filozofia islamska.pdf

(333 KB) Pobierz
FILOZOFIA ARABSKA (KUL)
ISLAMU FILOZOFIA – określenie myśli filozoficznej wyrastającej z kultury
i religii islamskiej, rozwijanej w krajach arab. oraz na obszarach podbitych
przez Arabów, w skład której wchodzą dzieła pisane po arab. przez Arabów
oraz po persku przez Persów; autorzy dzieł żyli na terytoriach
zislamizowanych, byli muzułmaninami i czerpali inspiracje z Koranu.
Koran to zapisana przez uczniów Muÿammada (Mahometa) jego ustna
nauka, powstała ok. 610 po Chr., do której następnie dołączono sunnę,
przekazującą wiedzę o postępowaniu i wypowiedziach Proroka. Nauka ta,
stanowiąca podstawę religii islamu, głosiła ścisły monoteizm: istnienie
jedynego Boga – stworzyciela świata, wszechmocnego i sprawiedliwego, który
po śmierci człowieka nagradza go za dobre, a karze za złe czyny. Koran jest wg
wierzeń islamu tekstem Boskim, którego każda litera powstała z inspiracji
Boga. Koran uznaje istnienie wielu proroków, w tym proroków ST, sam zaś ST
uznaje za część tradycji islamu jako jedną z jego ksiąg. Wg doktryny islamu,
Jezus (‘Īsā) był jednym z proroków, ale ostatnim i najważniejszym był
Muhammad – twórca religii islamu.
Już w VII w. islam rozszczepił się na dwie orientacje – sunnitów i
szyitów. Sunnici za podstawę religii przyjmowali Koran oraz sunnę, traktując
islam przede wszystkim jako prawo, a ograniczając treści dogmatyczne. Ich
przywódcami religijnymi byli od początku kalifowie bagdadzkiej dynastii
Umajjadów. Szyici natomiast rozwijali teologię islamu. Uznali, iż godność
przywódcy religijnego islamu należy się Alemu, mężowi córki Proroka, Fatimy,
oraz ich potomkom, wobec czego kwestionowali władzę religijną Umajjadów.
Przywódca wspólnoty religijnej szyitów nazywa się imamem, a jego rolą jest
wyjaśnianie objawienia Bożego i wiary. Taka koncepcja imama była źródłem
rozwoju religii, zaś odmienne uwikłania historyczne prowadziły do
zdominowania orientacji szyitów przez niearab. narodowości.
Terytorium, na którym rozwijała się f. i., obejmowało Iran, Syrię, Egipt,
Afrykę Płn. oraz dzisiejszą Hiszpanię; kraje te, wchodzące uprzednio w skład
cesarstwa rzymskiego oraz dawnej Persji, stały przed inwazją Arabów na
wysokim poziomie cywilizacji i kultury. F. i. okresu średniowiecza rozwijała
się na dwóch obszarach geograficznych w sposób autonomiczny: na Wschodzie
Islamu filozofia PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
– w kalifacie bagdadzkim i na jego peryferiach, oraz na Zachodzie – na
Półwyspie Pirenejskim podbitym przez Arabów.
F ILOZOFIA ŚREDNIOWIECZNA NA W SCHODZIE . Przed inwazją arab. w Iranie – w
Balch i w Samarkandzie – dokonywała się recepcja kultury chiń. i
starohinduskiej, w Gudiszapurze – hinduskiej i gr. W tym czasie w Syrii
działały szkoły filozoficzne, w których znaleźli schronienie pogańscy
filozofowie gr., usunięci ze swych dawnych szkół przez opanowujących je
chrześcijan, jak również nestorianie opuszczający Bizancjum po zamknięciu
ich szkół w 489. W Syrii dokonano przekładów na język starosyryjski wielu
filozoficznych tekstów gr. W Afryce Płn. i Azji Mniejszej działały szkoły
prowadzone uprzednio przez mistrzów pogan, a następnie przez chrześcijan;
Aleksandria, Antiochia, Jerozolima to miejsca, gdzie również w czasach
inwazji arab. intensywnie uprawiano filozofię, a w szkołach zakonnych
uprawiano refleksję teologiczną.
Zredagowany ostatecznie w poł. VII w., napisany bogatym językiem
przekaz nauki Mahometa – Koran, stanowiąc ważne źródło nauk moralnych,
religijnych i społecznych, stał się punktem wyjścia dla rozwoju teologii islamu,
prawa i nauki o języku. Mając takie podstawy własnej kultury oraz otwartą
postawę umysłową wobec nowej wiedzy, Arabowie rozwinęli system
szkolnictwa i szybko zasymilowali wiedzę starożytną – gr., hinduską i perską.
