stosowanapsychologiawychowawczadembo.doc

(147 KB) Pobierz
STOSOWANA PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA – M

STOSOWANA PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA – M.H. DEMBO

CZĘŚĆ 4 - ROZWÓJ I RÓŻNICE INDYWIDUALNE

 

rozdział 8 – inteligencja i rozwój poznawczy

 

1.       perspektywa psychometryczna

- podejście psychometryczne – badanie inteligencji przy użyciu procedur statystycznych zmierzające do wykrycia czynników czy struktur umysłowych odpowiedzialnych za indywidualne zróżnicowanie wyników testu;

- struktura inteligencji:

·         inteligencja – zdolność lub zbiór zdolności, które pozwalają jednostce na uczenie się, rozwiązywanie problemów i/lub efektywne interakcje ze środowiskiem

·         dwa punkty widzenia teorii inteligencji:

- inteligencja zależna od jednego czynnika – Spearman – intelekt to czynnik ogólny g leżący u podłoża wszystkich funkcji umysłowych i wiele czynników specyficznych s związanych z określonymi zadaniami;

- inteligencja zależna od wielu czynników – Thorndike – intelekt to suma zdolności specyficznych: abstrakcyjnych, mechanicznych i społecznych;

·         Guilfordowska struktura intelektu:

- wieloczynnikowa teoria wyróżniająca 180 zdolności;

- intelekt jako system zdolności: w zależności od treści (wzrokowe, słuchowe, symboliczne, semantyczne i behawioralne), w zależności od operacji wykonywanych na treściach (myślenie konwergencyjne – jedna odpowiedź na specyficzne pytanie, dywergencyjne – wiele rozwiązań jednego problemu, ocena, utrzymywanie w pamięci, rejestrowanie w pamięci, poznawanie), w zależności od form przetwarzania informacji (jednostki, klasy, relacje, systemy)

- indywidualne testy inteligencji:

·         pierwszy test – pocz. XX w. – Binet – oparty na porównaniu dziecka z grupą rówieśników;

·         wiek umysłowy – pojęcie używane przy badaniu testowym inteligencji dla określenia poziomu funkcjonowania intelektualnego jednostki

·         obecnie używany – skala Stanford-Bineta

·         iloraz inteligencji – termin definiowany tradycyjnie jako stosunek wieku umysłowego jednostki do jej wieku chronologicznego (x100)

·         indywidualny test inteligencji – test przeprowadzany przez wyćwiczonego specjalistę z jedną osobą naraz; najczęściej  - zrewidowana skala Stanford-Bineta lub Skala inteligencji Wechslera

·         skala Wechslera – zawiera podtesty słowne (wiadomości, rozumienie, arytmetyka, podobieństwa, słownik) i bezsłowne (uzupełnianie obrazków, porządkowanie obrazków, wzory z klocków, układanki, kodowanie)

- zastosowanie testów inteligencji:

·         podejmowanie decyzji o skierowaniu dziecka do odpowiedniej klasy czy szkoły ponieważ testy są dobrymi prognostykami osiągnięć szkolnych

·         jako jeden ze wskaźników pozwalających określić specyficzny problem utrudniający uczenie się ucznia

·         pomoc w odkryciu uczniów wybitnie zdolnych

·         przewidywanie zdolności do podjęcia nauki w przedszkolu

·         podejmowanie decyzji edukacyjnych obarczone ryzykiem gdy: środowisko domowe nie umożliwia wykonywania zadań występujących w tekście, uczeń ma małą motywację do nauki, uczeń słabo czyta lub ma trudności językowe, uczeń jest źle przystosowany emocjonalnie

- niektóre nieporozumienia dotyczące testów inteligencji

·         test nie mierzy wrodzonych zdolności, test mierzy aktualne zdolności

·         umiejętności mierzone testem stanowią tylko część zdolności człowieka;

- stronniczość i sprawiedliwość testów inteligencji

·         niejasna odpowiedź na pytanie czy kultura wpływa na efektywność testu

·         świadome lub nieświadome używanie przez nauczyciela wyników testu do etykietowania dzieci jako słabych lub bystrych uczniów mogą stanowić samospełniające się proroctwo

·         testy jako podstawa praktyk dyskryminacyjnych w szkole, zwłaszcza umieszczania uczniów słabych i z grup mniejszościowych w klasach i szkołach specjalnych

- oddziaływania wychowawcze zmierzające do zwiększenia inteligencji i osiągnięć szkolnych:

·         programy wyrównywania szans dzieci z rodzin dotkniętych ubóstwem czy posiadających niski status ekonomiczno-społeczny – dzieci wychowywane w strefach ubóstwa nie mają motywacji do nauki i pozbawione są bodów wpływających korzystnie na rozwój intelektualny;

 

2.       perspektywa piagetowska

- podejście piagetowskie – koncentrowanie się na zmianach rozwojowych w myśleniu dziecka i szukanie różnic w myśleniu między dziećmi a dorosłymi; koncentrowanie się na rozwoju procesów intelektualnych wspólnych wszystkim dzieciom aniżeli na różnicach indywidualnych;

- proces rozwoju poznawczego:

·         rozwój umysłowy to zmiany jakościowe

·         założenie - struktury poznawcze które są narzędziem myślenia powstają podczas interakcji jednostki ze środowiskiem

·         adaptacja – zmiany organizmu w odpowiedzi na wymagania środowiskowe:

- asymilacja – proces nadawania znaczeń doświadczeniom i spostrzeżeniom przez włączanie ich do wcześniej ukształtowanych struktur poznawczych;

- akomodacja – modyfikacja czy reorganizacja istniejących struktur poznawczych w odpowiedzi na wymagania środowiskowe –  jest rezultatem zakłócenia równowago, gdy jednostka nie może zaadaptować się do środowiska w procesie asymilacji

·         aspekty rozwoju intelektualnego:

- struktura – zmienia się w trakcie rozwoju

- treść – zmienia się w trakcie rozwoju

- funkcje – pozostają niezmienne w procesie rozwoju; organizacja i adapttacja

- piagetowskie stadia rozwojowe:

·         czynniki wpływające na przejście do kolejnego stadium:

- dojrzewanie – rozwój fizyczny wpływa na poznawczy

- doświadczenie fizyczne – interakcje z otoczeniem

- przekaz społeczny – język, kształcenie, czytanie, interakcje z osobami

- równoważenie - samoregulacja

·         stadia rozwoju poznawczego:

1. okres sensoryczno-motoryczny 0-2 lata – zaczyna naśladować, pamiętać, myśleć; zaczyna rozumieć, że schowane przedmioty nie przestają istnieć (rozwija się pojęcie trwałości przedmiotu); przechodzi od pojedynczych reakcji odruchowych do celowej aktywności

2. okres przedoperacyjny – 2-7 lat – stopniowy rozwój języka i zdolności myślenia symbolicznego (konkretność); zdolność do myślenia za pomocą operacji logicznych wykonywanych tylko w jednym kierunku (nieodwracalność); brak pojęcia stałości; centracja (koncentrowanie się na jednym wymiarze, aspekcie); myślenie i język mają charakter egocentryczny (trudność z przyjmowaniem punktu widzenia innej osoby); koncentrowanie się na stanach a nie przekształceniach; rozumowanie transdukcyjne (od szczegółu do szczegółu bez dochodzenia do ogółu)

3. okres operacji konkretnych – 7-11 lat - zdolność do logicznego rozwiązywania problemów konkretnych (związanych z doświadczeniem własnym; addytywność A+B=AB; łączność; tożsamość 10+0=10, 10-10=0); rozumienie zasad stałości (opanowanie pojęcia stałości); zdolność do klasyfikowania i seriacji (szeregowania); opanowanie odwracalności; język nabiera charakteru socjocentrycznego

