Czy istnieje prawdziwa przyjaźń?Cele:Uczeń:• rozumie na czym polega prawdziwa przyjaźń;• rozumie czytany tekst;• potrafi określić znaczenie symboliki Lisa;• umiejętnie korzysta ze „ Słownika języka polskiego”Metoda: mapa mentalna, poszukująca, ćwiczeń praktycznych.Środki dydaktyczne: „ Słownik języka polskiego”, fragment utworu Antoine de Saint Exupery’ego pt. „ Mały Książę”, kartki, markery.Przebieg lekcji:1. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat stosunków międzyludzkich ukierunkowane poleceniami i pytaniami nauczyciela:• Jakie uczucia łączą ludzi, a jakie dzielą?• Co rozumiemy przez słowo „ przyjaciel”?• Kto jest „fałszywym przyjacielem”?• Czy potraficie wymienić utwory literackie, w których jest mowa o przyjaźni?2. Konfrontacja wypowiedzi uczniów z hasłem słownikowym. Odszukanie i odczytanie w „Słowniku języka polskiego” znaczenia słowa „przyjaciel”.* przyjaciel- 1. człowiek pozostający z kimś w bliskich, serdecznych stosunkach, żyjący z kimś w przyjaźni, darzony zaufaniem; 2. człowiek okazujący komuś lub czemuś swoją sympatię, sprzyjający czemuś; zwolennik, miłośnik, protektor”3. Zapoznanie uczniów z 21. rozdziałem „ Małego Księcia” Antoine de Saint Exupery.4. Wypowiedzi na temat przeczytanego tekstu:• Od kogo Mały Książę nauczył się przyjaźni?• Kim jest Lis i czego nauczył Małego Księcia?• Co to znaczy „ stworzyć więzy”?• Czy „ posiadając” przyjaciela musimy się liczyć z pewnymi konsekwencjami?5. Praca indywidualna. Uczniowie na karteczkach udzielają odpowiedzi na pytania:- Jakie wartości budują przyjaźń?- Czym jest prawdziwa przyjaźń?Następnie przyklejają odpowiedzi na arkuszu:PRAWDZIWA PRZYJAŹŃ TO...
basiagowska