Dokonało się to w części wschodniej terytoriów arab. – w kalifacie
bagdadzkim – zwł. w VIII–IX w. za czasów dynastii Abbasydów. W 832
założony został przez kalifa al-Ma‘mūna Dom Mądrości (Bayt al-Ÿiqmah),
który stał się centrum tłumaczy. Następca pierwszego kierownika tej instytucji,
Ibn Isÿāq, był najsłynniejszym tłumaczem dzieł gr. na starosyryjski i arab., a
wokół niego powstała prawdziwa szkoła tłumaczy. Miasta Gundiszapur,
Edessa, Bagdad, Aleppo były kolejnymi centrami przekładów dzieł – na
początku naukowych, później filozoficznych i teologicznych
(chrześcijańskich). Asymilowanie dawnej wiedzy nie ograniczyło się do
dorobku gr.; wiele wchłonęli Arabowie z dorobku naukowego staroind.,
filozoficznego i religijnego perskiego, a tej ostatniej sprzyjało przesunięcie się
centrów intelektualnych na Wschód, do krain perskich graniczących z Indiami i
Chinami. Równolegle z procesem przekładów dzieł naukowych rozwijała się
Islamu filozofia PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
twórczość własna. Powstawały dzieła arab. z zakresu matematyki, astronomii,
medycyny, alchemii, geografii, zoologii; tłumacze, nie zawsze Arabowie, byli
także autorami oryginalnych dzieł naukowych.
Dla rozwoju filozofii arab. najważniejsze były jednak źródła gr.
Dokonano przekładu korpusu dzieł Arystotelesa oraz komentarzy do tych dzieł
autorstwa Aleksandra z Afrodyzji i Temistiusza. Przełożono wiele tekstów
neoplatońskich, m.in. Teologię Arystotelesa , stanowiącą wyciąg z Ennead
Plotyna, Księgę Jabłka oraz Księgę o dobru czystym Pseudo-Arystotelesa,
Księgę o przyczynach opartą na Elementach teologii Proklosa. Tłumaczono
dialogi Platona, dzieła Pseudo-Plutarcha, Ptolomeusza, Galena, Plotyna,
Porfiriusza oraz dzieła z kręgu pitagorejskiego. Przekłady te dawały nową
wiedzę dla arab. elit, wzbogacały oraz precyzowały język nauki i filozofii,
dając w ten sposób sprawne narzędzie do formułowania własnych idei.
Refleksja filozoficzna islamu pojawiła się w dwóch nurtach – w teologii
spekulatywnej oraz w nurcie ściśle filozoficznym, zw. falsafa (filozofia). Nurt
pierwszy zrodził się w VIII w. w orientacji sunnickiej, a twórcami jego byli
teologowie zmierzający do pogłębionego rozumienia wiary, nazywani
mutazylitami – „tymi, którzy się oddzielili”, tzn. oddzielili się od tradycyjnych
przedstawicieli sunnizmu. Sunnici, traktujący islam głównie jako prawo, nie
widzieli potrzeby racjonalnego wyjaśniania prawd wiary, mutazylici natomiast
odczuwali tę potrzebę, stosując w swych rozważaniach logikę i argumentację
filozoficzną. Nie można ich jednak uważać za filozofów w sensie ścisłym – nie
stworzyli bowiem doktryny filozoficznej: byli apologetami broniącymi zasad
wiary za pomocą racjonalnej argumentacji. Główne idee mutazylitów to:
jedność Boga, Jego niepoznawalność i transcendentność, Jego sprawiedliwość,
a także uznanie w życiu pośmiertnym kar i nagród dla człowieka. Obrona
jedności Boga oznaczała polemikę z chrześcijańskim dogmatem Trójcy
Świętej, ale też z arab. doktryną o niestworzonym charakterze Koranu, oraz z
również arab. koncepcją atrybutów Boskich jako cech Boga odrębnych od Jego
istoty. Obrona transcendentnego i niepoznawalnego charakteru Boga to walka z
rozpowszechnionym w islamie, bo zawartym w Koranie, antropomorficznym
opisem Boga. Koncepcji sprawiedliwości Bożej i związanych z nią kar i nagród
broniono przez podkreślanie odpowiedzialności człowieka za swe czyny, a
Islamu filozofia PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
więc i jego wolności. Nurt mutazylitów powstał w Basrze, przenosząc się
następnie do Bagdadu. Miał on znaczny wpływ na elity muzułmańskie i
poparcie dworu Abbasydów, które za czasów kalifa al-Ma’mūna zapewniło mu
status ideologii państwowej. Za panowania al-Mutawakkila mutazylici utracili
uprzywilejowaną pozycję na rzecz tradycyjnego sunnizmu.
Pierwszymi wyrazicielami nurtu mutazylitów w VIII–IX w. byli: Wasil
ibn ‘Ata’ (za dynastii Umajjadów) oraz al-‘Allaf, al-Nazzam i al-Dżubai żyjący
w czasach Abbasydów. Wasīl ibn ‘Ata’ (ok. 700–749) prowadził w obronie
jedności Boga polemikę przeciw manichejczykom, dowodził wolności
człowieka, który, jako twórca swoich czynów może być za nie karany lub
nagradzany, oraz przeciwstawiał się koncepcji uznającej odrębność atrybutów
Boskich od Jego istoty.
