Dydaktyka (str.0-71).doc

(408 KB) Pobierz

Autorzy: Danuta Frejman, Mirosław Frejman.

Aleksandra Grodzka-Borowska. Henryk Pogankę

Skryptdłastudentów wyehewłnił technicznemu wyższych azkoł pedagogicznych i uniwerłytetó"

Redaktor: JMfna ^ damska

Skład na maszynie biurowej wykonała:

Bożena BMrx!/ns^a

Copyright by Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa t985

tSBN 83-0<-06222-3

Państwowe Wydawnictwo Naukowe Oddział w Łodzi 1985

Wydanie t. Nakład 7400 ^t00 egz. Ark. wyd. 2t,00. Ark. drnk. 2t.50. Papier ofhet. k!. ł!f. 80 g. 70x)00. Oddano do reprodukcji z dostarczonych oryginałów tekstowych w tipcu t985 r. Druk ukończono w październiku t98! r. Żarn. 46^/85. P-ł. Cena zł 220.—

Zakład Graficzny Wydawnictw Naukowych Łódź, u). Żwirki 2

Spis     treści

WSTĘP .......................................................   7

1. ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE ............................^...   9

^ ^1.1. Praca ręczna młodzieży w systemach szkolnych XIX i po­czątków XX w. .......................................   9

^ jł 1.2. Początki i rozwój zajęć rękodzielniczych w Polsce ...  15^ ^ t 1.3. Kształcenie politechniczne i wychowanie przez pracę .  22

1.3.1. Istota kształcenia politechnicznego i wychowa­nia przez pracę ..............................  22

1.3.2. Kształcenie politechniczne w krajach socjalis­tycznych .....................................  34

1.3.3. Kształcenie politechniczne w Polsce ..........  37 V

Ćwiczenia ................................................  41

Przypisy .................................................  41

Literatura ...............................................  43

2. PODSTAWOWE PROBLEMY NAUCZANIA TECHNIKI ...................  44

2.1. Cele i treści nauczania pracy-techniki ..............  44

2.2. Zasady nauczania techniki ...........................  53

2.2.1. Pojęcie zasad nauczania ......................  53

2.2.2. Zasada poglądowości ..........................  54

2.2.3. Zasada przystępności .........................  55

2.2.4. Zasada świadomego i aktywnego udziału uczniów

w procesie nauczania .........................  57

2.2.5. Zasada systematyczności ......................  59

2.2.6. Zasada łączenia teorii z praktyką ............  65

2.2.7. Zasada trwałości wyników nauczania ...........  69

2.3. Metody nauczania techniki ............................  72

2.3.1. Pojęcie i klasyfikacja metod nauczania .......  72

2.3.2. Uczenie się przez działanie ..................  73

2.3.3. Uczenie się przez przyswajanie ...............  81

 


2.3.4. Uczenie się przez odkrywanie ..............'

2.3.5. Uczenie się przez przeżywanie ............."

2.3.6. Wiązanie różnych metod nauczania .........

środki nauczania techniki ...................

. Zadania techniczne jako podstawowa forma realizacji programu .......................................""

2.5.1. Pojęcie i typy zadań technicznych ..........'

2.5.2. Wiązanie zadań technicznych o rożnym charak­terze .............................t..*.**

:zenia ..............................ł......**.*.*.

^pisy ..............................................

łratura .............................................

„IZACJA TYPOWYCH TREŚCI PROGRAMOWYCH .................. 107

. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu

techniki ..............................t............. 107

3.1.1. Istota i znaczenie planowania ................ 107

3.1.2. Planowanie roczne  semestralne  .............. 108

3.1.3. Planowanie jednostek metodycznych ............ 128

. Realizacja treści z materiałoznawstwa i technologii . 133

3.2.1. Zakres i cele treści programowych ............ 133

3.2.2. Realizacja treści programowych ............... 137

3.2.3. Kształtowanie umiejętności technologicznych .. 143^ . Wiązanie zadań technologicznych z zagadnieniami z za­kresu kultury pracy ................................. 148

3.3.1. Kształtowanie podstaw kultury pracy .......... 148

3.3.2. Cykl organizacyjny w realizacji zadań wytwór­czych ........................................ 149

3*3.3. Zespołowe formy realizacji zadań technologicz­nych ......................................... 156

3.3.4. Zagadnienia racjonalizacji pracy ............. 164

. Realizacja treści z zakresu urządzeń technicznych ... 170

3.4.1. Charakterystyka zagadnień programowych ....... 170

3.4.2. Opracowywanie zagadnień o charakterze poznaw­czym ......................................... 173

3.4.3. Realizacja treści umiejętnościowych .......... 179

. Opracowywanie zagadnień z informacji technicznej .... 188  ^


3.6. Realizacja treści z zakresu wybranych zagadnień

z techniki i gospodarki ............................ 198

3.6.1. Zakres i charakterystyka treści programowych  198

3.6.2. Sposoby opracowywania zagadnień programowych 201

3.7. Zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej ......... 204

Ćwiczenia ...........................................t... 207

Przypisy ................................................ 209

Literatura .........................................<... 211


213

213 213

218 225 229

229 235 244

244 247 249 251 268 268 271 277 285 287

289

290

290 290

292

4. ZAGADNIENIA OGOLNOMETODYCZNE

4.1. Problemy wychowawcze w nauczaniu techniki ..........

4.1.1. Cele i treści wychowawcze ...................

4.1.2. Zasady i metody wychowującego nauczania tech­niki ........................................

4.1.3. Kontrola i ocena efektów wychowawczych ......

4.2. Wycieczki do zakładów pracy ........................

4.2.1. Wycieczki jako ważne ogniwo realizacji pro­gramu .......................................

4.2.2. Warunki skuteczności wycieczek ..............

4.3. Kontrola i ocena osiągnięć szkolnych uczniów .......

4.3.1. Funkcje kontroli i oceny w świetle celów nau­czania techniki .............................

4.3.2. Przedmiot i kryteria oceny szkolnej .........

4.3.3. Metody kontroli .............................

4.3.4. Testy osiągnięć szkolnych ...................

4.4. Dokumentacja w nauczaniu techniki ..................

4.4.1. Zeszyt przedmiotowy .........................

4.4.2. Dokumentacja techniczna .....................

4.5. Szkolna pracownia techniczna .......................

Ćwiczenia ...............................................

Przypisy ................................................

Literatura ..............................................

5. POZALEKCYJNE FORMY ECHOWANIA PRZEZ PRACg I TECHNIKĘ .... 5.1. Prace społecznie użyteczne i praktyki uczniowskie ..

5.1.1. Wprowadzenie ...............................

5.1.2. Prace społecznie użyteczne jako forma wycho­wania przez pracę ..........................


5.1.3. Założenia programowe praktyk uczniowskich ... 296 ?.2. Koła zainteresowań technicznych .................... 302

5.2.1. Cele pracy kół zainteresowań technicznych ... 302

5.2.2. Treść i warunki pracy kół ................... 304

5.2.3. Planowanie pracy koła ....................... 306

5.2.4. Zajęcia fakultatywne typu technicznego ...... 309

).3. Inne formy wychowania technicznego młodzieży ....... 311

'włożenia ................................^.............. 314

rzypisy ................................................ 315

.iteratura .............................................. 316

:SZTAŁCENIE I DOSKONALENIE ZAWODOWE NAUCZYCIELI TECHNIKI  318

^.1..Praktyka pedagogiczna jako ważny czynnik wstępnej

adaptacji zawodowej ................................ 313

6.1.1. Zajęcia typu hospitacyjnego ................. 318

6.1.2. Próbne zajęcia lekcyjne ..................... 324

.2. Doskonalenie zawodowe nauczycieli techniki ......... 329

rzypisy ................................................ 343


WSTĘP

Skrypt jest przeznaczony przede wszystkim dla studentów kierun­ku wychowania technicznego wyższych szkół pedagogicznych i uniwer­sytetów. Jego treść została dostosowana do aktualnego (w czasie opra­cowania skryptu) programu przedmiotu noszącego w planach studiów naz­wę "dydaktyka techniki". Ze względu na możliwość modyfikacji tego programu^ w następstwie dokonywania zmian w programie nauczania tech­niki w szkole ogólnokształcącej oraz postępu w samej dydaktyce tech­niki, zostały w tym opracowaniu szerzej potraktowane te zagadnienia programowo-metodyczne, które mają względnie trwały charakter i któ­rych znajomość stanowi podstawę skuteczności pracy nauczyciela tech­niki z uczniami. Są to z jednej strony podstawowe zagadnienia meto­dyczne, w tym i te, które dotyczą ogólnych prawidłowości w realiza­cji typowych grup treści programowych w szkole ogólnokształcącej (bez względu na ich aktualny czy przyszły zakres i miejsce w okreś­lonej klasie), z drugiej zaś takie, które jako mniej znane powodują w praktyce szkolnej wątpliwości i nieporozumienia w interpretacji i realizacji programu tego przedmiotu.

W obrębie tych właśnie zagadnień zostały niektóre myśli - w od­miennym aspekcie - powtórzone w ramach różnych szczegółowych tema­tów skryptu. Powinno to ułatwić nie tylko utrwalenie myśli przewod­nich, ale również pogłębienie rozumienia ich dominującej i integru­jącej roli w całościowej strukturze dydaktyki techniki.

Ujęcie podstawowych zagadnień metodycznych opiera się na ogólnej dydaktyczno-wychowawczej koncepcji wielostronnego aktywizowania ucz­niów, wypracowanej w wieloletniej pracy badawczej i bezpośredniej praktyce szkolnej zespołu autorskiego. Wykorzystano przy tym możli­wie jak najszerzej również odpowiadające tej koncepcji poglądy i doświadczenia innych autorów.

Określone zagadnienia programowo-metodyczne są w skrypcie ilus­trowane zarysowe ujętymi przykładami, odwołującymi się nieraz do


-etnych treści programowych: pracy-techniki lub wychowania tech-Łego. W tych przypadkach posługiwano się aktualnymi nazwami tych Łmiotów, odmiennymi dla szkoły podstawowej i liceum ogólnokształ-;o. Natomiast w oprawach dotyczących tych przedmiotów w ogóle u-10 określeń "technika", "nauczanie techniki" itp.

-eść proponowanych ćwiczeń w obrębie poszczególnych rozdziałów ;żny charakter, jednak nie wyczerpują one wszystkich potrzeb i Lwości w tym względzie. Powinny więc być zarówno wzbogacane, jak lyfikowane (w szczególności przy zmianach programowych). Ich kon-iLy dobór zależy każdorazowo od ogólnej koncepcji realizacji pro-^ dydaktyki techniki w danej uczelni. Łniejsze opracowanie nie jest przewodnikiem metodycznym do rea-=ji programu techniki w określonej klasie lub w zakresie pewnych treści programowych. Jeżeli jednak okaże się przydatne również zpośredniej praktyce szkolnej, autorzy będą mieli tym pełniejszą sfakcję z pracy włożonej w opracowanie skryptu.


1. ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE

1.1. Praca ręczna młodzieży w systemach szkolnych XIX i początków XX w.

Zasadniczy wpływ na wprowadzenie do obowiązkowego kształcenia młodzieży przedmiotu o charakterze praktycznego działania wywarły społeczno-ekonomiczne następstwa stopniowo nasilającego się postę­pu technicznego. Wśród nich na czoło wysuwa się rosnące znaczenie pracy, w szczególności pracy wytwórczej, i wynikająca stąd potrze­ba dostosowania wychowania do wymagań życia. Towarzyszyło temu co­raz wyraźniejsze dostrzeganie znaczenia pracy dla kształtowania oso­bowości człowieka. Zarówno poglądy teoretyczne, jak i praktyka szkol­na w te j dziedzinie stanowiły od dawna istotny akcent unowocześniania wychowania.

Sprawy dotyczące wykorzystania praktycznego działania w kształce­niu i wychowaniu młodzieży znajdowały od początku XVI w. wyraz w pe­dagogicznych poglądach wielu wybitnych myślicieli (T. Morę, T. Cam-panella, Fr. Rabelais, J. Locke, J.J. Rousseau), a także w próbach praktycznego zastosowania w końcu XVIII i początkach XIX w. (J.H. Pestalozzi, R. Owen).

Wprowadzenie pracy ręcznej jako obowiązkowego przedmiotu w pod­stawowym kształceniu ogólnym nastąpiło pod koniec XIX i w począt­kach XX w., w postaci "siojdu" w krajach skandynawskich oraz istot­nego składnika treści kształcenia i wychowania w różnych odmianach szkół pracy.

Zajęcia o charakterze rzemieślniczym, pod nazwą siojdu (od szwedz­kiego "slog" - zręczność w palcach) zostały najwcześniej wprowadzo­ne do szkół w krajach skandynawskich. U podstaw tego leżały, mó­wiąc najogólniej, przyczyny ekonomiczno-utylitarne oraz dostrzega­nie wychowawczych wartości w pracy wytwórczej młodzieży. W krajach


10

skandynawskich było od dawna rozwinięte domowe rękodzielnictwo. Roz­wój produkcji maszynowej w drugiej połowie XIX w., a w ślad za tym możliwość względnie łatwego nabywania potrzebnych w gospodarstwie domowym wytworów fabrycznych, spowodowały zanik wytwórczości chałup­niczej i manualnych umiejętności młodzieży. To z kolei odbijało się niekorzystnie na początkach pracy młodych robotników w fabrykach. Na tym podłożu powstała i rozszerzała się szybko idea wskrzeszenia rękodzielnictwa ludowego przez szkołę i zwiększenia tą drogą manual­nej sprawności młodego pokolenia.

Początek slojdu w tzw. szkołach elementarnych jest związany z działalnością naczelnego wizytatora tych szkół w Finlandii, pasto­ra Uno Cygnausa. Dzięki jego wysiłkom przedmiot ten został oficjal­nie wprowadzony do szkół fińskich w 1866 r. W zajęciach z tego za­kresu położono nacisk na wyrobienie ogólnej sprawności rąk oraz do­kładność i sumienność w pracy. W Finlandii nie został jednak opra­cowany jakiś określony system lub metoda prowadzenia tego przedmio­tu.

W propagowaniu idei pracy ręcznej młodzieży w Szwecji czołową rolę odegrał A. Abrahamson, natomiast realizatorem tej myśli był je­go siostrzeniec, 0. Salomon. Ten ostatni, jako administrator dużej posiadłości ziemskiej swego wuja w Naas, organizował kursy stolar­stwa i snycerstwa dla chłopców po ukończeniu szkoły podstawowej. Doszedł on szybko do przekonania, że nauczanie ręcznych robót drzew­nych, obok czysto utylitarnych wartości, odgrywa dużą rolę w kształ­towaniu umysłu i charakteru młodzieży. Wszystko to miało znaczący wpływ na wprowadzenie w 1870 r. przez władze szkolne w Szwecji sloj­du drzewnego jako obowiązkowego przedmiotu (dla chłopców) w szkołach podstawowych.

Początkowo slojdu uczyli rzemieślnicy, jednak okazało się, że stosowany przez nich sposób uczenia stolarstwa nie daje zakładanych rezultatów dydaktyczno-wychowawczych. Zaistniała więc potrzeba wy­pracowania odpowiedniego systemu pedagogicznego. W tym celu Salomon zorganizował w N&Ss w 1872 r. słynne seminarium pedagogicznego sloj­du drzewnego; była to pierwsza na świecie szkoła przygotowująca nau­czycieli tego przedmiotu.

W pierwszym okresie było to roczne kształcenie nauczycieli sloj­du, rekrutujących się głównie spośród młodych czeladników stolar-


11

skich. Takie roczne kształcenie okazało się jednak niewystarczają­ce, w szczególności w zakresie zagadnień pedagogicznych i metodycz­nych. Od 1882 r. zamiast rocznych kursów prowadzono kursy 5-6-ty-godniowe (później także trwające 5-6 miesięcy^ dla czynnych już na­uczycieli, zarówno mężczyzn jak i kobiet. Ze względu na posiadane już przez uczestników tych kursów przygotowanie pedagogiczne, nauka psychologii i pedagogiki obejmowała tylko dodatkowe elementy zwią­zane z pracą ręczną młodzieży, natomiast główny nacisk był położo­ny na metodykę slojdu, a w części praktycznej na roboty z drewna i rysunek (w grupach kobiet także szycie i przygotowywanie posiłków).

W seminarium w Naas Salomon opracował i poprzez kształconych tam nauczycieli upowszechnił specjalny system nauczania slojdu drzewne­go. Najważniejsze jego założenia były następujące:

a) praca uczniów polega na wykonywaniu przedmiotów użytkowych według podanych przez nauczyciela wzorców (modeli) oraz sposobów obróbki drewna i łączenia elementów;

b) celem nauczania slojdu nie jest jednak wytwarzanie określo­nych przedmiotów, lecz kształcenie pożytecznych w życiu różnych stron osobowości ucznia (zarówno ciała, jak i ducha);

c) wychowawczy cel slojdu polega przede wszystkim na rozwijaniu zaufania we własne siły, wyrabianiu szacunku dla pracy fizycznej, dokładności, sumienności i wytrwałości w pracy oraz poczucia formy i smaku estetycznego.

Dla realizacji tych założeń wydzielił Salomon w obróbce i łącze­niu drewna 88 operacji technologicznych i ułożył je według stopnia trudności - od strugania drewna nożem aż po trudne łączenia na wcze­py. Do ćwiczenia tych umiejętności dobrał 50 przedmiotów mających zastosowanie w gospodarstwie domowym. Były one wykonywane w takiej kolejności, aby występowały w nich operacje w ustalonym porządku;

w każdym następnym wytworze miała zastosowanie nowa operacja (czasem dwie). Odtwarzanie wzorców tych przedmiotów stanowiło umiejętnościo-wą podstawę slojdu. W czasie ich wykonywania uczniow...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin