Europejskie prawo spółek. Tom III. Corporate governance.pdf

(2241 KB) Pobierz
555099325 UNPDF
Cejmer Mirosław, Chruściński Marcin, Opalski Adam, Oplustil Krzysztof, Sójka Tomasz, Stroiński Rafał,
Teichmann Christoph
monografia
Zakamycze 2006
Europejskie prawo spółek. Tom III. Corporate governance.
Wykaz skrótów
Akty prawne
AktG - Aktiengesetz, niemiecka ustawa o spółce akcyjnej
BGB - Bürgerliches Gesetzbuch, niemiecki kodeks cywilny
k.c. - ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)
k.p. - ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.
zm.)
k.s.h. - ustawa z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn.
zm.
k.z. - rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1933 r. - Kodeks zobowiązań
(Dz. U. Nr 82, poz. 598)
MiFID - dyrektywa 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków
instrumentów finansowych zmieniająca dyrektywę Rady 85/611/EWG i 93/6/EWG i dyrektywę
2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 93/22/EWG, Dz. Urz. WE
L 145 z 30 kwietnia 2004 r., s. 1 i n.
p.p.o.p.w. - ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi,
Dz. U. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.
u.o.i.f. - ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z
późn. zm.
u.r. - ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694)
ustawa o ofercie - ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania
instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, Dz. U. Nr
184, poz. 1539
Publikatory
BGBl. - Bundesgesetzblatt
Dz. U. - Dziennik Ustaw
Dz. Urz. UE - Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
Dz. Urz. WE - Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich
Zb. Orz. - Zbiór Orzeczeń
Czasopisma
AG - Aktiengesellschaft
BB - Betriebs-Berater
DB - Der Betrieb
EBOR - European Business Organization Law Review
ECFR - European Company and Financial Law Review
KPP - Kwartalnik Prawa Prywatnego
MoP - Monitor Prawniczy
NZG - Neue Zeitschrift für Gesellschaftsrecht
PiP - Państwo i Prawo
PPH - Przegląd Prawa Handlowego
Pr. Sp. - Prawo Spółek
RabelsZ - Rabels Zeitschrift
TPP - Transformacje Prawa Prywatnego
ZGR - Zeitschrift für Unternehmens- und Gesellschaftsrecht
ZHR - Zeitschrift für das gesamte Handels- und Wirtschaftsrecht
ZIP - Zeitschrift für Wirtschaftsrecht und Insolvenzpraxis
ZVglRWiss - Zeitschrift für vergleichende Rechtswissenschaft
Inne
BDA - Bundesvereinigung der Deutschen Arbeitgeberverbände
BDI - Bundesverband der Deutschen Industrie
CEO - chief executive officer
DAI - Deutsches Aktieninstitut
DIHK - Deutscher Industrie- und Handelskammertag
GDV - Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft
ECGI - European Corporate Governance Institute
EWG - Europejska Wspólnota Gospodarcza
GPW - Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie SA
IAS - Międzynarodowe Standardy Rachunkowości
IFRS - Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej
OECD - Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju
UE - Unia Europejska
WE - Wspólnoty Europejskie
WpÜG - Wertpapiererwerbs- und bernahmegesetz, niemiecka ustawa o przejęciach przedsiębiorstw
ZKA - Zentraler Kreditausschuss
Słowo wstępne
Poszczególne tomy serii wydawniczej "Europejskie Prawo Spółek" poświęcone są doniosłym
praktycznie instytucjom prawnym, które mają zostać uregulowane w sposób przedstawiony w
komunikacie z 21 maja 2003 r. dla Rady i Parlamentu Europejskiego zatytułowanym: "Modernizacja
prawa spółek oraz wzmocnienie nadzoru korporacyjnego w Unii Europejskiej - Plan działania" 1 . Celem
nowych regulacji europejskiego prawa spółek jest zwiększenie efektywności zarządzania i
konkurencyjności spółek akcyjnych w wymiarze globalnym oraz wzmocnienie praw akcjonariuszy i
ochrony osób trzecich. Planowane zmiany prawa spółek dotyczą:
1) ładu korporacyjnego ( corporate governance ) w spółkach publicznych,
2) kapitału zakładowego (instytucje dyrektywy kapitałowej omówione zostały w I i II tomie
"Europejskiego prawa spółek"),
3) grup spółek,
4) mobilności spółek w ramach Wspólnoty (spółkom zagranicznym w Polsce poświęcony zostanie IV
tom "Europejskiego prawa spółek"),
5) nowych "europejskich" podmiotów ponadgranicznych funkcjonujących obok europejskiego
zgrupowania interesów gospodarczych, spółki europejskiej oraz spółdzielni europejskiej.
Celem systemu corporate governance jest zapewnienie równowagi między interesami podmiotów
zaangażowanych w funkcjonowanie spółki akcyjnej ( stakeholders ), w tym w szczególności pomiędzy
akcjonariuszami a menedżerami spółki. Osiągnięciu tej równowagi służą zarówno "prawa rynku", jak i
odpowiednie regulacje prawne. Podstawowym problemom corporate governance poświęcone jest
opracowanie znawcy przedmiotu z Uniwersytetu w Heidelbergu prof. Ch. Teichmanna zatytułowane
"Corporate Governance - między prawem a rynkiem". Autor zwraca uwagę między innymi na sposób
regulacji tej instytucji w prawie europejskim: z jednej strony normy prawa europejskiego wyznaczają tylko
minimalne standardy nadzoru korporacyjnego w spółkach publicznych, z drugiej strony natomiast
ustawodawca europejski zrezygnował z wydania jednolitego kodeksu corporate governance . Obszerną
analizę kodeksu dobrych praktyk funkcjonującego w Polsce zawiera opracowanie dr. R.T. Stroińskiego
pt. "Zasady dobrych praktyk w spółkach publicznych notowanych na giełdzie papierów wartościowych w
Warszawie S.A. - wybrane zagadnienia na tle prawnoporównawczym".
Zgodnie z "Planem działania" wzmocnienie nadzoru korporacyjnego w spółkach publicznych
wymaga zmian dotyczących:
* praw akcjonariuszy,
* obowiązku ujawniania informacji i odpowiedzialności za naruszenie tego obowiązku oraz
* organów spółek (struktury organów oraz zasad wynagrodzenia członków władz).
Planowane wzmocnienie praw akcjonariuszy ma nastąpić poprzez: a) dostęp do informacji o
spółce drogą elektroniczną, b) wykonywanie on-line praw akcjonariusza, w tym prawa głosu na walnym
zgromadzeniu, c) przyjęcie zasady jedna akcja jeden głos 2 oraz d) rozważenie możliwości wprowadzenia
zakazu ograniczeń statutowych w zakresie wykonywania prawa głosu. Pod koniec 2005 r. ukazał się
projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykonywania prawa głosu przez
akcjonariuszy spółek posiadających siedzibę statutową w państwie członkowskim i których akcje zostały
dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym i zmieniającej dyrektywę 2004/109/WE 3 . Analizę
propozycji wzmocnienia praw akcjonariuszy zawiera praca dr. M. Cejmera oraz mgr. M.
Chruścińskiego pt. "Reforma statusu korporacyjnego akcjonariuszy spółek notowanych na rynku
regulowanym w Europie".
Z kolei postulat dotyczący ujawniania informacji na temat stosowanych przez spółki zasad
corporate governance znalazł swój wyraz w przedłożonym przez Komisję z 27 października 2004 r.
projekcie zmiany dyrektywy Rady 78/660EWG i 83/349/EWG w sprawie rocznych sprawozdań
finansowych niektórych rodzajów spółek oraz skonsolidowanych sprawozdań finansowych 4 . Projekt ten
zawiera także postanowienia o kolektywnej odpowiedzialności członków organu zarządzającego bądź
administrującego za prawdziwość danych finansowych publikowanych w sprawozdaniach finansowych
oraz prawdziwość innych istotnych oświadczeń. Obowiązkom informacyjnym spółek publicznych
(związanych z ofertą publiczną lub ubieganiem się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym
obrotem akcjami na rynku regulowanym) oraz odpowiedzialności za ich naruszenie poświęcone jest
obszerne opracowanie dr. T. Sójki zatytułowane "Obowiązki informacyjne spółek publicznych a corporate
governance ". Natomiast rola rady nadzorczej w strukturze organów spółki akcyjnej jest przedmiotem
artykułu dr. A. Opalskiego pt. "Rada nadzorcza jako strategiczne ogniwo ładu korporacyjnego spółki
akcyjnej". Opracowanie to jest zarazem głosem w dyskusji na temat celowości przyznania krajowym
spółkom publicznym prawa wyboru między strukturą monistyczną (rada dyrektorów, rada administrująca)
a dualistyczną (rada nadzorcza i zarząd).
Proponowane zmiany struktury organu kontrolnego spółki publicznej mają na celu usprawnianie
kontroli oraz eliminowanie konfliktu interesów pomiędzy spółką a członkami zarządu albo dyrektorami
wykonawczymi. Temu celowi służyć ma: po pierwsze - wzmocnienie roli niezależnych dyrektorów ,
którzy nie prowadzą spraw spółki (dyrektorów niewykonawczych) oraz członków rad nadzorczych; po
drugie - zwiększenie roli wyspecjalizowanych komitetów powoływanych w ramach rady administrującej
(system monistyczny) bądź rady nadzorczej (system dualistyczny), w tym w szczególności komitetu
audytu. Postulaty "Planu działania" w kwestii struktury organów spółki zostały uwzględnione w zaleceniu
Komisji z 15 lutego 2005 r. dotyczącym roli dyrektorów niewykonawczych lub będących członkami rady
nadzorczej spółek giełdowych i komisji rady (nadzorczej) 5 . Analizę tego problemu zawiera opracowanie
dr. K. Oplustila pt. "Niezależni członkowie rady nadzorczej (administrującej) jako instrument wzmocnienia
nadzoru korporacyjnego w spółkach publicznych".
Zgodnie z "Planem działania" strategia wynagradzania oraz wynagrodzenie poszczególnych
członków zarządu bądź dyrektorów zarządzających spółką powinna być ujawniana w rocznym
sprawozdaniu finansowym spółki. W rocznym sprawozdaniu powinny być także ujawnione koszty
związane z przyznanym dyrektorom prawem opcji na akcje spółki; przyznanie takiego prawa powinno być
także zatwierdzone przez walne zgromadzenie. Plany te zostały urzeczywistnione w zaleceniu Komisji z
14 grudnia 2004 r. w sprawie wspierania odpowiedniego systemu wynagrodzeń dyrektorów spółek
notowanych na giełdzie 6 , które analizuje dr M. Cejmer w artykule wieńczącym III tom "Europejskiego
Prawa Spółek", zatytułowanym "Zalecenie Komisji w sprawie wynagrodzeń dyrektorów spółek
notowanych na rynku regulowanym".
dr hab. Jacek Napierała prof. UAM w Poznaniu
Corporate governance - między prawem a rynkiem
Dr hab. Christoph Teichmann jest docentem w Instytucie Niemieckiego i Europejskiego Prawa
Spółek i Prawa Gospodarczego przy Uniwersytecie w Heidelbergu. Autor pragnie podziękować panu dr.
Krzysztofowi Oplustilowi za staranne przetłumaczenie tekstu na język polski.
1. Wprowadzenie
Prawnopolityczna dyskusja o zarządzaniu i kontroli w spółkach akcyjnych jest tak stara jak sama
spółka akcyjna 1 . W XIX w., gdy utworzenie każdej spółki akcyjnej wymagało jeszcze koncesji organu
państwowego, wewnętrzna struktura organizacyjna tej spółki rozwinęła się jako rezultat wzajemnego
oddziaływania na siebie praktyki gospodarczej oraz praktyki koncesyjnej organów państwowych 2 . W
niemieckim obszarze prawnym odejście od systemu koncesyjnego nastąpiło w 1870 r. Zniesienie tych
ograniczeń doprowadziło do boomu spółek akcyjnych. W samym tylko 1871 r. założono w Rzeszy
Niemieckiej około 260 nowych spółek akcyjnych, podczas gdy w latach 1859-1869, gdy obowiązywał
system koncesyjny, powstało w całych Prusach tylko 10 takich spółek 3 . Po boomie nastąpił jednak głęboki
kryzys: już w 1873 r. zbankrutowała znaczna liczba nowo założonych spółek. Wywołało to szeroką krytykę
regulacji spółki akcyjnej, czego skutkiem była reforma z 1884 r. Jej celem było m.in. uczynienie z rady
nadzorczej, która dotychczas prowadziła "pozorną egzystencję", efektywnego organu nadzoru w spółce 4 .
To wzajemne oddziaływanie na siebie boomu i kryzysu, które dostarcza impulsów dla reformy
wewnętrznej struktury spółki akcyjnej, daje się obserwować po dziś dzień. "Na Zachodzie bez zmian" -
można by stwierdzić, gdyby wołanie o reformę spółki akcyjnej nie brzmiało od kilkudziesięciu lat w nowej
formie, jako żądanie lepszego corporate governance w spółce akcyjnej 5 . Jeżeliby spróbować przełożyć
ten zwrot na kiedyś używany język, powraca się do pojęć, które występowały w dyskusji na temat reform
prawa akcyjnego już od roku 1870: chodzi więc o polepszenie "kierowania przedsiębiorstwem" 6 lub,
innymi słowy, o polepszenie "ustroju przedsiębiorstwa" ( Unternehmensverfassung ) 7 w giełdowej spółce
akcyjnej. W spółce tej występuje często wielu akcjonariuszy, z których każdy zainwestował w nią
stosunkowo nieznaczne sumy, a z powodu swojego rozproszenia mogą oni jedynie w niewielkim stopniu
wywierać wpływ na jej zarządców. Dlatego też management prowadzi sprawy spółki w sposób
samodzielny i niezależny od rozproszonych akcjonariuszy, może jednak ulegać pokusie nadużywania tej
samodzielności dla realizacji własnych, partykularnych interesów.
Choć istnienie takiego stanu rzeczy i związanych z nim niebezpieczeństw stwierdzono już w końcu
XIX w., błędne byłoby przyjęcie, że dyskusja na temat corporate governance jest jedynie "nowym winem
w starych stągwiach". Wraz z tym nowym pojęciem wkroczył bowiem do kontynentalnego myślenia
prawniczego inny punkt widzenia: wzbogacenie prawnopolitycznej dyskusji o gruntowną analizę
ekonomiczną. Amerykański prąd naukowy law and economics znajduje tu jedno ze swoich istotnych
zastosowań 8 . Również w europejskiej nauce prawa ruch ten umożliwił zrozumienie mechanizmów
zarządzania i kontroli w spółce. Najpierw więc wyostrzył on spojrzenie na okoliczność, że przepaść
między akcjonariuszami a managementem spółki jest przejawem ogólniejszego konfliktu, który występuje
zawsze wtedy, gdy dany podmiot nie może się osobiście troszczyć o swoje interesy majątkowe. Ten
konflikt między "pryncypałem" i "agentem" zostanie krótko przedstawiony poniżej w pkt 2. Ekonomiczna
perspektywa pozwala także stwierdzić, że w celu skłonienia kierownictwa spółki do prawidłowego
zachowania nie zawsze jest konieczne istnienie normy prawnej. Wolny rynek często dyscyplinuje
management efektywniej niż jakakolwiek regulacja prawna, co zostanie omówione w pkt 3. Nawet jednak
wówczas, gdy znajdą zastosowanie normy prawne, nie oznacza to, że można zupełnie abstrahować od
ekonomii i rynku. Również normy prawne dadzą się bowiem badać pod kątem ich ekonomicznej
skuteczności. W pkt 4 nastąpi próba ustalenia, jakie argumenty przemawiają za tym, aby normy prawne
korygowały zachowania rynkowe. Z uwagi na Wspólnotę Europejską należy w pkt 5 zastanowić się nad
odpowiedzią na pytanie, na jakiej płaszczyźnie regulacyjnej powinny znajdować się normy prawne: w
prawie krajowym czy w prawie europejskim.
2. Corporate governance : odpowiedź na konflikt między pryncypałem i agentem
2.1. Podstawowy układ konfliktu pryncypała i agenta
W spółce akcyjnej akcjonariusze powierzają swój kapitał spółce, która jest zarządzana przez zarząd
lub radę dyrektorów ( board of directors ). Europejskie porządki prawne znają dwa różne systemy
kierowania spółką akcyjną: model dualistyczny, z zarządem i radą nadzorczą (np. w Polsce i w
Niemczech), i model monistyczny, z jednym organem administrującym (np. w Anglii i we Francji) 9 . Jednak
w obydwu systemach występuje ten sam podstawowy konflikt między akcjonariuszami i kierownictwem
spółki. Dlatego też dla poniższych rozważań nie jest zasadniczo istotne, czy w danym kraju dominuje
model monistyczny czy dualistyczny. Z tego powodu w dalszej części opracowania nie występują pojęcia
"zarząd" lub " board ", lecz ogólne pojęcie management (menedżerowie) spółki.
To, czy inwestycja akcjonariuszy przyniesie ekonomiczny zysk, zależy w znacznej mierze od
menedżerów spółki. Zysk osiągnięty w wyniku prowadzenia przez nich spraw spółki może zostać
wypłacony akcjonariuszom. Ponadto sukces ekonomiczny spółki znajduje odbicie w wysokich kursach jej
akcji, co również leży w interesie akcjonariuszy. Jeżeli spółka nie osiąga zysków, kapitał akcjonariuszy
zostanie zmarnowany, gdyż nie mają oni roszczenia o jego zwrot. Dokonywanie wypłat z
niepochodzącego z zysku majątku spółki (poza przypadkiem obniżenia kapitału i umorzenia akcji) jest w
prawie europejskim wyraźnie zabronione 10 . W rezultacie więc akcjonariusze mają interes w tym, aby: po
pierwsze, management skutecznie zarządzał spółką, a po drugie, zysk osiągnięty przez spółkę został im
wypłacony.
Taka sama konstelacja istnieje w gruncie rzeczy w każdym cywilnoprawnym stosunku zlecenia.
Konflikt interesów między zleceniobiorcą ("agentem") i jego zleceniodawcą ("pryncypałem") sygnalizuje
już ogólne prawo cywilne: zleceniobiorca powinien stosować się do wskazówek zleceniodawcy, złożyć
rachunek ze swoich działań i wydać wszystko, co uzyskał w związku z wykonaniem zlecenia 11 . Widocznie
ustawodawca uznał za konieczne przewidzieć takie obowiązki, gdyż w przeciwnym razie zleceniobiorca
mógłby ulegać pokusie, aby nie wykonywać swojego zlecenia należycie, czyli nie kierować się interesami
zleceniodawcy. Potencjalny konflikt między pryncypałem i agentem powstaje więc zawsze wówczas, gdy
ktoś przenosi na inną osobę uprawnienie do zajmowania się swoimi sprawami majątkowymi 12 .
Systemowe ujęcie tego układu interesów w kontekście debaty na temat corporate governance
następuje w wyniku ekonomicznej analizy struktur bodźcowych, które oddziałują na podmioty działające w
ramach spółki publicznej 13 . U podstaw tej analizy leży założenie, że każdy człowiek działa w sposób
racjonalny ekonomicznie, tzn. zmierza do pomnożenia swojego indywidualnego dobrobytu jak
najmniejszym nakładam własnych sił i środków 14 . Jeżeli więc agent działa racjonalnie w takim sensie,
będzie on dążył przede wszystkim do powiększenia własnej korzyści, nawet kosztem interesów
zleceniodawcy. Zachowanie takie ułatwia mu w praktyce lepszy dostęp do informacji. Z natury rzeczy
bowiem agent lepiej niż pryncypał orientuje się w rzeczywistym stanie stosunków faktycznych i prawnych,
które są przedmiotem jego działań. Na przykład, jeżeli management spółki oświadczy, że zastój
produkcyjny w jej krajowych zakładach wynika nie ze złej organizacji, lecz z trudności z wydobyciem
surowców w Afryce Południowej, pojedynczy akcjonariusz praktycznie nie ma jak zweryfikować
prawdziwości tego stwierdzenia. Corporate governance ma więc na celu, po pierwsze, zredukować
istniejącą asymetrię informacyjną na korzyść managementu , a po drugie - stworzyć mechanizmy
prowadzące do powstania zbieżności interesów managementu i akcjonariuszy. Dzięki temu menedżerom
trudniej będzie ukrywać przed akcjonariuszami prawdziwy stan przedsiębiorstwa spółki. Ponadto, jeżeli
zarówno akcjonariusze, jak i menedżerowie będą dążyć do tego samego celu ekonomicznego, którym jest
dobro spółki i jej przedsiębiorstwa, odpadnie ekonomiczny bodziec skłaniający menedżerów do tego, aby
wykorzystywać lepszy dostęp do informacji na niekorzyść akcjonariuszy.
2.2. Konflikt pryncypała i agenta w spółce publicznej
Zarysowany powyżej problem asymetrii informacyjnej między pryncypałem i agentem jest
szczególnie widoczny w publicznej spółce akcyjnej. Prawne i faktyczne położenie takiej spółki jest mało
przejrzyste dla poszczególnych akcjonariuszy, którzy jedynie z zewnątrz mogą obserwować sposób,
przebieg i wyniki jej działalności. Należy jednak rozróżnić spółki z szeroko rozproszonym akcjonariatem
( dispersed ownership ) i te, w których występuje jeden lub kilku znacznych akcjonariuszy ( blockholders ).
2.2.1. Rozproszony akcjonariat
Racjonalna apatia drobnych akcjonariuszy
W giełdowej spółce akcyjnej regularna kontrola prowadzenia spraw spółki przez jej ekonomicznych
właścicieli jest wprawdzie teoretycznie możliwa, jednak w praktyce wiąże się ze znacznymi kosztami.
Ponieważ każdy akcjonariusz spółki publicznej posiada z reguły niewielką część jej akcji, koszt
nadzorowania zarządu spółki nie ma żadnego ekonomicznie racjonalnego związku z zyskiem, jaki może
być dzięki temu osiągnięty. Dochodzi do tego niekorzystny efekt tzw. jazdy na gapę ( free rider problem ): z
podejmowanych przez pojedynczego akcjonariusza wysiłków służących kontroli menedżerów korzystają
bowiem wszyscy akcjonariusze, niezależnie od stopnia zaangażowania w sprawy spółki. W efekcie żaden
z akcjonariuszy nie interesuje się spółką, gdyż z ekonomicznego punktu widzenia nie jest racjonalne, aby
ponosił on w całości koszt nadzoru, z którego pozytywnych rezultatów korzystają inni. Z uwagi na
niewielkie kwoty zainwestowane w spółce, często zbyt kosztowne dla drobnych akcjonariuszy jest nawet
korzystanie z prawa głosu, gdyż wiąże się z nim trud udania się na walne zgromadzenie 15 . Z
ekonomicznego punktu widzenia racjonalniejsze dla akcjonariuszy jest ograniczenie się do obserwacji
Zgłoś jeśli naruszono regulamin