RATOWNICTWO MEDYCZNE W8 02.12.03
Trudne sytuacje w pracy ratownika medycznego
Skumulowanie problemów zawodowych, także tworzy się sytuacja z którą nie radzi sobie lub radzi sobie z trudem.
· Sytuacja zagrożenia – nasycone problemami związanymi z przeżywanym lękiem, np. obawa przed zarażeniem wirusem HIV, HBV, HCV, przed chorym pobudzonym ruchowo,
· Sytuacja deprywacji – niezaspokojenie potrzeb psychicznych (brak efektu pracy),
· Sytuacja przeciążenia – poczucie nie radzenia sobie z zadaniami,
· Sytuacja utrudnienia – problemy w odbiorze informacji koniecznych do wykonania zadania,
· Sytuacje konfliktowe:
o Intrapersonalne,
o Interpersonalne.
Pewność siebie – wiara w siebie, przy jednoczesnym szacunku dla uczuć i potrzeb innych ludzi,.
Asertywność – domaganie się własnych praw, bez odmawiania tych samych praw innym; otwarte wyrażanie swoich uczuć i opinii.
Rodzaje zachowań nieasertywnych:
· Unikanie – omijanie okazji do otwartych konfrontacji (zgadzanie się z każdym, natychmiastowe przepraszanie),
· Agresja – wyraz gniewu, spowodowanego poczuciem naruszenia własnych praw, oznaka słabości,
· Akomodacja – przystosowanie się do cudzych potrzeb, usłużność.
Lista niektórych zasad-praw człowieka według P. Mansfielda (1995):
· Masz prawo prosić o to, czego pragniesz (a ktoś inny ma prawo odmówić),
· Masz prawo zdecydować, czy chcesz ponosić odpowiedzialność za rozwiązanie problemów innych ludzi,
· Masz prawo nie wiedzieć o czymś lub czegoś nie rozumieć,
· Masz prawo popełniać błędy,
· Masz prawo odnosić sukcesy,
· Masz prawo zmieniać zdanie,
· Masz prawo do prywatności,
· Masz prawo do samotności i niezależności,
· Masz prawo zmienić się i dążyć do asertywności,
· Masz prawo mówić tak lub nie,
· Masz prawo wypowiadać swoje zdanie.
Zespół, wypalenia zawodowego – brak zainteresowania dla ludzi i spraw z którymi pracuje, traktowanie pacjenta w sposób obojętny, a czasem zdehumanizowany.
Przyczyny:
· Warunki pracy:
o Stopnia psychicznego zaangażowania potrzebnego do wykonywania pracy,
o Nadmierny poziom osobistej odpowiedzialności,
o Wysoki poziom wymagań,
o Duże tempo pracy i fizyczne obciążenie pracownika,
o Nieodpowiedni i autokratyczny styl zarządzania instytucją,
o Niewłaściwe relacje interpersonalne w pracy (zablokowanie porozumiewania się),
· Cechy osobowości:
o Niedojrzałość osobowości,
o Niska samoocena,
o Bierność, niepewność obcowania z ludźmi,
o Wycofywanie się z konfliktów i zależność od innych,
o Czasami nadmierna ofensywność, konkurencyjność, autorytarność, agresywność.
Typy zachowań sprzyjających wypaleniu zawodowemu:
· Nadmierne poświęcenie się pracy i przywiązywanie uwagi do należytego wypoczynku,
· Nadmierne poświęcenie się pracy jako kompensacja niezadowalającego życia osobistego (wyparcie problemów, a nie rozwiązanie),
· Nadmierne poświęcenie się pracy jako wyraz przekonania, że jest się jedyna osobą kompetentną i niezastąpioną.
Rozwój zespołu wypalenia zawodowego:
· Faza wyczerpania – brak satysfakcji z pracy, objawy psychosomatyczne (bóle głowy, bezsenność itp.),
· Faza depersonalizacji – zmiana stosunku do pacjenta,
· Faza pełno objawowa – zmniejszenie wydajności pracy, częste odczyny depresyjne, charakterystyczny brak względu w przyczynę takiego stanu:
o Intensyfikacja wysiłków w pracy – brak efektów – postawa agresywna,
o Unikanie.
namida