ZADANIA SŁUŻB RATOWNICTWA MEDYCZNEGO NA RÓŻNYCH SZCZEBLACH.doc

(106 KB) Pobierz
ZADANIA SŁUŻB RATOWNICTWA MEDYCZNEGO NA RÓŻNYCH SZCZEBLACH ORGANIZACYJNYCH

Ratownictwo Medyczne

ZADANIA SŁUŻB RATOWNICTWA MEDYCZNEGO NA RÓŻNYCH SZCZEBLACH ORGANIZACYJNYCH
- PODSATWOWYM, WOJEWÓDZKIM
I REGIONALNYM

 

System Państwowego Ratownictwa Medycznego to struktura organizacyjna oraz zespół przedsięwzięć mających na celu podejmowanie medycznych działań ratowniczych wobec każdej osoby znajdującej się w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia.

 

Wykonywane zadania w systemie polegają w szczególności na:

1)   zapewnieniu możliwości natychmiastowego wezwania pomocy 
      przy użyciu środków łączności;

2)   niezwłocznym przybyciu na miejsce zdarzenia zespołu
      ratownictwa medycznego;

3)   niezwłocznym podjęciu na miejscu zdarzenia właściwych
      medycznych działań ratowniczych;

4)   zapewnieniu transportu stosownego do potrzeb;

5)   zapewnieniu niezwłocznego przyjęcia do najbliższego szpitalnego
      oddziału ratunkowego lub oddziału szpitalnego, stosownych
      do rodzaju nagłego zagrożenia życia lub zdrowia.
 

Organami administracji publicznej wykonującymi zadania systemu są:

1  )   minister do spraw zdrowia;

2  )   wojewoda;

3  )   starosta.
 

Do zadań ministra  do spraw zdrowia w zakresie wykonywania zadań systemu należy
w szczególności:

1)   sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem systemu;

2)   uzgadnianie i zatwierdzanie wojewódzkich planów 
      zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych oraz
      wojewódzkich programów w zakresie ratownictwa medycznego;

3)   przygotowywanie i aktualizacja przynajmniej raz w roku
      krajowego planu zabezpieczenia medycznych działań
      ratowniczych;

4)   organizacja transportu medycznego z zagranicy obywateli
      polskich nie posiadających uprawnień do leczenia poza granicami
      Rzeczypospolitej Polskiej, wymagających transportu ze względu
      na stan zagrożenia życia, oraz finansowanie tego transportu
      wyłącznie w granicach Rzeczypospolitej Polskiej, o ile umowy
      międzynarodowe nie stanowią inaczej;

5)   finansowanie działalności lotniczego pogotowia ratunkowego
      w zakresie medycznych działań ratowniczych;

6)   prowadzenie rejestru jednostek lotniczego pogotowia
      ratunkowego i lotniczych grup poszukiwawczo - ratowniczych,
      włączonych do systemu;

7)   monitorowanie zagrożeń dla życia lub zdrowia na obszarze
      kraju;

8)   inicjowanie programów badawczych i prac naukowych z zakresu
      medycyny ratunkowej i ratownictwa medycznego;

9)   wspieranie inicjatyw społecznych w zakresie pogłębiania wiedzy
      o medycynie ratunkowej i ratownictwie medycznym;

10) współpraca z organami właściwymi w zakresie ratownictwa
      medycznego innych państw oraz z organizacjami
      międzynarodowymi;

11) udział w finansowaniu kosztów inwestycyjnych związanych z
      systemem.

 

Do zadań wojewody w zakresie wykonywania zadań systemu należy w szczególności:

1)   określanie liczby i rozmieszczenia centrów powiadamiania
      ratunkowego, szpitalnych oddziałów ratunkowych oraz zespołów
      ratownictwa medycznego;

2)   przeprowadzanie konkursu ofert na świadczenie usług z zakresu
      świadczeń zdrowotnych przedszpitalnych;

3)   zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
      przedszpitalnych z dysponentami jednostek (zespołów
      ratownictwa medycznego) i finansowanie działalności zespołów
      ratownictwa medycznego;

4)   sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem systemu
      na obszarze województwa,

5)   prowadzenie rejestru jednostek systemu;

6)   prowadzenie rejestru ośrodków nauczających prowadzących
      kształcenie dyspozytorów medycznych, rejestru ośrodków
      nauczających prowadzących kursy doskonalenia zawodowego,
      rejestru ośrodków nauczających prowadzących szkolenia w celu
      uzyskania kwalifikacji ratownika przedmedycznego, o których
      mowa w ustawie;

7)   uzgadnianie i zatwierdzanie rocznych powiatowych planów

      zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych;

8)   przygotowywanie i aktualizacja przynajmniej raz w roku
      wojewódzkiego planu zabezpieczenia medycznych działań
      ratowniczych i wojewódzkiego programu w zakresie ratownictwa
      medycznego oraz przedstawianie ich ministrowi właściwemu
      do spraw zdrowia,

9)   określenie szczegółowych zadań z zakresu wykonywania zadań
      systemu dla jednostek systemu, których obszar działania       
      obejmuje obszar województwa;

10) przesyłanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, na jego
      żądanie, informacji i danych, dotyczących organizacji
      i funkcjonowania systemu na obszarze województwa;

11) monitorowanie zagrożeń dla życia lub zdrowia na obszarze
      województwa;

12) wspieranie inicjatyw społecznych w zakresie pogłębiania wiedzy
      o ratownictwie medycznym.

 

Do zadań starosty w zakresie wykonywania zadań systemu należy w szczególności:

1)   zarządzanie systemem na obszarze powiatu;

2)   organizacja i finansowanie bieżącej działalności centrum
      powiadamiania ratunkowego;

3)   przygotowywanie i aktualizacja przynajmniej raz w roku
      powiatowego planu zabezpieczenia medycznych działań
      ratowniczych oraz przedstawianie go wojewodzie;

4)   przygotowywanie planu działań ratowniczych;

5)   współdziałanie z organami gmin leżących na obszarze powiatu
      i starostami powiatów sąsiadujących w celu zawarcia porozumień
      i powierzania zadań w zakresie ratownictwa medycznego;

6)   przesyłanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia
      lub wojewodzie informacji i danych, dotyczących organizacji
      i funkcjonowania systemu na obszarze powiatu, odpowiednio
      na żądanie ministra właściwego do spraw zdrowia lub wojewody;

7)   rozpoznawanie i monitorowanie zagrożeń dla życia lub zdrowia
      na obszarze powiatu;

8)   zapewnienie i finansowanie kształcenia dyspozytorów
      medycznych;

9)   wspieranie inicjatyw społecznych w zakresie pogłębiania wiedzy
      o ratownictwie medycznym.

 

Zarządzanie systemem
na obszarze powiatu starosta wykonuje przy pomocy centrum powiadamiania ratunkowego

 

Centrum powiadamiania ratunkowego jest zintegrowanym stanowiskiem dyspozytorskim usytuowanym w strukturze powiatowej administracji zespolonej, działającym w ramach powiatowego centrum ratownictwa i reagowania kryzysowego.

 

Do zadań centrum powiadamiania ratunkowego należy w szczególności:

1)   przyjmowanie powiadomień o stanach nagłego zagrożenia życia
      lub zdrowia, ustalanie priorytetów i niezwłoczne dysponowanie
      jednostek systemu;

2)   przekazywanie niezbędnych informacji osobom udzielającym
      pierwszej pomocy, w szczególności przed przybyciem zespołu
      ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia;

3)   przekazywanie kierującemu działaniami ratowniczymi
      niezbędnych informacji ułatwiających podejmowanie
      rozstrzygnięć na miejscu zdarzenia;

4)   przekazywanie niezbędnych informacji o stanach zagrożenia
      życia lub zdrowia innym jednostkom wykonującym zadania
      w zakresie ratownictwa medycznego,

5)   koordynacja medycznych działań ratowniczych podejmowanych
      przez poszczególne jednostki systemu, a także działań
      podejmowanych przez inne jednostki uczestniczące w działaniach
      ratowniczych, w szczególności przez jednostki współdziałające
      z systemem, oraz inne jednostki wykonujące zadania w zakresie
      ratownictwa medycznego;

6)   monitorowanie i analiza działań ratowniczych.

 

Powiatowy, wojewódzki i krajowy plan zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych stanowią dokumenty, ustalające sposoby kierowania oraz zasady współdziałania, a także procedury podejmowania działań zmierzających do ograniczenia czynników wywołujących stany nagłego zagrożenia życia lub zdrowia oraz do ograniczenia następstw tych stanów.
 

Plany zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych obejmują w szczególności:

1)   charakterystykę potencjalnych zagrożeń dla życia lub zdrowia
      występujących na danym obszarze;

2)   rozmieszczenie w terenie jednostek systemu oraz centrów
      powiadamiania ratunkowego;

3)   przydział zadań dla podmiotów na szczeblu powiatowym,
      wojewódzkim i krajowym;

4)   sposób koordynowania działań jednostek systemu i innych
      jednostek wykonujących zadania w zakresie ratownictwa
      medycznego lub pomocy doraźnej, określonych w planie;

5)   kalkulację kosztów działalności zespołów ratownictwa
      medycznego i centrów powiadamiania ratunkowego.

 

Jednostkami systemu są:

1)   szpitalne oddziały ratunkowe;

2)   zespoły ratownictwa medycznego włączone do systemu.  

 

Medyczne działania ratownicze w jednostkach systemu podejmują:

1)   lekarz ratunkowy;

2)   pielęgniarka ratunkowa;

3)   ratownik medyczny.  

 

ALGORYTMY W REGIONALNYCH I LOKALNYCH PLANACH ZABEZPIECZENIA KATASTROF I KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH

 

Zdarzenie jednostkowe

Ø       Poszkodowany otrzymuje pomoc medyczna w pełnym zakresie.

 

Zdarzenie mnogie

Ø       Wszyscy poszkodowani otrzymują pomoc medyczna w pełnym zakresie.

 

 

 

 

Wypadek masowy

Ø       to zdarzenie, w którym liczba osób poszkodowanych wymaga zaangażowania sił ratowniczych przekraczających możliwości służb ratowniczych w danym rejonie operacyjnym;

Ø       powoduje nagłe, niespodziewane powstanie dużej liczby ofiar i zniszczenia, które mogą zostać opanowane przez lokalne służby ratownicze;

Ø       UWAGA! Konieczna segregacja poszkodowanych.

 

Katastrofa

Ø       to nadzwyczajne zdarzenie, których skutków nie da się przewidzieć, wynikłe z przyczyn technicznych lub naturalnych wymagające wprowadzenia specjalnych zasad zarządzania oraz użycia sił;

Ø       brak wystarczającej ilości służb ratowniczych;

Ø       UWAGA! Konieczna segregacja poszkodowanych;

Ø       zaskoczenie, brak odpowiedniego przygotowania służb publicznych,  dezorientacja i panika mogą prowadzić do znacznie większych skutków katastrofy.

 

Klęska żywiołowa

Ø       to nadzwyczajne, nieoczekiwane zdarzenie, wywołane siłami natury, której skutków nie da się przewidzieć;

Ø       skutki klęski żywiołowej obejmują ludzi, a także obszar ziemi - mogą one być różnego rodzaju;

Ø       brak wystarczającej ilości służb ratowniczych;

Ø       UWAGA! Konieczna segregacja poszkodowanych.

 

Do przyczyn katastrofy i zalicza się:

Ø       wypadki komunikacyjne;

Ø       awarie techniczne;

Ø       pożary;

Ø       awarie chemiczne;

Ø       katastrofy budowlane;

Ø       akty terroru;

Ø       klęski żywiołowe:

1.      powodzie;

2.      lawiny;

3.      trzęsienia ziemi;

4.      pożary;

5.      wybuchy wulkanów itd..

 

Organizacja działań ratowniczych w czasie katastrof

 

W organizacji działań ratowniczych obowiązuje zasada 3 poziomów organizacyjnych:

Ø       poziom strategiczny;

Ø       poziom taktyczny;

Ø       poziom wykonawczy.

 

 

Poziom strategiczny:

Ø       na tym poziomie działa sztab kryzysowy, którego zadaniem jest zapewnienie dostępu do sił i środków koniecznych do działania na miejscu zdarzenia oraz zapewnienie ich sprawnego dostarczenia;

Ø       zadaniem sztabu jest ponadto organizacja dyslokacji poszkodowanych, zapewnienie warunków bytowych uczestnikom zdarzenia oraz pomocy
w sferze socjalnej psychologicznej;

Ø       na tym poziomie powinna się też odbywać komunikacja
ze środkami masowego przekazu.

 

Poziom taktyczny:

Ø       na miejscu zdarzenia działa sztab akcji, którego zadaniem  jest koordynacja działań wszystkich sił aktualnie działających
na miejscu katastrofy;

Ø       do jego zadań należy także analiza aktualnych potrzeb i zwracanie się do sztabu kryzysowego o niezbędną pomoc.

 

Poziom wykonawczy:

Ø       bezpośrednie działanie ratunkowe i porządkowe, zarządzane przez koordynatora akcji;

Ø       w każdej ze służb działających na miejscu zdarzenia należy wyznaczyć Koordynatora, osobę bezpośrednio zarządzającą działaniami oraz będącą w bezpośredniej łączność ze sztabem akcji.

 

Istotne problemy, które mogą się pojawić podczas zabezpieczenia katastrofy:

Ø       brak dokładnej informacji dotyczącej zdarzenia (zagrożenia, liczba poszkodowanych);

Ø       niewłaściwa koordynacja działań (zbyt późne poinformowanie innych służb np. PSP, służb technicznych, czy Policji);

Ø       niewłaściwa segregacja wstępna i brak wstępnej stabilizacji stanu pacjentów;

Ø       brak lub niewłaściwe przygotowanie polowego punktu medycznego;

Ø       stosowanie czasochłonnych form pomocy;

Ø       przedwczesne rozpoczęcie transportu;

Ø       niewłaściwe zarządzanie personelem na miejscu zdarzenia;

Ø       niewłaściwa alokacja pacjentów;

Ø       nieodpowiednie oznakowanie personelu medycznego;

Ø       niewystarczające wyszkolenie personelu;

Ø       brak wspólnych kanałów łączności.

 

Katastrofa jest zdarzeniem wymagającym zaangażowania różnych jednostek, także poza ratowniczych.
Zabezpieczenie katastrofy wymaga specjalnej koordynacji działań i jest procesem długotrwałym, pozostawiającym często odległe skutki.

 

Fazy zabezpieczania katastrof:

Ø       faza wstępna:

         dostępne siły i środki są zdecydowanie zbyt małe w stosunku do potrzeb;

Ø       faza konsolidacji:

         odpowiednie zarządzanie i działanie sił ratowniczych pozwala na opanowanie zdarzenia;

Ø       faza likwidacji skutków:

         zazwyczaj przebiega na dwóch poziomach:

Ø       w szpitalu - proces leczenia poszkodowanych;

Ø       na miejscu zdarzenia - usunięcie pozostałości zanieczyszczeń, wraków;

Ø       faza odległa:

         dotyczy wszystkich skutków odległych w tym społecznych, ekonomicznych, psychologicznych i zdrowotnych.

 

Strefy bezpieczeństwa w czasie katastrofy:

   zniszczenia - ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin