Instrukcja opis Brawo, Ewa!.pdf

(142 KB) Pobierz
Wyjątkowa oferta pomocy dydaktycznych dla klas nauczania zintegrowanego
IMPORTER:
educarium spółka z o.o.
Al. Mickiewicza 4/2, 85-071 Bydgoszcz
tel. (52) 320-06-40, tel./fax (52) 321-02-51
info@educarium.pl
www.educarium.pl
Brawo, Ewa ! 200-5010
Cele dydaktyczne:
Zestaw zawiera
- 12 historyjek po 5-6 kart każda
- łącznie 70 kolorowych kartek o wymiarze 9 x 9 cm
- instrukcja
- całość umieszczona w trwałym, zamykanym pudełku
- wspieranie socjalnego zachowania
- wspieranie etycznego myślenia
- wspieranie zaufania i pewności siebie
- poszerzanie słownictwa
- wspieranie kompetencji językowej
- rozpoznawanie sytuacji konfliktowych
- logiczne myślenie
- rozwijanie przebiegów zdarzeń
- ustne formułowanie wypowiedzi
Ewa wie jak sobie poradzić. Sprytna dziewczynka, w wieku siedmiu lat, jest właściwie dzieckiem
jak każde inne. W pewnych sytuacjach wykazuje duży talent.
Humorem i niezwykłymi pomysłami Ewa znajduje zaskakujące rozwiązania dla małych problemów
dnia codziennego. W napięciu dzieci śledzą epizody, aż na kartach z obrazkami pojawi się - „Ewa
ma pomysł!”. Teraz pilnie snują się przypuszczenia, jakim pomysłem Ewa zaskoczy tym razem.
A gdy dalszy przebieg historyjki zostanie zdradzony, zdziwienie jest duże.
Historyjki są ponumerowane. Wszystkie karty jednej scenki posiadają na odwrotnej stronie taki
sam numer w postaci dużej cyfry; obok, za pomocą małej cyfry, podana jest pozycja kart w
chronologii historyjki.
PRZEBIEG HISTORYJEK
Karty z obrazkami każdej historyjki są ponumerowane chronologicznie. Każda z nich jest
przedstawia po kolei przez inne dziecko, opowiadając i rozwijając historyjkę. Każdorazowo jedna
z kart ma szczególne znaczenie: w rogu przedstawia obraz zapalonej żarówki. Oznacza to: Ewa
ma pomysł!
Teraz nadszedł moment, aby wstrzymać bieg historyjki. Dzieci będą się teraz pytać: „Co Ewa ma
na myśli? Jak historyjka mogłaby potoczyć się dalej?” Stymuluje to do radosnego fantazjowania
i tworzenia, do dyskusji i także do śmiechu.
Następnie – jako oczekiwany w napięciu punkt kulminacyjny – następna karta przedstawia
niezwykły, może niespodziewany pomysł Ewy. Być może także w tym momencie zakończenie
historyjki pozostaje otwarte. Po każdej karcie, która zostaje odkryta, można dalej zgadywać
i fantazjować, jak historyjka mogła potoczyć się dalej.
Jeżeli historyjkę opowiedziano do szczęśliwego końca, można przedyskutować jeszcze raz: czy
Ewa postąpiła prawidłowo? Czy potrafiłbym zrobić coś lepiej? Czy historia mogła zakończyć się też
źle?
651265265.002.png 651265265.003.png
IMPORTER:
educarium spółka z o.o.
Al. Mickiewicza 4/2, 85-071 Bydgoszcz
tel. (52) 320-06-40, tel./fax (52) 321-02-51
info@educarium.pl
www.educarium.pl
HISTORYJKI
*) oznacza: w dolnym rogu na dole tego obrazka znajduje się mała winieta, która sygnalizuje
„Ewa ma pomysł”. Co zamierza? Co zrobi?
1. Ewa buduje gniazdko dla ptaków
1. Ewa obserwuje ptaki budujące w niskim krzaku gniazdo. Zauważa, że na ptaki czyha kot. *) –
2. Ewa szkicuje plan. – 3. Konstruuje gniazdko. – 4. Ewa zawiesiła gniazdko na drzewo. – 5. Ptaki
znoszą źdźbła i pióra do gniazda.
2. Ewa potrzebuje parasol
1. Ewa i pies wychodzą z domu. Ewa ma przy sobie dwie nadmuchane piłki wodne. Mama Ewy
chciałaby dać jej parasol, jednak Ewa śmiejąc się odrzuca go. – 2. Na placu zabaw oboje bawią się
piłkami. Już pojawiają się niebezpieczne chmury na niebie. – 3. Zaczyna mocno padać. Dorośli
rozkładają parasole i spieszą ze swoimi dziećmi do domu. *) – 4. Ewa „opróżnia” piłki z wodą,
aż są prawie puste. – 5. Ewa i pies żwawo biegną w ulewie do domu, oboje mając na głowie
założone okrycia z piłek.
3. Ewa i pies sąsiadów
1. Ewa może wyjść na spacer z psem sąsiadów. Długa wisząca smycz pozwala przypuszczać,
że chodzi o małego pieska. – 2. Ewa radośnie skacze. Psa nadal nie widać. – 3. Staje i patrzy
na motyla. Pies jest za rogiem domu, nadal niewidoczny. – 4. Dwóch chłopców zaczepia
dziewczynkę. Ewa nie reaguje, uśmiecha się tylko. *) – 5. Ewa gwiżdże przez palce. – 6. Zza płotu
wychodzi ogromny pies. Chłopcy uciekają przestraszeni.
4. Ewa i transport rannego
1. Ewa bawi się innymi dziećmi w berka. – 2. Jeden chłopiec potyka się. – 3. Jego kolano krwawi
i boli tak bardzo, że chłopiec nie może wstać. *) – 4. Ewa i inne dziecko pomagają rannemu
chłopcu usiąść do taczki. – 5. Zadowolone dzieci popychają chorego na taczce do domu.
5. Ewa i przedziurawiona dętka w rowerze
1. Ewa dopompowuje powietrze do koła swojego roweru. Nie przynosi to dużych rezultatów. Jej
brat Albert przygląda się ze złośliwym uśmiechem. – 2. Przyjaciółka Alberta Basia przyjeżdża
w odwiedziny na rowerze. – 3. Basia ustawiła swój rower za rower Ewy i odchodzi z Albertem. Oba
rowery wyglądają tak samo, tylko Basia umieściła na swoim bagażniku mały koszyk, w której leży
jej kurtka. *) – 4 Ewa zanosi koszyk z roweru Basia na swój. – 5. Chowa rower Basia. – 6. Basia
i Albert wracają i dostrzegają, że przednie koło nie ma powietrza. – 7 Albert z pełnym zapałem
pompuje koło, podczas gdy Ewa śmieje się w skryciu.
6. Ewa chora w łóżku
1. Ewa wygląda z utęsknieniem przez okno. Jest chora? Na zewnątrz dzieci lepią bałwana. –
2. Ewa siedzi na łóżku z grubym gipsem na nodze. Mama przynosi jej mazaki i duży blok do
rysowania. *) – 3. Ewa pilnie maluje. – 4. Kartkę z obrazkiem nakleja na zewnątrz okna. – 5. Dzieci
stoją przed oknem i zgadują, co zagadka obrazkowa może znaczyć. To zaproszenie: przyjdźcie o
godzinie czwartej, jest ciasto. – 6. Ewa jest szczęśliwa: już nie jest sama. Dzieci z radością jedzą
ciasto.
7. Ewa i maliny
1. Mama Ewy gotuje dżem z malin. Ewa ma zerwać w ogrodzie jeszcze więcej malin. –
2. Znudzona zrywa owoce. *) – 3. Ewa stoi przed domem, wymachuje kloszem i coś woła. –
4. Zwołała troje dzieci do konkursu w zrywaniu malin. Kto zwycięży? – 5. Ewa zbudowała schodek
dla uhonorowania zwycięzcy. – 6. Jako wynagrodzenie jest świetny piknik malinowy.
651265265.004.png
 
200-5010
Brawo, Ewa!
8. Ewa w cukierni
1. Mama Ewy przygotowała ciasto i umieściła je teraz w piecu. – 2. Mama rozmawia przez telefon.
Z kuchni dobiega lekki dym. Ewa macha do mamy, żeby pilnie przyszła do kuchni. – 3. Mama
przestraszona wyciąga lekko przypalone ciasto z piecyka. *) – 4. Ewa zdrapuje przypaloną
warstwę nożem. – 5. Pokrywa ciasto warstwą cukru. – 6. Ciocia, mama i Ewa z rozkoszą jedzą
ciasto.
9. Ewa w Internecie
1. W odwiedziny przychodzi dziadek. Ewa odbiera go z dworca. – 2. Dziadek ma w domu dużo do
opowiedzenia. – 3. Ojej! Czas za szybko minął. Dziadek przegapił pociąg! *) – 4. Ewa prowadzi
dziadka do komputera. – 5. Otworzyła w Internecie rozkład jazdy. Pokazuje następną godzinę
odjazdu pociągu dziadka. – 6. Ewa żegna dziadka na dworcu.
10. Ewa ratuje kotka
1. Ewa widzi w sadzawce dryfujący pień drzewa. Na nim siedzi wystraszony kotek. – 2. Za pomocą
kija próbuje przyciągnąć pień. Jednak kij jest za krótki. Na kiju zaczepiła się nitka ze skraju
sweterka. – 3. Ewa patrzy z rozmysłem na koniec nitki. *) – 4. Wyciągnęła długą nitkę ze sweterka
i zawiązała wokół kamienia. Teraz rzuca kamień nad pniem. – 5. Przyciąga do siebie drewno za
nitkę. – 6. Szczęśliwa trzyma uratowanego kotka w ramionach.
11. Ewa i moda
1. Ewa wdrapuje się na drzewo. Zaczepia się przy tym na jednej gałęzi. Aj! Dziura w spodniach! –
2. Schodzi na dół i zakrywa dziurę ręką. *). 3. – Ewa wycina z czerwonej łaty serce. – 4. Mama
przyszywa jej serce do spodni. – 5. Na ulicy oglądają się za nią inne dziewczyny. – 6. Następnego
dnia w drodze do szkoły: wszystkie inne dziewczyny mają czerwone serce, kwiatek lub koniczynę
na pupie.
12. Ewa i muzykant uliczny
1. Ewa przygląda się i przysłuchuje muzykantowi ulicznemu. – 2. Widzi, że przechodnie mijają
go pospiesznie bez uwagi. *) 3. Ewa staje na rękach i robi gwiazdę. – 4. Teraz wszyscy zatrzymują
się i przyglądają się z uśmiechem. – 5. Ewa przechodzi dookoła muzykanta z kapeluszem i zbiera
pieniądze. – 6. Zebrała dużo pieniędzy. Ewa i muzykant są szczęśliwi .
Copyright © by Schubi Lernmedien AG
Copyright © 2006 for the Polish translation by Anna Lewandowska-Muller
3
651265265.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin