsza faza romantyzmu niemieckiego)

  Athenaeum (1798 – 1800)

Ludwig Tieck (1773-1853)

                                                        Kot w butach, 1797

Novalis (Friedrich von Hardenberg - 1772-1801)                                                                                    Hymny do nocy (fragment)

                                                                      Pieśni duchowne

                                                        Heinrich von Ofterdingen

August Wilhelm Schlegel (1767-1845) tu: porównanie poezji klasycznej z romantyczną

Friedrich Schlegel  (1772-1829) tu: romantyczna koncepcja poety i poezji [poezja romantyczna: dynamiczna, progresywna, wciąż się rozwijająca, wolna, nieskończona,uniwersalna, połączona z filozofią – dlaczego?]

                                          Lucynda, 1799

Heinrich von Kleist

 

c) Romantyzm heidelberski (druga faza romantyzmu niemieckiego)

- Jakub i Wilhelm Grimmowie

- Ernst Theodor Amadeus Hoffmann

 

4. Malarstwo romantyczne:

Casper David Friedrich (1798 – 1863) – kultura, natura, gotycyzm, symbolizm, motyw romantyka

 

Francisco Goya (1746 – 1828) – Rodzina Karola IV, Kaprysy, Maja – naga i ubrana, Rozstrzelanie powstańców madryckich, Okropności wojny, Kolos, Saturn pożerający własne dzieci – ciemne obrazy (charakterystyka poszczególnych etapów twórczości, wizja człowieka i świata)

 

 

5. Filozofia Sørena Kierkegaarda (1813-1855)

-          fakty z biografii,

-          Kierkegaard – Sokrates Północy, 

-          Albo – albo (Dziennik uwodziciela), 1843

-          Lęk i drżenie, 1843

-          ironia romantyczna

-          kontrast, opozycja, antyteza, tragizm – w filozofii Kierkegaarda

-          Kierkegaard jako prekursor egzystencjalizmu

-          Koncepcja Boga i koncepcja człowieka

 

6. Madame de Staël (1766-1817)
właśc. Herminia Necker

 

Korynna (1807) >> lord Oswald Nelvill, lord Edgermond, Lucyla Edgermond (treść)

 

O literaturze (1800)

O Niemczech (1810)

 

Północ jest romantyczna, południe – klasyczne

 

Idee romantyczne:

- opozycja: antyk – średniowiecze

- opozycja: basen Morza Śródziemnego – Północ

- opozycja: duch – materia

- kult duchowości w miejsce kultu materii

- materia znakiem ducha (rola pejzażu romantycznego)

- mistycyzm

- idealizm 

- opozycja: uczucie (serce) – rozum (umysł)

- opozycja: naśladowanie – kreacja

- opozycja chłód – namiętność

- opozycja: harmonia – dysharmonia

- opozycja: równowaga - niepokój

- natchnienie w miejsce reguł

- indywidualizm zamiast kultu życia społecznego

- wolność w miejsce powinności

- samotność zamiast wspólnoty

- kult szaleństwa jako „prawdziwej wiedzy”

- kult wieszcza (artysty) – artysta jako prorok – artysta jako (S)twórca

 

7. John Henry Fuseli, Nocna mara, Koszmar nocny  (1782) a romantyczna wizja snu i śmierci.

 

 

 

 

8. Filozofia Jana Jakuba Rousseau.

1749 - „Czy odrodzenie nauki i sztuki przyczyniło się do oczyszczenia obyczajów?”

1761 – „Julia, czyli Nowa Heloiza”

1762 - „Umowa społeczna”

1762 - „Emil, czyli o wychowaniu”

 

Uwielbienie natury (stan pierwotny): Wszystko jest dobre, co z rąk Stwórcy pochodzi, wszystko paczy się w rękach człowieka. Przesyt kulturowy – tęsknota do prostych, naturalnych zachowań. Krytyka miejskiego stylu życia i sztuczności cywilizacji.

Potępienie ustroju społecznego, jako wytworu sztucznego (a-naturalnego), wytwarzającego nierówności społeczne. Równość najwyższym prawem ludzkim.

Utopia: demokracja totalitarna, zniesienie prawa własności.

Przekonanie, że dobro człowieka nie leży w rozumie a w UCZUCIU.

Wychowanie jako samowychowanie:

- uwzględniające indywidualną naturę, nieschematyczne;

- zaufanie człowiekowi, który jest z natury dobry (konserwatyzm a liberalizm);

- nie tyle wychowywanie, ile usuwanie przeszkód w rozwoju natury we właściwym kierunku;

- obejmujące sferę duchową i cielesną

Estetyka: źródłem twórczości literackiej: wewnętrzne przeżycia człowieka

Cel: autoanaliza, introspekcja, refleksja nad miejscem człowieka w świecie oraz kształtowanie naturalnych więzi międzyludzkich (uczucia rodzinne, przyjaźń, miłość)

Znaczenie myśli J.J. Rousseau:
- apoteoza kultu uczucia (we wszelkich przejawach)

- programowy powrót do natury, przeświadczenie o szkodliwości cywilizacji miejskiej w życiu człowieka

- serce jako słowo – klucz, synonim uczucia, „czucia” („czułe serce)

- serce jako siedlisko “zdrowych” zasad, norm

- idea czlowieka jako z natury dobrego, wypaczonego jedynie przez miasto i cywilizację

- kult ścisłych, uczuciowych kontaktów międzyludzkich (miłość, przyjaźń, braterstwo)

- przeciwstawienie się klasycystycznym normom w literaturze, postulat swobody twórczej

- nowy bohater literacki: “czuły kochanek”, przeżywający szeroką gamę uczuć na łonie przyrody

- pasterz, pasterka jako mieszkańcy Arkadii, stylizowani na wieśniaków

- gatunki: sielanka, pieśń, powieść sentymentalna, romans (Nowa Heloiza J.J. Rousseau, Cierpienia młodego Wertera Goethego)

 

9. Johann Gottlieb Fichte (1762-1814) i jego filozofia.

Poszukiwanie jednolitego systemu opartego na jednej zasadzie (monizm). Wiara w istnienie wszechogarniającego universum. Idealizm [główne zadanie filozofii to badanie stosunku myśli (idei) do bytu: realizm głosi, że byt jest pierwotny, idealizm – idea (myśl); nie sposób z bezdusznego bytu wywieść świadomej myśli, więc byt jest wtórny względem idei]. Wolność a idealizm. Wolność a realizm. Ideał jako pierwotna zasada świata. Ideał a rzeczywistość. Jaźń („Ja”) jako czynny składnik świata. Aktywistyczna koncepcja świata: kategoria czynu.

P 10. Friedrich Schelling (1775-1854) jako „na pół filozof na pół poeta” (Władysław Tatarkiewicz). Filozofia a natchnienie i geniusz.

Koncepcja sztuki. Relacja między filozofem a artystą. Religia a filozofia. Duch a przyroda. Koncepcja przyrody. Biegunowość i jedność bytu. Byt a przeciwieństwa.

Koncepcja poety (twórcy) i poezji – „geniusz poetycki”.

 

 

10. Filozofia Hegla.

 

- byt a nic w kontekście zaplecza tradycji filozoficznej:

Do tej samej rzeki wstępujemy i nie wstępujemy, jesteśmy i nie jesteśmy (Heraklit z Efezu)

Byt jest i nie może nie być (Parmenides z Elei)

Nic nie jest (Gorgiasz z Leontinoi)

Niebyt jest bez sensu i nie do wypowiedzenia, i nie do wyrażenia (Platon)

Z jednej strony to, co nie istnieje, istnieje jednak jakoś, i to, co istnieje – jednak w pewnym sposobie nie istnieje (Platon)

Jest niemożliwe, ażeby coś równocześnie było i nie było (Arystoteles)

-          byt a nic (awers-rewers; nabywanie pewnej umiejętności)

-          idealizm Heglowski

-          idea dialektyki Hegla

-          idea triady Heglowskiej (teza – antyteza – synteza) i jej przełożenie na byt, przyrodę, ducha oraz na byt, ideę (myśl) i ducha

-          dzieje sztuki jako dzieje relacji między treścią a formą

-          duch subiektywny, duch obiektywny, duch absolutny

-          dzieje, duch a wolność

-               Hegel a marksizm

-          idea ducha i jego samorozwoju (uzewnętrznienie, samozrozumienie)

-               historiozofia Hegla (idea ducha dziejów i jego rozwoju)

 

 

11. Franҫoise – René Chateaubriand (1768-1848) i jego „nowoczesna melancholia“.

- fakty z biografii (dzieciństwo w Bretanii, zamek w Crombourg, siostra Lucyna, porucznik w pułku Nawarry, po wybuchy rewolucji – wyprawa do Ameryki,  powrót do Europy po śmierci Ludwika XVI, wyjazd do Anglii, powrót do Francji: kariera literacka, dyplomatyczna, wreszcie „dumne osamotnienie”)

- przyroda, gotyk – gotycyzm i średniowiecze w koncepcji Chateaubrianda

- idea „melancholii”

- twórczość Chateaubrianda: (Geniusz chrześcijaństwa (1802), Atala (1801): Indianin Szaktas, Francuz René, Indianka Atala, ojciec Abury, René (1802): Indianin Szaktas, Ojciec Souël, Amelia (siostra), Męczennicy (1809): Eudor i Cymodoceja, Podróż z Paryża do Jerozolimy (1811), Pamiętniki zza grobu (1848-1850))

 

 

12. Malarstwo Theodore Gericault (1791 – 1824) i malarstwo Eugene Delacroix (1798 – 1863):

- symbolika i interpretacja obrazu „Tratwa Meduzy” (1819) i „Obłąkana” (1822)

- cechy malarstwa romantycznego

 

- symbolika i interpretacja obrazu „Wolność wiodąca lud na barykady” 1830 i „Barka Dantego” 1822

- cechy malarstwa romantycznego

 

 

14. „Eugeniusz Oniegin” Aleksandra Puszkina.

- fakty z biografii Aleksandra Puszkina (mit murzyńskiego pradziada; rola Natalii Gonczarowej w życiu poety, pojedynek z d’Anthesem)

- Puszkin a Polacy

„Eugeniusz Oniegin” (utwór):

- jako dzieło synkretyczne (poemat dygresyjny, epopeja, nowoczesna powieść psychologiczno-obyczajowa pisana wierszem)

- jako „dzieło życia” Puszkina (lata i okoliczności tworzenia)

- charakter dygresji w „Eugeniuszu Onieginie”

- rola narratora-opowiadacza/autora w „Eugeniuszu Onieginie” jego miejsce (pozycja) w świecie przedstawionym utworu

- narrator-opowiadacz/autor jako bohater utworu; ewolucja jego stosunku do Eugeniusza Oniegina

- język utworu (teoria języka Łomonosowa)

- style uaktualniane przez narratora (Eugeniusz Oniegin, Lenski, Tatiana)

 

Eugeniusz Oniegin (bohater)

- jako antybohater romantyczny

- „typowość” Eugeniusza Oniegina

- przyjaźń z Lenskim

- stosunek bohatera do Tatiany

- tryb życia bohatera w mieście i na wsi

- podróż – niewykorzystana szansa przemiany

- melancholia i nuda jako dominujący element światopoglądu Eugeniusza Oniegina

- list Eugeniusza Oniegina do Tatiany

 

Lenski:

- jako prawdziwy bohater romantyczny

- jako poeta

- motyw romantycznej śmierci poety

 

Olga i jej rola w intrydze:

- jako bohaterka typowa dla romansów sentymentalnych

 

Tatiana:

- Tatiana jako zakochana w Eugeniuszu Onieginie dziewczyna

- list Tatiany do Eugeniusza Oniegina

- Tatiana jako księżna

- Tatiana jako protagonista Eugeniusza Oniegina i bohater romantyczny

 

 

15. „Faust” Goethego

-          charakterystyka Fausta w różnych etapach jego życia i doświadczeń

-          charakterystyka Mefista

-          koncepcja zła

-          koncepcja człowieka

-          historiozofia „Fausta”

-          filozofia „Fausta”

-          ironia romantyczna

 

 

 

 

 

ROMANTYZM – LITERATURA POLSKA

 

 

1. Ironia romantyczna:

- tradycja Arystotelesowska – ironia jako „niedomówienie ludyczne” – postawa Sokratesa (metoda majeutyczna, „wiem, że nic nie wiem”, strategia wątpienia), ironia sokratyczna jako procedura dyskusyjna i poznawcza

- ironia retoryczna jako środek manipulowania audytorium i forma oddziaływania

- ironia romantyczna jako postawa twórcy, jako sposób tworzenie jako wyraz filozofii twórczości i koncepcji świata:

- relacja między podmiotem mówiącym a konstruowanym tekstem, między podmiotem mówiącym a czytelnikiem (odbiorcą), między konstruowanym tekstem a czytelnikiem (odbiorcą);

                                          - dystans

                                         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin