Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia-dziecko:
Cykl tematyczny: „Jesienne zabawy”
1.„Las jesienią”
-poznawanie zasad gier planszowych, zapoznanie z instrukcją gry „Wyścig wiewiórek”;
-poznawanie charakterystycznych cech lasu i zmian zachodzących w lesie jesienią;
-poznawanie budowy lasu i wybranych gatunków drzew;
-dokonywanie analizy i syntezy wyrazów;
-poznawanie nowej piosenki;
-wprowadzenie nowej techniki plastycznej –rozdmuchiwania;
I. „Wyścig wiewiórek” –gra planszowa, postępowanie dzieci zgodnie z instrukcją, przestrzeganie reguł gry;
II. Wycieczka do lasu –obserwacja zmian zachodzących w lesie jesienią, zbieranie i gromadzenie w kąciku przyrody jesiennych „darów lasu”, zwrócenie uwagi na warstwowa budowę lasu (runo leśne, poszycie, drzewostan);
-poznawanie gatunków drzew najczęściej spotykanych w naszych lasach –podział drzew na liściaste i iglaste, wskazywanie różnic;
-analiza i synteza słuchowo-wzrokowa wyrazów (nazw drzew i ich wybranych części), podział na głoski i sylaby;
-osłuchanie z piosenką pt. „Jesienny deszcz” – omówienie treści piosenki i jej melodii, zabawy rytmiczno-ruchowe;
-malowanie jesiennego lasu techniką rozdmuchiwania, wykorzystanie do prac słomek do napojów, zastosowanie w pracy zmian położenia słomki i kierunku dmuchania;
matematyczna
przyrodnicza
językowa
muzyczna
plastyczna
-zna instrukcję do gry planszowej „Wyścigi wiewiórek”, potrafi rozgrywać grę na planszy,
-umie posługiwać się kostką do gry, prawidłowo przelicza oczka na kostce i pola gry na planszy;
-umie wymienić charakterystyczne cechy lasu, dostrzega zmiany zachodzące w lesie jesienią, dostrzega warstwową budowę lasu;
-potrafi rozpoznać wybrane gatunki drzew;
-dzieli nazwy drzew i ich części na głoski i sylaby, składa nazwy z sylab i głosek;
-opowiada treść piosenki, rozpoznaje jej melodię;
-umie tworzyć barwne plamy przy pomocy słomki;
2.„Zabawki Agaty”
-wprowadzenie pisanej i drukowanej litery „a”, „A”;
-ćwiczenie słuchu fonemowego;
-określenie głoski „a” jako samogłoski;
-ćwiczenie umiejętności globalnego czytania;
-ćwiczenia grafomotoryczne;
-kształcenie motoryki (ćwiczenia gimnastyczne);
I. Nauka krótkiej rymowanki „Mała Ala” na pamięć;
-Zabawa ruchowa z ćwiczeniem oddechowym „Fruwające piórka”;
II. Recytacja rymowanki „Mała Ala” –ustalanie, jaką głoskę najczęściej słychać w wyliczance;
-omówienie ilustracji w książce K.s.34,35 –ćwiczenia ortofoniczne;
-ćwiczenia w syntezie i analizie fonemowej –wyszukiwanie przedmiotów, w których nazwach pojawia się głoska „a”, ustalanie cech głoski „a”, prawidłowa artykulacja;
-poszukiwanie przez dzieci słów zawierających głoskę „a”;
-budowanie z kartoników modelu wyrazu –określanie miejsca głoski „a”, prezentacja i umieszczenie litery w miejscu odpowiadającej jej głoski;
-wskazywanie poznanych liter i układanie zdań do obrazków –Ćw.s.35 z.1-3;
-prezentacja prawidłowego zapisu małej i wielkiej litery, formowanie ich z plasteliny, pisanie po śladzie Ćw.s.36 z.1-2;
-kwiaty” –twórcza wizualizacja CD.11;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych;
teatralna
ruchowa
-potrafi dokonać syntezy i analizy sylabowej i fonemowej wybranych wyrazów;
-umie wyszukać przedmioty lub ilustracje przedmiotów, w których nazwach pojawia się głoska „a”;
-potrafi rozpoznać literę „a”, „A” drukowaną i pisaną i identyfikuje ją z głoską „a”;
-umie intuicyjnie rozpoznać głoskę „a” jako samogłoskę;
-potrafi wyszukać wyrazy zawierające literę „a”, „A”;
-układa zdania do obrazków;
-potrafi napisać małą i wielką literę po śladzie;
-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
3.„Jesienne widoki”
-dostrzeganie wartości i piękna przyrody w naturze, literaturze i sztuce;
-estetyczne wykonywanie prac plastycznych;
-swobodna interpretacja ruchowa utworu F. Chopina „Walc Des-dur”;
I. „ Zabawa w imiona” –ćwiczenie słuchu fonemowego;
-zabawy i ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej;
II. Prezentacja wiersza M. Kownackiej „Wszystko leci…” na tle muzyki –ukierunkowane wypowiedzi na temat treści wiersza;
-prezentacja zdjęć drzew –rozmowa na temat różnic w wyglądzie tych drzew, rozpoznawanie liści –z jakich drzew pochodzą, jakiego są koloru, dlaczego opadają? –klasyfikacja materiału przyrodniczego wg ustalonego kryterium;
-ćwiczenia w rozróżnianiu liści i owoców, przeliczanie Ćw. s.38;
-rozwiązywanie i próby układania jesiennych zagadek;
-swobodna interpretacja ruchowa utworu Chopina „Walc des-dur”
-„Jesienna kompozycja” –tworzenie dowolnych kompozycji z zasuszonych liści;
-ćwiczenia w dzieleniu wyrazów na sylaby Ćw. s.37;
-potrafi wymienić kilka gatunków drzew (np. brzoza, dąb buk, sosna, kasztanowiec) i umie je rozpoznać na podstawie wyglądu liści, kory…
-charakteryzuje skutki nieprawidłowego zachowania się człowieka;
-samodzielnie „tańczy” do muzyki;
-zna rozwiązania zagadek, próbuje samodzielnie ułożyć zagadkę;
-umie wykorzystać materiał przyrodniczy jako tworzywo plastyczne;
-potrafi przelicza obiekty i porównuje ich wielkość;
-umie podzielić łatwe wyrazy na sylaby;
4.„Co gra jesienią?”
-formułowanie wypowiedzi na temat jesiennej pogody (wykorzystanie różnych form ekspresji: słów, mimiki, gestów);
-poznawanie dzieł sztuki: wybranych utworów muzyki poważnej i malarstwa;
-nauka piosenki „Jesienny deszcz”, rozbudzanie wyobraźni muzycznej;
I. Słuchanie nagrań –określenie nastroju muzyki, rozmowa jak muzyka „maluje” pogodę CD.20, 56;
-obserwowanie pogody przez okno, rozmowa na temat kolorów jesiennej pogody;
II. „Barwy jesiennej pogody” –praca plastyczna –malowanie plamami (dłońmi, pędzlem lub kłębkami waty), wystawa prac;
-rozmowa o artystach malarzach (terminy: obraz, dzieło sztuki, muzeum, wystawa), oglądanie albumu z reprodukcjami;
-Ćw.s.44,45 –zapoznanie z obrazem V.van Gogha „Pokój artysty”;
-nauka słów i melodii piosenki „Jesienny deszcz”;
-zabawa z echem –ćwiczenia rytmiczne;
-„Grające gazety” –zabawy muzyczne;
-ilustracja piosenki na instrumentach perkusyjnych;
-próbuje określić nastrój muzyki;
-odtwarza kolejność wykonywanych czynności;
-umie opowiadać o jesiennej pogodzie;
-potrafi zaśpiewać piosenkę wraz z grupą;
-potrafi zilustrować piosenkę wykorzystując różne instrumenty perkusyjne;
-umie estetycznie wykonać pracę plastyczną;
-potrafi wysłuchać głoskę „o” w wyrazach;
-zna i rozumie terminy: obraz, dzieło sztuki, muzeum, wystawa;
-potrafi wykorzystać gazety do zabaw ruchowych;
5.„Lubimy spacerować i biegać”
-rozwijanie umiejętności czynnego spędzania wolnego czasu w rodzinie;
-doskonalenie umiejętności przeliczania i tworzenia zbiorów równolicznych z danymi;
-rozwijanie poczucia rytmu;
-wdrażanie do aktywnych form spędzania czasu;
I. „Aktywnie spędzamy wolny czas” –ustalanie w grupach formy spędzania wolnego czasu, prezentacja rodzinnego wypoczynku, odgadywanie, co robią poszczególni członkowie danej rodziny;
-ćwiczenie pamięci wzrokowej –wymienianie szczegółów, które udało się dzieciom zauważyć po odwróceniu oglądanej ilustracji;
II. Słuchanie „Marsza Radetzkiego” –wymyślanie ruchów ciała do melodii CD.32, miarowe wystukiwanie rytmu muzyki marszowej na instrumentach perkusyjnych, rytmiczny marsz w różnych kierunkach, w parach, w kole (jak żołnierze);
-prezentacja w różny sposób serii dźwięków, układanie tylu klocków ile dźwięków usłyszą, ustalanie liczby obiektów Ćw.s.64;
-zabawa ruchowa przy utworze „Taniec kurcząt w skorupkach” CD.34, marsz w pulsie ćwierćnutowym, bieg w ósemkowym;
-echo rytmiczne z gestodźwiękami, ćwiczenia rytmiczne z użyciem instrumentów perkusyjnych i niekonwencjonalnych wymyślanie słów, sylab i rytmu;
-rysowanie oburącz do słuchanej muzyki –„Kreatywne bazgroły” metodą kinezjologii edukacyjnej;
-wypowiada się na temat aktywnych form spędzania czasu w rodzinie;
-potrafi odtworzyć proste rytmy;
-sprawnie przelicza serie dźwięków i obiekty;
-potrafi porównać liczebność zbiorów;
-umie gestem zilustrować czynności związane z określonym zawodem;
-umie dostosować krok do rodzaju rytmu;
-potrafi rytmicznie naśladować czynności nauczyciela;
-samodzielnie tworzy słowa, sylaby i rytm;
- potrafi plastycznie zilustrować wrażenia muzyczne;
Cykl tematyczny: „ Jesienna muzyka”
1.„Pogoda za oknem”
-kształcenie umiejętności klasyfikowania;
-obserwacja zjawisk przyrodniczych;
-dostrzeganie zagrożeń i sytuacji niebezpiecznych w środowisku przyrodniczym;
-wdrażanie do higieny i dbania o zdrowie;
-kształtowanie estetyki ruchu (ćwiczenia gimnastyczne);
-ćwiczenia ortofoniczne;
I. „Jesienna pogoda” –zabawa ruchowa;
-ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej P. E. Dennisona;
II. Wycieczka do lasu –obserwacja pogody, rozpoznawanie zjawisk przyrodniczych;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie;
-słuchanie tekstu „Z pamiętnika Agaty” K.s.36;
-rozmowa na temat niebezpieczeństw, jakie może powodować burza i zasad zachowania się podczas burzy i innych niebezpiecznych zjawisk przyrodniczych;
-„Ulewa”- zabawa ruchowa;
-rozmowa na temat zdrowego stylu życia i konieczności przestrzegania zasad higieny –omówienie ilustracji w książce K.s.37;
-„Co jest ciężkie, a co lekkie” -zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność szacowania ciężaru;
-„Jesienne liście” – zabawa ruchowa;
-próbuje opisać napotkane zjawiska atmosferyczne;
-zna zasady zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych w środowisku przyrodniczym (np. podczas burzy, wichury);
-dba o swoje zdrowie i higienę;
-sprawnie reaguje na polecenia N.;
-zachowuje bezpieczeństwo podczas ćwiczeń w terenie;
-umie w...
zabcia83