4. okres operacji formalnych – 11-15 lat – zdolność do logicznego rozwiązywania problemów abstrakcyjnych; myślenie nabiera naukowego charakteru; rozwiązywanie złożonych problemów werbalnych i weryfikowanie hipotez; egocentryzm dorastających (złudzenie widowni, mit o własnej osobie)

- krytyka teorii Piageta:

·         krytyka koncepcji odrębności stadiów rozwoju, niedoceniania dziecka przedszkolnego i przeceniania możliwości dorastających i dorosłych (30% dorosłych można zaklasyfikować do stadium operacji formalnych); przyczyną kliniczna metoda badania – odpowiedzi zależą od rodzaju pytania;

·         brak wyjaśnienia jak dokonują się zmiany strukturalne, jak powstają struktury umysłowe pozwalające na przejście do następnego stadium;

- zastosowanie teorii Piageta do nauczania:

·         strategia nauczania:

- konfrontowanie dziecka z nielogicznością jego punktu widzenia – wywoływanie stanu zakłócenia równowagi w celu doprowadzenia do akomodacji; formy: pytania, demonstracje, manipulowanie otaczającą rzeczywistością;

- nauczyciel jako katalizator samodzielnego uczenia się dziecka

·         program nauczania – dostosowany pod względem treści i ich kolejności do poziomu umiejętności uczniów

 

3.       podejście związane z teorią przetwarzania informacji

- podejście informacyjne - badanie specyficznych procesów myślenia leżących u podłoża inteligentnego zachowania czy poznania

- neopiagetyści:

·         Fischer – 10 poziomów rozwoju; większy nacisk na środowisko;

·         Pascual-Leone – przyczyn różnic w myśleniu na różnych poziomach są możliwości pamięciowe;

·         Case – 4 stadia rozwojowe; każde stadium wymaga bardziej złożonego poziomu funkcjonowania czy integracji nie zupełnie nowych, ale tych samych procesów podstawowych; informacje są aktywnie przetwarzane przez centralną strukturę poznawczą, wewnętrzną sieć pojęć i relacje pojęciowe; tempo rozwoju może być różne w różnych dziedzinach;

- przetwarzanie informacji a zdolności ludzkie:

·         badanie inteligencji za pomocą testów psychometrycznych niewystarczające

·         triarchiczna teoria inteligencji – Stenberg

- aspekty inteligencji: komponentowy (operacje umysłowe związane z myśleniem analitycznym: planowanie, organizowanie, pamiętanie, wykorzystywanie wiedzy w nowych sytuacjach), doświadczeniowy (radzenie sobie w nowych sytuacjach wymagających intuicji, wglądu, twórczości), kontekstowy (związany ze środowiskiem: inteligencja społeczna);

- testy inteligencji mierzą tylko aspekt komponentowy

·         teoria wielu inteligencji Gardner

- uwzględnianie aspektu indywidualnego i społecznego

- poszczególne miary inteligencji są od siebie niezależne

- siedem typów inteligencji: logiczno-matematyczna, językowa, muzyczna, przestrzenna, cielesno-kinestetyczna, interpersonalna, intrapersonalna

 

4.       perspektywa społeczno-kulturowa

- podejście społeczno-kulturowewyłoniło się z antropologii, socjologii, psychologii; koncentrowanie się na roli doświadczeń społecznych w rozwoju zdolności umysłowych; uczenie się jako aktywność społeczna która może być zrozumiana na tle kulturowym

- społeczno-kulturowe podejście Wygotskiego

·         procesy umysłowe jednostki kształtowane są przez czynniki kulturowe, historyczne i instytucjonalne – zrozumienie myślenia zależy od zrozumienia gdzie myślenie powstało

·         wyższe funkcje umysłowe jednostki mają swe źródło w społecznym działaniu, uczenie się poprzedza rozwój, strefa najbliższego rozwoju (różnica miedzy aktualnym poziomem rozwoju a potencjalnym poziomem rozwoju jednostki)

·         język stanowi ważny pośrednik między uczeniem się a rozwojem

- nauczanie wzajemne – dialog między nauczycielem a uczniami w którym wymieniają się oni rolami

- budowanie rusztowania – proces indywidualnej opieki, dostarczanie wsparcia w uczeniu się i rozwiązywaniu problemów;

 

rozdział 9 – poznanie, kultura i język

 

1.       zmieniające się oblicze ameryki

2.       zadania szkoły

3.       kultura a inteligencja

- perspektywa psychometryczna - minimalne poświęcanie uwagi różnicom kulturowym – stosowanie testów opartych na badaniu jednej populacji do wyjaśniania różnic występujących w innej;

- perspektywa piagetowska – uznanie istnienia uniwersalnych procesów rozwoju poznawczego niezależnych od kultury, a upatrywanie różnic w tempie przechodzenia przez kolejne stadia rozwojowe – nie potwierdzone badaniami

- podejście związane z teorią przetwarzania informacji – wcześniej nie kładła nacisku na różnice kulturowe jako podstawowy czynniki wpływający na myślenie, ale ostatnio akcentuje rolę tych różnic w myśleniu (uwzględnianie aspektu kontekstowego inteligencji, wiążącego świat jednostki ze środowiskiem)

- perspektywa społeczno-kulturowa – kładzie główny nacisk na rolę społeczeństwa i kultury w uczeniu się; inteligencja różna w różnych kulturach, zależna od różnych rodzajów problemów stawianych przez nie jednostkom;

 

4.       zróżnicowanie osiągnięć szkolnych uczniów z mniejszościowych grup etnicznych

- wyjaśnienia wskazujące na deficyty

·         niższość genetyczna

·         deficyty kulturowe – źródła problemów leżą w praktykach socjalizacyjnych stosowanych w danej kulturze

·         deficyty językowe

- wyjaśnienia wskazujące na różnice

·         przyczyną niepowodzeń jest brak dopasowania czy niezgodność między kulturą domu a szkoły

·         mniejszości etniczne różnią się od dominującej kultury, umiejętności potrzebne w jednej kulturze nie służą dobrze w innej

·         różnice we wzorcach interakcji społecznych i językowych mogą prowadzić do konfliktów kulturowych, które przeszkadzają dobremu funkcjonowaniu dzieci z mniejszości w szkole

- wyjaśnienia odwołujące się do rozróżnienia między mniejszościami dobrowolnymi a przymusowymi

·         dzieci z mniejszości dobrowolnych zwykle lepiej się uczą niż dzieci z mniejszości przymusowych

·         dla mniejszości przymusowych szkoła oznacza utratę tożsamości kulturowej i narodowościowej, kultura i język to wskaźniki kultury które należy zachować; dzieci nie są zachęcane do nauki;

·         dla mniejszości dobrowolnych szkoła oznacza zdobywanie zbioru dodatkowych umiejętności, kultura i język to przeszkody do przezwyciężenia; dzieci są zachęcane do nauki;

- wyjaśnienia wskazujące na interakcję czynników środowiskowych

·         wszystkie cechy powstają w specyficznych warunkach środowiskowych,

·         aby odnaleźć przyczynę niepowodzeń szkolnych należy badać interakcję wielu czynników: społecznych (środki masowego przekazu, rodzina, społeczność lokalna, status społeczno-ekonomiczny) i szkolnych (metody nauczania, sprawność językowa, obraz własnej osoby, motywacja, kompetencje nauczyciela i oczekiwania) oraz zmiany kulturowe

 

5.       nauczanie w klasach odmiennych kulturowo

- dwa punkty widzenia:

·         programy nauczania należy dostosować do właściwości poszczególnych grup – hipoteza zgodności kulturowej

·         programy nauczania powinny opierać się na ogólnych, uniwersalnych zasadach uczenia się i nauczania, odnoszących się do wszystkich uczniów – hipoteza uniwersalistyczna

- realizowane w klasie zasady zgodności kulturowej

·         organizacja społeczna – forma pracy z grupą (współpraca, praca w grupach czy praca indywidualna)

·         socjolingwistyka – sposób uczenia języka

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin