organizacja procesu wspierania uczniow.pdf

(370 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Organizacja procesu wspierania uczni\363w1.doc)
633588853.003.png
 
Organizacja procesu wspierania uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Katarzyna Leśniewska – specjalista w Pracowni Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych ORE
Ewa Puchała – nauczyciel konsultant w Pracowni Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych ORE
Spis treści:
I. Dynamika pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu,
szkole i placówce
II. Sposoby organizacji pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
1. Graficzne przedstawienie sposobów pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami
2. Opis sposobu pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Rola i zadania dyrektora, nauczycieli i specjalistów w procesie wspierania uczniów ze
specjalnymi potrzebami
Szablony:
Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia
Plan Działań Wspierających
ARKUSZ WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA
ARKUSZ INDYWIDUALNEGO PROGRAMU EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNEGO
Katarzyna Leśniewska, Ewa Puchała
¤ Organizacja procesu wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ¤
Dynamika pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
w przedszkolu, szkole i placówce
Prezentowany w niniejszym opracowaniu opis opiera się na założeniu, że decydującą rolę
w procesie wychowania i kształcenia w szkole odgrywa nauczyciel. Nauczyciel może bowiem
najwcześniej rozpoznać trudności czy szczególne zdolności ucznia oraz najskuteczniej udzielać
pomocy, ponieważ działa w naturalnych warunkach, w których funkcjonuje dziecko. Jego wpływ
na wspieranie rozwoju i wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów jest więc znaczący.
Kontakt nauczyciela z uczniem rozpoczyna się od procesu poznawania, będącego podstawą
działań wychowawczych. Inne ważne płaszczyzny działań wychowawczych to 1 :
wspieranie każdego ucznia w rozwijaniu jego osobistego potencjału,
budowanie dobrych relacji,
tworzenie przyjaznego klimatu klasy,
koordynacja i integracja pracy wychowawczej dotyczącej całej klasy z działaniami wobec
uczniów doświadczających trudności i/lub przejawiających szczególne zdolności.
Ważne jest, aby w procesie wychowania nauczyciel zauważał potrzeby każdego ucznia.
Relacje i aktywności pomiędzy nauczycielem a uczniem mogą, z jednej strony sprzyjać
ujawnianiu trudności czy szczególnych zdolności, z drugiej – być okazją do wprowadzania działań
wspierających czy pomocowych. Działania te przebiegają według następującego porządku 2 :
zauważenie i wstępne zdefiniowanie trudności/zdolności,
określenie specjalnych potrzeb dziecka,
zaplanowanie działań pomocowych/wspierających rozwój,
realizacja powyższych działań,
sprawdzanie skuteczności,
ewentualna modyfikacja planu,
wzmocnienie pozytywnych zmian.
Za M. Dotka, M. Kazimierczak, I. Lutze, E. Puchała, M. Świderska Model pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w szkole i współpracy pomiędzy szkołą i poradnią – założenia”, CMPPP Warszawa 2009
2 Za M. Dotka, M. Kazimierczak, I. Lutze, E. Puchała, M. Świderska „Model pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w szkole i współpracy pomiędzy szkołą i poradnią – założenia”, CMPPP Warszawa 2009
2
1
633588853.004.png 633588853.005.png
Katarzyna Leśniewska, Ewa Puchała
¤ Organizacja procesu wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ¤
Proces wspierania ucznia w rozwoju, udzielania mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
będzie analogiczny, w przypadku każdego dziecka ze specjalnymi potrzebami. Oznacza to, że
niezależnie od rodzaju trudności czy posiadanych zdolności procedura będzie zgodna z opisanymi
wyżej krokami – od rozpoznania do ewaluacji i modyfikacji planów. Natomiast specyficzne dla
różnych dzieci będą formy i sposoby udzielania pomocy, metody pracy, rodzaje potrzebnych
dostosowań. Będą one uzależnione od rodzaju dysfunkcji czy zdolności, funkcjonowania dziecka,
etapu edukacyjnego – czyli od indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia.
Podstawowy układ, w którym jest udzielana pomoc dziecku w szkole, to relacja uczeń-
nauczyciel. Ważne jest, aby uczeń dostawał od nauczyciela takie wsparcie, które pozwoli mu na
odkrywanie własnego potencjału oraz pokonywanie trudności i ograniczeń. Temu służą działania
wspierające podejmowane przez nauczyciela. O wszystkich działaniach w ramach udzielanej
pomocy rodzice są informowani i włączani w nie. Proces ten odbywa się we współpracy z innymi
nauczycielami uczącymi dziecko. Warto też podkreślić znaczenie, jakie może pełnić współpraca
nauczycieli z wychowawcami świetlicy, jeśli dziecko do niej uczęszcza.
Nauczyciel, który ma wiedzę dotyczącą wymagań edukacyjnych, zarówno w zakresie
podstawy programowej jak i obowiązującego w szkole regulaminu poznaje dzieci w odniesieniu do
wymagań szkolnej rzeczywistości i dokonuje rozpoznania potrzeb swoich uczniów, określając ich
specyfikę. Np. czego potrzebuje Kasia, która ma niedosłuch, by móc się efektywnie uczyć? Jakie są
potrzeby Jasia, pochodzącego z rodziny dysfunkcyjnej, dotyczące budowania satysfakcjonujących
relacji z kolegami? Czego potrzebuje dziecko, by czuć się dobrze
w klasie, szkole?
Pomoc świadczona uczniowi w miarę możliwości w sposób spójny i kompleksowy przynosi
największe efekty. Tworzenie takiego wsparcia dla ucznia jest możliwe wówczas, kiedy punktem
wyjścia jest rzetelna wiedza o dziecku i jego środowisku. Dlatego zarówno zbieraniem informacji
o uczniu jak i planowaniem wsparcia zajmuje się zespół złożony z nauczycieli, specjalistów
i wychowawców (zwany w dalszej części niniejszego opracowania zespołem). Na podstawie
obserwacji, rozmów z rodzicami i rodziną, analizy dokumentacji tworzony jest „bank” informacji
o uczniu. Stanowi on podstawę do opracowania przez zespół indywidualnego programu
edukacyjno-terapeutycznego (IPET) lub wypełnienia karty indywidualnych potrzeb ucznia (KIPU)
i opracowania planu działań wspierających (PDW).
3
633588853.001.png
Katarzyna Leśniewska, Ewa Puchała
¤ Organizacja procesu wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ¤
Nauczyciele uczący uczniów ze specjalnymi potrzebami mogą zapisywać swoje uwagi
i spostrzeżenia. Może to ułatwić określenie potrzeb uczniów oraz sposobów i form ich
zaspokajania.
Dla uczniów wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej tworzy się zespoły.
W skład zespołu wchodzą nauczyciele pracujący z danym uczniem, wychowawcy grup
wychowawczych, specjaliści (np. psycholog, pedagog szkolny, logopeda), a także, na zaproszenie
dyrektora, reprezentant poradni psychologiczno-pedagogicznej. Na wniosek rodziców
w posiedzeniu zespołu może uczestniczyć m.in. przedstawiciel lokalnego samorządu, lekarz
leczący dziecko, instruktor prowadzący z dzieckiem zajęcia, rehabilitant czy przedstawiciele
instytucji wspierających dziecko i rodzinę (np. OPS, CPR, policja, sąd, organizacje religijne).
Wyznaczona przez dyrektora osoba koordynuje pracę zespołu: organizuje spotkanie
inicjujące współpracę nauczycieli i specjalistów, na którym ustala się plan działań uwzględniający
zadania poszczególnych osób (nauczyciela, pedagoga i specjalistów) oraz sposoby i harmonogram
realizacji. Zespół monitoruje zaplanowane działania. Do jego kompetencji należy również ocena
efektywności pomocy udzielanej dziecku.
Opracowane przez szkołę zasady udzielania pomocy i wsparcia uczniom ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi powinny mieć odzwierciedlenie w zapisach prawa wewnątrzszkolnego
(statut szkoły, szkolny program wychowawczy i profilaktyki). Konieczna jest znajomość tych
zapisów przez wszystkich uczniów, rodziców i nauczycieli.
4
633588853.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin