Z wizytą w sklepie.doc

(40 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć z dziećmi 4-5 letnimi

Scenariusz zajęć z dziećmi 4-5 letnimi

 

 

Temat: Z wizytą w sklepie

Cele ogólne:

·         Zapoznanie dzieci z wyposażeniem i asortymentem sklepu spożywczego;

·         Zapoznanie dzieci z pracą sprzedawcy;

·         Rozwijanie koncentracji uwagi;

 

Cele operacyjne:

·         Dziecko rozpoznaje i nazywa różne produkty;

·         Potrafi powiedzieć z jakiego sklepu pochodzą dane artykuły;

·        

Wie co może kupić w sklepie spożywczym;

·         Wie na czym polega praca sprzedawcy;

·         Potrafi poprawnie zastosować „magiczne” słowa;

 

Metody pracy:

·         Słowna: rozmowa, objaśnienie

·         Oglądowa: pokaz

·         Aktywizujące

·         Czynna

 

Formy pracy:

·         indywidualna;

·         grupowa.

 

Środki dydaktyczne:

·         Obrazek sklepu spożywczego;

·         Torba z różnymi zakupami;

·         Chustka do zawiązania oczu;

·         Kółka w trzech kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim;

·         Wierszowane zagadki Ważne słowa (I. Dudzińska, T. Fiatowska)

Przebieg zajęć:

 

  1. Rozmowy grupie na temat obrazka sklepu – swobodne wypowiedzi dzieci na temat zakupów robionych z rodzicami. Jakie najczęściej odwiedzają sklepy, rozmowa o artykułach przedstawionych na obrazku i czynnościach wykonywanych przez znajdujące się na nim osoby.

 

  1. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu dotyku. Co jest w torbie na zakupy? Nauczyciel zawiązuje chętnemu dziecku oczy i pozwala mu sięgnąć do torby z zakupami. Dziecko dotyka wybranej rzeczy, odgaduje, jaki to produkt i próbuje określić, w jakim sklepie można go kupić (np. lalka, napój w plastikowej butelce, książką, but itp.).

 

  1. Zabawa rozwijająca koncentrację uwagi Ważne słowa (I. Dudzińska, T. Fiatowska) Dzieci siedzą w kole na dywanie, każde ma po trzy krążki w różnych kolorach: czerwony, niebieski i żółty. Nauczyciel także posiada takie kółeczka. Nauczyciel umawia się z dziećmi, że krążki, które pokaże, zastępują ważne słowa tzw. „magiczne” słowa:

 

·         żółty proszę;

·         niebieski dziękuję;

·         czerwony przepraszam;

 

Dzieci starają się zapamiętać słowa przyporządkowane poszczególnym kolorom

krążków. Kolejno pokazują swoje krążki i określają, jakie słowa oznaczają. Dzieci słuchają wierszowanych zagadek, na które odpowiadają krążkami, podnosząc do góry ten, który pasuje do sytuacji przedstawionej w tekście.

 

Wietrzyk porwał mój kapelusz.

Biegnę za nim, już go chwytam,

Ale wietrzyk powiał znowu,

A kapelusz dalej zmyka...

Pobiegł Tomek co sił w nogach,

Z wiatrem wcale nie był w zmowie,

Zręcznie złapał mój kapelusz,

Juz go niesie. Co mu powiem? (dziękuję - dzieci podnoszą niebieskie krążki).

 

Obiad dziś jest bardzo smaczny,

Bo jem ulubiony groszek.

Mam ochotę zjeść go więcej,

Więc do mamy mówię...   (proszę - dzieci podnoszą żółte krążki).

 

Z butem Kasi cos się dzieje,

Stopa na bok gdzieś ucieka.

Sznurowadło rozwiązane,

Kasia chce je więc nawlekać.

Ale to niełatwa praca,

Kasia meczy się i poci...

Kucnął przy niej urwis Wojtek,

Który zwykle tylko psoci.

Sznurowadła końce oba

Wkłada w dziurki jak należy.

Wojtku, powiem miłe słowo

Za twą pomoc, bardzo szczerze... (dziękuję - dzieci podnoszą niebieskie krążki).

 

Bartek w biegu trącił Jankę,

Bo chciał bardzo złapać Zdzisia.

Bartek jednak się zatrzymał:

- Nie płacz, Janko, wina nasza!

Ja za Zdzisia i za siebie

Bardzo, bardzo cię... (przepraszam - dzieci podnoszą czerwone krążki).

 

Biegnę rano do sklepiku,

Ser kupuję, świeże bułki,

Proszę panią ekspedientkę

O dwie śmietankowe rurki.

Pani cienki papier bierze,

Pyszne rurki już pakuje.

Pięknie pachną, tak jak lubię,

Pani mówię więc...   (dziękuję - dzieci podnoszą niebieskie krążki).

 

Skacze Anka na kanapie

I na brata właśnie spada.

Brat się krzywi, prawie płacze...

Co powiedzieć jej wypada? (przepraszam - dzieci podnoszą czerwone krążki).

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin