Broszura skierowana do nauczycieli
ubiegających się o awans zawodowy
Opracowały:
Agnieszka Pawłowska
Dorota Zawadzka
Augustów, 2006 r.
Awans zawodowy jest niewątpliwie wielką szansą na prestiż zawodowy twórczego i innowacyjnego nauczyciela. Cała procedura wymaga jednak wielu refleksji, przygotowań, analiz, praktycznych, przemyślanych działań i racjonalnie napisanej dokumentacji. Broszura zawiera zestaw pytań, z którymi zmierzyli się przed komisją nasi koledzy i koleżanki, a także rady ekspertów oraz ich cenne uwagi na temat awansu zawodowego zebrane na podstawie dostępnej literatury.
Najczęściej zadawane pytania podczas egzaminu i rozmowy kwalifikacyjnej:
Egzamin- nauczyciel mianowany
§ Jakie akty prawne regulują pracę w oświacie?
§ Jakie przepisy określają obowiązki nauczyciela?
§ Jakie są funkcje rady pedagogicznej?
§ Jaki dokument reguluje procedury awansu zawodowego nauczycieli?
§ Jakie dokumenty regulują pracę szkoły? Omów jeden z nich.
§ Jaki program nauczania wybrała pani i dlaczego ten, a nie inny?
§ W jakim celu pisze pani plany metodyczne?
§ Jak rozumie pani swoją rolę w nauczaniu i wychowaniu?
§ Jak dokumentuje pani swoją pracę, np. wycieczki szkolne?
§ Jakie metody pracy stosuje pani na lekcjach?
§ Jakie metody aktywizujące stosuje pani na swoich zajęciach?
§ W jaki sposób indywidualizuje pani pracę swoich uczniów?
§ W jaki sposób ewaluuje pani swoja pracę? Proszę podać zmiany wprowadzone w wyniku przeprowadzonej ewaluacji.
§ Jakie są cele ewaluacji?
§ Jak motywuje pani uczniów do pracy?
§ W jaki sposób angażuje pani uczniów do pracy na rzecz szkoły?
§ Jakie dokumenty należy przygotować, aby zorganizować wycieczkę?
§ Jakie kroki należy podjąć, aby zorganizować wycieczką zagraniczną/do muzeum na terenie miasta/przejażdżkę bryczką?
§ W jaki sposób pozyskuje pani środki na pomoce naukowe, wyjazdy, przedstawienia?
§ W jaki sposób zachęca pani uczniów do aktywnego trybu życia?
§ W jaki sposób wykorzystuje pani wiedzę zdobytą na szkoleniu (konkretny przykład)?
§ Jakie korzyści wyniosła pani z obserwacji zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i jak wykorzystała je pani w prowadzeniu swoich zajęć?
§ Jakie znaczenie ma doskonalenie nauczyciela, jakie zna pani formy doskonalenia zawodowego?
§ W jaki sposób pracuje pani z uczniami nadpobudliwymi?
§ W jaki sposób pracuje pani z uczniem dyslektycznym?
§ W jaki sposób indywidualizuje pani pracę ucznia dyslektycznego na lekcji?
§ Jak organizuje pani pracę na lekcji, aby uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych czuł się akceptowany?
§ Jakie problemy napotkała pani w swojej pracy lub pracy swojej szkoły?
§ Jakie trudności wychowawcze napotkała pani w swojej pracy?
§ Jak rozwiązuje pani problemy wychowawcze w klasie? Kogo prosi pani o pomoc?
§ Jakie konkretne działania podejmuje pani, aby wypełnić swoją wychowawczą rolę?
§ Na czym polega i jak się rozwija współpraca rodziców z pedagogiem?
§ Jak interpretuje pani zalecenia PPP?
§ Jak rozwiązuje pani problemy związane z brakiem akceptacji, tolerancji?
§ Jak planuje i wdraża pani współpracę z rodzicami?
§ Czy możliwe jest, aby rodzic w październiku widział oceny ucznia?
§ W jaki sposób diagnozuje pani problemy środowiskowe w swojej szkole?
§ Jakie widzi pani prawne możliwości pomocy dzieciom będącym w trudnej sytuacji materialnej?
§ W jaki sposób wykorzystuje pani na zajęciach technologię komputerową i multimedia?
§ W jaki sposób można wykorzystać komputer na lekcji?
§ Co to jest port folio europejskie?
§ Czego dotyczy program „Sokrates?
§ Co zrobi pani, jeżeli zostanie pani wezwana podczas zajęć przez dyrektora?
§ Kto powołuje komisję na egzamin dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego?
§ Jakie korzyści płyną z uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego?
§ Jaki sukces dydaktyczny lub wychowawczy odniosła pani w okresie stażu?
§ W jaki sposób wykorzystuje pani wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie stażu w swojej codziennej pracy?
§ W jakim stopniu realizowany przez panią program autorski miał wpływ na podniesienie jakości pracy szkoły? Proszę przedstawić własne wnioski, refleksje, pochwalić się osiągnięciami, opowiedzieć o napotkanych trudnościach.
§ Które z podjętych przez panią działań ocenia pani najwyżej? Jak wpłynęło ono na podniesienie jakości pracy szkoły?
§ Współpraca, z którą placówką, wpłynęła na podniesienie jakości pracy szkoły i w jaki sposób?
§ Jak realizacja programu regionalnego wpłynęła na wizerunek szkoły?
§ Na czym polegała pani praca jako koordynatora akcji „Szkoły z klasą”?
§ Co skłoniło panią do opracowania innowacji pedagogicznej? Proszę przedstawić efekty pracy.
§ Co bierze pani pod uwagę przystępując do planowania swojej pracy?
§ W jaki sposób i na podstawie jakich danych ocenia pani skuteczność swojej pracy?
§ Jakie działania podejmowała pani w ramach promocji szkoły?
§ Z jaką instytucją pozaszkolną współpraca układała się najlepiej?
§ Które z efektów rozwoju zawodowego uważa pani za najbardziej znaczące i dlaczego?
§ Jakie, pani zdaniem, ma znaczenie doskonalenie zawodowe nauczyciela? Jakie korzyści przynosi ono pani, uczniom i szkole?
§ W jaki sposób pracuje pani z uczniem słabym?
§ Jak pracuje pani z uczniem zdolnym?
§ Skąd czerpie pani wiedzę i umiejętności dotyczące pracy z uczniem zdolnym?
§ Jakie efekty przyniosła praca z dziećmi zdolnymi w ramach realizacji programu autorskiego (np. program koła plastycznego, tanecznego)?
§ Proszę podać przykład sytuacji szkolnej, w której wzięła pani pod uwagę potrzeby rozwojowe uczniów.
§ Jakie korzyści przyniosło prowadzone przez panią koło zainteresowań?
§ W jaki sposób wspiera pani rozwój dzieci niepełnosprawnych?
§ Czym różni się praca w klasie integracyjnej od pracy w klasie masowej?
§ W jaki sposób realizacja programu dla rodziców dzieci dyslektycznych „Wspólnie łatwiej” wpłynęła na podniesienie świadomości pedagogicznej rodziców i w jaki sposób przełożyło się to na podniesienie jakości pracy szkoły?
§ W jaki sposób ocenia pani uczniów mających orzeczenia lub opinie PPP?
§ Kiedy stawia pani uczniowi ocenę celującą?
§ Na czym polegała praca w zespole wychowawczym?
§ Jakie programy profilaktyczne pani realizowała? W jaki sposób? Jaki efekty przyniosła ta praca?
Niektóre z wymienionych wyżej pytań pojawiają się zarównona rozmowie kwalifikacyjnej jak i na egzaminie.
Najważniejsze uwagi:
§ Konieczność wnikliwego studiowania przepisów prawnych dotyczących procedury awansu i wymagań niezbędnych do uzyskiwania kolejnych stopni, a w efekcie – przedłożenie dokumentacji zgodnie z kolejnością i treścią wymagań zawartych w rozporządzeniu.
§ Potrzeba dokonania analizy swojej pracy w aspekcie jakości, możliwości i potrzeb. Uświadomienie sobie własnych mocnych i słabych stron.
§ Planowanie konkretnych działań obejmujących również dokształcanie i doskonalenie zawodowe przyczyniające się do sukcesów uczniowskich i rozwoju szkoły.
§ Nauczyciel, opisując zrealizowane przez siebie działania, powinien trzymać się konkretów według schematu: co zrobiłem? w jakim celu? w jaki sposób? jaki był efekt końcowy? jakie korzyści moje działanie przyniosło społeczności szkolnej?
§ Postulat ujmowania w planie rozwoju zawodowego nie tylko własnych potrzeb edukacyjnych, lecz także uwzględnianie priorytetów macierzystej szkoły (placówki), kuratorium oświaty i MEN.
§ Pomocna rola systematycznego, bieżącego gromadzenia dokumentów, wypisywania wykonywanych zadań według wymagań, sporządzania opisów i analiz po zakończeniu konkretnego działania.
§ Ostrzeżenie przed dokonywaniem plagiatów, bezmyślnym przepisywaniem sprawozdań, opisów, programów, artykułów oraz różnych materiałów dostępnych w Internecie lub bibliotece szkolnej opracowanych przez innych nauczycieli.
§ Osoby ubiegające się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego powinny nabyć umiejętności konstruowania programów oraz sporządzania sprawozdań z ich opracowania i wdrażania.
Rady ekspertów
§ Przygotuj syntetyczną autoprezentację, w której na podstawie dokonanej samooceny przedstawisz swoje mocne strony oraz wnioski do dalszej pracy.
§ Dobrze zapoznaj się z przepisami prawa oświatowego – ze szczególnym uwzględnieniem rozporządzenia dotyczącego awansu zawodowego.
§ Podczas egzaminu przedstaw zrealizowane działania korzystne dla nauczyciela, społeczności szkolnej i środowiska, sformułuj wnioski do dalszej pracy.
§ Podczas egzaminu przedstaw komisji wybrane przez siebie dalsze kierunki rozwoju zawodowego, priorytety i obszary zainteresowań.
§ Rzeczowo odpowiadaj na postawione pytania.
§ Tak przygotuj własne wystąpienie, by podczas prezentacji wykazać się następującymi umiejętnościami: planowanie własnej pracy, dobór odpowiednich metod, wykorzystanie w praktyce zagadnień z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki.
§ Przed pójściem na egzamin porozmawiaj z opiekunem stażu i innymi nauczycielami, którzy zdawali taki egzamin.
§ Precyzyjnie określaj zasady współpracy ze środowiskiem.
§ Zaprezentuj się jako człowiek refleksyjny, łatwo nawiązujący kontakt z innymi.
...
marlen107