Wskazówki dla rodziców do pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo.pdf

(116 KB) Pobierz
41462504 UNPDF
WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW DO PRACY Z DZIECKIEM
NADPOBUDLIWYM PSYCHORUCHOWO
Opracowanie:
mgr Danuta Koj
Jak zachowuje się dziecko nadpobudliwe
psychoruchowo ?
Jak możemy mu pomóc?
ma słabą zdolność słuchania
ma problemy ze zrozumieniem złożonych
poleceń
zanim wydamy polecenia upewniamy się
czy dziecko nas słucha
formułujemy krótkie i jednoznaczne pole-
cenia
mówimy tak, aby dziecko widziało nasze
usta, kiedy do niego mówimy
mówimy do dziecka – „Posłuchaj, powiem
Ci coś ważnego”, „Spójrz na mnie”,
„Zobacz”
wydajemy polecenia pozytywne: „Zrób to”
zamiast negatywnego „Nie rób tego”
jeśli nie odnoszą skutku przypomnienia
ustne, piszemy do dziecka np. króciutki
liścik
pochłonięte zabawą nie kontroluje swego
zachowania, nie zwraca uwagi na otoczenie
zachęcamy dziecko do udziału w zabawach
ruchowych, bawienia się w grupie, ale
zabawy te częściowo organizujemy,
a przynajmniej kontrolujemy
jeżeli zabawa jest chaotyczna lub
nadmiernie pobudzająca, podsuwamy
dziecku jakieś zajęcie, które je uspokoi
i wewnętrznie zorganizuje (np. gry
planszowe)
zabawy ruchowe organizujemy w środku
dnia, a wieczorem proponujemy zajęcia
wyciszające (spacer, czytanie książek, gry
stolikowe, kąpiel w wannie w płynie)
nie potrafi wielu czynności doprowadzić do
końca, zadania monotonne, długotrwałe,
nudne lub skomplikowane zwykle stają się
niewykonalne
możemy pomóc dzieląc zadania na mniejsze
odcinki
kolejne polecenie wydajemy dopiero wtedy,
gdy dziecko skończy wykonywać poprzednie
dostosowujemy tempo pracy do możliwości
dziecka
uczestniczymy w pracy dziecka
spośród wielu bodźców nie potrafi wybrać
jednego, najważniejszego
ograniczamy ilość bodźców dochodzących
do dziecka
dbamy o spokój miejsca do pracy
skupiamy uwagę dziecka na tym, co
uważamy w danej chwili za najważniejsze
41462504.004.png 41462504.005.png
nie radzi sobie z nową, nieoczekiwaną
sytuacją, np. wyjście do teatru
możemy pomóc omawiając krótko, jak
będzie wyglądała nowa sytuacja i ustalając
zestaw nieprzekraczalnych zasad
uczymy organizacji pracy
ustalamy stałe, niezmienne elementy dnia
(plan dnia pomaga dziecku poradzić sobie
z codziennymi obowiązkami, uczy porządko-
wania i organizowania; w planie powinny
znaleźć się obowiązki i przyjemności).
aby zwiększyć efekt oddziaływania planu,
musimy czuwać nad jego realizacją
ma problemy z pamięcią krótkotrwałą musimy częściej powtarzać instrukcje
i informacje albo wypisywać je na kartce
i wywiesić w widocznym miejscu
łatwo denerwuje się, bywa agresywne, często
reaguje na zewnętrzne bodźce w sposób
niewspółmierny do sytuacji
spokojnie reagujemy na wzmożone reakcje
uczuciowe
wszelkie rozmowy, dyskusje prowadzimy
z dzieckiem po spadku napięcia emocjonal-
nego
mówimy stanowczym, ale nie podniesionym
czy szorstkim głosem
pomagamy dziecku nad zapanowaniem nad
uczuciami (możemy poprosić, żeby
narysowało jak bardzo jest zły)
wskazujemy na pożądane zachowania
zwracamy uwagę na dziecko wtedy, kiedy
zachowuje się dobrze, a nie tylko wtedy,
kiedy jest „niegrzeczne”
nie potrafi przewidywać następstw swoich
czynów (np. wtargnie na ulicę, gdy zobaczy
coś ciekawego po drugiej stronie jezdni)
staramy się przewidywać, kiedy nastąpi
impulsywne zachowanie
staramy się powstrzymywać dziecko przed
wykonywaniem czynności i rozmawiamy o
tym, co mogłoby się wydarzyć
często bawimy się w grę „ Co by było
gdyby…”
często zna reguły, chce się do nich stosować,
ale nie jest w stanie tego zrobić
często przypominać o istnieniu reguł
ma mniejszą pojemność uwagi, a także
mniejszą odporność na konieczność
powtarzania pewnych ćwiczeń
szybko się rozprasza i trudno je zachęcić do
pracy
ćwiczenia rozkładamy w czasie, przeplatamy
je zabawą
podsuwamy pomysły, jak nie popełnić błędu
z powodu nieuwagi
stale się wierci, kręci biega
jest ruchliwy, szczególnie w sytuacjach, w
których wymaga się od niego długiego i spo-
kojnego siedzenia
zapewniamy dziecku zajęcia sportowe, na
których będzie mogło biegać, skakać,
wspinać się, itp.
Literatura:
1) „Twoje nadpobudliwe dziecko” -Gordon Serfontein.
2) „Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić?” –Robert MacKenzie.
3) „Wychowanie dziecka nadpobudliwego” –Hanna Nartowska
ma problemy z organizowaniem sobie czasu
i pracy
41462504.006.png 41462504.007.png 41462504.001.png 41462504.002.png 41462504.003.png
4) „Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci”-Tomasz Walończyk,Artur Kołakowski, Magdalena
Skotnicka
Zgłoś jeśli naruszono regulamin