Al-‘Allaf (al-‘Allāf, ok. 752–840) działał w Basrze i Bagdadzie.
Polemizował z manichejczykami i żydami, broniąc wolności człowieka jako
podstawy kar i nagród Bożych, zwalczał antropomorficzne pojmowanie Boga i
Jego obrazowe opisy sugerowane przez tekst Koranu. Jest też twórcą
oryginalnej koncepcji filozoficznej dotyczącej struktury materii. Czerpiąc
wiadomości o doktrynie atomistycznej z dzieł Arystotelesa, przyjął złożenie
rzeczywistości z niepodzielnych atomów, pozbawionych postrzeganych
zmysłami właściwości; z takich atomów złożone są ciała, które jednak
posiadają już postrzegane przez nas jakości zmysłowe.
Ibrahim al-Nazzam (al-Na s z s zām, zm. ok. 845), znawca różnych religii
oraz filozofii gr., działał w Basrze i Bagdadzie. Zajmował się klasyczną
problematyką mutazylitów: atrybutami Boga, sprawiedliwością Boga i
wolnością woli ludzkiej. Odrzucając określanie Boga przez wymienianie Jego
atrybutów, dopuszczał jedynie opis Boga przez wskazanie, czym Bóg nie jest.
Opisując sprawiedliwość Boską przypisywał nieśmiertelność również
zwierzętom, którym sprawiedliwy Bóg nie mógł odmówić tej cechy.
Polemizując z atomistyczną teorią al-‘Allafa, podkreślał podzielność każdego
ciała w nieskończoność oraz przenikanie się ciał. Teorię przenikania
zastosował także do opisu duszy oraz wyjaśniania procesu postrzegania. Dusza,
jako ciało bardziej subtelne, przenika ciało mniej subtelne, tzn. ciało ludzkie,
Islamu filozofia PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
tworząc w ten sposób jedność – człowieka. Proces postrzegania polega na
przeniknięciu postrzeganego przedmiotu do duszy.
Al-Dżubbai (al-Ğubbā’ī, ok. 848–915) działał w Bagdadzie i zajmował
się tradycyjną problematyką mutazylitów – zagadnieniem atrybutów Boskich,
zagadnienie duszy człowieka oraz strukturą materii. Przyjął kompromisowe
rozwiązanie między stanowiskami mutazylitów i sunnitów: odrzucił, jak
czynili to mutazylici, realną różnicę między istotą Boga i Jego atrybutami, ale
negował też mutazylicki pogląd przyjmujący nierealność tych atrybutów; są
one, jego zdaniem, czymś pośrednim między tym, co realnie różne i tym, co
realnie tożsame: przyjął dla nich odrębny sposób istnienia, określony jako
„modi”. Podejmował całokształt problematyki mutazylitów, wzbogacony przez
następców al-‘Allafa, przyjął atomistyczną strukturę materii, a duszę człowieka
traktował jako materialną.
W IX w. zrodził się drugi nurt filozofii islamskiej – falsafa. Mający za
podstawę przełożone już na arab. źródła gr. i hellenistyczne, zwł. dzieła
Arystotelesa oraz teksty przedstawiające jego neoplatońską interpretację,
realizuje się w postaci neoplatonizującego arystotelizmu; miejscem jego
powstania był Bagdad w okresie panowania dynastii Abbasydów. Jedynym
zwolennikiem nurtu falasifa żyjącym w kalifacie bagdadzkim był al-Kindi;
następni zamieszkiwali już na peryferiach kalifatu bagdadzkiego i nie należeli
do tej samej epoki dziejów arab. państw.
Al-Kindi (ok. 780–860) działał głównie w Bagdadzie za popierających go
kalifów al-Mam’ūna i al-Mu’tašima, a później za al-Mutawakkila, którego
zaufanie utracił. Al-Kindi był człowiekiem wykształconym i zamożnym, dzięki
czemu mógł zatrudniać tłumaczy, którzy przełożyli dlań m.in. część Metafizyki
Arystotelesa oraz anonimową Teologię Arystotelesa . Zainteresowania jego były
szerokie: zajmował się nie tylko filozofią, ale także religią, polityką oraz
naukami szczegółowymi; był pierwszym myślicielem arab., który swą
twórczością objął całość problematyki filozofii średniowiecznej. Podjął
program mutazylitów, usiłując dać racjonalne podstawy wierze islamu; łącząc
elementy filozofii gr. z naukami Koranu, wprowadził do filozofii wiele tez
nieznanych filozofii gr. – stworzenie ex nihilo, nieśmiertelność duszy ludzkiej
poddanej karom i nagrodom, koncepcję Boga pochodzącą z tradycji ST i
Islamu filozofia PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin