Moje - Finanse publiczne jako konsekwencja niedoskonałości rynku.doc

(49 KB) Pobierz
Finanse publiczne jako konsekwencja niedoskonałości rynku

Finanse publiczne jako konsekwencja niedoskonałości rynku

 

Niedoskonałości rynku

Nieefektywność rynku

Niestabilność gospodarki

Nierówność dochodów

niedoskonała konkurencja, monopole

koszty  zewnętrzne (społeczne)

brak rozwoju usług publicznych

wahania koniunkturalne

bezrobocie, patologie społeczne

progresja podatkowa

opieka  społeczna

interwencje na rynku, ustawodawstwo antymonopolowe

koszty związane np. z naruszeniem stanu środowiska przez firmy, nie uwzględniane w rachunku kosztów

budowa infrastruktury, subsydiowanie działania instytucji publicznych

oddziaływania stabilizacyjne polityki gospodarczej

opieka socjalna nad obszarami tworzenia patologii społecznej, wynikającymi         z wahań gospodarczych

ograniczenie uznanych za nadmierne rozpiętości w poziomie życia

ograniczenie sfery ubóstwa wynikającego z rozpiętości dochodów

 

przepisy, ograniczenia, opłaty, kary, rekompensaty

tworzenie dóbr społecznych, zaspokajanie potrzeb zbiorowych

 

inwestycje publiczne, prace interwencyjne, ulgi podatkowe, dopłaty celowe

progresywny system podatkowy, różnicowanie podatków pośrednich

system zapomóg            i zasiłków socjalnych

 

 

Struktura finansów publicznych

Finanse publiczne tworzą złożoną strukturę, której celem jest gromadzenie i rozdysponowywanie pieniężnych środków publicznych. Składają się na nią następujące elementy; podmiotowe, prawne, instytucjonalne, instrumentalne, techniczne.

-        podmiotowe; (władze ustawodawcze różnych szczebli, władze wykonawcze różnych szczebli, aparat finansowy (skarbowy), podmioty finansowane z funduszy publicznych.

-        prawne; (ustawy); (konstytucja jako ustawa zasadnicza, prawo budżetowe, ustawy i uchwały budżetowe, podatkowe, rozporządzenia)

-        instytucjonalne; budżet państwa, budżety samorządowe, fundusze ubezpieczeń społecznych, pozostałe fundusze publiczne, fundacje publiczne.

-        instrumentalne podatki centralne, podatki lokalne, opłaty niepodatkowe, cła, dochody z majątku publicznego, składki na ubezpieczenia społeczne, subwencje, dotacje, kredyty państwowe, pożyczki publiczne.

-        techniczne; klasyfikacja budżetowa, procedura budżetowa, postępowanie podatkowe, metody i procedury planowania dochodów i wydatków.

 

System finansów publicznych

W układzie instytucjonalnym, pokazującym poziomy gromadzenia i rozdysponowywania pieniędzy publicznych wyróżniamy;

Budżet państwa; Scentralizowany fundusz publiczny służący gromadzeniu środków pieniężnych związanych z realizacją funkcji państwa, ma charakter planu finansowego państwa.

Budżety samorządowe; Fundusze publiczne uzyskiwane jako efekt transferów środków finansowych z regionu i do regionu, pozostające w gestii władz regionalnych i pozwalające na realizację specyficznych celów uznanych przez władze lokalne.

Fundusze ubezpieczeń społecznych; Fundusze wynikające z uznania obowiązków państwa wobec społeczeństwa, wynikają z przezorności grupowej, najczęściej obejmują: ubezpieczenia emerytalno-rentowe, zdrowotne i ubezpieczenia na wypadek bezrobocia.

Pozostałe fundusze publiczne; Fundusze celowe ogólnego przeznaczenia istniejące jako alternatywa systemu budżetu państwa, powoływane dla osiągnięcia określonego celu, wyróżniamy fundusze: państwowe, samorządowe oraz ponadnarodowe,

Fundacje publiczne; Fundusze celowe oparte na dobrowolnych wpłatach ludności i podmiotów gospodarczych dla osiągnięcia określonych celów.

 

Dochody publiczne

Konieczność zapewnienia dochodów publicznych wynika z konieczności zapewnienia środków na finansowanie dóbr społecznych i celów polityki gospodarczej państwa. Dochody publiczne dzielimy na: bezzwrotne (podatki, dochody publiczne, inne) oraz zwrotne (kredyty i pożyczki publiczne, deficyt budżetowy i dług publiczny i inne).

Dochody publiczne

1.      bezzwrotne

podatki; Pieniężne, przymusowe, ogólne, nieodpłatne i bezzwrotne świadczenie na rzecz państwa lub władz lokalnych; podstawowe narzędzie przejmowania dochodów przez państwo; zaliczyć do tego typu świadczeń można: podatki, opłaty i cła.

dochody; dochody publiczne z majątku i praw majątkowych wynikają z zaangażowania majątku państwa i majątku komunalnego w procesy gospodarcze.

inne; inne dochody publiczne obejmują: opłaty (np. za świadczenie usług jednostek sektora publicznego), składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, składki na różne fundusze publiczne (celowe).

2.      zwrotne

kredyty; kredyty z banku centralnego i banków komercyjnych zaciągane na pokrycie bieżących potrzeb niemożliwych do sfinansowania z dochodów bezzwrotnych; są przyczyna powstawania długu publicznego.

pożyczki; pożyczki od rządów obcych i z banków zagranicznych zaciągane na pokrycie bieżących potrzeb niemożliwych do sfinansowania z dochodów bezzwrotnych; są przyczyną powstawania zadłużenia zagranicznego.

inne; dochody stanowiące podstawę lub istotny składnik finansowania zaspokajania potrzeb społecznych uznanych za niezbędne z punktu widzenia polityki ekonomicznej; obejmują: część opłat, składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, składki na różne fundusze publiczne.

 

System podatkowy

Do podstawowych kryteriów podziału podatków zaliczamy: kryterium przedmiotowe, kryterium związku pomiędzy podatkiem a podatnikiem, kryterium terytorialne i kryterium źródeł pochodzenia.

Kryteria podziału podatków

Przedmiotowe; Struktura przedmiotowa określa podstawy naliczania podatków:

-     podatki majątkowe i od praw majątkowych; podstawą podatku jest posiadany majątek, zasadą powinno być nienaruszalność ekonomicznej podstawy podatku,

-     podatki od przychodów; podstawą podatku jest zakładany przychód, państwo może realizować premię inflacyjną,

-     podatki od dochodów; podstawą podatku jest dochód, mogą prowadzić do zawyżania kosztów,

-     podatki od wydatków; typowe podatki od konsumpcji, mogą być stosowane wybiórczo.

Strukturalne; Z punktu widzenia związku między ciężarem podatkowym a ponoszącym go podatnikiem wyróżniamy:

-     podatki bezpośrednie, w których istnieje bezpośrednia zależność pomiędzy podatnikiem a płaconym podatkiem,

-     podatki pośrednie, w których brak bezpośredniego związku pomiędzy podatnikiem a podatkiem, możliwe jest „przerzucanie” ciężaru na inne podmioty i deformacja zakładanej struktury obciążeń społeczeństwa.

Terytorialne Struktura terytorialna jest podstawa podziału podatków na:

-      podatki nakładane przez państwo (podstawowa część podatków, ujednolicana w ramach danego kraju),

-      podatki nakładane przez władze samorządowe (regionalne i lokalne), mogą być dodatkowym składnikiem dochodów władz samorządowych.

Źródła pochodzenia

Struktura sektorowa,  wykorzystywana najczęściej do analiz systemu podatkowego, wyróżnia sektory:

-        przedsiębiorstw niefinansowych,

-        instytucji finansowych,

-        gospodarstw domowych,

-        zagraniczny.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin