Komputerowy indywidualny program edukacyjno ‐ terapeutyczny(1).pdf

(400 KB) Pobierz
58681743 UNPDF
Komputerowy indywidualny program
edukacyjno ‐ terapeutyczny
EDU ‐ JURCZYSZYN ‐ MULTIMEDIA ‐ TERAPIA
             Strona główna    >  Wykorzystanie komputera   >  Oprogramowanie
KOMPUTEROWY INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO TERAPEUTYCZNY ‐ to przełom w diagnostyce i terapii. Został opracowany przez Ośrodek
Badawczo Rozwojowy w dziedzinie Psychologii, Socjologii i Pedagogiki w Koszalinie.
INFORMACJA O PROGRAMIE
Program przeznaczony jest dla terapeutów pracujących z dziećmi z deficytami rozwojowymi do 12
roku życia. Wykorzystanie programu wymaga znajomości specyfiki diagnozowania Profilem
Psychoedukacyjnym. Wyniki otrzymanej diagnozy wpisuje się w rubryki a następnie program
rozpoczyna analizę danych i wybiera propozycję ćwiczeń na okres jednego kwartału.
Program zawiera około 1000 ćwiczeń, zdjęcia oraz pomoce dydaktyczne do wydrukowania.
Przygotowane konspekty zawierają ćwiczenia ze Sfery Rozwoju oraz Sfery Zachowań.
SFERA ROZWOJU
Sfera rozwoju to 7 najważniejszych obszarów rozwoju dziecka w zakresie:
l naśladownictwa
l percepcji
l małej motoryki
l dużej motoryki
l funkcji poznawczych
l koordynacji wzrokowo‐ ruchowej
l mowy czynnej
Przygotowane do każdej sfery konspekty rozwijają poszczególne funkcje. Dobór odpowiednich ćwiczeń do poszczególnych sfer powinien zawsze odnosić
się do szczegółowej diagnozy. Korzystanie z programu opiera się na wpisaniu wyników ze Skali Rozwoju i Skali Zachowań Profilu Psychoedukacyjnego.
Po wpisaniu wyników program wygeneruje wykres Skali Rozwoju oraz odpowiednie konspekty do indywidualnej terapii.
Na podstawie wykresu Skali Rozwoju oraz zestawienia wyników Skali Zachowań przygotowana zostanie terapia na około 3 miesiące. Program
terapeutyczny przygotowany na 3 miesiące zawiera średnio od 25 do 30 ćwiczeń, które po zaakceptowaniu przez terapeutę mogą zostać wydrukowane.
Ćwiczenia można wydrukować na stronie A4 ‐ nie można modyfikować przygotowanego wcześniej tekstu ćwiczenia. Przedstawione na wykresie
kolorowe linie są wyznacznikiem rozwoju dziecka i na ich podstawie można stworzyć indywidualny program w zakresie 7 sfer.
CHARAKTERYSTYKA PRZYGOTOWANYCH ĆWICZEŃ ZE SKALI ROZWOJU
l Naśladownictwo ‐ zawiera konspekty rozwijające umiejętność obserwacji oraz naśladowania ruchów ciała, używania różnych przedmiotów,
naśladowania dźwięków, słów.
l Motoryka mała ‐ zawiera konspekty usprawniające posługiwanie się rękoma w tym palcami i nadgarstkami, kręcenie nadgarstkiem przy
58681743.031.png 58681743.032.png 58681743.033.png 58681743.034.png 58681743.001.png 58681743.002.png 58681743.003.png 58681743.004.png 58681743.005.png 58681743.006.png 58681743.007.png 58681743.008.png 58681743.009.png 58681743.010.png 58681743.011.png 58681743.012.png 58681743.013.png 58681743.014.png 58681743.015.png
naśladowania dźwięków, słów.
l Motoryka mała ‐ zawiera konspekty usprawniające posługiwanie się rękoma w tym palcami i nadgarstkami, kręcenie nadgarstkiem przy
chwytaniu przedmiotów. Zawarte w programie ćwiczenia udoskonalają umiejętność chwytania i ujmowania przedmiotów oraz zwalniania uścisku
oraz umiejętność umieszczania przedmiotów w dokładnie wyznaczonym miejscu, poprawiają koordynację pracy obu rąk oraz precyzję
wykonywania różnych czynności.
l Motoryka duża ‐ zawiera ćwiczenia ogólnorozwojowe wzmacniające energię i siłę mięśni, szybkość oraz gibkość i wytrzymałość ruchów.
l Percepcja ‐ zawiera ćwiczenia poprawiające ogólną percepcję w tym lokalizację, różnicowanie, zapamiętywanie bodźców wzrokowych,
dotykowych, słuchowych, smakowych, węchowych, przedsionkowych.
l Koordynacja wzrokowo ‐ruchowa ‐ zawiera ćwiczenia polegające na układaniu, bazgraniu, dopasowaniu, umieszczaniu figur w otworach,
składaniu elementów w całość, dopasowaniu, przerysowywaniu.
l Czynności poznawcze ‐ zawiera ćwiczenia zwiększające umiejętność gromadzenia informacji w pamięci, poprzez dokładne spostrzeganie,
umiejętności koncentrowania uwagi, myślenia abstrakcyjnego. Konspekty rozwijają rozpoznawanie podobieństw i różnic przedmiotów,
umiejętność klasyfikowania przedmiotów, według jednej lub kilku cech, układanie przedmiotów według wzoru, rozpoznawanie ogólnych cech
przedmiotów, gromadzenie pojęć, nauka gromadzenia informacji. Dział ten zawiera sporą ilość gotowych pomocy dydaktycznych, które można
wydrukować i wykorzystać w pracy.
l Mowa czynna ‐ przygotowane konspekty wspomagają budowanie słownika biernego i czynnego, rozwój komunikowania się, umiejętność
wyrażania własnych potrzeb, prowadzenia spontanicznej komunikacji, operowania pojęciami abstrakcyjnymi. Dział ten zawiera sporą liczbę
pomocy dydaktycznych, które można wydrukować i wykorzystać do pracy.
SKALA ZACHOWAŃ
Skala zachowań ‐ w diagnozie pozwala na ocenę zachowań patologicznych występujących licznie u dzieci z deficytami rozwojowymi w zakresie 4 sfer;
l nawiązywania kontaktów i reakcji emocjonalnych
l reakcji na bodźce
l mowy
l zabawy i zainteresowania przedmiotami
CHARAKTERYSTYKA PRZYGOTOWANYCH ĆWICZEŃ ZE SKALI ROZWOJU
l Nawiązanie kontaktów i reakcji emocjonalnych; przygotowane ćwiczenia wspomagają umiejętność kontaktowania się z innymi ludźmi,
poprawiają kontakty z otoczeniem, redukują występujące lęki.
l Reakcje na bodźce; zawiera konspekty poprawiające modulację oraz interpretację napływających wrażeń zmysłowych. Przygotowane propozycje
ćwiczeń zmniejszają lub likwidują; niedowrażliwość, nadwrażliwość, biały szum w zakresie wszystkich zmysłów.
l Mowa ‐ ćwiczenia poprawiają sposób komunikowania się, intonację lub modulację głosu, redukują echolalię bezpośrednią lub odroczoną,
poprawiają artykulację, spontaniczne komunikowanie się, posługiwanie się zaimkami, redukują dziwaczną niezrozumiałą mowę.
l Zabawy i zainteresowania przedmiotami; ćwiczenia poprawiają umiejętność skupiania uwagi na zabawie, stopień wytrwałości w zabawie,
wprowadzają pewne zasady prawidłowej zabawy z użyciem zabawek, przedmiotów, uczą reagowania na z góry narzucony porządek, poprawiają
motywację do zabawy.
DRUKI DO TERAPII
Program zawiera również specjalne druki do konstrukcji indywidualnego programu edukacyjno terapeutycznego.
Można je wydrukować i stworzyć profesjonalną dokumentację dziecka.
Druki można odpowiednio wypełniać kolorami: jednokrotne naciśnięcie myszką daje zaznaczenie zielonego koloru, dwukrotne naciśnięcie daje żółty
kolor, trzykrotne naciśnięcie ‐ czerwony kolor, a czterokrotne naciśnięcie daje efekt krzyżyka. Wszystkie te oznaczenia mają wartość informacyjną dla
terapeutów korzystających z druków PCTP. Na podstawie wprowadzonej kolorystyki dokonujemy bardzo częstej ewaluacji stosowanej terapii.
SPOSÓB PRZYGOTOWANIA KONSPEKTÓW
58681743.016.png 58681743.017.png 58681743.018.png 58681743.019.png 58681743.020.png 58681743.021.png 58681743.022.png 58681743.023.png 58681743.024.png
Konspekty napisane zostały do każdej ze sfer i są w ujednoliconej formie. Każdy konspekt zawiera wyodrębniony: tytuł, określoną sferę, cele
operacyjne, procedurę. Niektóre konspekty zawierają pomoce dydaktyczne oraz zdjęcia. Procedura przygotowana została w formie krótkich czynności
terapeuty oraz przewidywalnych reakcji dziecka.
POMOCE
Terapię usprawnić może bezproblemowy dostęp do pomocy dydaktycznych. Szczególnie jeśli realizujemy program, który wymaga profesjonalnie
przygotowanych materiałów. W programie komputerowym umieszczony jest obszerny zestaw zminiaturyzowanych plansz do programu stymulacji
intelektualnej. Plansz jest około 400, co umożliwia realizację programu przez cały rok. W zestawach znajdują się również wyrazy do nauki czytania
globalnego, odpowiadające treściowo przygotowanym planszom.
Program Stymulacji Intelektualnej ‐ umieszczono we wszystkich kwartałach z uwagi na ciągłość jego zastosowania. Podana została również propozycja
jego stosowania. Wybór konkretnych plansz zależy już od Państwa, dlatego też przy tej procedurze nie podano norm wiekowych. Autorzy programu
proponują, by program ten „w całości” wydrukować i zafoliować.
Ponadto program oferuje również inne pomoce, np.: układanki, wierszyki, cyfry, malowanki tematyczne, labirynty, uzupełniani, szlaczki, kropkowani,
barwne ilustracje.
WZNOWIENIA PROGRAMU
Zamysłem autorów programu jest systematyczne wzbogacanie go o nowe ćwiczenia, zdjęcia i pomoce dydaktyczne, tak aby przygotowana baza była
najpotężniejszym zbiorem konkretnych materiałów i ćwiczeń, które usprawnią pracę terapeutów.
UWAGA!
Osoby nie mające uprawnień do oceny MOGĄ OPIERAĆ SIĘ JEDYNIE NA OCENIE UPRAWNIONYCH DIAGNOSTÓW. Ocena profilu psychoedukacyjnego
i konstrukcja Indywidualnego Programu Edukacyjno‐Terapeutycznego bez znajomości podstaw diagnozy JEST NIEWSKAZANA.
Jeśli nie znacie Państwo ‐ specyfiki diagnozowania PROFILEM PSYCHOEDUKACYJNYM ‐ informacja o szkoleniach znajduje się na stronie internetowej
CTP.
KONTAKT:
POMORSKIE CENTRUM TERAPII PEDAGOGICZNEJ w Koszalinie
ul. Wyspiańskiego 21
75‐629 Koszalin
tel.: (094) 346‐16‐91, (094) 346‐16‐93, (094) 346‐69‐10
tel. po południu (094) 342‐31‐05, (094) 346‐21‐04
tel./fax: (094) 346‐21‐04
e‐mail: pctp@hot.pl
Opracowanie: Marzena Mieszkowicz
58681743.025.png 58681743.026.png 58681743.027.png 58681743.028.png 58681743.029.png 58681743.030.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin