Objawowe i przyczynowe klasyfikacje wad wymowy - dyslalia.pdf

(67 KB) Pobierz
Microsoft Word - Objawowe i przyczynowe klasyfikacje wad wymowy - dyslalia
Strona główna > Wady wymowy > Klasyfikacja
Wady wymowy w polskim pi Ļ miennictwie przyporz Ģ dkowane s Ģ do terminu dyslalia. Pod
tym jednym poj ħ ciem kryj Ģ si ħ Ň nego rodzaju zaburzenia i wady artykulacyjne
spowodowane ró Ň norodnymi czynnikami.
Dyslalia polega na niemo Ň no Ļ ci prawidłowego wymawiania jednego, kilku, kilkunastu,
a nawet wszystkich d Ņ wi ħ ków (bełkot) - dotyczy zaburze ı d Ņ wi ħ kowej strony j ħ zyka
objawiaj Ģ cych si ħ :
zniekształceniem głosek (ich deformacj Ģ ),
zast ħ powaniem głosek (substytucj Ģ ),
opuszczaniem głosek (elizj Ģ ).
W wyniku powy Ň szych wad brzmienie mowy odbiega od ogólnie przyj ħ tej normy
wymawianiowej.
Terminowi dyslalia nadaje si ħ Ň ne znaczenie i ró Ň nie ustala si ħ zakres tego poj ħ cia.
W opinii wielu autorów zawieraj Ģ si ħ w nim wszelkie zaburzenia artykulacyjne. Chodzi tu
zarówno o te, które s Ģ wynikiem wolniejszego tempa i rytmu rozwojowego, jak i te, które
towarzysz Ģ powa Ň nym schorzeniom. Poj ħ ciem tym okre Ļ la si ħ pojedyncze formy zaburze ı
w realizacji d Ņ wi ħ ków mowy, a tak Ň e formy, które wyst ħ puj Ģ wspólnie z innymi
zaburzeniami, a zaburzenia artykulacyjne s Ģ tylko jednym z objawów. Te liczne zmiany
w zakresie poj ħ cia DYSLALIA sprawiaj Ģ , Ň e raz jest ona traktowana jako zaburzenie j ħ zyka,
a innym razem jako zaburzenie artykulacji, lub te Ň zaburzenie rozwoju j ħ zyka.
Ň norodno Ļę
definiowania
dyslalii
obrazuje
poni Ň szy
wykres:
58681076.001.png
Przedstawiciele pierwszej grupy to I. Styczek i S. Grabias. Według Styczek dyslalia stanowi
zej Ļ ciow Ģ , przemijaj Ģ c Ģ , mniej nasilon Ģ posta ę alalii wskutek pó Ņ niejszego dojrzewania
struktur mózgowych.
W takim rozumieniu I. Styczek wyró Ň nia dwa rodzaje dyslalii:
a. dyslalia percepcyjna inaczej sensoryczna, impresywna, receptywna.
Wymowa wyrazów jest zniekształcona, ale dziecko nie poprawia si ħ i nawet nie
próbuje prawidłowo artykułowa ę głosek, bo nie ma prawidłowych wzorców
słuchowych. Efektem jest zjawisko wypowiadania tego samego wyrazu w ró Ň ny
sposób. W komunikacji słownej wyst ħ puje nadmierna gestykulacja i mimika twarzy.
Powtórzenie i rozró Ň nienie nowych d Ņ wi ħ ków sprawia wiele trudno Ļ ci. Objawom
mo Ň e towarzyszy ę amuzja czyli trudno Ļę w rozpoznawaniu melodii. Mowa jest
agramatyczna, rozumienie wyrazów utrudnione. Dziecko ma trudno Ļę w znalezieniu
słów adekwatnych do sytuacji. Na skutek wyst ħ powania zaburze ı słuchu
fonematycznego dziecko ma du Ň e trudno Ļ ci w rozró Ň nianiu głosek ró Ň ni Ģ cych si ħ
jedn Ģ cech Ģ , np. głoski d Ņ wi ħ czne i bezd Ņ wi ħ czne. Ma równie Ň problemy
z rozró Ň nianiem wyrazów ró Ň ni Ģ cych si ħ jedn Ģ głosk Ģ , np. nas- nasz, was- wasz,
albo ma trudno Ļę z rozró Ň nianiem wyrazów, w których wyst ħ puj Ģ głoski podobne,
np. zeszyt, scena, Szczecin.
b. dyslalia ekspresywna inaczej motoryczna, ruchowa, rozwojowa.
Charakteryzuje si ħ z jednej strony dobrym rozumieniem, a je Ļ li jest ono zaburzone
to tylko w stopniu nieznacznym, a z drugiej strony natomiast utrudnione mo Ň e by ę
rozumienie długich zło Ň onych zda ı . Dyslalii ekspresywnej mo Ň e towarzyszy ę
obni Ň ona sprawno Ļę ruchowa, niezr ħ czno Ļę w wykonywaniu precyzyjnych ruchów,
trudno Ļ ci w odtwarzaniu melodii, pomimo rozpoznawania fałszu u siebie i u innych.
Głoski mog Ģ by ę artykułowane prawidłowo, wyst ħ puj Ģ jednak trudno Ļ ci
w artykułowaniu grup spółgłoskowych i wyrazów. Dziecko ma trudno Ļ ci w ł Ģ czeniu
głosek w wi ħ ksze cało Ļ ci.
Stopnie nasilenia dyslalii motorycznej mog Ģ by ę Ň ne.
w dyslalii motorycznej du Ň ego stopnia dzieci mog Ģ artykułowa ę tylko niektóre
głoski według Styczek s Ģ to: a, o i spółgłoski t, d
dyslalia motoryczna małego stopnia charakteryzuje si ħ myleniem głosek
Ň ni Ģ cych si ħ jedn Ģ cech Ģ na skutek niestało Ļ ci wzorców kinestetyczno-
ruchowych lub ich braku.
Logopedyczna klasyfikacja dyslalii według S. Grabiasa okre Ļ la dyslali ħ jako wycofuj Ģ ce si ħ
stadium alalii , w której kompetencje j ħ zykowe nie wykształcaj Ģ si ħ w ogóle lub wykształcaj Ģ
si ħ w stopniu niewystarczaj Ģ cym do realizacji prawidłowej wypowiedzi w zwi Ģ zku
z niewła Ļ ciwie funkcjonuj Ģ cym słuchem fonematycznym.
Przedstawiciele drugiej grupy zajmuj Ģ stanowisko, Ň e dyslalia jest zaburzeniem artykulacji
B. Sawa uwa Ň a, Ň e dyslalia to zaburzenie artykulacyjne polegaj Ģ ce na zniekształcaniu,
opuszczaniu i wstawianiu głosek. H. Spionek okre Ļ la dyslali ħ jako zaburzenie mowy
polegaj Ģ ce na niemo Ň no Ļ ci prawidłowego wymawiania okre Ļ lonych d Ņ wi ħ ków. A. Balejko
z kolei uwa Ň a, Ň e jest to zaburzenie mowy polegaj Ģ ce na niemo Ň no Ļ ci prawidłowego
wypowiadania jednego lub kilku d Ņ wi ħ ków. Uwa Ň a, Ň e jest to zaburzenie d Ņ wi ħ kowej strony
j ħ zyka wyra Ň aj Ģ ce si ħ w formie zniekształcania d Ņ wi ħ ków b Ģ d Ņ takiego ich zast ħ powania,
Ň e w rezultacie brzmienie jest niezgodne ze społeczn Ģ norm Ģ wymawianiow Ģ . Schulthes
zdefiniował poj ħ cie dyslalii bior Ģ c za podstaw ħ przyczyny jej powstania i okre Ļ la jako wad ħ
wymowy polegaj Ģ c Ģ na niemo Ň no Ļ ci wymawiania jednego b Ģ d Ņ kilku d Ņ wi ħ ków, która
spowodowana jest defektami narz Ģ dów mowy. W. Ołtuszewski, dyslali Ģ nazwa wad ħ
wymowy, która nie jest spowodowana defektami w obr ħ bie aparatu artykulacyjnego.
To zaburzenie mowy pochodzenia korowego: wolniejsze przyswajanie sobie j ħ zyka wskutek
opó Ņ nionego wykształcenia si ħ pewnych struktur mózgowych.
M. E. Chwatcew uwa Ň a, Ň e dyslalia to jedna z form wad wymowy uwarunkowana defektami
narz Ģ dów mowy b Ģ d Ņ ich niesprawno Ļ ci Ģ . Prawdima wyró Ň nia z wad wymowy te zaburzenia
artykulacyjne, które nie s Ģ spowodowane defektami słuchu i nale ŇĢ do dyslalii.
W 1977 r. Mi ħ dzynarodowe Towarzystwo Logopedów i Foniatrów zaproponowało, by
przedrostek a- oznaczał brak jakiej Ļ funkcji, dys- Ļ wiadczył o jej zniekształceniu,
ograniczeniu, rdze ı lalia oznaczał zaburzenia czynno Ļ ci narz Ģ dów artykulacyjnych,
zlokalizowanych na najni Ň szym pi ħ trze mechanizmów mowy. W Ļ wietle tych zalece ı ,
o dyslalii jako odr ħ bnej jednostce nozologicznej nale Ň y mówi ę wówczas, gdy przyczyny
zaburze ı zlokalizowane s Ģ na najni Ň szym pi ħ trze mechanizmów mowy.
Według klasyfikacji foniatrycznej do dyslalii zalicza si ħ nast ħ puj Ģ ce wady wymowy:
sygmatyzm,
czyli nieprawidłow Ģ
realizacj ħ
głosek
dentalizowanych:
( ĺ , ń , Ę , D ń , S, Z, C, DZ, SZ, ņ , CZ, D ņ )
rotacyzm, czyli nieprawidłow Ģ realizacj ħ głoski R
kappacyzm, czyli nieprawidłow Ģ realizacj ħ głoski K
gammacyzm, czyli nieprawidłow Ģ realizacj ħ głoski G
lambdacyzm, czyli nieprawidłow Ģ wymow ħ głoski L
betacyzm, czyli nieprawidłow Ģ realizacj ħ głoski B
mow ħ bezd Ņ wi ħ czn Ģ , czyli wymawianie głosek d Ņ wi ħ cznych jak ich bezd Ņ wi ħ czne
odpowiedniki
rynolalia (nosowanie)
palatolalia
inne odchylenia od normalnej artykulacji.
H. Mierzejewska i D. Emiluta-Rozya to autorki drugiej współczesnej klasyfikacji zaburze ı
mowy. Według nich termin dyslalia powinien odnosi ę si ħ tylko do tych przypadków:
które s Ģ zwi Ģ zane z nieprawidłow Ģ budow Ģ narz Ģ dów mowy, słuchu i zlokalizowane
s Ģ na obwodzie;
w których zaburzenia artykulacyjne s Ģ jedynym, izolowanym objawem zaburze ı
mowy lub zaburze ı rozwoju
mowy;
które nie s Ģ wynikiem uszkodze ı lub dysfunkcji zlokalizowanych na wy Ň szych (ni Ň
obwodowe) pi ħ trach mechanizmów mowy, ani te Ň nie wynikaj Ģ z deprywacji
Ļ rodowiskowej.
G. Jastrz ħ bowska uwa Ň a, Ň e dyslalia odnosi si ħ do zaburze ı artykulacyjnych o Ļ ci Ļ le
okre Ļ lonej etiologii. Przyczyna zlokalizowana jest na najni Ň szym pi ħ trze mechanizmów
mowy czyli w obwodowych narz Ģ dach mownych lub przyczyn Ģ jest dysfunkcja receptora
słuchu. Jednocze Ļ nie zaznacza, Ň e dyslalia odnosi si ħ do zaburze ı tylko płaszczyzny
segmentalnej wypowiedzi słownej. Dyslali Ģ powinni Ļ my nazywa ę „...tylko te zaburzenia
artykulacji, które s Ģ wyrazem trudno Ļ ci w tworzeniu substancji fonicznej w płaszczy Ņ nie
segmentalnej o Ļ ci Ļ le okre Ļ lonej etiologii tzn. wynikaj Ģ cej z defektów strukturalnych
w obr ħ bie krtani, jamy ustnej, jamy nosowej, receptora słuchowego, którym mog Ģ cho ę nie
musz Ģ towarzyszy ę dodatkowe problemy, takie jak: niewielkie zaburzenie słuchu, obni Ň enie
inteligencji, sprawno Ļ ci motorycznej czy opó Ņ nienie rozwoju mowy. Jednak problemy te nie
mog Ģ by ę na tyle powa Ň ne, by mo Ň na je było uzna ę za wystarczaj Ģ c Ģ przyczyn ħ zaburze ı
artykulacji. Do dyslalii powinno si ħ zalicza ę te wady wymowy, które s Ģ efektem braku
anatomicznych warunków do poprawnej wymowy”. Dzi ħ ki temu stwierdzeniu mo Ň na
powiedzie ę , Ň e pogl Ģ dy autorki wci Ģ gaj Ģ j Ģ te Ň do objawów jak i przyczyn.
A zatem, dyslalia według Jastrz ħ bowskiej to, to samo co dysglosja według Styczek. L.
Kaczmarek terminem dyslalia okre Ļ lił wadliw Ģ realizacj ħ fonemów w płaszczy Ņ nie
segmentalnej. Autor nie wskazuje wyra Ņ nej przyczyny, uwa Ň a bowiem, Ň e jest to zaburzenie
artykulacji o ró Ň nej etiologii.
Według G. Demel dyslali Ģ jest nieprawidłowo Ļę w realizacji jednej głoski, wielu głosek,
lub te Ň niemal wszystkich głosek od razu, natomiast kra ı cowy stan autorka nazywa bełkotem.
W diagnostycznej i statystycznej klasyfikacji zaburze ı psychicznych termin dyslalia nie
pojawia si ħ w ogóle. Zamiast niego jest zaburzenia fonologiczne, które oznaczaj Ģ
upo Ļ ledzenie u Ň ywania rozwojowo oczekiwanych d Ņ wi ħ ków odpowiednich do wieku
i dialektu osobnika. Zaburzenia te dotycz Ģ ħ dów w produkcji fonologicznej zwi Ģ zanych
z upo Ļ ledzeniem j ħ zykowej kategoryzacji d Ņ wi ħ ków. W tej klasyfikacji zaburzenia nie
powstaj Ģ w wyniku upo Ļ ledzenia motoryki, upo Ļ ledzenia sensorycznego, zaburze ı
neurologicznych, upo Ļ ledzenia umysłowego, deprywacji Ļ rodowiskowej, a ich pochodzenie
jest nieznane.
Trzecia grupa autorów uwa Ň a, Ň e dyslalia jest zaburzeniem rozwoju j ħ zyka w aspekcie
artykulacyjnym (fonologicznym). Przedstawicielem tej grupy jest H. Rodak. W swojej
ksi ĢŇ ce „Terapia dziecka z wad Ģ wymowy” wyja Ļ nia, Ň e dyslalia to zaburzenie mowy,
a wła Ļ ciwie zaburzenie rozwoju mowy dotycz Ģ ce tylko jednego aspektu j ħ zyka, a mianowicie
artykulacyjnego. A. Pruszewicz do zaburze ı artykulacji wł Ģ czył zjawisko rozwojowe zwane
przez niego bełkotem czyli dyslali Ģ . Dyslalia to zaburzenie artykulacji, w którym brakuje
zupełnie poszczególnych głosek jako fonemów mowy ojczystej lub zespołu głosek. S Ģ one
zast ħ powane przez inne głoski, b Ģ d Ņ te Ň tworzone w sposób wadliwy. Zaburzenie
to wyst ħ puje w rozwoju mowy i j ħ zyka.
W Mi ħ dzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD-10-
rewizja dziesi Ģ ta) w Ļ ród zaburze ı rozwoju psychicznego wyró Ň nia si ħ zaburzenia rozwoju
mowy i j ħ zyka. ICD-10 uznaje dyslali ħ jako jedn Ģ z wielu form specyficznych zaburze ı
artykulacji, w którym posługiwanie si ħ przez dziecko d Ņ wi ħ kami mowy jest poni Ň ej poziomu
odpowiedniego do wieku umysłowego, przy prawidłowym rozwoju pozostałych umiej ħ tno Ļ ci
j ħ zykowych.
Do najwa Ň niejszych przyczyn dyslalii nale ŇĢ :
zaburzenia słuchu fonemowego
zaburzenia syntezy i analizy słuchowej, niedosłuch, głuchota.
niska gotowo Ļę do obserwowania i na Ļ ladowania mowy otoczenia
czynniki społeczne - niepoprawny wzorzec wymowy słyszany w rodzinie
obni Ň ony poziom inteligencji
opó Ņ niony rozwój psychomotoryczny dziecka
anatomiczne uszkodzenia obwodowych organów mowy (aparat artykulacyjny), przy
czym zniekształcenia warg raczej nie powoduj Ģ dyslalii, ale anomalia w zakresie
uz ħ bienia i wady zgryzu mog Ģ powodowa ę zniekształcenia artykulacji głosek
z ħ bowych; istotny ze wzgl ħ du na dobr Ģ wymow ħ jest tak Ň e stan podniebienia
słaba sprawno Ļę narz Ģ dów mowy oraz choroby organiczne systemu nerwowego.
UWAGA!
Nie nale Ň y myli ę dyslalii jako wadliwej wymowy z opó Ņ nionym rozwojem mowy, który
przejawia si ħ w: pó Ņ nym gaworzeniu, pó Ņ niejszym wymawianiu pierwszych słów i zda ı .
Przyczyn Ģ dyslalii mog Ģ by ę tak Ň e:
czynniki wrodzone
opó Ņ nienie rozwoju umysłowego
uszkodzenia centralnego układu ruchowego
słaba pami ħę słuchowa, oraz słuch fonematyczny
Przyczyn opó Ņ nienia mowy upatruje si ħ tak Ň e:
w czynnikach dziedzicznych (st Ģ d tak cz ħ ste pytania do rodziców, o to w jakim wieku
oni zacz ħ li mówi ę ),
w osłabieniu uwagi i ogólnej sprawno Ļ ci motorycznej wszystkich mi ħĻ ni, wi ĢŇ e si ħ
z tym równie Ň Ņ niejsze ni Ň zwykle siadanie, stawanie i chodzenie. Niekiedy
opó Ņ nienie rozwoju mowy mo Ň e wynika ę z poczucia odrzucenia spowodowanego
pojawieniem si ħ młodszego rodze ı stwa w domu.
Opracowanie - Marzena Mieszkowicz - neurologopeda
Strona główna > Wady wymowy > Klasyfikacja
58681076.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin